Reklama

Reklama

X-Men: Budoucí minulost

  • USA X-Men: Days of Future Past (více)
Trailer 2
USA / Velká Británie / Kanada, 2014, 131 min (Special Edition: 148 min)

Zmutovaným hrdinům X-Men hrozí definitivní zánik. Jejich rasa byla vždy na pokraji vyhynutí, ale teď je ta hrozba ještě reálnější než kdy jindy. Jediná cesta ke spasení vede přes minulost, na samý začátek řetězce událostí, které stávající nebezpečí vyvolaly. K bytostem s výjimečnými schopnostmi se vrací režisér Bryan Singer, strůjce jejich mimořádného úspěchu. Spolu s ním ve filmu X-Men: Budoucí minulost přichází i nejvíc mutantů v historii této ságy. Díky tomu, že se film odehrává ve dvou časových rovinách, objeví se v něm hned dvě podoby vůdce „hodných" X-Men, profesora Xaviera (Patrick Stewart, James McAvoy) a jeho protivníka Magneta (Ian McKellen, Michael Fassbender). Pouze Wolverine (Hugh Jackman) zůstává stále stejný díky schopnosti nestárnout a bleskurychle se uzdravovat. Právě on proto dostane zdánlivě šílený úkol, vrátit se v čase a zabránit tomu, aby se z bývalých přátel stali soupeři na život a na smrt. Jedině spolu totiž mohou v budoucnosti čelit síle, která předčí i jejich unikátní schopnosti. (Cinemart)

(více)

Videa (11)

