poster

Fénix

  • německý

    Phoenix

  • polský

    Phoenix

  • slovenský

    Fénix

Drama

Německo / Polsko, 2014, 98 min

Komentáře uživatelů k filmu (85)

  • Malarkey
    ***

    Fénix se svým námětem tváří jako neskutečně zajímavý film. Průser je, že ty dvě hlavní role, co v tomto filmu hrály, se tu chováají jak z Jedličkárny. Nelly je celou hodinu a půl za brutální chudinku, její manžel je blbej jak tágo a oba rozjedou vesměs zajímavý drama, u kterého jsem čekal snad jenom na závěr, jak to režisér rozsekne. No a musím říct, že jsem byl zklamaný. Načaté to bylo hodně dobře, ale vůbec se divákovi ten film neotevřel. To abych si to všechno domyslel sám. Takový Chlapec v pruhovaným pyžamu je podobného ražení, ale právě za tu závěrečnou scénu stoprocentně vím, že na něj nikdy nezapomenu. Fénix bohužel tuto závěrečnou scénu nemá.(15.3.2015)

  • Marigold
    *****

    Podobně jako Leviatan Andreje Zvjaginceva působí i Petzoldův Fénix svou literárnosti a románově propracovaným scénářem jako lehce anachronický snímek. Nicméně anachroničnost tu není vůbec na škodu. Německý režisér se hlásí k intelektuální tradici, která už je možná lehce de mode, ale dělá to neobyčejně působivým a sofistikovaným způsobem. Komorní drama postavené na třech charakterech a důsledném důrazu na drobnosti, náznaky a eliptické prvky ve vyprávění je působivé v tom nejtradičnějším slova smyslu - intelektuálním důrazem na vrstevnatý obraz "tváře poválečné německé společnosti", viny, identity a pochopitelně lásky.-úzkosti z druhého. Fénix je jistě jakýmsi židovským Vertigem, ale tam, kde distancovaný analytik Hitch okázale operuje s psychoanalytickými koncepty dává Petzold maximální možnou péči vnitřnímu světu hlavní postavy. Způsob, jakým modeluje zdevastovaný předkamerový prostor a obklopuje Nelly "střepinami zvuků" jedinečně zdůrazňuje její křehkou odevzdanost a nejistotu nad vlastní identitou. Zbytek odvádí absolutně přesná Nina Hoss. Příběh se sice na několika místech ocitá na hraně vykonstruovanosti, ale scenáristická schopnost vzdát se meolodramatických tahů a v literárních dialozích (i obrazech) udržet život i významovou dynamiku neselže. Finále pokládám za brilantní ukázku toho, jak se staví v nejlepším smyslu tradiční katarze s důrazem na všechny dosavadní psychologické nuance. Lepší důkaz Petzoldovy citlivosti a uměřenosti nelze vymyslet. Fénix je kultivované drama, které není hanba obrečet. Protože veškerou tíhu si poctivě vyslouží.(11.2.2015)

  • DaViD´82
    ***

    Rovnou to mohli pojmenovat Das Schwindelgefühl sakumprdum, jelikož inpirace u "však-vy-víte-čeho" je neoddiskutovatelná. A na škodu, protože od scény "poprvé v Johnyho brlochu" to namísto tenze mezi postavami docílí přesně opačného účinku; tedy učebnicového nalajnování děje k jedinému možnému rozuzlení. A tam to také bez jakýchkoli překvapení o hodinu později v poklidném tempu rutině dorazí. Funguje to tedy především díky úvodní třetině a ústřední dvojici (v níž on je nepřiznaný německy hovořící levoboček Russela Crowea). I tak to je solidní "hitchovina", které to však paradoxně více sluší v linii "konečně jiné uchopení tématu vyrovnávání se s návratem z koncentráku a poválečné identity německého národa", kdy to ve vší své subtilnosti, náznacích a nevyřčenosti umí být neporovnatelně působivější než v té žánrové poloze.(20.2.2015)

  • Fr
    ***

    „…A NOVÝ OBLIČEJ JE VÝHODA. BUDETE ÚPLNĚ NOVÝ ČLOVĚK…“ /// Pomalý, dramatický a jen tak jako mimochodem slibující, že na konci budete čumět. Aspoň teda já to tak bral, protože normálně se toho zase tolik neděje. Nelly má za sebou traumatizující zážitek a říkám si, jestli vona neměla s voperací ksichtu, podstoupit i voperaci mozku. Po 40ti minutách se zdá, že konečně to pomalý dramatický plynutí, kdy většinu času sledujeme dva herce, začne víc bavit. Ale vono to vlastně zase jen a jen slibuje překvapení. To se nakonec dostaví, bohužel nadšení necáká z obecenstva, nýbrž s osazenstva. Což plní účel dějovej, ale vůbec ne diváckej. Taková natažená historka, která se jistě mohla stát, ale který chybí silnější konec (kterej asi kniha má). /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Román „Le Retour des cendres“, který v roce 1961 napsal Hubert Monteilhet, číst nebudu. 2.) Vrátila se mně stará a já ji nepoznal. 3.) Thx za titule „Clear“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ *(17.6.2015)

