Režie:
James IvoryScénář:
Ruth Prawer JhabvalaKamera:
Tony Pierce-RobertsHudba:
Richard RobbinsHrají:
Anthony Hopkins, Emma Thompson, James Fox, Christopher Reeve, Peter Vaughan, Hugh Grant, Michael Lonsdale, Patrick Godfrey, Peter Cellier, Ben Chaplin (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Sloužili svým pánům lépe než sami sobě. Anthony Hopkins a Emma Thompsonová v hlavních rolích nenaplněného milostného příběhu... Celý svůj život zasvětil svému povolání. V něm, v jistotě a bezpečnosti tradice, nacházel smysl své existence. Svou malou armádu služebných dokázal ovládat stejně mistrně, jako své pocity a svou tvář. Vždy dokonalý, perfektní, bezchybný majordomus pan Stevens, nejtypičtější představitel typicky anglického fenoménu loajality a služebnosti, dokonale zvládnuté profese, které padá za oběť soukromí i individualita. A přece i v jeho životě nastaly chvíle, kdy se tento neměnný řád zdál být ohrožen. To bylo tehdy, když na Darlington Hall přišla jako nová hospodyně slečna Kentonová. I pro ni byla až dosud služba alfou a omegou její existence. Na rozdíl od pana Stevense jí však v hrudi tlouklo srdce, toužící po lásce... Snímek režiséra Ivoryho a jeho stálých spolupracovníků (scenáristka Ruth Prawer Jhabvalaová, producent Ismail Merchant, kameraman Tony Pierce-Roberts, skladatel Richard Robbins) je – podobně jako Pokoj s vyhlídkou či Howards End – opět dokonalou sociálně-psychologickou dobovou studií. Jeho předlohou se stal román Kazua Ishigura, Japonce žijícího od r. 1960 v Anglii, působivý obraz dnes již zaniklého světa anglických šlechtických sídel. Odehrává se ve dvou časových rovinách: jednak ve druhé polovině padesátých let, jednak – a zejména – před druhou světovou válkou, v rozsáhlých retrospektivách, mapujících kromě osobního života obou protagonistů i naivní snahy jejich pána, lorda Darlingtona, o politiku appeasementu. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (264)
Film, který málo slovy sděluje neskutečné množství pocitů a emocí. Nedůležitý příběh, ale o to důležitější atmosféra mezi Hopkinsem a Thompsonovou. Jeden z nejromantičtějších filmů, který dokáže hluboko zasáhnout. Pro mě je Hopkins hercem charismatu, který dokáže vyvolat v divákovi takové empatie, které jeho "nepochopitelné" chování pochopí. Film bez jediné chybičky, který divákovi nepovolí ani na okamžik pocit spokojenosti.. snad kromě pocitu spokojenosti nad tím, že se jedná o zcela perfektní dílo. ()
Pomalý, decentný komorný príbeh nenaplnenej lásky, sfilmovaný s toľkým citom a pozornosťou, až sa tají dych. Psychologické majstrovské dielo, dokonalé každou sekundou, každým zachvením, každým gestom alebo pohľadom medzi Anthony Hopkinsom a Emmou Thompson. ()
Kazua Ishigura mám rád. Jeho nedôveryhodný rozprávač pre mňa významovo a dejovo veľmi obohatil fikčné historické udalosti do ktorých spadá aj román Súmrak dňa. Rovnaký pocit aký som mal z knihy som mal aj z Ivoryho filmu. Málokedy sa stáva, že adaptácia je tak presná a rovnako významovo bohatá. Tá plejáda emocionálnych detailov skrytých za maskou profesionality rezonuje veľmi výrazne. Ťažko by som mohol vypichnúť jednu vec ktorá ma ako fanúšika potešila. Je ich tu veľa. A spolu tvoria výrazné a komplexné memento s morálnym presahom a láskavým jadrom. Herecky, hudobne a formálne bezchybné. Pri tomto filme kupodivu zabolí, že sme prišli o takú ikonu, akou bol Chris Reeve. Je to skvelá pripomienka sily vizuálneho média a toho, ako kedysi filmy túžili a potrebovali rezonovať v divákovi aj po dopozeraní. ()
Majstrovske dielo plne hlbokych emocii ktore su skryte pod tenuckym, avsak nepreniknutelnym povrchom hlavneho hrdinu, majstrovsky podaneho Antony Hopkinsom. Tak smutnu filmovu postavu som este nestretol. Zijuci len pre svoju pracu, nemajuc pre seba sameho ani jediny okamih. Navonok uhladeny profesional, vovnutri citlivy, osamely, zaujimajuci sa o vsetky detaily a o vsetkych ludi a vo volnom case romanticke pribehy citajuci clovek, tuciaci po laske. A toto vsetko je nam podavane pomaly, postupne behom domyselne vykonstruovaneho pribehu, ktory je zlozeny z viacerych, velmi zaujimavych dejovych rovin, ktore v konecnom dosledku este viac rozvijaju "tragiku" hlavneho hrdinu. Film ma potesil aj pritomnostou Christophera Reeva, ktoreho som si doteraz mal moznost uzit len ako supermana, a teraz mozem konecne konstatovat ze tento chlapik bol nielen supermanom, ale aj dobrym a velmi presvedcivym hercom. Po poslednej scene filmu ma ovladol hlboky, uprimny smutok. A to sa moze podarit len skutocne vynimocnemu filmovemu dielu. (10/10) ()
Atmosféra a herecké výkony nesporne kvalitné. Ale vykreslenie charakterov ústrednej dvojice prišlo pomerne skoro a tak mohli ďalej už len stagnovať. Tým nechcem povedať, že som sa nudil, ale chýbala mi tam nejaká pridaná hodnota na tých päť hviezdičiek. Niečo korešpondujúce s tak naliehavou hudbou, ktorá dej sprevádzala. ()
Galerie (17)
Zajímavosti (14)
- Hugh Grant prohlásil, že je Soumrak dne nejlepším filmem celé jeho filmografie. (D3VIL)
- Uvažovalo se o obsazení Anjelicy Huston a Jeremy Ironse. Nabízenou roli odmítla Meryl Streep. (D3VIL)
- Herec Remak Ramsay půjčil Jamesi Ivorymu knihu "Soumrak dne" během natáčení Pana a paní Bridgeových s domněnkou, že by ho mohla zaujmout. (D3VIL)
Reklama