
Kmotr
-
The Godfather
-
Krstný otec
-
The Godfather
-
The Godfather
Drama / Krimi
USA, 1972, 175 min
Režie:
Francis Ford CoppolaPředloha:
Mario Puzo (kniha)Scénář:
Mario Puzo, Francis Ford CoppolaKamera:
Gordon WillisHudba:
Nino RotaHrají:
Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Richard S. Castellano, Robert Duvall, Sterling Hayden, John Marley, Richard Conte, Al Lettieri, Diane Keaton, Abe Vigoda, Talia Shire, Gianni Russo, John Cazale, Rudy Bond, Al Martino, Morgana King, Lenny Montana, John Martino, Salvatore Corsitto, Richard Bright, Alex Rocco, Tony Giorgio, Vito Scotti, Victor Rendina, Jeannie Linero, Julie Gregg, Simonetta Stefanelli, Angelo Infanti, Corrado Gaipa, Franco Citti, Saro Urzì, Carmine Coppola, Roman Coppola, Sofia Coppola, Gray Frederickson, Ron Gilbert, Sonny Grosso, Louis Guss, Randy Jurgensen, Tony King, Lou Martini Jr., Raymond Martino, Tom Rosqui, Frank Sivero, Joe Spinell, Gabriele Torrei, Nick Vallelonga, Conrad Yama, Tony Lip, Ardell Sheridan, Filomena SpagnuoloProducenti:
Albert S. RuddyStřih:
William Reynolds, Peter ZinnerScénografie:
Dean Tavoularis, Philip Smith (set dekoratér)Kostýmy:
Anna Hill JohnstonePlakáty
Obsah
-
Gangsterské drama Kmotr, natočené podle stejnojmenného bestselleru Maria Puza, patří mezi přelomová díla tzv. Nového Hollywoodu, a to jak komerčně, tak umělecky. Příběh newyorské mafiánské rodiny Corleonů, jíž tvrdou rukou šéfuje starý don Vito (Marlon Brando), se odehrává v letech 1945 - 55 a zaznamenává prudký rozmach organizovaného zločinu po skončení druhé světové války. V epických, rozmáchlých obrazech před divákem ožívají osudy italsko-americké rodiny, jež svůj blahobyt založila na hazardu, prostituci, vydírání a zastrašování. Tehdy mladý režisér Francis Ford Coppola, který byl poněkud překvapivě pověřen společností Paramount realizací jednoho z jejích stěžejních projektů (své nepochybně sehrálo i jeho italsko-americké zázemí), musel redukovat některé motivy rozsáhlé předlohy, ovšem podařilo se mu věrně zachovat jejího ducha - přesný popis fungování zločinecké organizace, zachycení její hierarchie, začlenění do tehdejšího společenského vývoje i často kritizované zdůrazňování rodinné soudržnosti. Pevnou dramatickou stavbu scénáře (na němž Coppola spolupracoval s autorem předlohy) podpořilo i režijní ztvárnění, jež čerpalo především z klasických vypravěčských praktik hollywoodských děl 30. let (např. Jih proti Severu), okořeněných soudobým příklonem k realismu, zejména v zobrazování násilí a sexu. Snímek získal tři Oscary - za nejlepší film, scénář podle předlohy a mužský herecký výkon v hlavní roli (Marlon Brando, který svou cenu odmítl převzít).
Pro úspěch filmu, který se stal diváckým hitem nejen ve Spojených státech, ale i ve zbytku světa (kromě např. tehdejšího Československa, kde se kvůli údajné glorifikaci zločinu a násilí nesměl promítat, ač Puzova kniha v českém překladu vyšla), bylo klíčové herecké obsazení hlavních úloh dona Vita Corleona a jeho nejmladšího syna Michaela. Vedení Paramountu nesouhlasilo s Marlonem Brandem, na němž mu vedle jeho dobře známé pověsti "obtížného a nespolehlivého herce, jehož poslední filmy byly propadáky", vadilo hlavně to, že je na roli mafiánského patriarchy příliš mladý (v době příprav filmu mu bylo 47 let), a ještě větší odpor dávalo najevo vůči Al Pacinovi, jenž se jim zdál málo známý, příliš obyčejný a především malý. Coppola s oběma herci natočil testy, jež nakonec šéfy Paramountu přesvědčily. Se stejnou pečlivostí režisér obsadil i další role, nejstaršího Corleonova syna, prchlivého Sonnyho (James Caan), jeho slabošského bratra Freda (John Cazale) a conseglieriho Toma Hagena (Robert Duvall). Úlohy Corleonových "vojáků" a dalších gangsterů ztělesnili vesměs málo známí představitelé, kteří dokonale typově odpovídali svým postavám (např. Richard Castellano jako Clemenza nebo Al Lettieri jako Sollozzo). V kreaci Michaelovy neitalské dívky Kay Adamsové zaujala budoucí múza Woodyho Allena Diane Keatonová a Corleonovu týranou dceru Connii ztělesnila pozdější Stalloneova partnerka z Rockyho, Coppolova mladší sestra Talia Shireová. Téměř tříhodinový snímek (který uvádíme, stejně jako další díly trilogie, ve dvou částech) vrcholí slavnou scénou křtu Michaelova synovce (představovaného Coppolovou dcerou Sofií), prostříhaného krvavým vyřizováním účtů s ostatními mafiánskými rodinami, jež znamenalo upevnění moci Corleonova klanu, ale také definitivní převzetí "rodinné firmy" zprvu zdráhavým Michaelem, který se stává důstojným nástupcem zemřelého otce.(oficiální text distributora) - Kmotr je příběhem newyorské mafiánské rodiny Corleonů, v jejímž čele stojí vážený don Vito. Režisérovi se ve filmu povedlo přesně popsat prostředí organizovaného zločinu v Americe po druhé světové válce na příkladu hierarchicky organizované italské mafie začleněné do tehdejší společnosti. Divák sleduje boj o moc, rodinné pnutí a předávání pomyslného žezla synovi.(Pannonia Ent.)
