Reklama

Reklama

Hvězdná pěchota

  • USA Starship Troopers (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Vzdálená budoucnost nevypadá pro lidstvo příliš růžově. Platí zcela jiné společenské normy, plnohodnotným občanem je pouze ten, kdo sloužil ve Federální službě. Navíc je samotná existence lidstva ohrožena útoky mimozemských brouků, kteří obsazují planety ve vesmíru a začínají ohrožovat i Zemi. Středoškolák Johnny Rico se přes nesouhlas bohatých rodičů přihlásí do služby a je přiřazen k pěchotě. Jeho láska, atraktivní Carmen, se chce stát pilotkou a kamarád Carl je přijat k vojenskému výzkumu. Společně s Ricem nastupuje k pěchotě sympatická Dizzy, která mladíka miluje. Přestože ho ostatní považují za mazánka z bohaté rodiny, Rico se pomalu zoceluje v nesmírně tvrdém výcviku. Spolu se svou jednotkou je vyslán na planetu Klendathu, kde se poprvé ocitne uprostřed bitevní vřavy. Bitva však skončí katastrofou, když brouci během jediné hodiny pobijí na sto tisíc lidí. Rico je těžce raněn. Po uzdravení je přiřazen k jednotce, které velí jeho bývalý učitel. Rica a jeho přátele ještě čeká téměř beznadějná bitva proti mnohonásobné převaze. (TV Nova)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (1 051)

Lima 

všechny recenze uživatele

Verhoeven se s ničím nikdy moc nepáře. Starship Troopers v USA komerčně propadli, amíci nenašli pochopení pro satirický podtón fašizoidně vykreslené lidské společnosti budoucnosti a pro naturalisticky krvavé scény. Když jsme na to šel do kina, vedle mně seděla malá holka s mamčou. Holčička si ze začátku libovala, příběh se zpočátku odvíjel jako takové Beverly Hills z budoucnosti. Postupně se ale začala odkrývat Verhovenovská úchylnost a holčička s mamčou nevydržely a z kina utekly. A já byl naopak ve svém živlu. Státem řízené zprávy a nábory do armády, jakoby vystřižené z dokumentů budovatelské éry. Děti ze školky, zašlapávající za nadšeného potlesku paní učitelky malé broučky - jako bych na jejich místě viděl naše rolníky, hubící v 50.letech "amerického brouka" mandelinku. Mozková elita v dlouhých černých kabátech, vypadající jako gestapáci. V bolestech a s krví v zubech umírající jedna z hlavních ženských představitelek - no řekněte, kolikrát jste v mainstreamovém filmu takto viděli umírat jednu z hlavních představitelek? Ne, já nejsem úchyl, který by si v tom liboval. Jenom mně baví ta Verhoevenova absence zábran, kterou už tolikrát předvedl a která v případě tohoto filmu činí těžce stravitelnou záležitost, která nemůže mít šanci na širší komerční ohlas. A mám takový pocit, že Verhoevenovi to je putna a to mně na něm baví. Ruce, nohy a hlavy létají vzduchem takovou četností, že z toho cenzoři museli mít těžkou hlavu. A navrch ty ohromující triky... No né, tohle není masová zábava, to je kult pro ujeťáky. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Satira ostrá jako bič, nebo film skutečně tak debilně militantní, jak se okatě tváří? Hlasuju pro to první. Protože Verhoeven není dle mého druhého extrému schopen, odporuje to jeho naturelu. A pokud sledujete Hvězdnou pěchotu s nadsázkou a vztahujete si ji k ohraným modelům jednotlivých žánrů (válečný film, teenagerský seriál z "highschool", akční sci-fi, propagandistický dokument), pak prostě nelze než smeknout, protože Pěchota funguje báječně. Na jednu stranu dokáže strhnout masovými bojovými scénami a napětím na bojišti, na druhou stranu dokáže pobavit satirickými šlehami zejména během vkládaných sekvencí z "dobových médií". Paula Verhoevena nelze brát jinak než jako jednoho z největších úchylů stříbrného plátna a rozporuplná recepce jeho děl je nejlepším důkazem toho, že svou práci odvádí na jedničku. V tomhle případě spíš na dvojku, neboť to, co náznaky paroduje, ho zároveň místy nebezpečně pohlcuje. ()

