Režie:
James WhaleKamera:
John J. MescallHudba:
Franz WaxmanHrají:
Boris Karloff, Colin Clive, Valerie Hobson, Ernest Thesiger, Elsa Lanchester, Douglas Walton, Gavin Gordon, Una O'Connor, E.E. Clive, O.P. Heggie, Dwight Frye (více)Obsahy(1)
Jeden z nejpopulárnějších hororových filmů všech dob. Filmová klasika. V divácky oblíbeném a kritiky ceněném pokračování Frankensteina opět zazářil Boris Karloff v roli nešťastného monstra, které tentokrát zatouží po partnerce. Colin Clive se vrací jako přehnaně ambiciózní Dr. Frankenstein, aby svému dítěti vytvořil podobně prokletou nevěstu (Elsa Lanchesterová). Režisér původního Frankensteina, James Whale, tímto snímkem završil svou skvělou kariéru. Frankensteinova nevěsta je film, jež potěší nejen fanoušky hororu, nýbrž všechny filmové labužníky. Pokračovanie filmu FRANKENSTEIN (1931), nasledované filmom SON OF FRANKENSTEIN (1939). (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (132)
Opět slabší monster film, ale ve všech ohledech mnohem lepší, než jednička - což se stává málokdy. Frankensteinova nevěsta je strhující už od naprostého začátku, atmosféra je naprosto boží, má hudbu (a skvělou), luxusní kameru (hlavně ve finále) a naprosto libového záporáka - doktor Pretorius je skutečně výtečná postava. Boris Karloff má mnohem víc věcí, co hrát (učí se mluvit, kouřit a jíst), na jeho monstrum náhle nahlížite z úplně jiného úhlu než v jedničce a snad jediné, co vás na něm zamrzí je to, že nezabil tu děsnou hysterickou služku. Nevěsta, po které se to celé jmenuje, se objeví až na posledních pět minut a vlastně to ani nijak nevadí, i když by si rozhodně zasloužila toho prostoru mnohem víc. Jednička působila jako béčko, tohle ne. Kvalitní film, který má vše, co do klasického hororu patří a památných a skvěle natočených scén tam není vůbec málo. Snad jediné, co to zkazilo, byli ti lidičkové ve flaškách. A taky to, že Karloffova Mumie je v mých očích pořád nejlepší. 80%. ()
Pravda, pokračování je takřka po všech stránkách o krok před chabým originálem, ale to z něj pořád nedělá dílo hodné učebnicových rozborů a neskonalého obdivu. Některé scény stále postrádají jistou dramaturgickou lehkost, atmosféra není při vší úctě moc hororová a Karloffovo monstrum je široko daleko jedinou postavou, která dokáže evokovat emoce i spoluúčast. Ale přeci jen, jako ohlédnutí za ranou érou zvukového filmu a jinými filmařskými prioritami má Frankensteinova nevěsta stále své nepopiratelné kouzlo a jisté pasáže, například dojemné scény se slepcem nebo romanticko-akční závěr, nemohly být natočeny lépe. A k dobrém dojmu dopomáhá i krátká stopáž, která v podstatě udržuje ambice snímku pouze v mezích klasické, nenáročné a na dnešní poměry i velmi chytré zábavy. Nic víc bych na téhle legendě nehledal.. 80% ()
Možná asi nebyl dobrý nápad pouštět si dvojku, když jsem neviděl jedničku, ale tak už se stalo. Frankensteinově nevěstě se nedají upřít jisté kvality, které se projevují ale spíše v jednotlivostech a detailech (studiové exteriéry - ty já prostě miluji a mají pro mě své neocenitelné kouzlo -, masky nebo trikové hrátky s pidilidma). Ale jako celek mě film docela zklamal, ač jsem tedy Whaleova Frankensteina dosud neviděl, z Nevěsty jsem měl silný pocit ho jen zopakovat. Dějově mi to přišlo slabé, mnohé scény mě docela nudily, atmosféra se vytrácela. Mám staré černobílé horrory hrozně rád, ale tohle mi zrovna dvakrát nesedlo. ()
Skvělá podívaná, které se dnešní horory se vší dostupnou technikou nemohou rovnat. Je obohacená oproti předchozímu filmu o hudební složku a dojímavou snahu o polidštění monstra navázáním přátelství se slepcem a vytvořením stejně monstrózní ženy. Karloff i jeho nevěsta svým charismatickým projevem zatlačují do pozadí veškeré další účinkující snad jen s výjimkou doktora Pretoria. Hororové ocenění si zaslouží strašidelné sídlo, šílený vědec, davové scény i vypointovaný závěr. Soudím, že při snaze oživit nevěstu, jsme byli svědky první transplantace srdce. ()
Snažit se poměřovat kvality mistrovské a vybroušené Frankensteinovy nevěsty s předchozím dílem je stejně nesmyslné jako stavět dílo Karolíny Světlé na stylistickou a myšlenkovou úroveň knih Virginie Woolfové nebo, abych zůstal ve filmařské sféře, poetickou neschopnost F. A. Brabce na roveň genialitě lyrického guru Terrence Malicka. Milovat může člověk oba dva díly bez rozdílu, ale v rámci zdejšího hodnotícího systému od sebe nemohou být vzdálenější. ()
Galerie (129)
Zajímavosti (55)
- ! SPOILER ! V posledním záběru na vybuchující hrad, lze postřehnout Henryho Frankensteina. Ovšem hned v dalším střihu stojí venku v objetí se svou manželkou. Vznikly totiž dvě zakončení. Původní konec obsahoval právě i jeho smrt na hradě, ale producenti usoudili, že je to k jeho postavě poněkud kruté a chtěli pro snímek o trochu šťastnější závěr. Byl tedy dotočen záběr v náručí s manželkou. Samotný výbuch se nepřetáčel, jelikož by to již bylo příliš nákladné. (DaViD´82)
- Při natáčení scény ve vypáleném mlýně, kdy se Frankensteinovo monstrum propadlo až do zatopených základů, uklouzl Boris Karloff a zlomil si nohu. (DaViD´82)
- Film je již třetí spoluprací režiséra Jamese Whalea a herce Borise Karloffa. (Amroth666)
Reklama