Režie:
Luc BessonKamera:
Thierry ArbogastHudba:
Eric SerraHrají:
Milla Jovovich, Dustin Hoffman, Faye Dunaway, John Malkovich, Tchéky Karyo, Vincent Cassel, Pascal Greggory, Desmond Harrington, Timothy Bateson (více)Obsahy(1)
Johanka (Milla Jovovich) byla malou holčičkou, když jí během přepadení její rodné vesnice vojáci anglické armády před očima znásilnili a zavraždili sestru. Od té doby se staly víra a modlitby její jedinou útěchou. Když Johanka dospěla, začala být přesvědčena, že k ní hovoří sám Bůh (Dustin Hoffman) a že jí vyzývá k tomu, aby se postavila do čela armády, která vyžene vetřelce a přinese její zemi mír. Johančino nezlomné odhodlání překonává původní nedůvěru jejích přátel i rodiny. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (356)
Když začala Johanka před tou branou hysterčit, že se tam nemůže dostat, asi nejeden chlap vstal a šel vysypat odpadky, protože si myslel, že na něj křičí jeho žena. Samozřejmě film sám o sobě posloužil jen Lucu Bessonovi, aby dokázal své tehdejší partnerce Mille Jovovic jak moc jí miluje a že když zůstane v jeho posteli bude moci si zahrát nejspíš i americkýho prezidenta. Škoda jen, že s tímhle důkazem lásky vyšel na veřejnost. ()
Ďalší Bessonov triumf. Ak nie komerčne, tak umelecky určite. Obzvlášť, keď išlo v podstate o job na zakázku: režírovať mala pôvodne Kathryn Bigelow, Besson mal dohliadať na projekt z pozície producenta. Dejovo film začína strácať dych až v poslednom dejstve (po uväznení Johanky) a toľko očakávaná katarzia sa nedostaví v takej intenzite ako by si divák zaslúžil, čo považujem za jediný výrazný zápor. Dovtedy je to ale dynamická, slušne odsýpajúca historická jazda s výborne obsadenou hlavnou hrdinkou. Milla Jovovich predvádza jeden zo svojich top hereckých výkonov a jej kreácia je čisto v súlade s "fucked-up" charakterom Johanky, tak ako ju Besson chcel vykresliť. Kritizovať Millu je podobne irelevantné ako vyčítať Elizabeth Berkley, že je príšerne over the top v Showgirls, lebo plnila režisérove pokyny. ()
Výborný zpracování Johanky z Arcu a konečně historickej film, kterej se tak něják snaží držet faktů. Jovovichová sice trochu moc přehrává, ale v zásadě s její Johankou-magorem souhlasim - zkrátka někdo, kdo tvrdí, že slyší boží hlasy, magor je stejně jako ten, kdo o sobě tvrdí, že je syn boží. Z celý plejády známých jmen bych vypíchnul Vincenta Cassela - přesně takhle jsem si Gillese de Rais představoval a kdo historickou postavu Johančina Černýho rytíře zná, na tom bude stejně. Bitevní scény měly velmi dobrou úroveň a celkový děj, ačkoliv se nevyhnul hluchým místů, měl celkem spád. Samozřejmě se nevyhnuli úletům - nápis Hello na kouli a "hraní" si na nenápadnýho v podání Johna Malkoviche alias dauphina Karla ve chvíli, kdy ho má Johanka poznat mezi dvořany, ale ani to, podle mě, nezkazilo velmi dobrej dojem. 90% ()
Besson asi usúdil, že po Braveheart alebo Rob Royovi je celkom v móde historická látka plná odboju a mučeníctva a tak prináša svoju verziu už veľakrát sfilmovaného príbehu. Urobil ho po svojom, divácky atraktívne, osobne mi sem sedela aj kritizovaná Mila, a obstáli aj ostatní herci. I keď väčšinou pôsobilo osadenstvo okolo Johanky ako by malo priemer IQ cca 70. Ako historický veľkofilm Johanka slušne obstojí, bitky sú náležite krvavé a autentické. Menej zaujmú tým správnym spôsobom už niektoré rozpačité dialógy, ale to súvisí už so spomínanou výčitkou. Dunaway pôsobí ako mimozemšťan, Malkovich ako nejaký úchyl z Pasoliniho filmov, čo bol asi ďalší divákmi nepochopený zámer tvorcu. 70% ()
No technickej stránke a celkovému reálnemu pohľadu sa naozaj nedá nič vytknúť, ale filmu chýba život. Hlavne v postave Johanky z Arku. Milla Jovovich nieje zlá herečka, ale predsa je to stále skôr tá sexy modelka z reklám a módnych časopisov. Ultimatívna Johanka - viď UTRPENIE PANNY ORLEÁNSKEJ z roku 1928. ()
Reklama