- Doposud nevinný syn mafiánského bosse je vtažen do krvavého rodinného byznysu, když je jeho otec, Don Vito Corleone, hlava newyorské mafiánské rodiny vážně zraněn. Don Vito Corleone je hlava newyorské mafiánské „rodiny“. Když gangster Sollozzo, který má za zády jinou rodinu mafiánů, oznámí, že chce po celém New Yorku prodávat drogy, přichází problém. Don Vito se důrazně staví proti obchodu s drogami a docela mu stačí hazard, vybírání výpalného a podobné aktivity, kterými si vydělává. Dojde tedy k pokusu o jeho vraždu. Sollozzo pak unese jednoho z poradců Dona Vita a pokusí se přinutit syna Dona Vita, aby s prodejem drog souhlasil, plán ovšem zkrachuje, když Sollozzo zjistí, že je Don Vito stále naživu.(TV Prima)
- Dráma z prostredia mafie Krstný otec, nakrútená podľa rovnomenného románu Maria Puza, patrí medzi prelomové diela tzv. Nového Hollywoode. Príbeh newyorskej mafiánskej rodiny, na čele ktorej stojí don Vito Corleone (Marlon Brando), sa odohráva v rokoch 1945 - 55 a zaznamenáva prudký rozmach organizovaného zločinu po skončení 2. svetovej vojny. Film získal 3 Oscarov - za najlepší film, scenár podľa predlohy a mužský herecký výkon v hlavnej úlohe pre Marlona Branda.(STV)
-
Photo © Paramount Pictures
-
- V počítačové hře "Mafia" je možné najít dva odkazy na tento film, a to hotel se jménem Corleone a pistole schovaná na toaletě. (Žralok)
-
- Scéna, kdy dá Vito (Marlon Brando) Johnnymu (Al Martino) facku, nebyla ve scénáři. (GreatestFan)
-
- Osm hlavních herců sdílí stejná data narození. Jsou jimi Talia Shire a Al Pacino - 25. dubna, Diane Keaton a Robert Duvall - 5. ledna, James Caan a Sterling Hayden - 26. března a nakonec Abe Vigoda a Al Lettieri - 24. února. (GreatestFan)
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
Premiéry
Nevhodný mládeži do 15 let
![]() |
03.03.2016 Pannonia Ent. |
---|---|
![]() |
24.03.1972 Paramount Pictures |
![]() |
07.03.2001 H.C.E. |
![]() |
22.02.2012 Magic Box |
Související
- Kmotr 1, 2, 3 (TV film) (1992)
- Kmotr III (1990)
- Kmotr (TV seriál) (1977)
- Kmotr II (1974)
Podobné
- Scarface (2021)
- Gotti (2018)
- Black Mass: Špinavá hra (2015)
- Sibiřská škola (2013)
- Americký gangster (2007)
- Východní přísliby (2007)
- Biyeolhan geori (2006)
- Carlitova cesta: Zrození gangstera (2005)
- Kaante (2002)
- Gangy New Yorku (2002)
- Nejvyšší boss (TV film) (2001)
- Nejmladší kmotr (TV film) (1999)
- Lansky (TV film) (1999)
- The Last Don II (TV seriál) (1998)
- Svědek proti mafii (TV film) (1998)
- Gangster (1997)
- Krycí jméno Donnie Brasco (1997)
- Poslední don (TV seriál) (1997)
- Mafián (TV film) (1996)
- Casino (1995)
- Příběh z Bronxu (1993)
- Gangster (1993)
- Carlitova cesta (1993)
- Úder Holanďana (1992)
- Gauneři (1992)
- Mad Dog Coll (1992)
- Billy Bathgate (1991)
- Bugsy (1991)
- Millerova křižovatka (1990)
- Mafiáni (1990)
- Stav milosti (1990)
- Cotton Club (1984)
- Tenkrát v Americe (1984)
- Zjizvená tvář (1983)
- Gangster Wars (1981)
- Lepke (1975)
- Peklo v Harlemu (1973)
- Black Caesar (1973)
- Lucky Luciano (1973)
- Masakr na svatého Valentýna (1967)
- Portrait of a Mobster (1961)
- Murder, Inc. (1960)
- Al Capone (1959)
- Zjizvená tvář (1932)
- Malý Cézar (1931)
- Veřejný nepřítel (1931)
