Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jak snadné je stát se nepřítelem státu! Blízká budoucnost blíže neurčené země. Už třináct let pokračují teroristické pumové útoky. Lidé si už na ně zvykli, stejně tak jako na život v paranoiou prolezlém světě, vyznačujícím se depresivní architekturou, zdevastovanou krajinou a všudypřítomnými vykonavateli státní moci. Možná že si každý člověk našel nějaký svůj osobní únik. Tak jako nesmělý úředník Sam Lowry, který se ve svých snech pohybuje v idylické zemi, létá oblohou v andělském brnění a líbá nádhernou vílu. Probuzení je ovšem vždycky víc než tvrdé, návrat do reality přetěžký. Ale i v ní, byť je to neuvěřitelné, může člověka potkat kousíček naděje. Pro Sama je jí zjištění, že jeho vysněná víla skutečně existuje. Teď už jde jen o to ji znovu najít. Jenže to v hyperbyrokratizované společnosti nebude tak snadné... Černá komedie Brazil je po Žvahlavovi (1977) a Lupičích času (1981) třetím samostatným celovečerním filmem osobitého amerického výtvarníka a režiséra Terryho Gilliama. Deprimující a rafinovaně krutá podívaná se kvůli producentské opatrnosti společnosti Universal Pictures dočkala veřejné premiéry až téměř rok po svém dokončení. Snímek, inspirovaný Orwellovým románem "1984" (pracovní titul byl „1984 a 1/2"), v sobě kloubí satiru, parodii, fantaskní motivy i dadaisticky roztodivné citace, to vše dohromady je ovšem nesmírně působivým a bohužel až děsivě aktuálním zobrazením světa, kontrolovaného monolitickou organizací, a odlidštěné společnosti, žijící v permanentním strachu na pokraji apokalypsy. Film získal řadu mezinárodních cen, nominován byl i na dva Oscary (za nejlepší původní scénář, a nejlepší výpravu a dekorace). (Česká televize)

(více)

Recenze (558)

Mishqo 

všechny recenze uživatele

bizarná monty-pythonovská variácia Orwellovho 1984, ktorej asi najviac škodí obrovská minutáž a teda veľa hluchých miest ale inak príjemná futuristická zábavka :) ()

nevermore 

všechny recenze uživatele

Já v tom jasně vidím alegorii Zámku. Vím, že ten film je 5hvězdičková záležitost, ovšem sám bych mu dal spíše 4. Budu ale dnes asi méně kritický a dám to vyšši. ()

zdenny 

všechny recenze uživatele

45 %. Když to začalo, myslel jsem, že určitě půjdu na čtyři. Filmy o dystopických společnostech mám rád a "nadhodnocuji" je i kvůli jejich poselství. V průběhu filmu jsem si říkal, že být to o něčem jiném, už bych to vypínal. Pořád jsem čekal na to poselství. Šlo spíš o kritiku byrokratické společnosti, které máme možnost se nabažovat dnes a denně v rámci EU. Co se týče toho totalitarismu, můžeme to anglosaskému (ale i západnímu) světu cpát neustále, viz Orwell a "1984", Huxleyho "Brave New World" a spoustu filmových děl o přechodu svobodné a demokratické společnosti ke společnosti totalitní a utopické. Tento film vznikl v roce 1985, Orwell své dílo napsal v roce 1949. Ale přesto si západní (kdysi svobodný) svět nechal vnutit bolševické myšlenky. A výsledek můžeme vidět zcela jasně. Nepomůže nic. A co mě tedy přimělo hodnotit dvěma hvězdami? Závěr, ve kterém hlavní hrdinka veze svého milého a má na hlavě čepici ála Che Guevara. To jen dokladuje bolševické a komunistické myšlení těchto revolucionářů. Tedy poselství nula. ()

davidek 

všechny recenze uživatele

Tady je číslo vaší kancelaře, tady jsou dveře vaší kanceláře a za nimi vaše kancelář. . . . Nádhera. Robert De Niro si zahrál tak malou roli, že jsem ho ani neměl čas poznat. Navíc perfektně zamaskovaný :-) plných pět*. ()