Reklama

Traffic 

všechny recenze uživatele

Co má společného Hvězdná pěchota s 300: Bitvou u Thermopyl a proč by se Goebbelsovi líbily Hvězdné války, aneb malé zamyšlení na téma fašismus a propaganda v pohyblivých obrázcích. ______ Na diváckém přijetí Verhoevenovy Hvězdné pěchoty je možné výstižně demonstrovat, jak málo lidí dokáže při sledování filmu odvozovat jeho význam ze samotné filmové řeči, aniž by přitom byli ve svém úsudku značně ovlivněni svými předsudky, očekáváními atd. Marigold například píše "Satira ostrá jako bič, nebo film skutečně tak debilně militantní, jak se okatě tváří? Hlasuju pro to první. Protože Verhoeven není dle mého druhého extrému schopen, odporuje to jeho naturelu." a přiznává, že rozhodujícím prvkem ve čtení filmu není film samotný, ale jméno jeho režiséra a zřejmě určitá zkušenost s ním a jeho mediální prezentací. Jako kdyby Hvězdná pěchota najednou přestala být satirou, kdyby ji režíroval třeba Michael Bay nebo někdo úplně neznámý. A jak je vůbec možné, že tolik lidí, včetně kritiků, přehlédlo nebo marginalizovalo onen všudypřítomný satirický podtón, který nenacházíme jen ve fiktivních propagandistických spotech (Would You Like To Know More?), ale takřka v každém filmovém políčku, důmyslným castingem počínaje a kostýmní stylizací konče? Samozřejmě je tu ten problém s předlohou. Heinleinova Hvězdná pěchota sice možná přímo neoslavuje fašismus, ale minimálně jej předkládá jako uspokojivou variantu státního zřízení a určitě není jeho kritickou reflexí. Způsob, jakým poté Verhoevenův film sledujeme, tedy záleží na tom, jestli dokážeme připustit, že jako adaptace se může vůči knize a její ideologii satiricky vymezovat a nebýt pouze jejím doslovným přepisem. Hvězdná pěchota (film) přitom z předlohy vybírá řadu scén i dialogů (např. proslov jednorukého učitele ve třídě na téma všeřešícího násilí), které obsahově nechává totožné, ale ryze filmovými nástroji (herecký projev, mizanscéna, řazení scén za sebe) je posouvá akorát o ten potřebný malý kousek za hranici, která jim už dává komediální nádech. Stejně přitom funguje Snyderova "Třístovka", kde narážíme na podobný vztah mezi komiksovou/knižní předlohou a následnou filmovou adaptací. Zatímco Millerův komiks bere fašistické smýšlení Sparťanů jako fakt a nesnaží se jej zesměšňovat, film využívá už existujícího subjektivizujícího rámce nespolehlivého vyprávění a do perské armády vpašovává fantastická monstra, a odhaluje tak dehumanizující podstatu fašismu. Ostatně, brouci jako nepřátelé lidstva ve Hvězdné pěchotě se Verhoevenovi náramně hodí do krámu, protože z fašistického pohledu symbolizují typickou představu podřadné havěti, kterou je třeba vymýtit stůj co stůj. Absurdně vyhrocená rétorika filmu "My vs. Oni", která oprávněnost vojenského zásahu ospravedlňuje právě pouze příslušností k (té správné) rase, je tím, co stojí v základu jakéhokoli fašizujícího hnutí a po 11. září získává ve vztahu k USA ještě víc zneklidňující rozměr. V každém z nás je něco hluboce pudového, co nás nutí v krizových situacích zaujmout naprosto iracionální černobílá stanoviska, kde zjevné konstrukty jako "národ" a "občanství" jsou najednou dostatečnou záminkou pro válku a sebeobětování. Ve skutečnosti z těchto pudů vychází celá řada akčních filmů, kdy především vlivem působivých obrazů jednoty, oddanosti a militarismu v kombinaci s vlastní identifikací s kladnými hrdiny jako diváci zažíváme slast ze zprostředkovaného spojení s tou "správnou" rasou/skupinou, která vždy vítězí. Co si pak myslet například o slavné závěrečné scéně z Hvězdných Válek: Nové naděje , která bezpochyby vizuálně čerpá z (nechvalně) proslulého, nacistického Triumfu vůle Leni Riefenstahlové? Když už ani pohádkoví rebelové bojující proti Impériu neuniknou fašistickému chování a obraznosti, jak si můžeme být jisti sami sebou? Právě to, že nás Hvězdná pěchota v podstatě nutí identifikovat se s těmi vymydlenými, dokonalými hrdiny (Casper van Dien a jeho absurdně hranatá čelist se narodili pro tuhle roli) ať už dělají, co dělají, protože jejich neúspěch by znamenal totální konec veškerého lidstva, je tím, co z ní dělá dokonalý kus subverzivní satiry. Recepce filmu je v tomto případě součástí jeho sdělení a celého toho "vtipu", tedy že 1) fašismus zcela inflitroval naši populární kulturu 2) velice snadno a často nevědomky podléháme jeho vlivu. Je varovné a humorné zároveň, že jakákoli zmínka o Hitlerovi nebo zobrazení nacistické symboliky/holokaustu ve většině lidí vyvolává silné odmítavé reakce, ale přitom ta podstata, odproštěná od konkrétních jmen, obrazů a symbolů, se v různých převlecích objevuje zcela běžně v různých filmech a jiné fikci, nebo je i součástí zpravodajství, či dnes už spíš infotainmentu. Jak moc se liší Fox News nebo Nova od Federal Network? () (méně) (více)

