Režie:
James WhaleKamera:
John J. MescallHudba:
Franz WaxmanHrají:
Boris Karloff, Colin Clive, Valerie Hobson, Ernest Thesiger, Elsa Lanchester, Douglas Walton, Gavin Gordon, Una O'Connor, E.E. Clive, O.P. Heggie, Dwight Frye (více)Obsahy(1)
Jeden z nejpopulárnějších hororových filmů všech dob. Filmová klasika. V divácky oblíbeném a kritiky ceněném pokračování Frankensteina opět zazářil Boris Karloff v roli nešťastného monstra, které tentokrát zatouží po partnerce. Colin Clive se vrací jako přehnaně ambiciózní Dr. Frankenstein, aby svému dítěti vytvořil podobně prokletou nevěstu (Elsa Lanchesterová). Režisér původního Frankensteina, James Whale, tímto snímkem završil svou skvělou kariéru. Frankensteinova nevěsta je film, jež potěší nejen fanoušky hororu, nýbrž všechny filmové labužníky. Pokračovanie filmu FRANKENSTEIN (1931), nasledované filmom SON OF FRANKENSTEIN (1939). (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (133)
Možná jediný zástupce Universal Classic Monsters, o kterém se dá směle prohlásit, že je nestárnoucí klasikou. Ani ne tak horror jako spíš tklivý příběh nešťastného monstra toužícího po svém místě ve světě lidí. Borisi Karloffovi se tentokrát dostalo více prostoru a homunkulus tak získává mnohem zajímavější rozměry a zcela zastiňuje všechny už tak dosti nevýrazné postavy, z nichž negativně vyčnívá jen uřvaná a otravná komorná v podání Uny O'Connor. Tradičně skvělá je atmosféra, nádherná hra světel a stínů, kouzelná byla i etuda s trpaslíky ve sklenicích a vyvrcholení s Frankensteinovou nevěstou je pak asi to nejlepší z tohoto filmového vesmíru vůbec. A za něj pochopitelně pět hvězd. ()
Skvělá podívaná, které se dnešní horory se vší dostupnou technikou nemohou rovnat. Je obohacená oproti předchozímu filmu o hudební složku a dojímavou snahu o polidštění monstra navázáním přátelství se slepcem a vytvořením stejně monstrózní ženy. Karloff i jeho nevěsta svým charismatickým projevem zatlačují do pozadí veškeré další účinkující snad jen s výjimkou doktora Pretoria. Hororové ocenění si zaslouží strašidelné sídlo, šílený vědec, davové scény i vypointovaný závěr. Soudím, že při snaze oživit nevěstu, jsme byli svědky první transplantace srdce. ()
Typické americké pokračování úspěšného filmu. Zatímco Frankenstein byl poměrně napínavý, romantický a smutný zároveň, „Nevěsta“ téměř vše postrádá. Děj je poněkud plytký a nastavovaný, celou dobu se točí okolo Frankensteina a nevěsta se objeví až v posledních 15 minutách. Na druhou stranu bych vyzdvihl pro mě dojemné scény, kdy se Frankenstein učí mluvit či kouřit. Rovněž se mi líbil originální úvodní rozhovor M. Shelley se svým mužem a jeho přítelem (až nezvykle přesný střih a střídání úhlů kamery), bohužel tvůrce nenapadlo využít jejich postavy pro rámec celého snímku, který tak nějak vyšumí do ztracena. ()
Jeden z nejcitovanějších hororů vůbec, přitom zároveň není úplně klasickým zástupcem svého žánru. Nevěsta se od původního snímku liší v mnoha ohledech. Hororová stránka ustupuje, místo ní prosakuje na povrch černý humor a štiplavá ironie. Z monstra v excelentním podaní Karloffa už nejde strach, tentokrát k němu divák musí cítít lítost i sympatie, obzvlášť při scéně, kdy ho slepý stařec učí mluvit a kouřit doutníky. Nejen kvůli tomu kvalitativně předběhlo pokračování svého předchůdce o několik tříd. Škoda je snad jen té ústřední nevěsty, která dostane prostor až v závěrečných pěti minutách. O to víc si jí však vychutnáte, protože to, co se svou postavou dokázala Elsa Lanchester udělat na tak krátké ploše, je opravdu nevídané. ()
Docela pěkné navázání na první díl. Povedené, jen mi není jasné, proč přišel druhý díl až čtyři roky po úspěchu jedničky. Jsem ráda že děj je opět stejný jako v literární předloze od M.Shelley, to vždy potěší :) Jen nevím co si myslet o té nově objevené schopnosti Netvora-totiž mluvit. To se mi zdálo dost utažené za vlasy. ()
Galerie (129)
Zajímavosti (55)
- Role Frankensteinovy nevěsty byla původně nabídnuta slavné Brigitte Helm, která se však v té době vdala a nechtěla proto opustit kvůli natáčení Německo. (DaViD´82)
- Anachronismus: Ve snímku se objevují moderní vynálezy, jako např. telefon. James Whale vysvětlil, že se jeho film odehrává v "alternativním vesmíru", a proto se zde volně promíchávají technologie, účesy (atd.) 19. a 20. století. Tento argument vysvětluje mnoho anachronismů, ale nefunguje pro vysvětlení anachronismu mezi moderními vynálezy a prologem. Scéna prologu se neodehrává v alternativním vesmíru, protože ukazuje skutečné postavy. Z dialogu mezi Mary Shelley a Lordem Byronem se dozvídáme, že následující události zobrazené ve filmu pocházejí z hlavy Mary Shelley. Příběh proto ukazuje vynálezy, které za jejího života ještě neexistovaly. Např. první telefony se začaly objevovat až v 70. letech 19. století, ale Mary Shelley zemřela v roce 1851. (liquido26)
- Colin Clive (doktor Frankenstein) byl ve skutečnosti o něco málo vyší než jeho "monstrum" Boris Karloff. Přesto to ve filmu není nijak poznat. (DaViD´82)
Reklama