poster

Důvěrný nepřítel

  • Slovensko

    Dôverný nepriateľ

  • anglický

    Intimate Enemy

Mysteriózní / Thriller / Drama

Česko / Slovensko, 2018, 108 min

Komentáře uživatelů k filmu (125)

  • claudel
    ****

    Gabriela Marcinková je na pět čistých hvězd, poté, co jsem musel snášet, jak ji v Tajných životech týrá Peter Kočiš, bych se na její thrillerové eskapády s ultramoderním domem dokázal dívat klidně několik hodin. Na česko-slovenské poměry z mého pohledu velmi slušný thriller, nelíbila se mi asi jen závěrečná dvacetiminutovka, dokázal bych si představit nějaké sofistikovanější vyústění s nějakým pěkným dějovým zvratem.(13.1.2019)

  • Tetsuo
    *

    Když chce autor nezávazných teenagerských blbin předvést, jak filmařsky a mentálně dospěl, mohl by nejprve začít s nějakým lehčím žánrem než techno-thrillerem o nebezpečí umělé inteligence. Snímek Důvěrný nepřítel, v němž Vojtěch Dyk marně předstírá, že umí programovat, a Gabriele Marcinkové nezbývá než se neustále svlékat. ___________ Důvěrný nepřítel je primitivně technofobní film, z něhož ani nejde odečíst, čeho a proč bychom se měli bát. Cokoli, co se v domě stane nad rámec běžné chyby, například nepochopení příkazu, je čirý výmysl, který by nemohl nastat nikdy za žádných okolností, bez ohledu na to, jak technologie pokročí. Je to už čistě magické myšlení – cokoli je elektrifikované, je zároveň podle autorů tohoto filmu i digitální a online. Je možné, že někdy vlakové závory a tramvaje budou součástí nějakého počítačového okruhu, ale nikdy se nemůže stát, že jakákoli umělá inteligence, která má digitální podstatu, pronikne do čistě analogových mechanismů. Představa, že jakási nehmotná myšlenka může na dálku ovládat hmotu, patří do pavědeckého arzenálu. _______________ Archetyp nebo topos strašidelného domu, v němž hrdinové a hrdinky můžou nalézt smrt, se v hororech vyskytuje dlouho. Jenomže Důvěrný nepřítel není nadpřirozený horor, je to thriller. Jeho nakládání s technologií je čistě magické, pokleslé a iracionální. _____________ Nepochybuju, že autoři pokládají za svůj majstrštyk a hlubokou myšlenku finále, v němž se zjistí, že dům Alfred celou dobu odečítal podvědomá přání Zuzany. Podstatným a neřešitelným problémem však je, že pokud už přistoupíme na existenci podvědomí, tak k jeho obsahu se i zkušení terapeutové dostávají pouze tehdy, pokud je klient dostatečně upřímný a otevřený. Ze spleti zastřených významů původní obsahy podvědomí dostane až dlouhodobý dialog založený na vzájemné důvěře. Způsob, jakým nedůvěřivá Zuzana komunikuje s Alfredem, nedává žádný prostor k tomu, aby pomalu učící se umělá inteligence získala empatii a vůbec důvod dostávat se k něčemu, co není explicitně vyřčeno jako přání. __________________ Je poměrně značný omyl, že hollywoodské thrillery automaticky obsahují spoustu vědeckých a logických chyb. Ty nejlepší filmy (typu Matrixu, nebo děl Davida Cronenberga či Christophera Nolana) se drží velmi dobře moderních vědeckých poznatků a teprve na jejich základě si dovolují spekulovat. To ale neplatí u Důvěrného nepřítele. Správný brak je na svou brakovost aspoň hrdý. Toto je navoněný brak, který se tváří, že se díky němu vyvíjí i česko-slovenská žánrová kinematografie.(2.9.2018)

