Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 1971 a New York je divoké, špinavé město plné drog. JJ je holič a jeho závislost na heroinu se začíná nebezpečně stupňovat. Nemůže se soustředit na práci, není schopný normální komunikace a jeho jediným cílem začíná být získání peněz na další dávku. Autentický příběh, kterým Ivan Passer v Americe debutoval, je natočen v prostředí Broadwaye začátku 70. let. New York té doby nemá podobu odtažitého bankovního centra, místo uniformních úředníků se v něm pohybuje mnoho velmi osobitých postav, představovaných vynikajícími herci (George Segal, Robert De Niro nebo Karen Blacková). Film také často bývá označován za komedii, což odpovídá americkému vnímání tohoto žánru, které je ovšem Passerovi cizí. (Febiofest)

(více)

Recenze (21)

dobytek 

všechny recenze uživatele

Čekal jsem celou dobu, kdy se to rozjede, ale film pořád tak nějak pozvolna ubíhá a ubíhá a najednou je konec. Anti-hrdina s květákem, kotletama a tesilkama do zvonu se většinu času jen tak poflakuje, občas se sjede, ale nějak se tam nic moc neděje. Jenže já mam pro ty filmy z nejrůznějších špinavejch zákoutí New Yorku 70. let jakousi slabost. Atmosféra je dost dobrá a připomíná třeba pozdější Scorseseho díla. V každym případě pro Passera je to od týhle debility neuvěřitelnej skok k lepšímu. A vidět mladýho Roberta De Nira na začátku kariéry v menší roli taky potěší. 65% ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Při sledování prvního amerického filmu Ivana Passera jsem žasl nad tím, jakou má tento režisér vzácnou schopnost vycítit trapnost lidského konání i její tragiku – a znázornit je. Že to dokázal v českém prostředí, jsem věděl dobře, ale kdo by ji někdy nepostřehl v tomto odcizením prosáklém národě, plném nepřátelství, závisti a nepřejícnosti, v němž mu je dáno žít? Passer si neprojektuje české malosti – malomyslnost, malověrnost, maloměšťáctví… – do amerických kulis a figur, sleduje je bedlivě, promítá je v sebe, mění se v ně, porozumí jim a ztvární je tak, že k nim se sympatiemi, ba s láskou, pohlédne i divák, přitom se z jeho pohledu nevytrácí kritika, odstup, odpor, vzdor. Je úžasné, jak si dokázal osvojit tu celkovou řeč nevlastního místa a natočit film zahnízděný v jeho nejhlubších a nejděsivějších patrech. Nepodivoval jsem se dřív a už vůbec ne nyní jeho kritice tarantinovské podbízivé násilnické imaginace: nejednou jsem si na něj při Passerově snímku vzpomněl. Tarantino zachází s věcmi a ději tohoto světa jako s muzejními exponáty a osvěcuje je ve velkorysých aranžmá: nic z toho se ale nespojí se životem. Vše odkazuje k dyzajnu, který ponižuje styl na zboží. Passer se ale obrací ke stylu jako k životnímu utváření (se) a nic z filmu ten křehký a trpký život nepřečnívá. Hudba nepromění film ve klip, oděv jej nezvrátí v módní přehlídku, akce jej nepřičlení k nějakému žánru a intertextualita, vypravěčské schválnosti zde nemusejí maskovat vyprázdněnost, protože zde není pro život místy ani příležitost nadechnout se – a divák miluje a dusí se. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Ivan Passer se po své emigraci dost dlouho nemohl prosadit, konec konců kinematografie, ve které profesně vyrůstal, nemohla být americkému studiovému systému vzdálenější. Zrozen k vítězství je malý film, který by se dal přirovnat k současné americké nezávislé tvorbě a jeho středoevropské kořeny a především česká nová vlna se v něm určitě nezapřou. Jakkoliv je feťácká problematika v americkém filmu důkladně zmapovaná, tenhle kousek představuje zajímavý a svými tragikomickými rysy netradiční úhel pohledu. Hlavní hrdina je příkladný slaboch a ve všech ohledech looser, který si ale bídu svého postavení úspěšně zakrývá každodenní dávkou lží a sebeklamu. Narozdíl od typicky americké tvorby, která dílem moralizuje, dílem směřuje k dramatické katarzi, tady režisér na řadě drobných komických a tragických příhod všedního dne feťáka ukazuje jeho těkání odnikud nikam. Přesto scéna ve výtahu, kde dveře stále znovu a znovu automaticky narážejí do bezvládného lidského těla, je jedna z nejmrazivějších, jaká v daném žánru vznikla. Dobré herecké obsazení, Robert De Niro v té době ještě nebyl za hvězdu a tady má jen vedlejšák v podobě jednoho z detektivů. Celkový dojem: 75 %. ()

zencitizen 

všechny recenze uživatele

Film plný naprosto surrealných gagů a téměř slapstickových korespondencí (Džej Džej utíká z bytu gangsterů v kombiné a v ruce drží doutník a na chodbě potkává tlustého pána, který taky drží doutník a něvřícně na Džej džeje pohlíží). Zároveň je to film, který nesoudí, ale neprosto rozumí tomu menatalitě člověka beroucího drogy. Nechápu, jak tady někdo může psát, že to je "obyčejný", ba i "nudný" film. Právě naopak. Film je neskutečně zábavný, je to přímo horská jízda režijních nápadů a přesně odpozorovaných detailů jindy rozplizlé skutečnosti. Film-báseň. Segal a Karen Black jsou navíc mimořádně sladění. ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Stylové raně sedmdesátkové feťácké drama s výborným Georgem Segalem a roztomilou Karen Blackovou, tragikomicko-stoickým laděním tak trochu připomínající staršího zachmuřenějšího brášku Big Lebowskiho. Z české nové vlny má snad jen pocit ubíjející každodennosti a exteriérové záběry s reakcemi náhodných kolemjdoucích točené na skrytou kameru; o americké Intimní osvětlení opravdu nejde. Velmi koukatelné a ve své době asi i svým způsobem novátorské, leč z dnešního pohledu to ničím výrazným nevyčnívá. ()

Galerie (20)

Související novinky

Zemřel herec Burt Young

Zemřel herec Burt Young

19.10.2023

Ve věku třiaosmdesáti let odešel americký na Oscara nominovaný herec Burt Young, mnohým fanouškům známý zejména svou rolí Paulieho Pennina z populární série filmů o Rockym Balboovi. Deníku New York… (více)

Zemřel herec George Segal

Zemřel herec George Segal

24.03.2021

Ve věku 87 let zemřel v kalifornské Santa Rose americký herec George Segal. Zprávu médiím oznámila jeho manželka Sonia s informací, že příčinou úmrtí byly komplikace po operaci srdce. Držitel dvou… (více)

Zemřel scenárista a režisér Ivan Passer

Zemřel scenárista a režisér Ivan Passer

11.01.2020

Ve věku 86 let zemřel významný filmový scenárista a režisér Ivan Passer. Přítel a blízký spolupracovník Miloše Formana spolupracoval na scénářích k filmům Lásky jedné plavovlásky nebo Hoří, má… (více)

Reklama

Reklama