Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V zemi krále Dobromila (J. Somr) si přestali vážit poctivé práce, čestnosti a úcty mezi lidmi. Do krajiny se místo toho postupně vkrádá moc pekla, a tak ti, ve kterých zůstal ještě zbytek slušnosti, raději prchají pryč. Trochu popletená bylinkářka Apolena (I. Janžurová) má sen, že krajinu zachrání „spasitel“, který přijede na oslu a vezme si královu dceru Aničku (T. Pauhofová) za ženu. Kdo by však věřil bylinkářce, která svými zázračnými lektvary vždy natropí víc škody než užitku? Když je v kraji nejhůř, král v bezmocnosti upíše svoji duši peklu a vládu převezme jeho podlý ministr (J. Lábus). Tehdy přichází do království nenápadný, veselý snílek Filip (Š. Kubišta). Když ho Apolena uvidí s oslem, je přesvědčena, že to je ten pravý zázračný zachránce. Nikdo netuší, že je to vlastně princ ze sousedního království… (Česká televize)

(více)

Recenze (340)

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Z porevolučních pohádek určitě nejnádhernější výprava a také mnoho zvučných hereckých jmen. Když jsem pohádku viděl poprvé, musel jsem vypnout televizi, protože jsem mnohdy nevěřil svým očím. Tohle má být pohádka pro děti? To je jako normální, co čerti dělají se svými jazyky? Podruhé jsem byl docela překvapený. Začátek jsem trochu přetrpěl, ale pak se mi film začal i líbit. Není to sice nijak veselá záležitost, ale já tedy spíše fandím vážnějším pohádkám a tahle rozhodně není špatná. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Pohádka, která neurazí, ale ani zvlášť nepotěší. 1) Usměvavá, chvílemi i vtipná něžná rozvláčná pohádka přiměřeně nudí...prostě taková typická česká pohádka. 2) Tradičně dobré herecké obsazení, příjemná výprava i kamera kontrastuje s odbytým scénářem, v němž chybí psychologická kresba postav, jasný děj a komplikovaným peripetiím odpovídající zápletka a vyvrcholení. Inu, když se neshodne scénárista s režisérem, vznikne pohádkový kočkopes. ()