Trailer 2

Recenze (1 388)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

X-MEN: BUDOUCÍ MINULOST je nejlepším příspěvkem do x-menovského universa a zároveň nejlepším snímkem ve filmografii původně indie režiséra Bryana Singera. Mohl bych následující řádky věnovat vymezení díla vůči jiným (předchozím mutantským dobrodružstvím, předešlé Singerově tvorbě), abych extatické hodnocení předchozí věty prokázal._____ Pak bych nejspíš psal, že BUDOUCÍ MINULOST je povedenější než PRVNÍ TŘÍDA. Na rozdíl od ní se vypravěčsky nerozpadá, postavy mají svou jasnou funkci v celkovém systému a významově se zvládá vztahovat jak k uměleckým dílům (reflexe žánrových schémat a stylistických postupů období, do kterého je příběh zasazen), tak i skutečnosti (hnutí za občanská práva ostrakizovaných společenských skupin). V porovnání s X-MEN 2 má BUDOUCÍ MINULOST vyrovnanější tempo a není natolik významově návodná (viz často citovaná věta "Zkoušel jsi nebýt mutant?" jakožto doklad toho, že jde o gay film a mutanti jsou zástupným symbolem pro homosexuály)._____ Především je ale z hlediska stylu nesmírně opojná, přestože předchozí filmy režírované Singerem až na několik montáží (každému nejspíš utkvěl v paměti závěr OBVYKLÝCH PODEZŘELÝCH a NADANÉHO ŽÁKA, že?) nebyly nijak výrazné. V tomto se přitom v úvodní čtvrthodině vytváří návaznost napříč časem a prostorem na základě podobných prvků v záběrech, později se mění formáty i kamery (užití šestnáctky) a stylizace koresponduje s tím, jak dle vzpomínek vypadala americká kinematografie 70. let._____ Byla by ale při vší komparaci škoda nevyjádřit se k nejčastější výtce, která na adresu mutantské týmovky padá. Je pravda, že první dva díly dopomohly k docenění komiksových adaptací jakožto svébytného žánru, jenž si zaslouží uznání. Stály mimo jakékoliv vývojové trendy, a tak je poněkud od věci vytýkat tento fakt BUDOUCÍ MINULOSTI. Už proto, že zapadá do obou dominujících poetik spojených s komiksovými adaptacemi. Je jak "marvelovkou", protože je místy sebeironickou pastiší jiných uměleckých děl a dobových postupů, tak "nolanovkou", zakládající si na vztažení komiksu k uznávanějším žánrům (politický thriller, útěkářské drama ad.) a vyjadřující se ke společenské problematice._____ BUDOUCÍ MINULOST je v linii v (ehm) minulosti zasazena do 70. let, kdy probíhaly protesty o zrovnoprávnění diskriminových skupin, a to zejména žen a homosexuálů. Obojí přitom kongeniálně spojuje do osoby Mystique (jíž se podřizuje i vyprávění, protože dílčí i větší strukturní body jsou odvíjeny od ní), jež prochází vývojem, který má mít obecnou platnost vzhledem k současnosti. Je to poprvé, co X-Meni nejsou filmem pro buzeranty vyznávajícím politiku asimilace (začlenění do společnosti, první dva díly se k tomuto přikláněly), ale queer snímkem stavícím se na stranu progresivnějšího a radikálnějšího názorového spektra žádajícího afirmaci (uznání jinakosti). A je to poprvé, co některý z příspěvků do x-meního universa není "gay", ale - v nejlepším slova smyslu - queer. Možná tato evoluce série je tím, co vadí spíš než údajná poetická vykořeněnost. () (méně) (více)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Noví X-Meni zklamou především ty, kteří doufají, že Singer naváže přesně tam, kde skončil, tzn. že po letech znovu natočí film, který někam posune žánr filmových komiksáků. Změnila se doba a změnili se i Xavierovi boys. Série má jasně daná pravidla, poetiku, kterou už spíš lehce doplňuje než překotně rozvíjí (jak tomu bylo u přelomových X2). Dá se říct, že Singer fúzuje starý a nový svět. Jasně, oproti Vaughnovi není jeho retro tak lehkonohé, přesto má místy skvělý náboj. Selhává vlastně jen ve finále, které místo gradace spíš usíná. Námitky si vyslouží i fakt, že Budoucí minulost jen opakuje již několikrát viděné, postavy nikam zásadně neposouvá (s výjimkou Mystique, která je až nečekaně aktivní a důležitá, prostě to už není jen "objekt vůle profesorů"... pořád se musím ptát, co za zvrhlý nápad to je dělat z Jennifer Lawrence symbol hollywoodské emancipace... no nic), nové spíše načrtává a používá jako nositele zajímavých akčních dovedností. Faktem ale je, že se Singer zcela cíleně soustředí na především na ústřední figury (Charles, Erik a Logan). Sledovat novou posádku je kulervoucí, protože McAvoy i Fassbender srší energií, cynismem i vnitřními dramaty. Hlavně mladý Magneto ohýbá časoprostor směrem k sobě nekompromisně. Staříci jsou tu spíše jako trochu lítostivé a melancholické figury. Navíc se mi úplně nepodařilo rozklíčovat, v jakém vztahu jsou k původní trilogii (hlavně Charles). Jiné kontinuum? Možná. Nakonec tak Budoucí minulost není žádný strhujícím činem "budovatele světů", ale z větší části skvělou údržbou poetiky série, jejím svorníkem a zároveň restartem. A za První třídou zaostává jen o snesitelný kus. Po jejím skončení jsem se duchaplně zamýšlel nad tím, zda časy, kdy podobné komiksové filmy redefinovaly komplexní vztah blockbusteru a reality nejsou už přeci jen za námi. Propast mezi X-Meny, Batmanem a dříve lehkovážnými eskapisty se začíná uzavírat na snesitelném kompromisu, který má jisté ostří, zároveň už ale ani v nejmenším nedráždí a nezkoumá nová teritoria tak intenzivně jako před několika lety. Time will tell. [75%] ()