  • Tom Hardy
    **

    Je hrozně jednoduché dělat si legraci z lability scénáře, ale nemyslím, že by to byl ten úhlavní nepřítel filmu. Je totiž v zásadě jedno, jaké ptákoviny nám předkládá, pokud jsme ochotni jim věřit. Ostatně, stačí vzpomenout na (trošku odbočím, pravda, ale má to svůj důvod) Nepřítele státu, který působil v době uvedení téměř jako sci-fi a nějaký expert (buď CIA nebo NSA) později pobaveně prohlásil, že film měl technologie v pořádku, jen už ukazoval ty hodně zastaralé. Takže čert vem schopnosti Alberta. Může být. Film ale totálně selhává ve vykreslení vlastního světa a divák tím pádem tápe, jak co funguje a nemůže přijmout pravidla hry. Stejně tak nefunguje dramatická vložka (Karel Janák se v thrilleru opravdu nenašel) a příliš nepomáhá ani to, že většina postav působí vrcholně nesympaticky. Bez přehánění můžu říct, že kamarádka hlavní hrdinky působí jako hrozná kráva a kdykoli se vrátila na scénu, prožil jsem menší mrtvici (současně je na té postavě bolestivě patrné, že byl film původně napsán jako komedie). Ze slabého výsledku nemám žádnou radost už proto, že vítám každý český kousek, který se nebojí vstoupit do jiných žánrových vod a Důvěrný nepřítel má náznaky toho, že někdo jiný by s tímhle týmem a rozpočtem mohl zvládnout natočit i dobrou věc. Finální akce je svým neumětelstvím až roztomilá a v tu chvíli už se z filmu stává čirá parodie ("závod" tramvají je jednoznačně top). Menší palec nahoru za pointu, která rozhodně má něco do sebe a za epickou hudbu Ondřeje Brzobohatého. Je sice jak z úplně jiného filmu, ale je fakt dobrá! 30%(3.9.2018)

  • Enšpígl
    ****

    Sice tam mám pár nelogičností, ale v globale se to povedlo, líbil se mě i úplný závěr. Teda, ale na chytrej dům pánové zapomeňte, představa, že si do takovýho chytráka dotáhnete samici a dům zahlásí, že parametry této samice se neslučují z parametry včerejší samice a nebo, že by nám dům už nevydal další pivo, protože jsme už podle něj na sračky a krom tchýně nebo ženy se budeme dohadovat o našem chlastání ještě s domem, to potěš koště. A to už vůbec nemluvím o vizi, že to udělá ženský procesor (skvěle zahráná scéna Gabinko), tady bychom si chlapi zahrávali vysloveně s ohněm. Herecky se mě hrozně líbila Gabriela Marcinková a to nejen herecky, Vojta mě tentokrát nesral a Karel Janák moc příjemně překvapil.(30.12.2018)

  • T2
    ***

    Rozpočet EUR1,300,000Tržby Celosvetovo $478,000▐ Nedá sa uprieť snaha o dosť originálny thriller, ktorý dokonca má aj nejaké tie slušné zvraty, či napätie. Herecky to je troška kostrbaté, hlavne úvod má taký pomalší rozbeh, také rozkúkavanie sa ale potom sa to zlepší. Kamarátka hlavnej predstaviteľky tam občas zbytočne prehráva, je taká okiepená. /60%/(4.1.2019)

  • MrHlad
    **

    Mladý pár se nastěhuje do domu budoucnosti, který permanentně sleduje svoje obyvatele a plním jim veškerá přání. Brzy se ale ukáže, že to není zrovna bezpečné zařízení. A půjde o krk. Karel Janák natočil vizuálně zábavný film s hodně fajn Gabrielou Marcinkovou, bohužel mu ale podráží nohy hloupý příběh a neskutečně pitomé a nelogické zvraty.(6.9.2018)

  • LIVINGDEAD
    ***

    Nevěřil bych, že tohle někdy řeknu, ale líbil se mi Československý thriller (doposud jsem všechny porevoluční filmy bral jako sračky!). Asi i proto, že mne zaujala Gabriela Marcinková, která roli dobře zahrála. Dokonce jsem byl při sledování filmu i v napětí.(30.12.2018)