Kacounek 

všechny recenze uživatele

Dost mi to připomínalo depresivní Kafkův Proces, přesto jsem se zasmála, ale jako u žádného Gilliama, za břicho jsem se nepopadala.Moc se mi líbila vizuální stránka věci a postava,jenž hrál Nero. Vadila mi zdejší romance, nějakým způsobem mi nesedla, chvílemi přeslazená, chvílěma "jiná".......a ten konec? Asi jsem ho nepochopila.Ale stejně, byl to nářez!!!! 65% ()

blackJag 

všechny recenze uživatele

Jak se stát nepřítelem státu snadno a rychle popisuje tento film Terryho Gilliama, který celou atmosféru snímku prošpikoval svou neobyčejnou imaginací a trefnými glosami k úřednickému aparátu, kdy lejstro a razítko jsou naprostou bernou mincí. Skvělé postavy na pozadí nelichotivé vize budoucnosti, zřejmá a stále aktuální poselství a ukázkový un-happy-end pracují ve prospěch nadčasovosti tohoto výborného počinu. 100% ()

mirec88 

všechny recenze uživatele

Nezvyčajné, zábavné, bravúrne, ťažko pochopiteľné... Trochu mi to pripomenulo knihu od Georgea Orwella 1984. ()

MI-380 

všechny recenze uživatele

Velkolepé, humorné, chytré, bizarní, depresivní, přesné...dokonalá filmová práce. Úžasná hudba a spousta přirozeně zapadajících odkazů na klasiku nejen filmovou. Fantastické, do detailu promyšlené prostředí superbyrokracie s přístroji jak během předrevolučního embarga, a ty papíry, razítka, povolení, formuláře, papíry, papíry, papíry...100%. ()

Kalidor_ 

všechny recenze uživatele

Tohle bylo moje myslím první setkání s Terry Gilliamem, no prostě koukal jsem jak tele na nový vrata a do teď mě tento bizarní svět Brazilu fascinuje. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Nie je ľahké tento film pochopiť a nie je ani ľahké ho sledovať bez pochopenia. Ja som to nedokázal na jeden dúšok, ale napriek tomu sa odvažujem dať štyri hviezdy, pretože ide o nezabudnuteľný film. Dystopická budúcnosť (či minulosť) bola vo filme už veľakrát, ale to je úplne všetko. Možno pozbierané z viacerých diel, ako to dobre zhrnul Radek99, ale zabalené do takej formy, ktorá diváka zajlincuje. A nielen tým koncom. ()

prasacimor 

všechny recenze uživatele

Bol to už druhý film v ten deň a pravdupovediac skoro dva a pol hodinový directors cut mi dal poriadne zabrať. Miestami veľmi zaujímavé, miestami nudné ale celú dobu Gilliamovsky strelené. Snažil som sa prenikať do toho čo najviac, opieral sa o 1984 ale jedno pozretie na to asi nestačí. Na druhé sa tak skoro necítim. ()

Glowski 

všechny recenze uživatele

Brazil je svět, ve kterém by asi nikdo žít nechtěl, přestože už v něm tak trochu žijeme. Brazil je film výjimečný a unikátní tím, že je stejnou měrou vtipný a zábavný, jako je i tragický a smutný. Klasika světové kinematografie, jenž na mě plně zapůsobila až při druhém zhlédnutí, které proběhlo v kině, kde má samozřejmě divák mnohem příznivější podmínky k objevování Gilliamova světa, než doma u televizní obrazovky (nebo v horším případě u monitoru počítače). [Projekt 100, 2017] 100 % ()

Opsha 

všechny recenze uživatele

Takhle geniální konec (konce?) jsem ještě neviděl. A hudba je taky úžasná. "Brasil,where hearts are entertained in june..." ()

