Režie:
George MillerScénář:
George MillerKamera:
David EggbyHudba:
Brian MayHrají:
Mel Gibson, Joanne Samuel, Steve Bisley, Paul Johnstone, Nick Lathouris, Hugh Keays-Byrne, Roger Ward, Reg Evans, Jonathan Hardy, John Ley, Brendan Young (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Ve zpustošené zemi blízké budoucnosti vládne silnicím divoký motorkářský gang. Řádí v ulicích, terorizuje nevinné civilisty a strážcům zákona se jen směje do očí. Jednoho policistu ale podcení. Když motorkáři brutálně napadnou nejlepšího přítele a rodinu Maxe Rockatanskyho (Mel Gibson), změní se Max v běsnícího šílence, který žije jen pro jediné - pro pomstu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (619)
Já vím, je to počátek velkého kultu. Jenže dnes Maxíka jedničku ocení spíš nostalgičtí strécové - mladé generaci nic nedá, poněvadž byl mnohonásobně překonán a ani se nemůže zapsat do análů tím, že byl první. Ani ten antikrist Mel Gibson neměl v té době nějak extra charisma. Začátky bývají holt těžké (a řádně krvavé a plné bouraček) ()
Postapokalyptická, vyprahlá prérie, nekonečné silnice a vytuněné sedmdesátkové káry - to vypadá dobře! Honičky jsou poměrně zdařilé, béčková jednoduchost (příběhu, postav apod.) je zde spíše kladem, ale naopak Filmu podráží nohy béčková nedokonalost. Film není dobře dramaticky vystavěn, nejdříve nabudí, následně uspí a teprve až nakonec spustí vlastně to hlavní. Šílený Max je slušná dreagovačka, v jejímž podání bych si nechal líbit více honiček, drobných bizarností a možná i více smrtí, ale celkově dojmy nezůstaly příliš hluboké... 6/10 ()
Ok, chápu, australská kaskadérská škola se vyblbla do sytosti a Miller ji celkem slušně nasnímal. Ale možná by nebylo na škodu přibalit i něco jako příběh, protože sledovat hodinu "ničeho", která se těsně před koncem prostřednictvím velestupidní naháněčky v lese přepne do revenge thrilleru, je asi stejně zábavný jako nechat si trhat nehty bez anestetika. Echt, když fikčnímu světu tu blízkou budoucnost nežerete ani omylem, protože jde vlastně o americkej jih (se 70's hadrama!) s nabušenějšíma fízl kárama. ()
Je mi líto, ale pozice Šíleného Maxe v historii australské kinematografie mě ani o jediný stupeň neuhnula z kurzu nastoleného prvním záběrem na hlavního záporáka a jeho bandu, která má představovat ultimativní zlo ekvivalentní čtyřem vyšinutým smažkám v čele s tím blonďákem v Carpenterově Okrsku 13 (1976). Psychopatičtí motorkáři totiž víc než co jiného vypadají a chovají se jako teplí šerifovi pomocníci ve Vůni Cibule (1975). Nemá smysl tu řešit nějaké herectví, ve filmu jde hlavně o honičky a bouračky, a až v poslední čtvrthodině dojde na Maxovu pomstu. Té předchází záběr na Gibsona opřeného o futra nemocničního pokoje, s vyvrácenou hlavou a nepřítomným pohledem - toť vše k přerodu policajta s obavami, aby se nestal takovým "jako oni". Uznávám, že první scéna se zapalovačem, stejně jako první scéna v nemocnici, jsou působivé a nepříjemné, ale do očí bijící celková lacinost snímku, ve spojení s extrémně chabým scénářem respektive jeho režijní realizací, které nesahají legendárním revenge movies jako Přání Smrti (1974) ani po kolena, zabíjejí celého Mad Maxe tak dokonale jako Pokémon, Beyblade, DigiMon a spol. dětské mozkové buňky. Nedočkáte se tu ani vysvětlení, v jakém světě se vše odehrává - všechno vypadá celkem normálně, třeba nemocnice dokonale současně, jen je všude podezřele málo lidí, po silnicích jezdí krom policajtů a magorů asi dvě auta "civilů" a jedna cisterna, a toť vše. Čili varování pro ty, kdo se těší na postapo, které se stalo vzorem třeba i pro design zbrojí ve Falloutu a stovkách dalších děl - BORCE S BROKOVNICEMI A OŠTĚPY NAVLEČENÉ V KOŽENÝCH BUNDÁCH A KYRYSECH S OSTNATÝMI NÁRAMENÍKY UVIDÍTE AŽ VE DVOJCE:) Z toho vyplývá, že první příběh "Mad" Maxe Rockatanskyho je dobrý jen jako ukázka, co že se to vlastně hlavnímu hrdinovi přihodilo, než se z něj stal Road Warrior, který se pustil do křížku s pozdějším Bennettem z Komanda;) Odmítám se kdykoliv podívat ještě byť jen na kousek z tohohle těžce nepodařeného filmu, a odmítám i jeho kultovní status. Z dnešního pohledu jen upřímně doufám, že se George Miller od svých nezralých 34 let za těch v mezidobí uplynulých dalších 35 něčemu naučil, a nepromrhá účast Toma Hardyho na novém Šíleném Maxovi. Jelikož ale filmografii pana Millera "zdobí" po prvních dvou Maxech kromě výborných Čarodějek Z Eastwicku a zřejmě slušného dramatu Lék Pro Lorenza (neviděl jsem) jenom Happy Feet a Prasátko Babe, docela se výsledku obávám. Snad bude mít schopného aspoň druhého režiséra, a bude se krom Charlize Theronové s holou hlavou na co dívat:) Pro prvního Mad Maxe mám ale schovaných slabých 50%. ()
Citelne slabšie ako dvojka. Prvá časť akoby bola len skúšobným modelom ďalších častí a hľadá svoj smer, ktorým sa bude uberať. Viac vsádza na citovosť a je trošku ťažkopádny, každopádne skvelé mašiny a reálne vykreslené kulisy, aj keď je vidno, že tu sa ešte jednalo o film nízkorozpočtový. Mel mi tu prišiel trošku smiešny, mladý, vyzeral ako skautík. 65%. ()
Galerie (157)
Zajímavosti (45)
- Některá policejní auta byla neustále opravovaná a používaná v dalších scénách, kde zastupovala jiná auta. Často se s nimi jezdilo, když byl nátěr na nich ještě mokrý. (HellFire)
- Kvůli nízkému rozpočtu byla použita vyřazená policejní auta. Všechny policejní uniformy ve filmu kromě jedné byly vyrobeny z vinylové kůže. Jediná uniforma z pravé kůže byla vyrobena pro kaskadérské scény se Stevem Bisleym (Goose) a Melem Gibsonem (Max). Starší motocykly do filmu věnovala firma Kawasaki. Mnohé z nich si jejich jezdci po natáčení nechali. (HellFire)
- Modrá dodávka, která havarovala při úvodní honičce ve filmu, měla vymontovaný motor a asistenti mimo záběr ji natlačili do cesty proti jedoucím autům. Chybějící váha motoru způsobila, že se dodávka nekontrolovatelně roztočila, což přispělo k velkolepé havárii. Kbelíky na střeše byly naplněny mlékem. (HellFire)
Reklama