H34D 

všechny recenze uživatele

Na imdb jsem se dočetl, že tento, možná nejznámější, Verhoevenův film je "the smartest dumb movie ever" a to neuvěřitelně sedí. Na béčkovou lásenkou ze střední školy navazuje militantní agitka, prosté až klišoidní zvraty a završuje se přímočarými bitvami. Přesto Verhoevenova kouzelná hůlka dokáže z každé scény udělat neskutečně zábavný moment. Klišé tvoří jen kostru a spatřujeme v nich jistotu, z akce je na povrch vytažena chytlavost, navíc je docela drsně brutální a dokonce jsem se i párkrát přistihl, jak fandím Johnově lovestory a užívám si krásu Denise Richards v nejlepších letech... 8/10 ()

ScreamJay 

všechny recenze uživatele

Chtě jsem dát tři, ale pořád mě to táhlo ke čtyřem hvězdičkám. Jasně příběh je asi stejně originální jako krabička od sirek, ale to kolem, to co jindy řadím na stejnou úroveň s dějem tentokrát jasně děj přebylo. Skvělé efekty, bez obalu zobrazované amputace, které sem po jisté době už ani nestihl počítat. Navíc propracovaní brouci, jejich pohyb, rychlost. Po režijní stránce bravurně zvládnutý film. Jen škoda, příběh mohl být ještě o kousek lepší, aspoň o malinkej. ()

Galerie (47)

Zajímavosti (73)

Související novinky

10. ročník Future Gate sci-fi film festivalu

10. ročník Future Gate sci-fi film festivalu

13.09.2023

Největší středoevropský filmový festival sci-fi filmů a kultury Future Gate odstartuje svůj jubilejní desátý ročník 26. září v pražském kině Lucerna a následně se přesune do Brna. Kromě hlavní… (více)

Režisér X-Menů míří na měsíc

Režisér X-Menů míří na měsíc

04.03.2015

Robert A. Heinlein byl jedním z nejslavnějších sci-fi autorů vůbec. Společně s Arthurem C. Clarkem a Isaacem Asimovem patřit do tzv. "Velké trojky science fiction", není tedy divu, že byly některé z… (více)

Remake Hvězdné pěchoty upustí od satiry

Remake Hvězdné pěchoty upustí od satiry

06.01.2014

Paul Verhoeven dal světu trojici výjimečných akčňáků – Total Recall, RoboCopa a Hvězdnou pěchotu -, které díky kombinaci satirického nadhledu a brutální akce těžko někdy upadnou v zapomnění. Bohužel… (více)

Ender i pěchota si brousí zuby na emzáky

Ender i pěchota si brousí zuby na emzáky

04.12.2011

Adaptace slavného sci-fi románu „Enderova hra“ je za rohem a zřejmě se dočkáme i nové verze Hvězdné pěchoty. O válčení s mimozemšťany tedy v kinech nebude nouze. Enderovu hru měl kdysi režírovat… (více)

Reklama

Reklama