Reklama

Reklama

Smrtihlav

  • Francie HHhH (více)
Trailer 1

Snímek Smrtihlav se od většiny předešlých filmových zpracování s tímto tématem liší. Z výrazné části se totiž zaměřuje také na opačnou stranu barikády na samotného Heydricha. Ten zde není pouhým předmětem atentátu, ale důležitou aktivní postavou. Vedle příběhu Československých parašutistů sleduje film Smrtihlav i jeho život, vzestup a kariéru, kterou ukončil jako jeden z největších prominentů Třetí říše. Nejnovější verze atentátu na Heydricha tak ukazuje nejen hrdinství, ale i nelítostné zlo, proti kterému je namířené. Právě k tomuto pojetí odkazuje český název stejně jako na fakt, že Heydrich byl jedním z inženýrů takzvaného Konečného řešení židovské otázky. (Bontonfilm)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (339)

kingik 

všechny recenze uživatele

Vzestup i pád parchanta parchantů podle (bájné fantazie nebo spíše úprav) filmových tvůrců. Ovšem podotýkám, že "Hanebný pancharti" taky nebyli zrovna vzorem skutečných historických okopů, přesto se prokopali do zdejších rudých trenclí. A co "Volyň"? Mám snad skupovat ve velkém polská vejce, abych si je pak mistrně mohl během projekce filmu rozbíjet o hlavu, prostě abych se u té nudy zabavil?! Tohle je intenzivní zakončení "trilogie" o nacistickém hodnostáři Reinhardu Heydrichovi, říšském protektoru, který v českých i amerických filmových dějinách repetitivně umíral. A za tyhle filmové služby mu v pekle do řitního otvoru strkají jen krouhanou zeleninu a ovoce bez pesticidů. Nárok na reinkarnaci je předem zamítnut. Může být rád, že je v teple, má ho zadarmo. I zde zemře, to víte, atentát, umírá se většinou po něm, pokolikáté už ale v rámci historických válečných filmů. Je to vlastně první film, v němž Heydricha vidíme chcípat na nemocničním lůžku. Do dvou hodin tenhle dramatický kousek vměstnal hodně událostí, jeho zarputilé začátky v šermu i před vojenským soudem za prostopášnost, vstup do SS jednotek, které počal řídit, přes rodinku, i váleční zločinci mají právo na rodinný život i sex se sličnou manželkou, obzvlášť když ji hraje samice Rosamunda Pike, až po osudný atentát, po němž následovala krutá odplata. Vše zakončeno tradičním veselím z kostela za rachotu samopalů, kde se ukrývali nezbední atentátníci. S Heydrichem má většina spojeno atentát na něj, "heydrichiádu" a zvěrstva, která páchal. Jména hrdinných odbojářů Gabčík a Kubiš, operace Anthropoid, to k jeho osobě také neodmyslitelně patří. Nějak jej adorovat nemá význam, film sice váhá, zda přikročit i k tomuto nemyslitelnému aktu, ten jeho výskyt v kruhu rodinném k tomu sváděl, naštěstí dostal scénář rozum a včas přeřadil, aby se věnoval jiným, podstatně důležitějším událostem. Ve filmu se to má s Heydrichem tak, že v podstatě všechny nenávidí. Jason Clarke je patřičně démonický Heydrich, coby herec má výraznou fyziognomii, nelze jej v žádném filmu přehlédnout, jeho herecké schopnosti se vždy držely někde na průměru, tudíž zde podává jeden ze svých nejlepších výkonů, bezcitnost a chlad z něj jen sálá. Odbojáři jsou celkem zaměnitelní i snaživí, Kubiše ztvárnil Jack O´Connell a Gabčíka si střihl Jack Reynor, stejná křestní jména, co hůř, i vnějšková podobnost, ti dva se mně až do konce filmu pletli. Jednou z bizarních složek byla mluva, všichni hovořili angličtinou s nějakým přízvukem. Skutečný bizár byla pasáž, v níž čeští odbojáři mezi sebou klábosí plynně anglicky, následně zapějí českou hymnu česky, a s přízvukem. Film má precizní výpravu, kameru, kostýmy, technická stránka filmu skvostná. Nahlédneme do matičky Prahy, díkybohu nás nevítá Aňa Geislerová, jako v Anthropoidu, její místo přebírá přijatelnější Mia Wasikowska. Za nevýskyt českých herců jsem rád, tedy žádný známí se zde nezjevili. Je to sice "vzdělávací" film, ve výhodě je ovšem ten, kdo chyběl na hodinách dějepisu, případně na nich nedával pozor. Pak vám nebudou vadit fabulace typu, že Heydrich po atentátnících střílel, nebo že Gabčík s Kubišem se seznámili na korbě auta a jiné "podvrhy" a historické nepřesnosti. Pokud vás bavila "trilogie" sestavená z dramatických titulů Atentát (1964), který měl věrohodné zpracování, na mě ale příliš černobílý, Anthropoid (2016) s intenzivní závěrečnou kanonádou v kostele, je nezbytné, abyste skládačku doplnili "Smrtihlavem", který má největší spád událostí a jeho středobodem je poutavě sesumírovaný životopis nacistického pohlavára. Srovnání těch tří filmů je zajímavé, každý z nich totiž na atentát přináší vlastní pohled i zpracování. Pak už se můžete stát hrdým členem odboje, co nese jméno "Smrtibrácha". 10/10 () (méně) (více)