Reklama

Deimos 

všechny recenze uživatele

TV/// Obsazení 7/10 Děj 5/10 Hudba 6/10 Efekty 6/10/// +příběh, Táňa Pauhofová a Štěpán Kubišta -kostými, některé postavy/// Konenckonců má pohádka něco do sebe a najdou se v ní pěkné chvilky. Hlavně kdykoliv na obrazovce byla ústřední dvojice, přišel mi film mnohem pohádkovější a celkově romantický. V opačném případě (když na obrazovce byl Lábus, Holubová, Kassai nebo Liška a další) jsem si říkal čert ví proč jsem se na takovou slátaninu, chujovinu, stupiditu vůbec díval. Rozhodně bych to nepouštěl dětem, ještě bych je skazil. Možná této pohádce příjdete na chuť a věru mohla dopadnout i hůř, ale stejně mám pocit, že jí tvůrci točili zrovna když byly na houbách. Mimochodem 1* je za Táňu./// Celkem 58%/// ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Čert ví, proč s ním každý obchoduje, třeba za kozlí bobek; proč se mnohému vyplatí lízat Luciferovy křusky. Proč král stále drží šupáckého zloděje jako ministra u sebe. Čert ví, proč peníze mají obíhat tudy, kudy obíhají. Čert ví, proč se během tohoto procesu mění obraz na mincích z králova na ministrův. Čert ví, proč je státní moc rozvrácena, obyvatelstvo pauperizováno, země plundrována. Čert moc dobře ví: buduje NWO a jde mu o duše. Situace krachujícího krále - podobenství. Teprve postupně zjišťujeme, o co tady jde; jaká mocnost stojí za „nevinnou“ korupcí. Pohádka o naší době, o naší zemi. Výkvět z tradice pekla v české filmové pohádce. V silné konkurenci rozhodně patří k nejhlubším i nejvtipnějším. Film se snaží o jistou velkolepost obsahu i formy - a daří se. Zaostává za „klasickými perlami“ v hutnosti výrazu, tahu na branku i kultorodosti vtipu („Anička Kozí nožička“ je přece jen slabší kafe než třeba „Našli, našli?“), rovněž třeba rezignace na ztvárnění marginálních funkčních postav netěší. Avšak důvody, proč chybí pátá hvězdička, jsou tyto: ledabylost sledu a představení jednotlivých obrazů (především v úvodu, rezignace na epično): nic než průměr, šlo si s tím pohrát; rezignace na vyladění dílčích point; a přinejmenším dvojí nelogičnost rozbíjející děj: Azarach nejprve stojí o to, aby Filip pro peklo pracoval (zřejmě chce využít jeho obchodních schopností), načež následuje scéna vyznívající spíš tak, jako by o práci žádal Filip; slibovaný dějový posun se ukazuje být slepou uličkou; a potom králův nevysvětlený obrat v otázce dceřiných vdavek: celá tato záležitost se nakonec jeví jen jako příležitost pro Liškovu etudu (která je skvělá) a pro Holubovou, aby se pak za ním mohla honit (což je slabší). Jalová finální happy scéna odhaluje jinou slabinu vyprávění paradoxně ve svém jediném silnějším momentu, jímž je osvěžení v podobě režiséra na oslu a následný spiklenecký údiv mezi princeznou a Apolenou: ten totiž dává zamrzet, že prakticky zůstala nevyužita jejich součinnost, zvláště na straně princezny, která má všechny předpoklady nebýt pouhou zachráněnou kráskou; jakkoli děj pohádky vypadá komplikovaně, vše je vyřešeno jediným separátním aktem: že Filip vstoupil do služby a že se mu podařila jedna lest; nic z ostatního není pro šťastný výsledek relevantní. Pojetím myšlenky a jejím rozpracováním se však této pohádce vyrovná málokterá, přičemž sympatičností a inteligencí projevu spolehlivě předčí všechny mnou viděné konkurentky posledních dvaceti let. Obzvláště silnou stránkou jsou – vedle detailně rozpracovaného myšlenkového konceptu – solidní vtipné dialogy a skvělá ztvárnění jednotlivých charakterů, kupodivu nejen těch záporných. Bylinkářka Janžurová jako ideologická diverzantka, k níž čerti chodí fetovat kytičky, je skutečně krásná paní Sedmikráska. Její pomocnice – půvabná vkusná inteligentní princezna se slovenským přízvukem, ach. Dokonce i sladký pan Dokonalý je v roli hrdiny - zachránce přesný. Pokud jde o jeho společníka, lze říci, že v Čert ví proč je precizně zvládnut motiv, který kazí pohádku Nebojsa – totiž postava špatného kamaráda; pozorovat tohoto self-made-zmrda na každém stupni jeho kariéry z pocestního zlodějíčka ve faktického vládce země, už už sahajícího po koruně, je smutný zážitek: také on je přesný. Jaký rozdíl mezi ním – šaškem a imponující postavou původního šaška! Jak snadno odstavuje ministra – přicmrndávačského strůjce obecného marasmu! Snad jenom pan král je poněkud nevyprofilovaný, což naštěstí zachraňuje Somrův projev; na druhé straně lze mít za to, že „nevyprofilovanost“ k této postavě patří. Horší je to s ministrovou manželkou, která zde působí jen jako přihlouplá komická vložka, což je škoda, neboť i tato postava cosi symbolizuje: luzoidní smetánku vyžívající se v bezsmyslné pseudoesoteričnosti (chce vypěstovat z husy labuť, užít si s čertem a kdo ví, co ještě; všimněme si, že svým způsobem sahá do oblasti, v níž se suveréně pohyuje Apolena). Naopak skvělou vložkou jsou Koubek s Hrzánovou (ale i Navarová při titulcích). Zmíněný koncept je tedy zpracován v klasické pohádkové struktuře (král a království ve fatální situaci, zlý ministr, z daleka přicházející mladý zachránce provázený špatným společníkem, krásná princezna, proti temným mocnostem pomáhá dobrá bába kořenářka), kterážto struktura je ovšem pojata vskutku postmoderně; upozorním jen na to, že „bábou kořenářkou“ zde není polomagická stařenka, nýbrž žena ještě plná života, představitelka „alternativního životního stylu“. Ostatně čert dobře ví, proč na Apoleninu zahrádku jeho moc nesahá. Apolena je „mocnost“ – peklu je nebezpečná, s Luciferem si může hovořit, kdy se jí zlíbí a on ji také respektuje jako důstojného protivníka (kdežto svým spojencem ministrem otevřeně pohrdá). Impozantní složkou této pohádky je právě pojetí pekla a jeho působení (a propadnutí peklu - viz hrdinův otec), hrdinova služba u Lucifera a hlavně Lucifer sám. Nejen excelentně zahraný (a namluvený), ale konečně opravdu myšlenkově hlubší, morálně zajímavé, formálně přesvědčivé pojetí arcisatanáše. Je tak imponující, že je skoro až sympatický, přesto je tady jasně představen jako zosobnění Zla. Přitom nelze nevidět konzistentní odstupňovanost čertů: liškoidní dement Urugal, mafiózní kšeftař Azarach i superkmotr Lucifer (všimni si biskupské elegance jeho oděvu) jsou zřetelně téže substance, jen vždy na diametrálně vyšší úrovni. Všimněme si též blahosklonného sebevědomí pekelníků („Dočkáš se“ nebo „Teď ještě nemusíš vlastní krví“), kteří vědí, že jim nic neuteče. Ještě geografickou poznámku: Pochybuje-li kdo, o které zemi pohádka pojednává, mám pro něj jeden dialog („Tohle že má být pro krále? Leda tak pro dobytek.“ „Pro ministra vaříš taky.“) a jeden botanický název: Lysohlávka česká. () (méně) (více)