  • tron
    ***

    Kokos, nechcel by som vidieť tie účty taxikárom. Ale nie, irónia bokom, lebo tento film si ju prekvapivo nezaslúži. Prekvapivo preto, že trailery boli mimoriadne príšerné a odpudivé a prekvapivo aj preto, že zápletka o mega-inteligentnom futuristickom dome môže pôsobiť naivne. Ale naozaj? Pozrime sa na techniku, akú sme mali v 90. rokoch – a akú máme dnes. Rozdiely sú priepastné. A už dnes máte domy/byty, ktorých počítačové systémy vás vedia upozorniť napríklad na to, že vášmu plnotučnému mlieku v chladničke sa blíži deadline. Takže po tejto stránke som s Dôverným nepriateľom nemal problémy. Takisto som nemal problém s hercami – Gabiku Marcinkovú sledujem pri práci už pár rokov a je to profesionálna sympaťáčka. Rovnako tak Vojtěch Dyk je jej vyrovnaným, prirodzene suverénnym hereckým partnerom. Z vedľajších úloh potom pozitívne zaujmú Zuzana Porubjaková ako veselá kamoška, Pavel Rímský ako kurátor, Ady Hajdu ako tajomný šéf firmy a Ondřej Malý ako ešte oveľa tajomnejší sused s vlčiakom. Snáď len Roman Luknár je v úlohe detektíva jemne wtf, tak ale čo už, aspoň je sranda. K tomu krásna výprava parádneho domu v parádnej prírode. Páčilo sa mi aj to, že film nie je dabovaný a Česi rozprávajú po česky a Slováci po slovensky. Pri mimoriadne nízkej úrovni dabingu v podobne zmiešaných filmoch je to určite dobré rozhodnutie. Snímka od začiatku disponuje kvalitnou, príjemne zimomriavkovou atmosférou. Tušíte, že niečo nie je OK a že sa to skôr alebo neskôr vymkne spod kontroly a začnú sa diať škaredé veci. Tento naliehavý, vtieravý pocit vytvára aj Brzobohatého thrillerová hudba. A nechýbajú nahotinky. Nanešťastie, asi 20 – 25 minút pred koncom sa to tvorcom celé začne rozpadávať, dostávať to trhliny a praskliny, logika si dáva definitívnu dovolenku, správanie postáv nedáva priveľký zmysel a dom sa začína správať absolútne absurdne, miestami až ako Skynet, ale nechcem spoilerovať. Záporne by som hodnotil aj dosť agresívny strih, vinou ktorého vypadávajú zrejme kľúčové okamihy. Napr. v jednej chvíli osoba X nájde u seba doma osoby Y a Z, ktoré tam nemajú čo robiť, škaredo sa na ne zadíva, STRIH, obe osoby vychádzajú z jej domu. Alebo vrátnik vo firme povie zdanlivo šokujúcu vetu o „testovaní ľudí“, čakal som, čo sa z toho vyvinie... a ono nič, už sa k tomu v priebehu filmu nikto nevrátil. Viem, že vrátnici zvyknú bývať dosť svojrázne osoby, ale až takto? Čudné. A že by Andrej nepoznal bývalého kolegu, to sa mi tiež nezdá, hoci možné to za určitých okolností samozrejme je. Koncový twist s vysvetlením toho všetkého to už moc nezachráni. Napriek tomu som mal z návštevy kina pozitívne dojmy, pretože počas leta na Myjave kino z kamennej budovy prechádza do areálu Trnovce. Temné a hlboké lesy, nad hlavou vám žiaria hviezdy, okolo hlavy lietajú svetlušky a uprostred toho kino. Wow. Amfiteáter Trnovce, Myjava 2018(17.8.2018)

  • Skejpr
    ***

    Technicky překvapivě velmi slušná práce, která ale trpí na zoufale mizerný scénář.(27.8.2018)

  • Bebacek
    *

    Konceptuální přehlídka spodního prádla (kdybyste to nevěděli, tak sochařka standardně v ateliéru pracuje v sexy černém prádelku, ze kterého jí leze půlka zadku) a hlouposti nelogického jednání postav. Rozhodně se budu svěřovat chlápkovi, co vypadá nejvíc podezřele a polezu do jeho baráku, když už mám echt podezření, že mě špehuje. A taky ustelu svojí kámošce na sedačce v obýváku a přikryju ji levnou dekou z IKEA, když mám monstr super-barák, ve kterém když nejsou pokoje pro hosty, tak co tam je? Sex s výřivkou ultra WTF a Vojtěch Dyk jako jeden z mnoha pasivních, okatě nastrčených product placementů.(20.12.2018)

  • Ony
    **

    Docela zábavné. Docela.(9.8.2018)

  • LiVentura
    ****

    Na československé poměry až nadčasové a dobře stvořené! PS: Připomnělo mi to starý díl Simpsonových, jak se "dům" zamiloval do Margorie..?! ;-))(12.1.2019)

  • mchnk
    **

    Co vznikne, když se po teenagerských komediích pustíte do dramatického, mysteriózního thrilleru? Vlastně jen další komedie, i když nechtěná. Jak přesně píše Oktavianus, pan režisér s panem Slivkou zřejmě na Primě zahlédli jeden z čarodějnických dílů rodiny Simpsonových a napadl je tento super filmový nápad, žel je také napadlo to natáhnout na sto osm minut. Režie je docela slušná, nicméně scénář je skutečně jedno velké faux pas, stejně tak celý vývoj děje i některé postavy (jediný soused široko daleko se super půdou či tajemná Andrejova kolegyně). K dobré režii by bylo potřeba přidat i scénář minimálně na stejné úrovni, možná příště. [Kino Citadela - Litvínov].(31.8.2018)

