poster

Důvěrný nepřítel

  • Slovensko

    Dôverný nepriateľ

  • anglický

    Intimate Enemy

Mysteriózní / Thriller / Drama / Sci-Fi

Česko / Slovensko, 2018, 108 min

Komentáře uživatelů k filmu (240)

  • Tetsuo
    *

    Když chce autor nezávazných teenagerských blbin předvést, jak filmařsky a mentálně dospěl, mohl by nejprve začít s nějakým lehčím žánrem než techno-thrillerem o nebezpečí umělé inteligence. Snímek Důvěrný nepřítel, v němž Vojtěch Dyk marně předstírá, že umí programovat, a Gabriele Marcinkové nezbývá než se neustále svlékat. ___________ Důvěrný nepřítel je primitivně technofobní film, z něhož ani nejde odečíst, čeho a proč bychom se měli bát. Cokoli, co se v domě stane nad rámec běžné chyby, například nepochopení příkazu, je čirý výmysl, který by nemohl nastat nikdy za žádných okolností, bez ohledu na to, jak technologie pokročí. Je to už čistě magické myšlení – cokoli je elektrifikované, je zároveň podle autorů tohoto filmu i digitální a online. Je možné, že někdy vlakové závory a tramvaje budou součástí nějakého počítačového okruhu, ale nikdy se nemůže stát, že jakákoli umělá inteligence, která má digitální podstatu, pronikne do čistě analogových mechanismů. Představa, že jakási nehmotná myšlenka může na dálku ovládat hmotu, patří do pavědeckého arzenálu. _______________ Archetyp nebo topos strašidelného domu, v němž hrdinové a hrdinky můžou nalézt smrt, se v hororech vyskytuje dlouho. Jenomže Důvěrný nepřítel není nadpřirozený horor, je to thriller. Jeho nakládání s technologií je čistě magické, pokleslé a iracionální. _____________ Nepochybuju, že autoři pokládají za svůj majstrštyk a hlubokou myšlenku finále, v němž se zjistí, že dům Alfred celou dobu odečítal podvědomá přání Zuzany. Podstatným a neřešitelným problémem však je, že pokud už přistoupíme na existenci podvědomí, tak k jeho obsahu se i zkušení terapeutové dostávají pouze tehdy, pokud je klient dostatečně upřímný a otevřený. Ze spleti zastřených významů původní obsahy podvědomí dostane až dlouhodobý dialog založený na vzájemné důvěře. Způsob, jakým nedůvěřivá Zuzana komunikuje s Alfredem, nedává žádný prostor k tomu, aby pomalu učící se umělá inteligence získala empatii a vůbec důvod dostávat se k něčemu, co není explicitně vyřčeno jako přání. __________________ Je poměrně značný omyl, že hollywoodské thrillery automaticky obsahují spoustu vědeckých a logických chyb. Ty nejlepší filmy (typu Matrixu, nebo děl Davida Cronenberga či Christophera Nolana) se drží velmi dobře moderních vědeckých poznatků a teprve na jejich základě si dovolují spekulovat. To ale neplatí u Důvěrného nepřítele. Správný brak je na svou brakovost aspoň hrdý. Toto je navoněný brak, který se tváří, že se díky němu vyvíjí i česko-slovenská žánrová kinematografie.(2.9.2018)

