poster

Pán prstenů: Návrat krále

  • USA

    The Lord of the Rings: The Return of the King

  • Slovensko

    Pán prsteňov: Návrat kráľa

Fantasy / Dobrodružný / Akční

USA / Nový Zéland, 2003, 201 min (SE: 263 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Kaka
    *****

    Návrat krále se mi co se filmového hlediska (kniha je jasně nejlepší) týče, jeví jako nejslabší z celé trilogie. Ano film je to i tak skvělý a je na 5 hvězdiček, avšak už to není tak úplně ono. První díl je něco nepopsatelně úžasného. Film je vyprávěn v pomalém tempu - o to víc vynikne monumentální výprava a vizuální a dějová propracovanost - prostě a jednoduše je Společenstvo prstenu "něco nového". Ve Dvou věžích se však Jackson na toto spolehat už nemohl, ale vyřešil to znamenitě. Film zrychlil, navodil temnější atmosféru, přidal na akci (užasná bitva o Helmův žleb) a výsledek byl opět dechberoucí, jenže co třetí část? Tam už jaksi nebylo co vylepšovat. Atmosféra je trošku pryč, bitvy jsou ještě větší, ještě rozmáchlejší a ještě počítačovější a prostě a jednoduše už to všechno nej nej nej není nějak ono a dohromady to působí kapku nekompaktně. I přes to všechno je to ale na plný počet, protože uzavírá geniální trilogii a po právu je stejně jako kniha největší a nejmegalomanštější ze všech tří dílů a to samo o sobě není malo.(17.1.2004)

  • Jara.Cimrman.jr
    ***

    Fantasy knihy nečtu, v cizích světech se necítím moc dobře a ve velkém množství namaskovaných postav se snadno ztrácím, takže se nelze divit, že jsem si desetihodinovou cestu z bodu A do bodu B příliš neužil. Přesto ani na chvíli nepochybuji o velkoleposti viděného, jen na to nejsem ten správný divák.(4.8.2011)

  • Marigold
    *****

    Podobně jako Dvě věže zpočátku klopotné a rozbrázděné "nucenými" střihy, ale postupem času naprosto pohlcující. Zatímco Společenstvo bude držet primát v největší ucelenosti, Návrat krále triumfuje masivní epikou a ovšem – nádherným koncem, který je sice značně kýčovitý, ale namísto umělosti a vykonstruovanosti z něj dýchá režisérská láska k příběhu a zejména opravdovost ze strany herců, kteří tím často dohánějí menší řemeslné nedostatky. Nakonec mi Návrat potvrdil to, co jsem už před tím cítil. Efekty jsou pěkné, ale nebýt hrdinů, byl by tenhle film jen nepřístupným kusem ledu. Jenže on fascinuje a pohlcuje statisíce lidí. Nádherný příběh v nádherném hávu, Peter Jackson si zakoupil vstupenku do filmařského nebe... P.S.: po druhém shlédnutí už řadím Návrat krále do čela trilogie. Pokud na mě dokáže film i podruhé zapůsobit tak mocně, je to známka vysoké kvality. Nirvana. P.S.S. Rozšířená verze je pomalu na šestou hvězdičku, neboť i trochu přerývané tempo a nepřirozený střih se stávají minulostí, postavy získávají ještě více prostoru, zápletka hlubší motivaci a nechybí ani tradičně zvrhlý humor dvojice Gimli-Legolas. Vidět a umřít!(25.1.2004)

  • H34D
    *****

    <- Návrat krále je v mnoha ohledech syntézou předhozích dvou filmů, neboť nabízí jak rozvětvené dějové linie s relativně propracovanými postavami, tak epické bitvy a desítky minut čistého akčního potěšení, z kterých právem padá čelist divákům, kritikům i akademikům. Návrat krále posunuje hranice velkofilmu až do nejzazších mezí, už jen proto, že má přes 4 hodiny (ve "správné" rozšířené verzi), útočí několika katarzemi vázanými na více než jen jednu hlavní postavu a ždíme divácké emoce prakticky půl hodiny... Není to však samoúčelné, vše je výsledkem nekonečného potenciálu předlohy, pečlivé a detailní filmařské práce v oblasti ztvárnění fantasy světa, vzrušujícího vyprávění příběhu v něm zrozeného a nakonec také umožnění divákům vyplňit svou představivostí okolní prostor. 10/10(4.12.2011)

