Režie:
Iširó HondaHudba:
Akira IfukubeHrají:
Takaši Šimura, Kin Sugai, Iširó Honda, Kendži Sahara, Momoko Kóči, Akira Takarada, Akihiko Hirata, Fujuki Murakami, Tadaši Okabe, Toranosuke Ogawa (více)Obsahy(1)
Japonsko dalo světovému filmu mnoho velikánů, ale žádný z tvůrců ani herců se co do známosti nemůže měřit s padesátimetrovým monstrem celosvětově známým pod poangličtěným jménem Godzilla. Úspěch původního filmu, který držíte v rukou, odstartoval boom filmových monster v Japonsku, jejichž popularita se udržela až dodnes. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (160)
Je to do určité míry (tak do půlky stopáže) skvělá práce s ukazováním/neukazováním monstra a budováním napětí, mít tu ale dvacet let tohle jako jediní funkční prvek mi přijde jako že ne dost. 100 minut spoléhat na opětovné těšení se na znovupřítomnost Godzilly po jeho x-tém zjevení už prostě nestačí. Mrzí mě, že očividná snaha o přesah šla úplně mimo mě - přišla mi poněkud toporná a nastrčená. Je ale hezké, že se Japonci pokusili o víc než obyčejný monster film pro pobavení (na rozdíl od obou amerických verzí). Především skvělé a dodnes plně funkční triky, které hodně předčily moje očekávání, to pak táhnou skoro ke čtyřem hvězdám... ale nedotáhnou. 3 a 1/2 bez jakékoliv "úcty" - s ní bych čtyři hvězdy klidně dal. ()
Stará dobrá černobílá japonská - ta jediná se může honosit razítkem katastrofický film. Pokud si dobře vzpomínám, tak ostatní Godzilly jsou rychlé, akční, méně seriózní. Zde je Godzilla symbolem pro hrůzu jaderné války. To ona byla vyštvána z hlubin oceánu při jaderných testech. Godzilla je varovným prstem pro všechny národy. Mě osobně se moc líbí scénář, zvláště pasáž s vědcem, který vymyslí Ničitele kyslíku. Nejhezčí, i když pochopitelně nejsmutnější, je samotný závěr filmu. ()
Takřka sedmdesát let stará, a stále neskutečně fascinující japonská vykopávka. Ačkoliv screentime pro Godzillu je pouhých 8 minut (což utváří pomyslnou temnou siluetu zápletky), jedná se o nezaměnitelný fragment japonský kinematografie a pravoslavného tatíčka subžánru tzv. kaiju filmů, který si díky své megalomanské fetišizaci destrukce zaslouží svůj status kultu.... #leguándomikrovlnkynepatří ()
Klasika svetovej kinematografie, ktorá odštartovala éru japonských monster filmov patrí aj medzi najlepšie filmy s touto tématikou. Navyše sa za všetkým skrýva nanajvýš vznešená myšlienka (Emmerichova nová verzia sa o nič také ani nepokúšala) zneužitia a hrozby jadrových zbraní s ktorými mali Japonci pred až nie tak dlhou dobou poriadne skúsenosti. Treba oceniť aj na svoju dobu slušnú trikovú stránku, Godzilla tu vyzerá omnoho vierohodnejšie ako o 13 rokov mladšia Gappa, kde je až do očí bijúce, že sa pod gumeným kostýmom skrýva herec, ktorému navyše napodobňovanie monštra veľmi dobre nejde. Film má veľmi dobrý začiatok, dokonca sa mi z celého filmu páčil najviac, pritom Godzille sa dostalo slovo až po dlhšom čase. Jediné, čo mi na filme trocha vadilo bolo konanie niektorých postáv, ich pohotové reakcie ako námorník, ktorého vylovia z mora a okamžite začne ostatným hovoriť o tom, ako ich napadol netvor. Godzilla však nič nestráca zo svojho čara ani po vyše päťdesiatich rokoch a dá sa povedať, že aj v dnešnej dobe skvelo drží krok s najrôznejšími filmami podobného zamerania. ()
Tento obrí tvor je japonskou verziou starého King Konga s podobným záverom Jurského parku 2 (iná verzia monštra a tiež deštruktívne ničiaca nevinné mesto). Atraktívna lútková animácia v období politických vojen dáva dielu širší rozmer, kde dozvuky po 2. svetovej vojne ešte stále pretrvávajú. Cítiť aj inovované prvky v čierno-bielom spektre efektov ako rev samotného Godzillu (ktorý krásne vynikne) a rýchly prechod hudobného podkladu. Škoda len, že pri tak zdĺhavom deji chýba častejšie napätie, pretože nech je japonská kinematografie hocijak odlišná od európsky cítiacej, v tomto filme sa musel nudiť aj milovník rodinných drám, skrátka ázijský myšlienkovitý presah a vizuálna poetika sú v tomto prípade tabu. A ešte postavám sa (prekvapivo) veľmi málo venovalo. Ťarcha je teda na Godzillovi, ale tén chudák je miestami rovnako statický než Nispelova réžia :). Neprekvapia ani príbehy postáv (až na ten pochmúrny záver). A ešte jedna „výtka“, tú scénu s demonštráciou vlakových koľají si mohli tvorcovia odpustiť (kvôli podobnej z King Konga). Ale hovorím, celkovo ide o slušný historický zážitok, čo v dobe vzniku znamenalo veľký posun vpred (lepšie 3 hviezdičky). ()
Galerie (27)
Photo © Toho Co., Ltd. All Rights Reserved
Zajímavosti (59)
- Jedným z originálnych návrhov pre Godzillu bola príšera s hlavou tvaru hríbu, ktorá mala pripomínať atómový hríb po výbuchu atómovej bomby. Náčrt tohto návrhu je uvedený na špeciálnom DVD "Gojira: The Original Japanese Masterpiece". (Nekrofil)
- Originálny názov Godzilly - Gojira je kombináciou dvoch japonských slov - gorira (gorila) a kujira (veľryba), pretože pôvodné monštrum malo byť práve kombináciou týchto dvoch stvorení. (beso74)
- Štúdio Tôhô Kabushiki Kaisha produkovalo zároveň s týmto filmom aj inú, finančne náročnejšiu snímku, Shichinin no samurai (1954), čo ho takmer priviedlo k bankrotu. (beso74)
Reklama