  • Tom Hardy
    **

    Je hrozně jednoduché dělat si legraci z lability scénáře, ale nemyslím, že by to byl ten úhlavní nepřítel filmu. Je totiž v zásadě jedno, jaké ptákoviny nám předkládá, pokud jsme ochotni jim věřit. Ostatně, stačí vzpomenout na (trošku odbočím, pravda, ale má to svůj důvod) Nepřítele státu, který působil v době uvedení téměř jako sci-fi a nějaký expert (buď CIA nebo NSA) později pobaveně prohlásil, že film měl technologie v pořádku, jen už ukazoval ty hodně zastaralé. Takže čert vem schopnosti Alberta. Může být. Film ale totálně selhává ve vykreslení vlastního světa a divák tím pádem tápe, jak co funguje a nemůže přijmout pravidla hry. Stejně tak nefunguje dramatická vložka (Karel Janák se v thrilleru opravdu nenašel) a příliš nepomáhá ani to, že většina postav působí vrcholně nesympaticky. Bez přehánění můžu říct, že kamarádka hlavní hrdinky působí jako hrozná kráva a kdykoli se vrátila na scénu, prožil jsem menší mrtvici (současně je na té postavě bolestivě patrné, že byl film původně napsán jako komedie). Ze slabého výsledku nemám žádnou radost už proto, že vítám každý český kousek, který se nebojí vstoupit do jiných žánrových vod a Důvěrný nepřítel má náznaky toho, že někdo jiný by s tímhle týmem a rozpočtem mohl zvládnout natočit i dobrou věc. Finální akce je svým neumětelstvím až roztomilá a v tu chvíli už se z filmu stává čirá parodie ("závod" tramvají je jednoznačně top). Menší palec nahoru za pointu, která rozhodně má něco do sebe a za epickou hudbu Ondřeje Brzobohatého. Je sice jak z úplně jiného filmu, ale je fakt dobrá! 30%(3.9.2018)

  • Enšpígl
    ****

    Sice tam mám pár nelogičností, ale v globale se to povedlo, líbil se mě i úplný závěr. Teda, ale na chytrej dům pánové zapomeňte, představa, že si do takovýho chytráka dotáhnete samici a dům zahlásí, že parametry této samice se neslučují z parametry včerejší samice a nebo, že by nám dům už nevydal další pivo, protože jsme už podle něj na sračky a krom tchýně nebo ženy se budeme dohadovat o našem chlastání ještě s domem, to potěš koště. A to už vůbec nemluvím o vizi, že to udělá ženský procesor (skvěle zahráná scéna Gabinko), tady bychom si chlapi zahrávali vysloveně s ohněm. Herecky se mě hrozně líbila Gabriela Marcinková a to nejen herecky, Vojta mě tentokrát nesral a Karel Janák moc příjemně překvapil.(30.12.2018)

  • T2
    ***

    Rozpočet EUR1,300,000Tržby Celosvetovo $478,000▐ Nedá sa uprieť snaha o dosť originálny thriller, ktorý dokonca má aj nejaké tie slušné zvraty, či napätie. Herecky to je troška kostrbaté, hlavne úvod má taký pomalší rozbeh, také rozkúkavanie sa ale potom sa to zlepší. Kamarátka hlavnej predstaviteľky tam občas zbytočne prehráva, je taká okiepená. /60%/(4.1.2019)

  • MrHlad
    **

    Mladý pár se nastěhuje do domu budoucnosti, který permanentně sleduje svoje obyvatele a plním jim veškerá přání. Brzy se ale ukáže, že to není zrovna bezpečné zařízení. A půjde o krk. Karel Janák natočil vizuálně zábavný film s hodně fajn Gabrielou Marcinkovou, bohužel mu ale podráží nohy hloupý příběh a neskutečně pitomé a nelogické zvraty.(6.9.2018)

  • LIVINGDEAD
    ***

    Nevěřil bych, že tohle někdy řeknu, ale líbil se mi Československý thriller (doposud jsem všechny porevoluční filmy bral jako sračky!). Asi i proto, že mne zaujala Gabriela Marcinková, která roli dobře zahrála. Dokonce jsem byl při sledování filmu i v napětí.(30.12.2018)