  • movie
    ****

    Bezprostřední dojem z filmu byl mírným zklamáním, ale to co se mi zpočátku zdála jako nevýhoda teď zpětně oceňuju. Tématicky vypjatý příběh je podán s téměř absolutní absencí dramatu a napětí, což mi nejdříve vadilo, teď naopak oceňuji jak lehce a intimně dokázal Petzold tohle odvyprávět.(14.4.2015)

  • Gilmour93
    ****

    Kdo nezná každý milimetr těla své ženy, ten si ji nezaslouží.. Petzold nechá diváka celou dobu svádět boj mezi pocitem vykonstruovanosti a myšlenkou na podobenství o vytěsňování hříchů minulosti z myslí jednotlivců i celých národů (jakési anestetikum duše, jakkoliv nemožné). Cole Porter v němčině to začne, Billie Holiday ránou přímo do srdce ukončí. „Love is pure gold and time a thief, we´re late, darling, we´re late. The curtain descends, everything ends too soon, too soon…“(1.6.2017)

  • Bebacek
    ****

    Německé Vertigo.(14.2.2015)

  • xxmartinxx

    S hodnocením na mě ještě nechoďte. Snažím se tu absolutní vykonstruovanost příběhu, jemuž ani s přimhouřením obou očí nejde uvěřit, přejít jako uměleckou licenci, ostatně v to jistě tvůrci doufají. A pak je celý film skutečně velmi působivý, protože onen námět má něco do sebe. Stejně jako režie a herci. Vlastně všechno, co jsem viděl, mě nutí k tomu ten film mít rád, a já se tomu rád odevzdám, jenom prostě ta premisa na hraně směšnosti mi brzdí v tom se s filmem propojit. Ale třeba holt všem Němcům připadají Židi stejní, nebo co já vím... Vidím to přesto na čtyři hvězdy.(27.2.2015)

  • Traffic
    ****

    "Žánrová hra, která je v jistých ohledech velmi jednoduchá a přímá, se ve Fénixovi postupně komplikuje. S tím, jak se Nelly pod vedením Johnnyho čím dál víc blíží svému dřívějšímu já, se například značně problematizuje původně jasně položená otázka filmového monstra. Nestává se jím Nelly až teď, při své přeměně v dokonale oblečenou a nalíčenou napodobeninu sebe sama? Odpovědí může být, že se ve skutečnosti stává jen monstrem jiného řádu – takovým, které neděsí prvoplánově svým zdeformovaným zevnějškem, ale naopak poněkud složitěji tím, co pod pečlivě vymodelovaným exteriérem skrývá." Recenze pro 25fps(1.4.2015)

  • troufalka
    *****

    Možná to znáte - přepnete program a zakoukáte se do filmu, který už chvíli běží. A nemůžete se odtrhnout. Až skončí, pustíte si ho znovu od začátku. Tak tohle je pro mě Fenix. Má přesně to znepokojující napětí, které vás přiková k obrazovce a nedovolí vám odejít. Presně ten formát, který mi vyhovuje - málo postav, ale dokonale vykreslených, konflik se rozehrává postupně, graduje a vyvrcholení přijde až na závěr. Pro mě dokonalé.(31.5.2017)

  • Madsbender
    *****

    Christian Petzold riedi thrillerovú substanciu predlohy až do psychologickej melodrámy. Miesto explicitnosti sa pohráva s náznakmi a dej ponecháva v opare hmlistých spomienok. Do popredia necháva vystúpiť otázku identity a pamäte, a tá skutočná dráma sa odohráva vo vnútri postáv, v nám neprístupných myšlienkach a zákutiach duše. Veľmi tomu napomáha Petzoldov elegantný filmový jazyk a návrat k jeho „tradičným“ prostriedkom - veľký dôraz na herectvo hornej polovice tela a reč tváre, pomalá dramatická výstavba s dôsledne ukotvenými zvratmi, čisté snímanie scény, výtvarnosť a výprava, obozretná práca so zvukom a starostlivo zvolená hudba. Vycibrený štýl s patinou klasického historického rozprávania pôsobí v dnešnej dobe až neobvykle, nie však zastaralo. Petzold si cieľavedome vypožičiava vhodné propriety i ďalších žánrov - menovite noiru, kabaretu a hororu. Viac v recenzii.(30.4.2015)

  • gogo76
    ****

    Mám rád filmy z vojnového i povojnového obdobia. Film Fénix ponúka pohľad na povojnovú situáciu v Nemecku i zničený Berlín, ale ten hraje v tomto komornom filme len okrajovú úlohu. Príbeh je veľmi lákavý a ešte lákavejšie bolo pre mňa obsadenie Niny Hoss do hlavnej úlohy. Už vo filme Žena v Berlíne bola úžasná, je sympatická i presvedčivá. Režisér odkrýva karty postupne, hlavne v prvej polovici je tam vždy nejaký otáznik a pochybnosť a divák si nie je celkom istý, či Nelly je alebo nie je Johnnyho žena. R. Zehrfeld v roli Johnyho tiež úplne super, fakt mu to sadlo. Je to sympaťák a po T. Kretschmanovi by to mohol byť ďalší Nemec, ktorý môže kľudne hrať i v Hollywoode. S Malarkym sa výnimočne nezhodnem v tom, že Fénix nemá silnú scénu. Podľa mňa ňou je jednoznačne záverečná scéna (pozor spoiler!) so spevom na piáne. Johnnyho pohľad na ruku a tá hudba...Nádhera. 80%.(4.12.2016)