vincent 

všechny recenze uživatele

Film z časov, keď si Gilliam robil čo chcel a veru, škoda je, že tieto časy skončili. Takéto svojské sci-fi sa len tak nevidí. Je to omnoho inovatívnejšie ako napríklad 12 opíc, kde bolo cítiť, že všetko tam nie je len Gilliamova vôľa. Film, ktorý mal pracovný názov "1984 a pol" je naozaj inšpirovaný Orwellovskou 1984kou a tiež kafkovským byrokratickým labyrintom, v ktorom sa pohybujú postavy tohto filmu. Žijú v atmosfére bezútešnosti, strachu, kontroly, bezfarebnoti a k tomu majú len malú nádej na zlepšenie. Hlavná postava Sam cíti, že i napriek tomu, že je navonok bezchybným ozubeným kolieskom spoločnosti, že sa dá žiť aj inak. Čo mu nedovoľuje skutočnosť, to si vynahradzuje snívaním. Cíti sa odcudzený a svoju spásu (osobnú i spoločenskú) hľadá v mladej žene, ktorá je podobná tej z jeho snov. Gilliamove predstavy budúcnosti sú naozaj až mrazivé: billboardy popri cestách, cez ktoré už nevidieť prírodu; teroristické útoky, ktoré sú vyššou spoločnosťou ignorované ako niečo, čo sa ich netýka (vynikajúca scéna v reštaurácii); snaha o fyzickú dokonalosť na úkor duševnej prázdnoty; rasizmus; byrokracia; odcudzenie. A cez to všetko zaznie spolu s melódiou piesne Brazil trochu nádeje pre hlavné postavy. Komické (často absurdné) vsuvky sú vždy nahradené bezútešnosťou a strachom (Michael Palin v zakrvavenom bielom plášti). Film ako sa patrí. A som rád, že tento príbeh režíroval niekto ako Terry Gillian a nie Spielberg ani Lucas ako sa pôvodne plánovalo. ()

Hortenzia 

všechny recenze uživatele

3,5 , ale dať tomuto filmy tri hviezdičky ako niečomu priemernému by som určite nemohla...terry gilliam je zvláštny,na jednej strane má obrovskú fantáziu (ako sme mohli vidieť), ale na strane druhej sú jeho zdroje inšiprácie tak do očí bijúce,že v jednej chvíli začne človek uvažovať, či na niečo prišiel sám alebo si len popožičiaval kúsky od všetkých,ktorí ho napadli...dokonca aj sám od seba, často som mala pocit,že to na mňa pôsobí takmer rovnako ako 12 opíc...fantastická myšlienka aj záver,ale to industriálne surrealistické spracovanie mi nejako nesedí ()

bloodvomit 

všechny recenze uživatele

Potentní a hodně ulítlý snímek z jakési fantasy alternativní reality protkaný vřeteny představ a bouřilivých nápadů. Hodně velká nadsázka, ale zabaví... ()

ne0 

všechny recenze uživatele

Prvních deset minut jsem netušil, co se děje - a bavilo mě to. Pak mě to bavit přestalo, což filmu vydrželo až do konce. O čem to mělo být? Kde je ta genialita? Co je tak geniálního? Jaká věc mi uniká? ()

Rousse 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k tomu, že byla neděle večer, tak nevím, zda se mi to zdálo a já tam opravdu místy zahlédla odkaz a podobnost s Životem Briana (nemyslím tím pouze Michaela Palina:-), vizuální podobnost s 12 opicema a nápodobně se i občas dostalo k povrchu mistrovo Imaginárium? Jo vlastně on to režíroval Gilliam, takže se mi to nezdálo a jeho rukopis je tedy opravdu znatelný. Místy vtipné zápichy prostřídané opravdu hutnou psychařinou a v závěru mi ten hrdinův marný boj přijde opravdu hodně depresivní. Zároveň je ale jasné, že tenhle film je asi něco jako vymakané švýcarské hodinky - koupíte si je a na první pohled jste nadšení. Teprve ale časem po novém zkoumání návodu a samotných hodinek objevíte spoustu vychytávek a úžasných věciček, co všechno ty švýcary dokážkou a pak teprve učůráváte maggi v kostkách.... ()

Arius 

všechny recenze uživatele

Áno, výprava skvelá,myšlienka skvelá,atmosféra skvelá,herci skvelý no aj ja sa pridám ku kritikom Gilliamovho volnomyšlienkárského štýlu točenia. To prelínanie snenia a reality,mnohé obrazy,efekty,miestami absurdno a rôzne utópie zasadené do zdanlivo seriózneho deja mi prekážali. Viem že práve to je to čo dopomáha formovať celkový dojem a pridáva Brazil na výnimočnosti no u mňa je to absolútny opak. Strach a hnus v Las Vegas taký štýl potreboval, no tu mi to miestami vadilo. Slabšie štyri hviezdy a rozhodne by som neradil Brazil k obrovským umeleckým zážitkom a k velkofilmom. ()

Související novinky

Ridley Scott se vrací ke kořenům

Ridley Scott se vrací ke kořenům

05.06.2008

Tedy ke sci-fi. Vetřelec a Blade Runner Ridleyho proslavili. A teď by se k rodnému žánru rád vrátil. Prý to plánoval už dobrých 20 let, ale nedařilo se mu získat práva na předlohu, kterou už dlouho… (více)

Reklama

Reklama