Reklama

H34D 

všechny recenze uživatele

Cestování časem je vděčné téma pro vklínění nového dílu do jinak už vcelku nabité série. Historie je přepsána a budoucí minulost má tedy volné pole působnosti. Starých postav si zde příliš neužijeme, i samotný Wolverine zde plní spíše funkci odhlečení, místy dokonce humoru. Zápletka není příliš sofistikovaná, což je trochu škoda, ale o to ladněji a rychleji se sune vpřed. O zábavu je tedy postaráno, akční scény jsou natočeny velmi dobře a na konci se dočkáme i nějakého toho povinného zvratu. X-Men 2 stále zůstávají nejlepším dílem série... 8/10 ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Hollywoodští pejskové a kočičky upekli dort, ve kterém chtěli mít vše(chny) a to rovnou napříč universy, časem i prostorem. A ve výsledku se nedostává žádáného prostoru a času na plátně ničemu a nikomu. Vše je totiž tak hrrr, že naprosto zaniká dosud největší klad filmových X-menů. A to sice práce s postavami, jejich vývojem, strachy, vzájemnými vztahy a z toho pramenícími emocemi. Tady jsou všichni bez výjimky odsunuti do rolí velká slova deklamujících chladných panáků, které z toho deklamování tu a tam vyruší nějaká ta povinná blockbusterová akce. Ta navíc působí vždy dost samoúčelně naroubovaná; což neznamená, že je sama o sobě špatná, protože není. Singer si ukousl příliš velké sousto, což je škoda o to více, že z toho tu a tam probleskuje (povětšinou díky obsazení), jak dobré to mohlo být, kdyby si někdo zodpovědný uvědomil, že méně je někdy mnohem více. ()

kulyk 

všechny recenze uživatele

Iks Men: Budoucí min... právě minuvší debilnost je film. Bohužel. Kdyby se jednalo kupříkladu o karfiol, těžko bych na něj dvě hodiny čuměl, natož, abych si od toho sliboval nějaký povznášející zážitek. Zachovalý Jackman však opět vyprsil holé polovice na plátno, takže se dívenkám orosí a nám, starším ročníkům, tak dal zase jednou naději na nějaké to experimentování se zvídavými dorostenkami. Děkujeme za zatnutí. ()

Galerie (270)

Zajímavosti (79)

  • Když se Wolverine (Hugh Jackman) chystá cestovat zpět časem, profesor Xavier (Patrick Stewart) mu řekne, že ho musí v minulosti přesvědčit, že v té době neuměl číst myšlenky. Avšak ve filmu X-Men: První třída (2011), který se odehrává v dřívějším historickém období, myšlenky číst uměl. (Thommy91)
  • Bryan Singer měl při přemýšlení o postavě Bolivara Traska (Peter Dinklage) na paměti Adolfa Hitlera: "Tak jako Hitler využil židy jako obětní beránky k upevnění temných koutů Evropy, tak Trask využil mutanty." (cihlenka)

Související novinky

Co se děje s X-Meny?

Co se děje s X-Meny?

10.11.2016

Třetí wolverineovská sólovka se jmenuje Logan, dorazí k nám 2. března a není tak úplně jisté, co se bude dít po ní. Hugh Jackman se tu rozloučí s rolí Wolverinea, zároveň by ale mohlo jít o částečné… (více)

McAvoy a invaze z vesmíru

McAvoy a invaze z vesmíru

12.09.2016

James McAvoy není ve sci-fi žánru zrovna nováčkem. V X-Men: Budoucí minulost nebo X-Men: Apokalypsa si ho užil dosyta, teď ho ale čeká velký test bez vyholené hlavy, kolečkového křesla a mutantích… (více)

Seznamte se s novým MacGyverem

Seznamte se s novým MacGyverem

22.03.2016

James Wan, režisér Saw nebo Rychle a zběsile 7, se řadu let snažil dostat MacGyvera na velké plátno. Seriálová klasika to tam nakonec nedotáhla, Wan ale rozjel alespoň televizní reboot, který právě… (více)

Od X-Menů ke Kapitánu Nemovi

Od X-Menů ke Kapitánu Nemovi

17.09.2015

Bryan Singer, režisér X-Men, X-Men 2 a X-Men: Budoucí minulost, nám příští rok představí X-Men: Apocalypse. Ano, čtyři z jeho (brzy) devíti filmů jsou z mutantí série, není tedy divu, že Singer… (více)

Reklama

Reklama