Reklama

Reklama

Vetřelec

Trailer 1

Vesmírná loď Nostromo míří zpět na Zemi, astronauti spí. Náhle dojde k jejich automatickému probuzení – nikdo neví, co se děje, protože jsou ještě velmi daleko od cíle cesty. Prostřednictvím centrálního počítače zjistí, že přijímače zachytily signál SOS z blízké planety. Posádka je povinna věc vyšetřit. Vyslaný modul má s přistáním velké problémy. Přesto někteří na průzkum. V jeskynním komplexu objeví podivný organizmus, který vypadá jako kolonie vajíček. Počítač mateřské lodi mezitím dešifruje zprávu jako varování, ne jako volání o pomoc. Všichni jsou okamžitě odvoláni. Jenže jedno z vajíček se otevře a jakási hmota ve tvaru chobotnice se během setiny sekundy přisaje na přilbu jednoho z astronautů, přesněji řečeno na jeho obličej. Přes odpor Ripleyové, že je proti bezpečnostním předpisům brát na palubu cokoli neznámého, otevře Ash dveře a všechny vpustí. Po nějaké době je nalezen cizí organismus na podlaze, sám odpadl. Vypadá to, že se postižený těší dobrému zdraví. Při společném jídle však stolující zažijí hrůzné představení. Před jejich očima vyleze z astronautova břicha nějaký tvor, a než stačí kdokoli cokoli podniknout, bleskovou rychlostí zmizí v obrovských prostorách lodi. Začíná noční můra – monstrum postupně likviduje posádku a zdá se, že je nezničitelné… (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (1 818)

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Musí existovat způsob, jak to zabít. Tak co máme udělat?! Slabší povahy nechť sáhnou po čemkoliv jiném, protože např. scéna ve větrací šachtě, kdy se k sobě na monitoru počítače přibližují dvě bílé tečky, patří k nejbrutálnějším kardiologickým zážitkům vůbec. Přelomový snímek, jenž se dlouho tváří tak, že jeho tahounem bude sympatický Dallas (Tom Skerritt), ale události naberou jiný kurs a z puritánské Ripley (Sigourney Weaver), která doposud spíš budila dojem zapšklé důstojnice, lpící na detailech - se stává hlavní hrdinka. Jedinečná podívaná plná obrazových dvojsmyslů a společně s druhým dílem, Věcí a Predátorem, nejlepší sci-fi s mimozemským monstrem. Skvělý film, který vypadá, že byl natočen v současnosti. Naprostá kultovní LEGENDA! ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Když necháme stranou kultovní, průkopnický a inspirativní rozměr snímku, i po letech a několikerém zhlédnutí (jež anulují efekt atmosféry a budování napětí či pocitu ohrožení) zůstává "Vetřelci" jedna pozoruhodná kvalita zachována: jedná se totiž o film, kde výprava má nejen vizuální ale také výrazně narativní roli. Vedle všemi zaslouženě vzpomínaného a vpravdě ojedinělého designu mimozemských prvků od H.R. Gigera je třeba zmínit i jeho protipól v interiérech nákladní kosmické lodi Nostromo. Film tak proti sobě staví dva vizuálně zcela odlišné typy účelové architektury, potažmo konstrukcí ve smyslu stavebním i tělesném. Nostromo i havarovaný mimozemský koráb jsou na začátku vyprávění zdánlivě pusté života, který ale dřímá v jejich útrobách. Stejně jako s úvodním probuzením členů posádky ožívají ocelové struktury, také záhadná a původnímu názvu zcela odpovídající "cizí" struktura korábu získává životnost i konkrétní funkčnost probuzením života v jeho útrobách. Polarita lidského a cizího je sice primárně rozvedena skrze tělo a jeho ohrožení, narušení vniknutím a zničení vetřelcem, ale k dokreslení tohoto efektu opět slouží interiéry lodi. Původně chladné, ale nikoli nepřátelské chodby se vpádem cizího mění v nekonečné bludiště ohrožení. Od prvotního rozrušení, či doslova naleptání, důvěrného bezpečí přestává interiér Nostroma být pasivním a vlídně prosvětleným prostorem, ale naopak ukazuje svá temná a děsuplná zákoutí, až se posléze stává klaustrofobním prostorem. Příznačně pro postupné narušování jistot postav se agresivně industriální prostředí, kde dojde k zabití Bretta, své oběti ani zprvu nejeví nebezpečné. Postupem času ale hrůza a cizost ovládnou celou loď (viz původně zcela neutrální prostor, kde dojde ke konfrontaci Ripley s Ashem), která se posléze obrátí proti postavám (ve finále zcela zlovolná Matka, chodby naplněné párou, varovnými červenými světly a agresivním hlukem). Příznačně se s destrukcí Nostroma náhle síly vyvažují a Ripley i vetřelec se na okamžik oba ocitají v pozici tvorů usilujících o přežití. Finále snímku pak představuje jednoznačný rozkol s gotickými romány, které s "Vetřelcem" bývají asociovány. Hrdinka zde nepokoří monstrum svou čistotou, ale naopak definitivním nastoupením své aktivní role. Na rozdíl od druhé ženské postavy není Ripley paralyzována hrůzou, nýbrž navzdory vetřelcovu neútočení (jež značí inteligenci či alespoň instinkt velící potlačit primární pudy v zájmu přežití) sama přejde do ofenzivy. Pro chápání postavy Ripley a genderového aspektu nejen prvního "Vetřelce" ale celé série je určující, že Ripley nemá nic z ryze pasivní povahy hrdinek gotických románů, ale ani není typickou hororovou final girl, která by se až tváří v tvář vlastní smrti zmohla na obranu. Již v sekvencích, kdy kvůli bezpečnostní karanténě odmítne pustit nakaženého Kanea na palubu, se ukazuje její aktivní povaha. Jen bohužel pro ni (i reálné ženy) je její síla zastíněna v prostředí machistického kolektivu posádky. Na stejném principu postupného projevování síly postavy ostatně dramaturgicky staví i další dva díly série. Až "Vetřelec: vzkříšení" figuru již od začátku uvozuje jako silnou, což ale příznačně vychází z faktu, že Ripley svou genetickou proměnou nenáleží do patriarchální společnosti lidí, ale naopak spíš do matriarchátu vetřelců. () (méně) (více)

Reklama

Dudek 

všechny recenze uživatele

POZOR SPOILER V KOMENTÁŘ!: Tenhle film je prostě skvost. Ridley Scott rozehrává na plátně fantastický horor s gotickými prvky - hrdinové pobíhají úzkými uličkami, odkud není úniku. Napětí však začíná ještě dříve, než se vesmírný návštěvník vůbec objeví... Neustále gradující atmosféra nás nutí zadržovat dech, aby nám neunikl jediný detail... A pak to najednou přijde. Vetřelčí vajíčko se pomalu otevře a vyskočí Fasehugger (nejodpornější stádium Vetřelce)... Najednou si uvědomíme co musí následovat. Strašlivý netvor, jemuž místo krve koluje tělem koncentrovaná kyselina začne vyvražďovat posádku těžařské lodi Nostromo. Ale je sám a skrývá se. Může zaútočit kdykoli a odkudkoli. Naše nervy již pomalu praskají, a když nám najednou režisér ukáže, že tady neexistuje ani pověstná vteřinka, kdy se vypne automatické odpočítávání, začneme pořádně soucítít s Ripleyovou, která se v počátku příběhu ani nezdála jako hlaní postava. Ripleyová je nakonec jediná, kdo vypadá na to, že by se mohl z celé posádky zachránit. Utíká před Vetřelcem a doufá... my doufáme samozřejmě s ní. Napětí neustále stoupá a když se zdá, že je konec, vytáhne režisér svůj poslední trumf. Nejlepší a jedinečný díl z celé série. ()

BadoXXII 

všechny recenze uživatele

Je to dokonalý organismus. Jeho dokonalosti se může vyrovnat jenom jeho zrůdnost...... Votrelec ma vždy zaujímal, keď som bol menší. Zhruba do 8 rokov sa mi ho vidieť nedarilo, stále ma od telky všetci odháňali - nie je to film pre Teba! Nebudeš spať týžden! ale tieto reči ma len viac a viac na film lákali a tak som si to raz nahral na videokazetu a na druhy den pozeral a pozeral som to potom ešte vela dní, možno s Predatorom, Jurským parkom a Votrelcami to bol moj najsledovanejší film mojho detstva. Nadchol ma. Malo to príjemnú mrazivú atmosféru (ale nejako extra ma to nevystrašilo, skor ma Votrelec fascinoval), dobre spravené monštrum (velku rolu na jeho desivosti vďačíme aj za fakt, že jeho autor mu naschval nedal oči, lebo by už nemusel vypadať tak desivo) a veľmi pôsobivé prostredie vesmírnej lode. Rozmýšlam, že či mám radšej jednotku alebo dvojku. Jednotka bola niečo nové, prekvapivé a naozaj hororové. Pričom dvojka bola stále hororová, ale podstatne akčnejšia. Asi ich mám rád narovnako a nikdy na Votrelca nezabudnem. Je to moje oblúbené vesmírne monštrum. ()

Melies 

všechny recenze uživatele

9 / 10 Votrelec ma síce nikdy príliš nebral a bez väčších výčitiek svedomia by som mu bol schopný dať aj o jednu * menej, ale keď si chcem zachovať objektívnosť, nedá mi nedať plné hodnotenie - či už vďaka veľmi šťastnej ruke pri výbere hercov, striedmej, no účinnej gradácií napätia, alebo vďaka nechutne krásnym (alebo krásne nechutným?) efektom - vyberte si. ()

Galerie (290)

Zajímavosti (264)

  • Ridley Scott byl až pátou volbou na režisérské křeslo. Producenty zaujal především snímkem Soupeři (1977). Před ním byli kandidátmi na režisérské křeslo Robert Aldrich, Peter Yates, Jack Clayton, Dan O'Bannon a Walter Hill. Aldrich měl k tomu velmi blízko, dokonce absolvoval schůzku se zástupci společnosti Fox. Podle producenta Davida Gilera však Aldrich pořád jen řešil svůj honorář a neukázal žádný entuziasmus nebo nadšení z režírování Vetřelce. Když se ho na schůzce zeptali, jaká je jeho představa facehuggera, odpověděl: „Dáme chlapovi na obličej vnitřnosti. Stejně si to zvířátko nikdo nebude pamatovat, až lidi odejdou z kina.“ To byl pro studio Fox rozhodující moment. (PaTeXx)
  • Když se ve filmu Vetřelec blíží k posádce, nebo když jsou členové posádky Vetřelci na stopě, na pozadí scény se rozezní tlukot srdce. Ten následně utichne v momentě, kdy je Vetřelcova oběť lapena. (CamilleS)

Související novinky

Seriálový Vetřelec nabírá posily

Seriálový Vetřelec nabírá posily

28.11.2023

Již nějakou dobu víme, že nadcházející celovečerní film ze světa Vetřelce s názvem Alien: Romulus je dotočen a čeká nás příští léto, přičemž jeho režisér a scenárista Fede Alvarez se chlubí tím, že… (více)

Ridley Scott pochválil nového Vetřelce

Ridley Scott pochválil nového Vetřelce

18.10.2023

Režijní legenda Ridley Scott (Gladiátor, Černý jestřáb sestřelen) má v těchto dnech plné ruce práce s propagací a taky finálními úpravami Napoleona předtím, než jeho velkolepý válečný film s… (více)

Nový Vetřelec má název i datum natáčení

Nový Vetřelec má název i datum natáčení

22.12.2022

Vesmírný teror se vrací. Po několika nezdarech týkajících se projektů navazujících na svět klasického hororového sci-fi Vetřelec z roku 1979 se nyní zdá, že nového snímku se už s 99 %… (více)

Nový Vetřelec našel herečku do hlavní role

Nový Vetřelec našel herečku do hlavní role

17.11.2022

Pětadvacetiletá herečka a vycházející hvězda Cailee Spaeny (Mare z Eastttownu, Zlý časy v El Royale) jedná v současnosti o hlavní roli v chystaném rebootu filmového Vetřelce. Projekt pochází od… (více)

Reklama

Reklama