Marze 

všechny recenze uživatele

Film se od podobných zpracování Heydricha trochu liší (chladnému antihrdinovy je dáno hodně prostoru). Ač zpracování venkova s nevěstinci je plno klišé, je zde několik silnějších scén (antihrdina dá na Pražském hradě své ženě pocítit, že už má navrch. Mrazí také z chladného úřednického kalkulování. Ve filmu není mnoho zbytečných řečí a romantická pletka je střízlivá, stejně tak jako thrillerové finále. ()

Reklama

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Začátek, kterej byl zaměřenej na Reinharda, byl zajímavej a v kontextu filmů o jeho zabití (jděte už do prdele všichni s atentátem, ta akce nebyla zločin!!!) velmi nezvyklá. Vědět, co byl zač, jakou měl historii, jak postavil kariéru a proč byl tak nebezpečnej... Určitě by se tam toho vešlo víc, třeba ohledně Wannsee a taky zprovoznění českého průmyslového potenciálu v kombinací s likvidací opozice. Ale chápu, že do 90 minut se všechno nevejde. Druhá půlka už je akční film, reálie velmi často nesedí a jako člověka, který to zná, mi to vadilo. Celkově je to průměr. Ale kdybych na to koukal jako Amík, co ty věci nezná, možná bych šel o hvězdu výš. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Po roce je tu další zpracování slavného atentátu na Heydricha. Avšak velmi se od Anthropoidu liší. Takže...... Heydrich je jedním z hlavních postav a první polovina filmu je věnovaná především jemu, jeho začátcích a jeho polovina končí v půlce atentátu. V tu chvíli začíná druhá linie ve které se Gabčík s Kubišem vydávají z Anglie do Čech provést onen osudný atentát. A v půlce kde atentát skončil začne třetí třetina. Heydricha hraje Jason Clarke. Jason Clarke je talentovaný herec a podaří se mu Heydricha zahrát opravdu úžasně a věrohodně. Heydrichovi se celkem podobá (přimhuřte očko!) a jde z něj opravdu cítit respekt jakožto opravdového řezníka. Jeho žena v podání Rosamund Pike je však pouhá figurka a to zamrzí když Pike ještě před 3 lety všechny totálně odrovnala ve Zmizelé. Reynor a Conell si úžasně zahráli Kubiše s Gabčíkem a jakožto dvojka fungují líp než před rokem Cillian Murphy s Jamie Dormanem. Film má však také problémy. Především skákání v čase. Na začátku filmu se dvakrát objeví datum v rocích (1942, 1929) následuje delší doba bez žádného titulku a během toho se Heydrichovi s jeho ženou narodí ne jedno, ne dvě ale rovnou tři děti. Což je hrozná škoda protože to způsobuje hrozný problém v orientaci. Neuvěřitelně rušivá scéna je však tato- Celý film se mluví anglicky. když se ale Gabčík a Kubiš vydávají do Československa zpívají Českou hymnu ČESKY! Najednou z ničeho nic. A po prvním objevu v Praze jsou v dálce slyšet slova jako ahoj. Jinak celý film anglicky. Hrozně bizárdní a rušivá volba. Například ale celý závěr působí emotivněji a je více zvládnutý než závěr Anthropoidu. Nebál bych se říct, že je Smrtihlav lepší než Anthropoid. Otázka je jak o moc. ()

Yoshitsune 

všechny recenze uživatele

První polovina je naprosto perfektní, Heydrich je mladý, blbý a sexuálně nevybouřený a kdyby celý film zůstal v první polovině, tak by asi tvůrci udělali nejlépe. Jason Clarke co by Heydrich, podává obdivuhodný výkon a táhne film až do konce. Problém nastává když Gabčík s Kubišem seskočí, v tu chvíli je film přesný, asi jako Peroutkův článek o tom, že Hitler je gentleman..........měl by být dole vlevo. Když pominu ten fakt, že Gabčík a Kubiš mají mezi sebou dost gay momentů, tak je prostě Jamie Dornan a Cillian Murphy zahráli prostě lépe. Filmu se ani nedaří vytvořit napětí, ano výborný soundtrack se o to sice snaží, ale akční scény působí strnule a nezáživně, byť sou tedy drsné, ale chybí jim ta zuřivost kterou Anthropoid prostě má. A o věrohodnosti ani nemluvě, paragáni mají tolik zbraní v kostele, že by tím postříleli celou divizi SS a ještě by jim dost zbylo. On film v druhé polovině působí dost komicky, obzvlášť když jste viděli právě onen Anthropoid, který si prostě nemůžu vynachválit. Navíc hození onoho granátu pod auto působí dost úsměvně, auto nadskočí, takže pokuď střepiny neumějí zahýbat, tak by s do Heydricha těžko dostávala. Je to škoda, přitom film má dost silných scén, noc dlouhých nožů, nervové zhroucení, česká hymna atd, ale někdy to nestačí, někdy to chce prostě jen lépe zpracovat. ()

Galerie (53)

Zajímavosti (18)

  • Reinhard Heydrich (Jason Clarke) bol pilot a s veľkým nasadením, lietal na rôznych frontoch a bol aj zostrelený a zranený. Vo filme zmienka tohto pôsobenia na prekvapenie chýba. (TOPmoovie)
  • Reinhard Heydrich (Jason Clarke) nosí ve filmu po svém jmenování říšským protektorem uniformu s hodností gruppenführer, ve skutečnosti měl ale hodnost vyšší, a to obergruppenführer. Tuto hodnost ve filmu má pouze ve scéně, kdy má proslov při jmenování do funkce protektora. Po zbytek filmu má ale opět hodnost nižší, což je špatně. (SsgtJira)
  • Autor literární předlohy Laurent Binet učil v 90. letech francouzštinu na Vojenské akademii v Liptovském Mikuláši. Zde se seznámil s československou historií. (Klot)

Související novinky

Rosamund Pike a válečná dramata

Rosamund Pike a válečná dramata

08.02.2016

Po oscarové nominaci za Zmizelou začala být po Rosamund Pike daleko větší sháňka. Komedie Hector and the Search for Happiness a Dlouhá cesta dolů bohužel díru do světa neudělaly a podobně dopadl… (více)

Reklama

Reklama