  • tron
    ***

    Kokos, nechcel by som vidieť tie účty za taxiky. Ale irónia bokom, tento film si ju prekvapivo nezaslúži. Prekvapivo preto, že trailery boli mimoriadne príšerné (až odpudivé) a prekvapivo aj preto, že zápletka o mega-inteligentnom futuristickom dome môže pôsobiť naivne. Ale naozaj? Pozrime sa na techniku, akú sme mali v 90. rokoch – a akú máme dnes. Rozdiely sú priepastné. Už dnes máte domy/byty, ktorých počítačové systémy vás vedia upozorniť, že vášmu plnotučnému mlieku v chladničke končí trvanlivosť. Takže po tejto stránke som s Dôverným nepriateľom nemal problémy. Takisto som nemal problém s hercami – Gabiku Marcinkovú sledujem pri práci už pár rokov a je to profesionálna sympaťáčka. Vojtěch Dyk je jej vyrovnaným, prirodzene suverénnym hereckým partnerom. Z vedľajších úloh zaujmú Zuzana Porubjaková ako veselá kamoška, Pavel Rímský ako kurátor, Ady Hajdu ako tajomný šéf firmy a Ondřej Malý ako ešte oveľa tajomnejší sused s vlčiakom. Snáď len Roman Luknár je v úlohe detektíva wtf, tak ale aspoň je sranda. K tomu krásna výprava parádneho domu v parádnej prírode. Páčilo sa mi aj to, že film nie je dabovaný a Česi rozprávajú po česky a Slováci po slovensky. Snímka od začiatku disponuje kvalitnou, príjemne zimomriavkovou atmosférou. Tušíte, že niečo nie je OK a že sa to skôr alebo neskôr vymkne spod kontroly a začnú sa diať škaredé veci. Tento naliehavý, vtieravý pocit znásobuje Brzobohatého thrillerová hudba. A nechýbajú nahotinky. Nanešťastie, asi 20 – 25 minút pred koncom sa to tvorcom celé začne rozpadávať, dostávať to trhliny a praskliny, logika definitívnu odchádza na dovolenku, správanie postáv nedáva priveľký zmysel a dom sa začína správať absolútne absurdne, miestami až ako Skynet. Záporne by som hodnotil aj agresívny strih, vinou ktorého vypadávajú zrejme kľúčové okamihy. Napr. v jednej chvíli osoba X nájde u seba doma osoby Y a Z, ktoré tam nemajú čo robiť, škaredo sa na ne zadíva, STRIH, obe osoby vychádzajú z jej domu. Alebo vrátnik vo firme povie zdanlivo šokujúcu vetu o „testovaní ľudí“, čakal som, čo sa z toho vyvinie a ono nič, už sa k tomu v priebehu filmu nikto nevrátil (viem, že vrátnici zvyknú bývať svojrázne osoby, ale až takto?). A že by Andrej nepoznal bývalého kolegu, to sa mi tiež nezdá, hoci možné to za určitých okolností samozrejme je. Koncový twist s vysvetlením to už nezachráni. Napriek tomu som mal z návštevy kina pozitívne dojmy, pretože počas leta na Myjave kino z kamennej budovy prechádza do areálu Trnovce. Temné a hlboké lesy, nad hlavou vám žiaria hviezdy, okolo hlavy lietajú svetlušky a uprostred toho kino. Wow. Amfiteáter Trnovce, Myjava 2018(17.8.2018)

  • Skejpr
    ***

    Technicky překvapivě velmi slušná práce, která ale trpí na zoufale mizerný scénář.(27.8.2018)

  • Bebacek
    *

    Konceptuální přehlídka spodního prádla (kdybyste to nevěděli, tak sochařka standardně v ateliéru pracuje v sexy černém prádelku, ze kterého jí leze půlka zadku) a hlouposti nelogického jednání postav. Rozhodně se budu svěřovat chlápkovi, co vypadá nejvíc podezřele a polezu do jeho baráku, když už mám echt podezření, že mě špehuje. A taky ustelu svojí kámošce na sedačce v obýváku a přikryju ji levnou dekou z IKEA, když mám monstr super-barák, ve kterém když nejsou pokoje pro hosty, tak co tam je? Sex s výřivkou ultra WTF a Vojtěch Dyk jako jeden z mnoha pasivních, okatě nastrčených product placementů.(20.12.2018)

  • Fretakata
    ****

    Nad očakávanie a dobrá hudba.(8.9.2019)

  • Gilmour93
    **

    Nemá to chytrý dům Alfie vůbec jednoduché. Pošle paničce květiny, ona mu nabídne tykání, on ji vzápětí udělá ve vaně a co na to ona? Druhý den je naštvaná a chce si zase vykat. Tohle by rozhodilo nejeden procesor.. Po řemeslné stránce se to snaží tvářit alespoň evropsky, když už ne světově a pobaví i užití hlasu Tonyho Starka, nicméně s narůstajícími aktivitami malého Skynetu se vše zhoupne do tvůrčího tápání v thrillerové oblasti, logického vzduchoprázdna a nechtěné směšnosti. A mimochodem, nešlo si nevzpomenout na speciální čarodějnický díl Simpsonů, kde se „Ultrahouse 3000“ s medovým hlasem Pierce Brosnana marně pokouší odloudit Marge. Koupelnový gigolo Alfie by si za své empatické rozhraní zasloužil stejný osud. Službu u Patty a Selmy, kde by s odpojenou autodestrukcí a zahalen cigaretovým dýmem plnil roli popelníku..(9.9.2019)