Amarcord_1
84% - Výborný film. Klasická režie mistra Coppoly, sympatické herecké výkony, jakostní hudba Nina Roty, bezva atmosféra... a přece nemůžu podpořit zdejší vysoká hodnocení. Jsem jednoduchý člověk, potřebuji jednoduché oslovení -nějakou myšlenku, které bych se mohl chytit. Když to nejde, tak aspoň postavu, ke které bych nějak citově přilnul. Nekonalo se. Kmotr se mi líbí, ale kult to pro mě není.(1.5.2006)
DaViD´82
Předložím vám nabídku, kterou nemůžete odmítnout. Buď se na Kmotra podíváte a uvidíte v něm vrchol filmového řemesla a nebo... No comment. Ovšem v tom případě očekávejte nějakého toho částečného koníka v postýlce. Jako adaptace předlohy "pouze" za čtyři hvězdy, ale jakožto samostatně stojící film bez připomínek.(4.8.2004)
castor
Jedni slintají, další jsou téměř na vrcholu blaženosti a euforie, třetí litují tří hodin života a ohánějí se ostrými výrazy. Najdou se samozřejmě i tací mezi tím vším, kteří zas tolik na větvi nejsou. Mezi takové se řadím. Jsou filmy, jejichž kvality se těžko zpochybňují. Mezi ně Kmotr zajisté patří. Ale jsou filmy, které mezi zásadní mezníky světové kinematografie nepovažuji. Mafiánský opus s vybroušenými hereckými výkony a několika vydařenými scénami. Nelapal jsem po dechu, neměl jsem pocit nedotknutelnosti a nedosažitelnosti. Přepečlivý Francis Ford Coppola sice je, nějaký strhující příběh však nenabízí. Takový Stanley Kubrick by si s ním poradil krapet líp, troufám si tvrdit!! PS: Běda tomu, kdo nelípne pět hvězd!!(29.9.2013)
Fr
Pro spravedlnost musíme za Donem Corleonem! ,,Nestál jste o moje přátelství. Chránil Vás stát. A teď po mě chcete spravedlnost. Jednoho dne, který třeba ani nepřijde, tě požádám o službu, ale do té doby přijmi spravedlnost jako dar.“ ,,Kdo další je na seznamu?“....... Pokuď se vám aspoň trochu líbí mafiánský filmy a máte 3 hodiny času a hlavně klidu, neváhejte! Pro filmové fanoušky je to povinnost! Přestože se zde hodně mluví, tak mě ty mafiánský keci dost berou. Co je na nich zajímavýho? Nevím, snad že je autorita M.Branda cítit až do obýváku, J.Caan je všehoschopný nástupce a Al Pacino mužem činu. Neskutečné herecké výkony!!!! ,,Budeme přáteli? KMOTŘE?“ Já jsem jednoznačně pro!!!!(10.9.2006)
Marigold
Teprve stříbrné plátno mi konečně umožnilo pocítit velikost tohoto skvostu, který mi v omezené a mělké ploše televizní obrazovky přišel vždy jaksi rozvláčný a bez hloubky některých dalších Coppolových děl. Byl to, samozřejmě, omyl. Kmotr je neobyčejně robustní epikou, ryze narativním filmem, jehož monumentálnost je plná jemných detailů a scén vystavěných s architektonickou precizností (způsob, jakým režisér mistrně kombinuje různé složky vypravování, aby umocnil intenzivní napětí, je jedinečný). Nelze ho konzumovat po částech, nelze u něj vypnout pozornost. Coppola je intenzivní, scény do sebe logicky vplývají (prolínačkový střih není samoúčelný) a fascinující je sledovat proměny postav, které jakoby s filmem stárly a radikálně se vnitřně přetvářely. Kmotr je "film-život", radikální manifest fiktivního času, který svou sevřeností a silou dokáže zcela ovládnout ten aktuální. Podmanivý, kontemplativní zážitek, který to plátno velké skutečně potřebuje.(12.1.2011)