  • dr.horrible
    *

    Gabika Marcinkova sa rada sprchuje. :) Ne vážne, za prvých 40 minút sa štyrikrát vyzlečie. A tak je to dobre; nebyť nej a jej tela, a že ju ošuká vaňa, nestojí ten film za reč. Herci sú zúfalí jak dialógy, ktoré musia prenášať, scenár dopredu čitateľná zbierka klišé, réžia diletantská, hudba často nepasuje, trapné šedé filtre tomu dávajú look tv seriálu z 90.tych rokov, a miestami je to navyše značne nedomyslené. Čo mal napríklad znamenať ten vrátnik? Načo bola užitočná flirt scéna Dyka a Porubjakovej? Ok, ešte Hajdu sa aspoň snaží, ale na rok 2018 toto nestačí. Pointu odhadnete pri prvej kytici.(19.1.2019)

  • kingik
    ****

    Když už Karlu Janákovi odrostly hvězdy jeho mládežnických filmů, je třeba poohlédnout se u slovenských sousedů a poprat se o vnady Gabriely Marcinkové. Mimoto je dobré radikálně změnit tvůrčí žánr, nejlépe skočit do mysteriozního thrilleru a přidat špetku scifi, a za tímto účelem prošmejdit jeden moc sofistikovaný a o nic méně záhadný dům vládnoucí inteligentním komunikačním systémem, který je ve fázi testování, a který je k dispozici k obydlení firmou, co své zaměstnance vystavuje rizikům vyspělé technologie. Mladý manželský pár může v odlehlé končině kdesi na Slovensku užívat luxusního komfortu, které má honosné sídlo dostatek, jen už jaksi nikdo moc nepočítá, že se testovaná technologie může vzepřít svému naprogramování, a je-li v jejím působišti sličný objekt, může to vyústit v naprosto nepředloženou obsesi. Janák se pustil do hodně nezoraného žánrového pole, co v česko-slovenské kinematografii nemá prakticky žádné zastoupení, snad jen vzdálená reminiscence pradávné scifi "Babičky, dobíjejte přesně!" se dá nějakým způsobem s tímhle spojit. Smíšeným diváckým reakcím se ale vůbec nedivím. Výsledek je místy neotřelý a zajímavý, místy se ale tvůrci až tak nevyznamenali a jejich urputnost a sofistikovaná technologie má i jemný parodický náběh. Vedle toho se film nedrží reálných propriet, dost mysteriozně pak třeba působí nápis "Police" na slovenských policejních vozech. A servis product placementu se také nemálo činí. Ať už tedy film provází nejednoznačné přijetí, nebo se to s ním má jakkoliv, jde rozhodně v rámci české a slovenské tvorby o neotřelý a pozoruhodný počin. Může se jakkoliv zdát, že scénář má svá zjevná (logická) zakolísání, určitě nelze prohlásit, že by autoři u něj nepřemýšleli (viz inteligentně pojaté závěrečné pojednání). Technické hledisko není nijak ostudné, ovšem je třeba mít na zřeteli, že západní konkurence nevyhynula, takže tak. Hlavním motorem je (českým divákům neokoukaná) Gabriela Marcinková, která z ordinace seriálového doktora Martina přesídlila do další, ještě méně osídlené oblasti, kde se nebála ukázat nahou kůži, masturbovat ve vaně a rozjímat s Dickem, který má podstatně menší herecký prostor a vystačí si s ním. Nečekaně úspěšně a propracovaně se Janákovi daří pracovat s určitou scenáristickou naivitou, která se do filmu vkradla. Divák je tak vystaven hned několika možnostem, kdo že má na svědomí pronásledování ústřední postavy. Na scéně se kupříkladu zjeví extrémně podezřelý soused (Ondřej Malý), co potvrzuje tvrzení o tom že není Malých rolí. Je však každému jasné, že věci se mají jinak, takže stín podezření (kohokoliv a čehokoliv) nemá potřebný účinek. Janák a spol. se popasoval s neotřelým námětem nevšedně, příběh postupně gradoval i pod orchestrální taktovkou Ondřeje Brzobohatého a vypiplanou kamerou Martina Šáchy. Když už máme chytré telefony, chytré televizory, proč by do této rodiny nemohl přibýt jeden chytrý dům. Napínavá hra v jeho prostorách i mimo ně může směle začít. 8/10(17.4.2019)