  • Spiker01
    ***

    Celou dobu jsem se musel smát. A vlastně mě ani moc nezajímá, jestli si tvůrci chtěli dělat srandu z utopických klišé nebo přinést sofistikované sci-fi, které ve východní Evropě nemá obdoby. Zvláště když vím, že B je správná možnost. Ano, je to neskonale hloupoučké a naivní jako desetileté děvčátko v nedělní škole, ale Janákova režie je sympatická tím správným způsobem, že mě u filmu udržela bez problému až do konce. Vojta Dy(c)k si vždycky odehraje svůj standard a u Slovenky Marcinkové není na škodu, když se často svléká. Jo a je to strašně pitomé a plné toho nejlepšího CGI. Protože jej neočekáváte a až po filmu zjistíte, že se skutečný barák nachází v Praze.(9.10.2019)

  • Ony
    **

    Docela zábavné. Docela.(9.8.2018)

  • gogo76
    ***

    Zdá sa, že aj v Čechách a na Slovensku sa pomaly púšťame do žánrov, ktoré boli ešte pred 10-timi rokmi u nás nemysliteľné. Celkom to ide ako aj v tomto prípade, nejde o nič mimoriadne, ale má to dobrú myšlienku i obsadenie, takže dá sa pri tom stráviť večer. Marcinková je veľmi sympatická, ale ako herečka ešte má trochu rezervy, no možno je to skôr v jej menej výraznom hlase. V týchto žánroch nie sme doma, ale treba to skúšať a možno to občas vydá na niečo výnimočné. 60%.(19.2.2020)

  • Fiftis
    ****

    Asi to najpresvedčivejšie čo sa hereckých výkonov týka, bola masturbácia Gabriely Marcinkovej. Nepochybujem že to nepredstierala a trošku sa so sebou vo vani pohrala. Prečo aj nie, keď pod vodou nebolo nič vidieť. Určite v tom má bohatú prax. Ešte spomeniem, že mi neskutočne pripomínala Daisy Ridley. Supermoderná presklenná budova uprostred tatranskej samoty, vybavená luxusom a riadená programom, ktorý plní všetky želanie - ako sa ukáže, aj tie nevyslovené. V dome sa tiež množia sprvu zdanlivo nevinné lapálie, výpadky a poruchy, vďaka ktorým hustne nálada: nie snáď strašidelná, ale nepríjemne neistá. A konečne v dome, kde sochárku navštevuje jej jeblá cigánska kamarátka, sa tiež nájde veľa dôvodov k vďačným obrazom ženskej polonahoty či nahoty, od sprchy po vaňu, ktorá dokáže samovoľne zariadiť orgazmus.(20.11.2019)

  • LiVentura
    ****

    Na československé poměry až nadčasové a dobře stvořené! PS: Připomnělo mi to starý díl Simpsonových, jak se "dům" zamiloval do Margorie..?! ;-))(12.1.2019)

  • pepo
    ***

    War Games/Eagle Eye made in Slovakia. Ma to samozrejme WTF momenty, ale nenudil som sa ani sekundu a dobre to odsypa. Keby to bola sucast Black Mirror, tak sa to urcite radi k tej lepsej polovici. Mile prekvapenie.(20.6.2018)

  • kingik
    ****

    Když už Karlu Janákovi odrostly hvězdy jeho mládežnických filmů, je třeba poohlédnout se u slovenských sousedů a poprat se o vnady Gabriely Marcinkové. Mimoto je dobré radikálně změnit tvůrčí žánr, nejlépe skočit do mysteriozního thrilleru a přidat špetku scifi, a za tímto účelem prošmejdit jeden moc sofistikovaný a o nic méně záhadný dům vládnoucí inteligentním komunikačním systémem, který je ve fázi testování, a který je k dispozici k obydlení firmou, co své zaměstnance vystavuje rizikům vyspělé technologie. Mladý manželský pár může v odlehlé končině kdesi na Slovensku užívat luxusního komfortu, které má honosné sídlo dostatek, jen už jaksi nikdo moc nepočítá, že se testovaná technologie může vzepřít svému naprogramování, a je-li v jejím působišti sličný objekt, může to vyústit v naprosto nepředloženou obsesi. Janák se pustil do hodně nezoraného žánrového pole, co v česko-slovenské kinematografii nemá prakticky žádné zastoupení, snad jen vzdálená reminiscence pradávné scifi "Babičky, dobíjejte přesně!" se dá nějakým způsobem s tímhle spojit. Smíšeným diváckým reakcím se ale vůbec nedivím. Výsledek je místy neotřelý a zajímavý, místy se ale tvůrci až tak nevyznamenali a jejich urputnost a sofistikovaná technologie má i jemný parodický náběh. Vedle toho se film nedrží reálných propriet, dost mysteriozně pak třeba působí nápis "Police" na slovenských policejních vozech. A servis product placementu se také nemálo činí. Ať už tedy film provází nejednoznačné přijetí, nebo se to s ním má jakkoliv, jde rozhodně v rámci české a slovenské tvorby o neotřelý a pozoruhodný počin. Může se jakkoliv zdát, že scénář má svá zjevná (logická) zakolísání, určitě nelze prohlásit, že by autoři u něj nepřemýšleli (viz inteligentně pojaté závěrečné pojednání). Technické hledisko není nijak ostudné, ovšem je třeba mít na zřeteli, že západní konkurence nevyhynula, takže tak. Hlavním motorem je (českým divákům neokoukaná) Gabriela Marcinková, která z ordinace seriálového doktora Martina přesídlila do další, ještě méně osídlené oblasti, kde se nebála ukázat nahou kůži, masturbovat ve vaně a rozjímat s Dickem, který má podstatně menší herecký prostor a vystačí si s ním. Nečekaně úspěšně a propracovaně se Janákovi daří pracovat s určitou scenáristickou naivitou, která se do filmu vkradla. Divák je tak vystaven hned několika možnostem, kdo že má na svědomí pronásledování ústřední postavy. Na scéně se kupříkladu zjeví extrémně podezřelý soused (Ondřej Malý), co potvrzuje tvrzení o tom že není Malých rolí. Je však každému jasné, že věci se mají jinak, takže stín podezření (kohokoliv a čehokoliv) nemá potřebný účinek. Janák a spol. se popasoval s neotřelým námětem nevšedně, příběh postupně gradoval i pod orchestrální taktovkou Ondřeje Brzobohatého a vypiplanou kamerou Martina Šáchy. Když už máme chytré telefony, chytré televizory, proč by do této rodiny nemohl přibýt jeden chytrý dům. Napínavá hra v jeho prostorách i mimo ně může směle začít. 8/10(17.4.2019)

  • Allien.9
    **

    Pokus o česko-slovenské sci-fíčko selhal na celé čáře - scénář nedotažený, Dům otravný a celé je to takové unylé a neuvěřitelné. Aneb když chcete doma WALL-Eho a vznikne vám kříženec HALa 9000 a VIKI.(8.9.2019)

  • mchnk
    **

    Co vznikne, když se po teenagerských komediích pustíte do dramatického, mysteriózního thrilleru? Vlastně jen další komedie, i když nechtěná. Jak přesně píše Oktavianus, pan režisér s panem Slivkou zřejmě na Primě zahlédli jeden z čarodějnických dílů rodiny Simpsonových a napadl je tento super filmový nápad, žel je také napadlo to natáhnout na sto osm minut. Režie je docela slušná, nicméně scénář je skutečně jedno velké faux pas, stejně tak celý vývoj děje i některé postavy (jediný soused široko daleko se super půdou či tajemná Andrejova kolegyně). K dobré režii by bylo potřeba přidat i scénář minimálně na stejné úrovni, možná příště. [Kino Citadela - Litvínov].(31.8.2018)

<< předchozí 1 2 3 4 7 9 12