  • Allien.9
    ***

    Zajímavé a poměrně originální téma, které má - narozdíl od nadhodnocených nesmyslů typu "John Wick" či "Kingsman" - alespoň nějakou myšlenku. Němčina filmu sluší, (pro většinu diváků) neokoukané tváře taktéž, s výsledným hodnocením nicméně zůstanu spíše při zemi. Peß a spol.: Nemyslím si, že by ji nepoznal, spíš si nehodlal / nechtěl / nemohl připustit, že by to mohla být skutečně ona. Z psychologického hlediska je Johnny jednou z nejzajímavějších postav, které letos prošly kinem (alespoň prozatím).;-)(21.2.2015)

  • boshke
    ****

    Má to grády, ne že ne. Film o třech hercích, pár rozbořených barácích a jednom sklepě. Mně se to líbilo. Nedokážu posoudit, do jaké míry je takovéhle chování přeživší koncentráku reálné, ale jako nesmysl mi to nepřišlo. Asi je to do značné míry i pochopitelné, jestliže lágr přežila jen díky myšlence, že se svým drahým Johnnym opět shledá. A konec, ten se, myslím, opravdu povedl. V krátké době po Whiplashi druhý skvěle zvládnutý závěr filmu... 80%(26.2.2015)

  • Vančura
    *****

    Krásný film, u něhož se vyplatí prokoukat do konce - závěr mě zcela rozerval na cucky. V paměti dosud chovám režisérův předchozí film BARBARA, který mě podobným způsobem zasáhnul. Snad není od věci oba filmy porovnat, oba se odehrávají v Německu a jejich hlavní postavou je výrazná žena, s níž se osud zrovna dvakrát nemazlí. FÉNIX se vrací více do minulosti a stejně jako v BARBAŘE v něm hlavní role ztvárnili Nina Hoss a Ronald Zehrfeld. První zmíněná, zde změněná skoro k nepoznání, zde naplno využila svůj herecký potenciál a bezezbytku přivedla svou nesmírně náročnou roli k životu. Herecký představitel jejího manžela oproti tomu bohužel hraje jen druhé housle, a zdaleka nedosahuje jejích hereckých kvalit. To je ale jediná výtka, kterou bych k tomuto filmu měl. Jinak jsem unešen jeho působivostí a filmovými kvalitami. Příběh se skoro jistě zdráhá našemu uvěření - těžko si představit, že by manžel nepoznal svou ženu - ale právě na empatii k postavám je podle mě tento film založen, a pokud se člověk dokáže vcítit do utrpení, které byla nucena Nelly prožívat, nemůže ho tento film hluboce nezasáhnout. Výjimečný divácký zážítek - a požitek z herectví Niny Hoss.(21.2.2015)

  • misterz
    ***

    Nemôžem si pomôcť, moc ma to nechytilo. Uznávam, technická, herecká aj formálna stránka sú na vysokej úrovni, len čo z toho, keď všetko prebíja taký nanič nevýrazný príbeh, na mňa moc šedivé, ploché a nudné. V tomto smere je dobrý len záver s pôsobivým klavírno-speváckym vystúpením a rozuzlením, na dobrý film sa mi to však zdá hrozne málo. Slabučký priemer. 50/100(1.7.2016)

  • WillBlake
    ****

    Při závěrečné Speak low mě mrazilo jako už dlouho ne. 4 a půl hvězdy.(25.5.2015)

  • Deschain
    ****

    (Lumiere - 6.2.2016)(6.2.2016)

  • poz3n
    ***

    Vzhledem ke všemu, co jsem o tomhle filmu posledního půlroku poslouchal a vzhledem ke své zápletce, je až směšné říct, že 98 minut filmu je zbytečně dlouhých, a že by si Fénix snad i vystačil na poli krátkometrážním. Poté, co se totiž odehraje úvodní představení postav a všichni se setkají ve všemi, nestane se až do závěrečné scény v podstatě vůbec nic. A díky tomu působí i ona poslední "mind blowing" scéna úsměvně a levně. Fénix si hraje na artové Vertigo, ale všechny svoje karty, pokud vůbec nějaké má, vysází na stůl příliš brzy. 5/10(18.2.2016)

  • Handle
    ***

    Fénix výborně pracuje s divákovou zvědavostí, že jsem i přes pomalejší tempo pořád napjatě čekal, jak se to bude vyvíjet... ale kdepak. Asi jsem si přál, aby se scénář ubíral jiným směrem, asi jsem chtěl vidět něco více epičtějšího nebo alespoň emotivnějšího, nevím... Rozhodně si však myslím, že měl tento snímek vzhledem k zajímavému námětu mnohem větší potenciál.(21.2.2015)

<< předchozí 1 2 3 4 5
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace