Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jaroslav KučeraHudba:
Luboš FišerHrají:
Michal Dočolomanský, Rudolf Hrušínský, Miloš Kopecký, Václav Lohniský, Ladislav Pešek, Naďa Konvalinková, Květa Fialová, Martin Růžek, Olga Schoberová (více)Obsahy(1)
Po čtrnácti letech se sešli režisér Oldřich Lipský a scenárista Jiří Brdečka – tvůrci slavného Limonádového Joea – opět k realizaci další výtečné parodie, tentokrát na rodokapsové příběhy neohrožených hrdinů. V komedii Adéla ještě nevečeřela je tímto hrdinou slavný detektiv Nick Carter, kterého do Prahy pozval policejní komisař Ledvina, aby mu pomohl vyřešit záhadný zločin – zmizení psa hraběnky Thunové. Carter brzy zjistí, že jeho protivníkem je jeho věčný rival, ďábelský botanik, zločinec mezinárodní pověsti hrabě von Kratzmar. Musí se samozřejmě vyrovnat s řadou nebezpečných a důmyslných léček, překonávat „nepřekonatelné“, což slavnému hrdinovi, který je nepřemožitelný, neprůstřelný, nebojácný a neohrožený, nedělá žádné zvláštní potíže. Nevadí mu ani nové, neznámé prostředí, protože jeho společníkem a průvodcem je bodrý komisař Ledvina, který ho neopomene protáhnout pražskými hospůdkami… V komedii, která získala řadu ocenění u nás i v zahraničí, se zaskvěla dlouhá řada výborných herců. V roli velkého detektiva to byl neodolatelný Michal Dočolomanský, jeho českého kolegu hrál Rudolf Hrušínský, role zlosyna byla nezapomenutelnou kreací Miloše Kopeckého. Kostýmy jsou dílem Theodora Pištěka a na animované části filmu se podílel Jan Švankmajer. K úspěchu filmu přispěla i výborná kamera Jaroslava Kučery, který skvěle zachytil půvaby a atmosféru secesní Prahy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (596)
Papej, Adélko, papej. Už jsi dlouho nic nehamala. Ještě, že ten hafík měl skoro metrák...... Jedna z najvtipnejších komédií (paródií) čo som kedy videl. Milé na tom je, že má vymyslený vlastný príbeh (napríklad ako prvé dve časti Bláznivých striel) a tak neparoduje konkrétne scénky filmov (ako to robia už tie dnešné paródie, ktoré parodujú celé filmy). Skvelí herci, hravé nápady, všadeprítomný humor (nadhľad), milé triky a pútavý detektívny príbeh. Adéla ještě nevečeřela by sa mohla smelo rovnať aj so západnou zaoceánskou tvorbou. Je to jednoducho klenot..... Přejme vědě slávy více, nejvíce však botanice. ()
Tohle je naprosto dokonalej film, kterej uz sem videl sice asi desetkrat, ale da se na nej divat porad, tohle se Lipskymu fakt povedlo, ale kterej film se mu nepoved. Jinak pribeh je naprosto skvele napsanej, ale je samostatnej, neni to takovej ten typ, ze clovek musi znat original, aby se zasmal nejaky parodovany scene, tohle je spis pocta zanru. Jinak je tu taky perfektni hudba, na dobu vzniku slusny triky a hlavni trojka Hrusinsky, Kopecky, Docolomansky je naprosto perfektni, cimz ale nechci shazovat vedlejsi postavy, jako Pesek nebo Lohnisky, ty jsou taky skvely. Proste jasnejch 5*. ()
"Přiletěl jsem, abych se vám omluvil, Květuško. Zítra nemohu přijít na karlovarské knedlíky." ____ Co víc dodat k dnes již kultovní záležitosti, v níž Nick Carter, nejkultivovanější perfekcionista co kdy žil a zároveň největší pátrač americký, jemuž nevraživě závidí Fantomas či Thomas Alva Edison a nikdo se mu nevyrovná, bojuje proti nenažrané masožravé hortenzii Adéle, a excelentně mu sekunduje entuziastický degustátor uzenin, vepřových tlačenek a plzeňského prazdroje, nesmrtelný Rudolf Hrušínský, kterého by si jako nerozlučnýho parťáka do deště přál doslova každý, když vše bylo již nesčetněkrát řečeno a omíláno? Já za sebe mohu pouze dodat, že 'Adéla ještě nevečeřela' je grandiózní mix žánrů - detektivní romance, mysteriózní humoresky a exotické botaniky ad absurdum. Vzhledem ke své době vzniku snímek navíc disponuje neskutečně nápaditými situačními gagy plné pitoreskního humoru a dosud nevídanými vizuálními prvky jak od Jiřího Trnky. Scenáristický dadaismus a virtuózní režie pod sofistikovanou taktovkou komediálního mazáka Oldřicha Lipského je jedním slovem ženiální. To vše se posléze pojí do naprosto bezchybný a v lecčems i zcela nadčasový parodie, která si nepochybně zaslouží svý čestný místo ve zlatým fondu český kinematografie jako nevyčíslitelný poklad. Kéž se Cheopsova pyramida neschovala do šuplíku! Originalita nejvyšší jakosti. ____ "Mám ji zprznit hned, anebo až potom, pane?" "Sečkej času. Uchystám jí osud, který je pro ctihodnou ženu horší než smrt. A pak ji prodám do jihoamerického nevěstince!" ()
Už z mládí jsem měl odpor k Adéle. Bylo to takové nepříjemné a tento pocit ve mě převládá i do dnešních dní a celý film jsem jakoby seděl v bublině, aby mi z toho nebylo zle. :D I díky tomu mě pan Dočolomanský nepřišel nikdy moc sympatický, za což se mu omlouvám. Nelíbilo se mě to, vtipné to také není, takže už nikdy více. ()
Ač to může znít podivně, až dnes jsem poprvé zhlédl Lipského parodickou klasiku na detektivní příběhy s (ne)ohroženým Nickem Carterem a nenasytnou Adélou mající oblibu v "Mozartovi". Scenáristicky jde o humorně zpracovaný příběh se spoustou nápadů a nezapomenutelných replik. Herecké obsazení bylo fenomální a nejvíce mě bavila postava komisaře Ledviny, který nikdy nešel pro Plzeň ani kus uzeniny nikam daleko. V závěru mi to přišlo už možná trochu natahované, ale i tak měl film po většinu stopáže švih a spád. Nesmím opomenout zmínit úžasnou práci s animací a obrazem. P.S. Rada na závěr: "To chce čerstvej vzduch, čepovanou Plzeň a bude zase dobře." ()
Galerie (34)
Zajímavosti (49)
- V 57. minúte filmu slečna Karin (Olga Schoberová) láka Nicka Cartera (Michal Dočolomanský) do svojej šatne, má na rukách veľké červené nechty. Vzápätí v šatni stojí vedľa paravánu a dáva si dole masku mačky, veľké červené nechty už nemá. (Gareth_Jones)
- Když Nick Carter (Michal Dočolomanský) změní podobu komisaře Ledviny (Rudolf Hrušínský), má na sobě Ledvina hnědobílý oblek. Když pak Kratzmarův komoří (Václav Lohniský) vytáhne Ledvinu ze sudu, má na sobě oblek šedý. (pávek)
- Miloš Kopecký (Rupert von Kratzmar) potřeboval během natáčení 4 dabléry. (cariada)
Reklama