  • pepo
    ***

    War Games/Eagle Eye made in Slovakia. Ma to samozrejme WTF momenty, ale nenudil som sa ani sekundu a dobre to odsypa. Keby to bola sucast Black Mirror, tak sa to urcite radi k tej lepsej polovici. Mile prekvapenie.(20.6.2018)

  • Snorlax
    ****

    Slovenská současná herecká generace je na tom mnohem lépe než ta česká. Vynikne to obzvláště zde, kde skvělá Marcinková má tvořit pár s naprosto nevěrohodným Dykem, který se tváří jako vždy unyle. Samotný film má dobře vystavěnou atmosféru, nebýt pokusu o automobilovou honičku, ani bych nenašla zásadní chybu. Upřímně, není to na čisté 4, ale tak nízké hodnocení, jakým snímek častují místní uživatelé, si film nezaslouží.(9.2.2019)

  • SeBig
    *

    Ta slovenka byla hot, ale film trpěl značnou dyslekcí ve skriptu a samotnou tupostí ve scénáři. Co můžu pochválit je moderní vizuál, ale to je na filmu ta nejlehčí věc najít hezkou lokaci.(24.1.2019)

  • Oktavianus
    **

    Otázka za 100 bodů: už jste viděli třináctou řadu Simpsonových z roku 2001? Hned v prvním, tedy čarodějnickém díle, je k vidění moc zábavný příběh, jak si Simpsonovi změní dům na inteligentní dům, který obyvatelům odpovídá sametovým hlasem, sám chystá rodince snídaně, připravuje paní domu lázeň... a nějak moc ji chce chránit, takže mu pán domu překáží. A co tu máme jako žhavou českou novinku po sedmnácti letech? TOTÉŽ. DOSLOVA TOTÉŽ. Tak okatou vykrádačku jsem snad ještě nikde neviděl. A Simpsonovi samozřejmě zdaleka nebyli první, kdo s tím konceptem přišel, takže tvářit se, bůhvíco zajímavého vzniklo, prostě nejde. Naopak - za odvahu dát nepřiznaný, ale o to okatější plagiát do kin, to fakt Karlu Janákovi a Lubomíru Slivkovi tleskám, já bych tu drzost neměl. K filmu samotnýmu: technicky je natočený dobře, není co vytknout. Ale ten obsah... Důvěrný nepřítel je fakt nelogická kravina, kde spousta věcí prostě nedává smysl. Kdyby jenom chování postav; scénář je napsaný příšerně vážně (přesněji: příšerně a vážně) a škodolibost je tak o to větší. Úlitby product placementu ani nekomentuju. Když kurva nemám peníze, tak netočím. Je to lepší než pouštět do scén znělky Evropy 2 a ještě nechat hlásit Štíbrovou, že "jsou tady 3 v 1". A mnoho dalších reklam. Renault taky zaplatil dost, že jo? No a tuny klišé. Schválně, na kolik filmů si z hlavy vzpomenete, že jste v nich viděli párek hrdinů, co promoknou venku za deště, tak si sundají oblečení a rozdají si to tam? Na první dobrou jich mám šest. A mnoho dalších klišé, ať už brutálně schematický postavy, nesmyslný dialogy... Navzdory tehchnicky povedenému zpracování bych dal jednu hvězdu, kdyby se přenádherná Gabriela Marcinková tolik nesvlékala. Ta druhá hvězda je jenom za ni. Jinak to byl příšernej film.(23.8.2018)

  • eLeR
    ***

    Už som len čakala, kedy tomu domu narastú nožičky a ručičky a rozbehne sa za Zuzanou .. dosť srandy, v konečnom dôsledku celkom slušný film, nič ma na ňom extra neiritovalo, snáď len Marcinkovej hlas mi niekedy rezal uši.(3.4.2019)

  • Flego
    ****

    Konfrontácia človeka s umelou inteligenciou sa podarila aj v našich končinách. Síce sa v závere ukázali diery v scenári, celkovo sa dá povedať, že tento "technologický" thriller funguje veľmi dobre. Herecké obsadenie je poskromné, ale výborné, Brzobohatého hudba nádherne znepokojujúca, réžia zručná.(3.1.2019)

<< předchozí 1 2 3 4 6 7
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace