Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Davson
    **

    Mohl z toho být komplexní film o jedné etapě americké historie, ale je to jen třeskutě dlouhá, nudná a bezobsažná záležitost, která nabídne pouze spousty replik/scén, které jsme již v různých obměnách tolikrát slyšeli/viděli. Zásadní problém je v práci scenáristy Erica Rotha - kromě toho, že sype instantní moudra o důvěře, strachu, rodině, vlastenectví atp., není schopen využít potenciál atraktivního prostředí tajných zpravodajských služeb. Že nenabídne žádný příběh je ještě v pohodě, horší je, že podivně skáče mezi žánry (politická konverzačka křížená s červenou knihovnou, stříknuté špionážním thrillerem a rodinným dramatem) a že se snaží pojmout mnoho témat, z nichž žádné není dovedeno do konce. Ve výsledku jsem se tak nedozvěděl vůbec nic podstatného o CIA, ani o jejím vzniku a už vůbec nic o Edwardovi, který je sice hlavní postavou, nicméně proplouvá více jak dvaceti lety bez viditelného vývoje. Vůbec postava Edwarda je zcela nečitelná a nezajímavá. Kdo je ten muž? Proč student poezie vstupuje do tajných služeb? Co se mu honí v hlavě? Nemám potuchy, nelze dešifrovat, je to kamenná tvář bez duše [lapidárně poznamenáno v samotném filmu: "ušlápnutý panák beze smyslu pro humor" (může mi někdo vysvětlit, co na něm ty ženské viděly?)]. Nicméně Roth nebyl schopen napsat jedinou plnokrevnou postavu, ostatně kromě Edwarda tam nemá nikdo jiný dostatek prostoru a tak je třeba to kvantum postav prostě přijmout a nesnažit se je pochopit. S tím jde ruku v ruce herecká rozpačitost, neboť herci jednoduše nemají, co hrát, a tak si prostě odříkají pár svých frází, popřípadě předvedou teatrální emotivní výstup (Jolie a Redmayne) a šmytec. Jediný Damon má šanci vžít se do své postavy, nicméně většinou mu stačilo nasadit nečitelný výraz a bylo hotovo. Vskutku nic moc, co by se dalo ocenit... No a konečně se dostávám k do Nirově režii. Inu, ne každý, kdo roky spolupracoval s režisérskými hvězdami typu Scorsese se automaticky stane jedním z nich. De Nirova nevýrazná, sterilní režie upozazďuje i to málo zajimavého, co by se našlo v Rothově scenáři. Žádná formálně zajímavá scéna, nevyrovnanost tempa, přemrštěná stopáž, přemíra hudebního doprovodu snažící se zakrýt nedostatek emocí (většinou klavírní etudy aneb obyčejná filmová hudba), rutinní řemeslo. Pod taktovkou de Nira se film definitvně stává jednou velkou nudou. Mno a ještě dvě poznámky: 1) Nechápu účel nelineární chronologie vyprávění - jediný efekt je ten, že divák má v dějiných zvratech a postavách ještě větší hokej. 2) Nevím, zda to měla být obhajoba, obžaloba, či snad nezaujatá výpověď, patrně však zesměšnění CIA, neboť podle tohoto filmu to vypadá, že vznikla z jakéhosi sektářského, polofašistického spolku [už jen ten název - Kosti a lebky - proboha! (btw. jejich tábor mi připomíná mejdan SA z Vischontiho Soumraku bohů - náhoda nebo nehoda? :)], kam berou na základě kamarádčoftu a rodinkářství (jinak si nedokážu představit, že by tam mohli přijmout někoho, jako je Edwardův syn) a vůbec jsou to diletanti (viz Mironov 1 a 2 - uhodněte, který je pravý).(4.11.2007)

  • klerik
    ****

    Film s neuveriteľným "plagátovým" potenciálom. Toľko zvučných mien, tak tutovková téma... Napriek tomu film hlavne zo začiatku balancuje na hranici nečakanej obyčajnosti. Chronologické poprehadzovanie deja je vlastne jedinou záchranou. Samozrejme, postupne sa divák vnára do sveta špionáže, len je to nezvyčajne chladné a málo atraktívne na film s Angelinou Jolie a Jasonom Bournom :-) (Práve v porovnaní s trilógiou o AGENTOVI BEZ MINULOSTI je to zaujímavé, keďže prvá časť mala tento náznak nostalgickej atmosféry Kauzy CIA a postupne sa ubrala niekam inam - konkurovať Jamesovi Bondovi.) Damon v podstate nehrá a jeho postava sa formuje len na základe jednotlivých rozhodnutí a len na samom konci máte aspoň hmlistý pocit, že jeho zaujímavú robotickú postavu poznáte. Ak vás to neodradí do polky filmu, bude to pre vás zaujímavý zážitok...(21.1.2009)

  • spaceboyCZ
    ***

    Z kina bych odesel po pulce filmu...Damon je ve sve roli nudny az k zblazneni. Nebyt vseho druheho okolo, tak tenhle film naprosto ztroskota, i kdyz je scenar dobre vystaveny a dej vedeny tak, aby divaka stale zajimalo, co bude na jeho konci...pred Robertem smekam, holt ale vyber Damona pro tuto roli nebyl zrovna nejstastnejsi.(9.6.2007)

  • Asgy
    ****

    Matt Damon opět nezklamal, ale je pravda, že si vizážisti mohli dát víc práce a přidat mu později nějakou tu vrásku. The Good Shepherd byl možná až příliš zdlouhavý, i když nemůžu říct, že bych se nudil... Málokde je vidět i druhá a horší stránka života špiona - ta osobní a tady byla vystižena na výbornou.(3.1.2008)

  • Galadriel
    ***

    Film, který mohl být klidně o hodinu, možná i o dvě kratší a vůbec by mu to neuškodilo. Film, který mě svým příběhem dokázal zaujmout až v posledních minutách, kdy ukázal, čeho všeho jsou lidé schopni. Film, který pro mě nebyl ničím objevný, většinu času docela nudil a vlastně mě na něm zaujaly jen herecké výkony, kamera a minimalistická hudba... Průměr po (skoro) všech stránkách.(14.7.2009)

  • - Eric Roth napísal scenár v roku 1994 pre Francisa Forda Coppolu a spoločnosť Columbia Pictures. Coppola nakoniec projekt opustil. (m.a.t.o.)

  • - Postava Matta Damona, Edward Wilson, je čiastočne založná na osobe Jamesa J. Angletona, zakladateľa CIA. (m.a.t.o.)

  • - Filmovalo sa predovšetkým v americkom štáte New York, no filmári navštívili aj Londýn či Dominikánsku republiku. Natáčanie trvalo od 15. augusta 2005 do 31. januára 2006. (MikaelSVK)