VOD (1)
Série(5) / Epizody(58)
Obsahy(1)
Gomora, seriálová adaptace úspěšného románu Roberta Saviana, nás zavádí do temných a nebezpečných uliček Neapole, kde se nachází centrum zločinecké organizace Camorry. Poté co je Pietro Savastano, jeden z největších a nejobávanějších kmotrů neapolské mafie, zajat a poslán za mříže, jeho prává ruka, třicetiletý Ciro Di Marzio, spatřuje svou příležitost v tom, že se konečně stane novým vůdcem. Jeho čas však ještě nedozrál. Zatímco je Pietro ve vězení, velení zpočátku přebírá jeho manželka Imma, protože jejich syn Genny - Pietrův právoplatný dědic - se v Hondurasu zaučuje v "řemesle". Soupeřící klan vedený Salvatorem Contem mezitím spřádá plány, jak zneškodnit Savastanovy jednou provždy. Válka o převzetí kontroly nad "systémem" právě vypukla, a to na území, které stále bojuje, aby nadvládě zločinu a bezpráví nepodlehlo. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (156)
Na první sérii se snad nedá najít výraznější zápor. Možná pomalejší začátek, ale aspoň se divák stihne rozkoukat a pak už jen hltá další a další minuty a netrpělivě čeká, co se bude dít dál. Herecké obsazení je absolutně bez chyby, o to víc mě překvapilo, že většina herců toho za sebou příliš nemá. Jeden příklad za všechny - Gennaro. Jeho proměna z mazánka do totálně bezcitnýho hajzla byla na jedničku s hvězdičkou. Žádný postavě se nedá fandit, všichni jsou zákeřný šmejdi, kterým se nedá věřit ani jméno a jde jim jen o sebe a o prachy - a to byl přesně záměr tvůrců, naservírovanej tak syrově, jak to jen jde. Molto bene :-) ()
Realistická sonda do neapolské mafie se skvělým průvodcem, perfektně zahraným Cirem Di Marziem, jehož vzestup a pád připomíná antickou tragédii. Poslední slovo má však opět on jako Nesmrtelný a setkává se s přítelem i nepřítelem v jedné osobě - Gennarem Savastanem. Poslední díl páté série je nekompromisní hlavně ke svému divákovi, protože přichází loučení se všemi v extrémní podobě. ()
Ač nejsem žádná velká fanynka mafiánských posezeníček, tenhle seriál je naprosto skvěle postavený - a to hovořím o všech čtyřech sériích. Rozjezd je vždy pomalý, tempo zdánlivě hlemýždí, ale posléze natolik drásavé, že vás předkládané osudy a jejich dilemata, rozhodně nenechají chladnými. Násilí je tam sice jaksi z definice na denním pořádku, ale není samoúčelné, vždy je v rámci příběhu a logiky. Celou dobu sice sledujete zločince, ale dostanou se vám pod kůži. ()
Plnou palbu nedám asi jen proto, že první dvě série jsou nekompromisní studie Neapolského podsvětí ve kterých nelze držet palce jediné postavě a jeden pořád kroutí hlavou nad debilitou celého toho systému.. a ve třetí sérii, kdy si scénáristi začínají hrát s vývojem postav a méně dokumentárním dramatickým obloukem, už to zase nepůsobí tak autenticky a syrově... Každopádně je to ale neuvěřitelnej mástrpís, který zasazuje údernou tečku mezi oči každému kdo by snad měl naivní představu o tom, že v evropě roku 20(18) přece žijeme všichni civilizovaně, náš život má cenu, prachy nejsou všechno atd atd.... Už jen ty monstrózně zrůdné paneláky na okraji Neapole vypadají, že mají primárně sloužit jako bezpečná útočiště pro zločinecké struktury. Tohle se přece nestaví proto aby v tom žili důstojně civilizovaní lidi... ()
„Chátra, socky, feťáci... mafii se vyplácí.“ Děkuji italským kronikářům Saviano a Fasoli i celé filmařské mafii za dokumentární, časosběrné i mrtvolsběrné dílo Gomora a za vyvedení z omylu, ve kterém jsem dosud žil. Že v novém miléniu je mafie v Itálii už mrtvá, resp. transformovaná do ekonomicko korupčních syndikátů, kde místo kulek lítají miliony na úplatcích u státních zakázek, a že samopalům, coby komunikačnímu prostředku, už odzvonilo. Velký omyl. Ostatně, z tak kvalitního zločineckého podhoubí, jakým je například neapolská čtvrť Scampia (vhodný kandidát pro družbu s mosteckým Chánovem), rostou mladí gangsteři jak houby po dešti kulek. Velmi realistický seriál, bez jakékoli mafiánské „romantiky“, tedy žádný epický Kmotr či sympaticky vychechtaní Mafiáni. Zlým, surovým a hloupým (!) primitivům z Gomory není důvod fandit. Je to drsná sociální sonda do špinavé reality feťáckých „plácků“ mezi činžáky. Tragédie a všudypřítomný strach v ulicích Neapole, hlavního města Camorry (neplést s kalábrijskou mafií 'Ndrangheta, nasáčkované spíš do Milána, viz Lo spietato), kde při válkách klanů krev teče proudem. Jen křivokrký Ciro mi seriál kazil. Bych chtěl vidět v barvách, v realitě, jak nějaký SPOILER vocas ze sirotčince jednomu bosovi skoro ugriluje mámu, druhému bosovi mámu rovnou zabije... a oba pak ukecá, že jako „co jsme si, to jsme si, do smrti dobrý.“ Naprosto nevěrohodné. Ciro je divně napsaná postava, až příliš překombinovaně intrikující. Omnibusovo turistické MAFIÁNSKÉ OKÉNKO: [][] Která místa činu jsem navštívil? Ꙭ Ruiny Pompejí v Neapoli. Ne, selfíčko s donem Savastanem nemám. Ꙭ Sicilské Palermo. R.I.P prefekt, generál Chiesa. Ꙭ Sicilské městečko Corleone. Poseděl jsem v uličce, na schodech domku s cedulkou: „Zde se narodil Don Vito Andolini Corleone,“ čili fiktivní filmová postava z Kmotra :-). [][] První série stoprocentní, přežilo ji méně než 10% postav. Nevadí, stejně to byli samí zmrdi. Od druhé série už je reálnost děje slabší, začínají přibývat typické seriálové nešvary. ()
Galerie (957)
Photo © Sky
Zajímavosti (20)
- Skladba, ktorý znie v záverečnej scéne každého dielu je od talianskej skupiny Mokadelic a nesie názov „Doomed to Live“. Takmer celá zložka dramatickej hudby použitej v seriáli je od skupiny Mokadelic. (Patrik200s)
- I přesto, že mafiánská organizace, které se říká Ndraghetta existuje a Gomorra se inspirovala právě touto organizací, je seriál smyšlený a bohužel vrhá špatný stín především na Neapol. Podobný efekt jako Gomorra měl v 80. letech seriál Chobotnice (od r. 1984), který byl také smyšlený. (ČSFD)
- V den premiéry hrál fotbalový klub SSC Neapol domácí prestižní zápas s Juventusem. Aby obyvatelé Neapole, jež Gomoru milují stejně vášnivě jako místní fotbalový klub, stihli vysílání Gomory i zápas Neapole, přemluvili televizi Sky, aby díl vysílala dříve. Přestože televizní stanice vyhověla, Neapol nakonec podlehla Juventusu 0:1. (Šéfik)
Reklama