Režie:
Vladimír MichálekKamera:
Martin ŠtrbaHudba:
Karel HavlíčekHrají:
Matěj Hádek, Eva Leimbergerová, Gabriela Míčová, Michal Dlouhý, Tereza Hof, Daniel Tůma, Igor Bareš, Ondřej Malý, Dušan Sitek, Pavlína Štorková, Pavel Gajdoš (více)Epizody(6)
-
Kapitola 1: Oběť (E01)
-
Kapitola 2: Abrahám (E02)
-
Kapitola 3: Oheň (E03)
-
Kapitola 4: Děti (E04)
-
Kapitola 5: Kořeny (E05)
-
Kapitola 6: Pakt (E06)
Obsahy(1)
Hlavním hrdinou příběhu je novinář, který se zabývá kauzou kolem významného státem řízeného podniku. Při zajišťování podkladů ke vznikající reportáži narazí novinář na kontroverzní informace týkající se jeho vlastního bratra, který je do skandálního případu osobně zapleten. (HBO Europe)
Videa (4)
Recenze (211)
Miestami úchvtane natočené. Ale občas trochu príliš televízne rozvláčne (čiže nie príliš vidno rozdiel medzi ČT a HBO seriálom). Už tradične mi na podobne zvolenej téme vadilo to klasické česko-slovenské žasnutie novinárov nad nejakou kauzou, akoby doteraz ani len nepočuli o prepojení politiky s gaunermi... Korunu tomu dáva aj názov, ktorý chce hrozne ukázať, aký ma seriál presah. Nemá... ()
V českých vodách seriálové tvorby se jedná o nadprůměrnou záležitost, v globálu je to ale průměr průměrů, jehož existenci si už za týden nebudu pamatovat. Nicméně i tak považuji za zajímavéé to, že česká verze má větší spád, dokázala se a nebála se zbavovat zbytečných postav, případně některých charakterových bizárů postav pro děj nepostradatelných. Norský originál na mě navíc působil dojmem, že se jedná o příběh, který by právě v této zemi asi nebylo možné rozehrát tak dobře, jako právě v Česku. Divoká devadesátá léta české politiky a ekonomiky zde totiž tvoří daleko lepší a přirozenější kulisu pro příběh, který se jí skvěle přizpůsobil. Pro mě se v tomto ohledu jedná o příjemné překvapení doprovázené šokem z toho, že se zde natočil takový seriál, který se mi líbí daleko víc, než norský originál. Ovšem když norskou verzi považujete za celkem překombinovanou, nerealistickou a místy silně nepochopitelnou pro množství postav, které tam prostě nemusely být, není vlastně tolik těžké překonat originál i českým Mamonem. ()
Hlavní postava sice říká, že už "nejsme v devadesátkách", Mamon ale přesně takhle zastarale působí. Tvůrci by evidentně moc chtěli mít z projektu jakési české Milenium, to by ale nesměli k novinářům přistupovat jako z minulého století a nevytvářet v českém prostředí paranoidní atmosféru obrovského (a absolutně nevěrohodného) spiknutí, jejíž pravidla následně svéhlavě porušují. Navíc ta snaha udělat ze seriálu quality TV světové úrovně z Mamon čiší opravdu až příliš. Něco zachraňují pasující herci a pár kvalitně podaných a regulérně napínavých scén, jinak ale jde spíš o promrhaný potenciál. 55 % ()
Zřejmě tomu nebude tak, že v českých televizních podmínkách nemůže vzniknout kvalitní dílo, které kdyby nepromlouvalo naším jazykem, mohlo by být klidně zaměněno za nějakou zahraniční produkci, jak se naši tvůrci často zaklínají. Musí nám to však opět dokázat importovaná kabelovka HBO, jejíž Mamon vypadá na první pohled jako něco z jiného filmového světa. Nejde o přehánění, zcela jiná úroveň kvality nad ryze tuzemskou produkcí je nepopiratelná po pár záběrech, kdy obraz vypadá filmověji než u většiny filmů, zvuk postrádá pachuť studiových postsynchronů a generická dramatická hudba nedoplňuje 100 % stopáže i u těch nejnudnějších dialogů, aby vzniklo drama tam, kde prostě není. Mimo jiné proto, že tu nudné dialogy nejsou. Po dvou dílech. ()
Prvá a druhá časť boli z celého diela najlepšie. Náhle sa to začne až tak motať, že už to nevedia ani samotní tvorcovia rozmotať. Hádek je u všetkých úmrtí, ľudia zomierajú pre nejakú záhadu ako na páse. Práve Hádek ale bol pozitívom seriálu, v poslednom čase sa mi jeho výkony čoraz viac pozdávajú. Záverečná časť tiež celkom vyšla. Bolo to tak na 70%, ale nepovažujem to za výrazné nadpriemerné spracovanie, mohlo to byť aj podstatne lepšie. ()
Galerie (77)
Zajímavosti (9)
- Filmovalo se také v Újezdu nad Lesy. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
- Číslo občanského průkazu Samuela Plevy (Jiří Vyorálek) uvedené v policejní databázi je 147821337. To ale není možné, čísla občanských průkazů staršího vzoru začínala nejvýše čísly 113 a nové průkazy v rozměru platební karty mají na začátku vždy dvojku. (Martin_L)
- Realizaci tohoto mysteriozního thrilleru - vycházejícího z úspěšného norského formátu Mammon a naplánovaného na 73 natáčecích dnů - zaštítila produkční společnost Bionaut. (Zdroj: HBO)
Reklama