solskjaer 

všechny recenze uživatele

Po dlouhé době jsem se rozhodl se podívat na novou českou pohádku. A po neúspěších provázejících dnešní filmaře (O perlové panně...) , snažících se navázat na úspěchy klasických českých pohádek (Tři oříšky pro popelku...) , jsem očekával určitou změnu k lepšímu. Pohádka se odehrává v zemi krále Dobromila, což zní jakoby šlo o pohádku ze staré české pohádkové éry, ale bohužel z každého dalšího záběru jde cítit, že jde o moderní pohádku snažící se převzít prvky klasických pohádek. Herecké obsazení této pohádky je poměrně pestré od nových herců a pro mě docela překvapivých talentů přes klasické pohádkové herce až po momentálně "trendy" herečky (Janžurová, Holubová a kdo chce úspěšný film musí samozřejmě použít i Pavla Lišku, který mě sice opravdu rozesmál "Aničkou kozí nožičkou", ale přijde mi, že hraje pořád stejně, je sice perfektní ale chybí mu herecká flexibilita . Je to prostě herec jedné tváře, ale dobrý herec!). Bohužel jak jsem psal v úvodu od filmu jsem hodně očekával a upřímně řečeno, nečekal jsem klasickou pohádku spíš určitý progresivní přístup k moderní pohádce, ale dostalo se mi rozčarování.A některé seky a zcestnosti nikdy nepochopím. Třeba vyobrazení pekla bylo tak špatné , že jsem si myslel , že jde o nějakou špatně uklizenou jídelnu než o peklo, kdyby si radši tvůrci filmu vzali příklad z filmu Z čerty nejsou žerty, kde , ač je film o 10 mladší ,bylo peklo jak si ho představuju a budilo o 100% lepší dojem. Přišlo mi , že film byl slepený s kousků nedodělaných pohádek a když něco nesedělo tak se to hold alá Ed Wood zapláclo "plastelínou",Jít na tento film do kina tak jsem celý večer naštvaný , že jsem dal peníze za tuto podprůměrnou pohádku, která ač měla veliký herecký potenciál, neuměla ho správně použít. Scénář byl také slabý a i přes některé scény, které měli působyt překvapivě a ději dodat alespon nějaký spád, mě film ničím nezaujal. Snad jen malé ale opravdu malé plus dávám představitelům dvou hlavních čertů. Jako nováčci docela dobří. Nominace Českého Lva za výpravu jen dokazuje, jak je na tom český film špatně, že v Čechách není jiného filmu, který by mohl být konkurentem této slabé pohádce ve všech ohledech. Nebýt nadměrné a nadstandartní PROMO a některým zaručeným kasovním hercům , jsem přesvědčen, že by film u diváků zcela propadl. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (15)

  • Ve filmu je hlavní zápletkou, že zrádný rádce (Jiří Lábus) ožebračuje království Dobromila (Josef Somr), veškeré peníze posílá do pekla a nechává je přerazit na sebe, aby až se král upíše peklu, rádce získal celé uloupené bohatství. Na novoražbách je rádcovo jméno Subalus. A když to jméno přečteme pozpátku, dostaneme větu s moraváckým přízvukem: „Su Lábus.“ (Nick321)
  • Csongor Kassai na kasting len sprevádzal kamaráta, ale režisérovi sa ihneď videl ako čert a ponúkol mu, že si môže vybrať medzi Luciferom a jeho pomocníkom Azarachom. Herec si povedal, že keď čert, tak rovno ten najvyšší. Páčilo sa mu tiež, že postava Lucifera je tak trochu psychopat. (krasomama)
  • „Čert ví proč“ je z odborného pohledu takzvaný frazém neboli frazeologismu, tedy ustálené spojení slovních tvarů slov. V tomto případě se jedná o zvolání vycházející z pocitu beznaděje, kdy člověk neví, proč se věci ději tak, jak se dějí. (sator)

Reklama

Reklama