  • berg.12
    ****

    "Je mnoho způsobů, k nimž se uchyluje nepřítel, aby ponížil naši zemi, rozvíjející se v duchu socialistického soutěžení. A tak anglický spisovatel J.R.R. Tolkien vydal před nějakou dobou knihu, v níž zastřeně útočí na naše zřízení prosazující práva pracujícího lidu. Jde o další útok proti socialistickému zřízení. Říše zla je průhledně umístěna na východě, obrazem dělnické třídy, která jednotně v potu tváře buduje těžký průmysl, mají být odporní a zlí skřeti. Titulní “Pán prstenů” Sauron je vládcem chudé země, v níž rozvinutý kolektiv má v rukou skutečnou vládu, vykonávanou doživotně zvolenými zástupci - Nazguly (v knize nazývanými - jaká ironie - upíry). Skřeti - dělnická třída Mordoru budující těžký průmysl, jsou vylíčeni jako tvorové odporného vzhledu a zvyků (jak by zpovykaný synáček z buržujské rodiny - potomek národa anglických imperialistů, mohl vidět něco krásného a povznášejícího na těžké práci?) Do kontrastu se skvělou organizací práce a pořádkem v Mordoru, zemi vylíčené jako “spálená pustina”, z níž se valí popel a dým (že by náznak závisti?) je postaven obraz žírných, “mlékem a medem oplývajících” zemí západu, kde všechno zboží téměř “roste na stromech”. Odkud se však bere ve skutečnosti, toho se lze těžko dopátrat - že by pomocí nadpřirozené bytosti, tzv. boha? Ha ha! Obyvatelé západu - elfové (neboli aristokracie), lidé (buržoazie) a hobiti (statkáři) žijí naopak v blahobytu (aniž je vysvětleno, odkud jej získávají) a jediné, co je trápí, je “hrozba” z východu. Zatímco dnem i nocí pracující Mordor trpí nedostatkem základních potravin a vody, sousední země oplývají nadbytkem. Jak nápadná podobnost s naší současností, kde nás rozbujelý kapitalizmus ohlupuje obrázky blahobytu, jehož zdroje zůstávají utajeny (čáry Gandalfa a elfů?), zatímco sedláci a dělníci našeho tábora pracují poctivě a usilovně, aniž by docházelo k jejich vykořisťování, a všechno získávají pouze prací vlastních rukou. “Síly dobra” zde přestavuje sbírka představitelů těchto reakčních kruhů, jejichž ruce se nikdy nedotkly pořádné práce. Jejich vůdcem je Gandalf, šiřitel zpátečnické ideologie, s jejíž pomocí udržuje obyvatelstvo v nevědomosti a strachu před pokrokem. Elfové, hobiti a takzvaní vznešení lidé symbolizují skupinu zahálčivé aristokracie a buržoazie, která se snaží vzepřít globální revoluci, zatímco skřeti a trollové, vylíčení jako tvorové temnoty, se skrývají pod zemí a v potu tváře si vydělávají na kousek suchého chleba (jim není určen lembas ani miruvor!) Pokrokový čaroděj Saruman, který jim poskytuje ochranu a obživu a bojuje za práva menšin, je prohlášen za zrádce a jeho sídlo je zničeno reakční bojůvkou, vždy připravenou k chuligánským výtržnostem. Když pak šíří socializmus v Kraji, je chycen a bez soudu potrestán hobity, podporovanými (a placenými) kapitalistickou mocností Gondorem. To diskredituje Froda, Aragorna, Boromira i šiřitele pověr a zpátečnické ideologie Gandalfa. A Tom Bombadil je zároveň představitelem květinové mládeže i tyranem, který ve své zemičce vládne neomezenou mocí - jakým právem? A ještě je tady Faramir, elegantní, inteligentní a okouzlující jako James Bond, sabotující všechny projevy internacionalizmu. Galerie postav bez ideologické páteře, vrhajících se do boje “proti jinakosti. Ale socialismus se naštěstí nedá zničit hozením jakékoli své relikvie, i té nejposvátnější, do ohně. Drž se Mordore, obklíčený nepřátelskými reakčními sousedy!" (poskládané úryvky převzaté z polských novin Czerwony Sztandar, kde článek vyšel 24. května 1971)(19.6.2005)

  • - Ve scéně, kdy se Frodo (Elijah Wood) vyseká z pavučin, má vlasy obalené pavučinami. Když však vyleze ven, kde na něj okamžitě zaútočí Glum (Andy Serkis), nemá na vlasech jedinou pavučinu, přestože by si je za tak krátkou dobu nestihl smést. (Mr.Hudson)

  • - Ve scéně, kde Aragorn (Viggo Mortensen) plamenně hovoří k vojsku před Černou bránou, má jeden z vojáků zhruba uprostřed záběru na nose brýle. Chyba je vidět i v několika dalších záběrech. (Mr.Hudson)

  • - V rožšířené verzi v čase 2:25:22 bodne Sam (Sean Astin) pavouka mečem v levé ruce, ale hned v dalším záběru drží meč v ruce pravé. (SedllYs)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace