Nastala chyba při přehrávání videa.
  • novoten
    *****

    Pravá esence Hvězdných válek, sypaná na základě nových postav, které jsou zábavné, zajímavé a v první řadě trojrozměrné, což je něco, co bych po věčném rozdělování na světlou a temnou stranu nečekal. O to víc ale potěší dojemnost všech návratů, vzpomínek a obecné nostalgie. Největší výhrou je příběhový důraz na velký dobrodružný příběh o poznání sebe sama na prazákladě intimního rodinného dramatu. Pryč jsou tak prázdné řeči o politice, které ve všech předchozích epizodách působily prázdně a nuceně, díky čemuž je Síla se probouzí s výjimkou Pomsty Sithů jedinou epizodou, kterou si dokážu beze zbytku užít. Abrams totiž přináší lehce podvratný humor, který příjemně shazuje i jinak vážné scény a nechává největší vážnost až pro nejklíčovější okamžiky. A když v nich skloubí archetypální obrysy staré trilogie s tesknou náladou trilogie nové, přistihnu se, že chci vidět a vědět víc. Mnohem víc.(18.12.2015)

  • Malarkey
    *****

    Čekám na tohle pokračování řadu let a najednou už je za mnou. A výsledek? Dalo by se najít celá řada důvodů, proč sedmou epizodu sejmout. Taková Spáčilová v recenzi pro Mladou Frontu opět nezklamala. Smutné u ní ale je, že do své recenze uvedla to, co se od této epizody dalo tak nějak očekávat. Ani bych se nedivil, kdyby po úvodních titulcích vstala a odešla. Ono totiž kritizovat to, že příběh ředí původní trilogii svým příběhem a v podstatě nepřináší nic nového, by dovedl kde kdo. Jenže sladit nové postavy v takovém univerzu je taky určitý um, který nedovede každý a J.J. Abrams to podle mě zvládl na výbornou. Osobně mám pocit, že jsem se na sklonku roku nemohl setkat s lepším filmem v kině. Digitálních efektů je méně, jak těch skutečných, což je tvůrcům rozhodně k dobru. Nové postavy v podobě Daisy Ridley a John Boyegy jsou moc fajn. Stejně tak Adam Driver podle mě splňuje to, co mu tento příběh určil. Je to vysloveně hnusák pohledem s evidentně hodně slabou vůlí bejt chcípák. Okolnosti z něj ale dělaj vysloveně zrůdu. Do toho epický příběh, který jde po vzoru první trilogie. Co víc chtít? To teda fakt nevím...(24.12.2015)

  • Tom Hardy
    ***

    Je to podobné rozkročení mezi remake a pokračování jako u nového Star Treka či Jurského světa, ale zatímco tyhle fenomény ve starých vodách dokázaly najít něco nového (případně minimálně energicky variovaly původní filmy), Síla se probouzí na to jde mechanicky a bez vlastního vkladu. Hrozně z toho křičí "jedeme na jistotu, chceme potěšit staré fanoušky a hlavně nabrat tunu nových". Je to špatný film? Ano omylem! Je to film, co si zaslouží hate? Kdepak. Ale spíš než plnohodnotné pokračování to působí dojmem velkolepého pilotu k opravdu drahému a stylovému seriálu. Ok, dnes jsou na to diváci už celkem zvyklí. Já bych ocenil to, kdyby se ten film aspoň TVÁŘIL, že má nějaký konec. Dřív si ze Saw všichni dělali srandu, že je to seriál v kině. Marvel/Disney tenhle trend držej ještě víc a bude hůř/líp (podle toho, jestli to člověku vyhovuje nebo ne). Osobně mě každopádně Epizoda VII moc nebavila. Buď se ve filmu kopírují momenty ze staré/nové trilogie, nebo je tam až nečekaně standardní akce. Ta absence momentu překvapení zamrzí asi nejvíc, protože Abrams prakticky v každém svém filmu/seriálu dokázal nečím ohromit. Což se Epizodě VII vyhlo obloukem. Prakticky každý významnější moment je dopředu tak čitelný, až to bolí. Včetně finální scény.(17.12.2015)

  • Eodeon
    ****

    jako fanoušek si tu nedělám ani ty nejmenší iluze o objektivitě. snad až s dlouhým odstupem a po mnoha meditacích nad všemi možnými i nemožnými aspekty filmu. a tím spíše toho nejsem schopen ihned po zhlédnutí. přesto bych si rád zaznamenal několik poznámek k prvním dojmům... a proč ne třeba právě sem namísto regulérního komentáře? (pokud se někdy rozhodnu sepsat plnohodnotný komentář, přesunu následující text do "deníčku", kam se svou povahou hodí daleko více) /// přestože mě mnohé těšilo, nemám chuť nic chválit. i to asi přijde až s odstupem kritického vyrovnání. perspektiva fanouška zřejmě v prvních momentech zaostřuje spíše kazy než krásy dychtivě očekávaných filmů, zvlášť těch, které vstupují do tak složitého systému jako jeho nová složka. a na tomto místě bych měl přísně zdůraznit, že patřím nikoliv mezi sváteční fanoušky, kteří zhlédli filmy a sem tam mají povědomí i o něčem dalším, nýbrž mezi fanoušky, pro které fenomén "Star Wars" představuje zejména jeho expandované univerzum. filmovou ságu mám rád i se všemi jejími nepodstatnými či občas úsměvnými nedokonalostmi, ale filmové příběhy nepředstavují snad ani jediné promile celkového rozsahu tohoto ohromujícího fikčního světa. možná se to nyní v souvislosti s novým filmem a hlavně po oficiální dekanonizaci téměř celého expandovaného univerza nejeví relevantní, ale zkuste si to vysvětlovat fanouškovi, který přečetl kolem padesáti románů, několik set komiksů a nesčíslněkrát si prožil interaktivní příběhy téměř všech významnějších videoher. to jsou totiž všechno opravdové Star Wars, zatímco filmová sága je "jen" sněhová vločka na špičce toho ledovce. /// tolik ke specifické perspektivě, která je tím pádem zcela jasně zaujatá a já se to ani nesnažím násilně přemáhat. expandované univerzum stále existuje a bude v očích hardcore fanoušků konkurovat novým filmům, nebo spíše naopak, ony se snaží konkurovat jemu. laický divák doufá zkrátka v dobrý film, což nejčastěji znamená dobrou chvilkovou zábavu. filmový fanoušek vedle toho doufá v řemeslnou zručnost a bude při sledování nejspíš všímavější. fanoušek Star Wars k tomu přidá dlouhou řadu dalších kritérií, nad kterými by ostatní diváci nejspíš ani nezauvažovali. například by mohl tento nový film hodnotit z hlediska toho, jak rozvíjí existující fikční svět, nebo jak hladce navazuje na to, co přišlo před ním. i když se omezím jen na kontext předchozích filmů, osobně se nemohu zbavit pocitu, že kontinuita zde není vůbec tak hladká, jak nás první ohlasy nabádaly věřit. ironicky ale ne proto, jak film zachází s vedlejšími elementy vlastními fikčnímu světu, ale spíše zpracováním. George Lucas své filmy (ať už je přímo režíroval, nebo jen napsal jejich náměty a filmy produkoval) pojímal jako klasická mytologická vyprávění a i své režijní postupy podřídil jasně definovatelným stylistickým postupům, na které mimochodem Kershner s Marquandem věrně navázali. jinak řečeno, vytvořil styl na míru potřebám své historicky revoluční vize mytologického vyprávění. šestici svých filmů úzce propojil nejen symetricky utkanou krajkou dějových souvislostí, ale i společnými stylistickými prvky a formálními postupy. jednotlivé filmy hexalogie se "rýmovaly", když si vypůjčím přímo výraz George Lucase; zrcadlily se jeden v druhém, jak by možná napsal publicista se sklony k básnivosti; já bych to popsal suchopárněji jako užití paralelismu v přesně zvolených okamžicích k daleko hlubšímu propojení filmů v jednotný celek, a to ve všech aspektech od velmi nápadných dialogových citací a dvojsmyslů, přes o nic méně nápadné aluze pomocí hudebních motivů, po okaté i subtilnější paralely v ději a neuvěřitelné množství obrazových citací. /// J.J. Abrams nabídl velké množství narážek na Lucasovy filmy, ale na první pohled v nich nespatřuji tutéž důslednost a nezdá se, že by většina z nich sloužila ať už vyprávění, či ke komunikaci obsahové informace. ty, které mi uvízly v krátkodobé paměti nejzřetelněji, měly spíše jen fuknci "easer eggů", šibalských pomrknutí na ty, kteří je rozpoznají. dějové souvislosti, kde se zcela očividně nejvíce vyjímají paralely s Novou nadějí, ve mně pro změnu budí dojem opisu přes tutéž šablonu, při níž se vytrácí hlubší souvislost (tematická souvislost a mytologická inspirace) a podobnost tak zůstává spíše povrchní. na to však mohou vrhnout úplně nové světlo další filmy sequelové trilogie, které bez pochyb poskytnou rozsáhlejší kontext. tato úvaha je tedy předčasná. příští filmy však nic nezmění na jiných, již daných skutečnostech. například na absenci formálního závěru, předepsaného vzorem z Nové naděje a Skryté hrozby. kdyby Star Wars byly samy o sobě vlastním žánrem - taková myšlenka by snad i šla obhájit -, daly by se pocity deprivace coby následky "rebelie" tvůrců vůči daným pravidlům vysvětlit jako žánrová frustrace. ještě jeden rozdíl od předloh však vnímám jako zásadní a ten spočívá v otázce autonomie. /// bez ohledu na to, že reklamní kampaň slibovala film, který bude vyhovovat i divákům neznalým předchozích dílů ságy (to je spíše hypotetická úvaha, jelikož nikoho takového snad ani neznám), není to tak docela pravda. zmínil jsem už sice, že Lucasova filmová hexalogie tvoří jednotvárné těleso, ale teď nastal vhodný čas dodat, že to ovšem příliš neubírá na autonomii jejích jednotlivých epizod a už vůbec ne prvních dílů z obou trilogií. jak po Nové naději, tak po Skryté hrozbě toho ještě tolik zůstalo nevysvětleno a tolik toho zbývalo odhalit, to je jistě pravda, ale nic tak zásadního pro zápletku těchto filmů, aby nemohly fungovat i jako samostatné jednotky. v tomto směru byl George Lucas mistr elegantního kompromisu. Síla se probouzí nejenže by nedávala velký smysl bez spojitostí s původní trilogií, to lze snadno pochopit, ale ona nedává velký smysl ani bez spojitostí s filmy, které ještě ani nevznikly. pro smysluplnost filmu, nebo lépe řečeno pro celistvost jeho významové struktury jsou některé zatím nezodpovězené otázky naprosto klíčové. uvedu jen jeden z mnoha, zato ale zásadní příklad za všechny - otázku: Jaký význam pro strategii Odporu má nalezení Luka Skywalkera... ? diváci se o tom mohou dohadovat, mohou domýšlet a snad i do značné míry úspěšně, nicméně odpověď zde nejspíše není přítomná ani implicitně. společné snahy všech hrdinů i antihrdinů jsou podřízeny tomuto cíli... aniž by ho kdo znal? chtějí snad využít některé jeho znalosti nepřítele? nebo chtějí, aby vycvičil více Jediů a ti by válčili ve jménu Odporu proti Prvnímu řádu? aby se se Snokem utkal on osobně? a proč by někdo vůbec vytvářel mapu k jeho nalezení, jako by snad byl nějakým pirátským pokladem, a pak se jí snažil utajit? a tisíce podobných otázek je možné a zároveň marné si klást, neboť odpovědi si tvůrci nechali napříště, pokud je vůbec plánují dodat. dobře přitom rozumím tomu, že tvůrci ponechávají ohromný prostor k zaplnění pro nové expandované univerzum, které se už dávno rodí, ale nemyslím, že by film měl na odkazy na jiná díla (ať už příští filmy trilogie, nebo knihy atd., nebo snad dokonce na prequelovou trilogii k sequelové trilogii?) spoléhat i v případě klíčových souvislostí vlastního děje. netvrdím to proto, že bych snad byl až tak přísný zastánce peratismu, ale protože to odporuje vzoru předchozích filmů série a tím i porušuje návaznost s nimi. /// nevěřil jsem ani na okamžik tomu, že se zařadím mezi ty fanoušky, kteří budou po zhlédnutí volat, že "Lucas by to býval natočil lépe", ale ono na tom něco bude. anebo je to možná jen nostalgie, co se tu právě ozývá. chybí tu Lucasovo typicky soudržné a velmi důsledně motivované vyprávění, snáz a elegance, s níž uměl držet početné spřežení dějových linií pevně a přehledně na uzdě a všudypřítomná cílevědomost jeho režie. chybí tu jeho schopnost vyvážit prostor pro akci s prostorem pro postavy, díky níž ani ty nejvelkolepější blockbustery své doby nepůsobily jako filmy "pouze na efekt". z filmu Síla se probouzí ten dojem ovšem mám a sám doufám, že je daný jen prozatímní absencí souvislostí a hlavně i tím, že první dojmy jsou stále živé a lehce neuspořádané. uvidím, až se to vstřebá, já se vrátím k těmto poznámkám a pravděpodobně vše uvidím v jiném světle. je také docela možné, že všechny popsané změny se s odstupem projeví jako velmi prospěšné inovace. nová éra pro fenomén Star Wars teprve začala. já se však na dlouhou dobu zdržím s úsudkem, zda půjde o éru světla či temnoty. (zhlédnuta 2D verze s českými titulky)(24.12.2015)

  • Morien
    **

    Adama Drivera miluju už od Nitra Llewyna Davise a tady ještě ke všemu brečí, takže jeho atraktivita stoupla tak o tři sta procent, to je jasná věc, ale stejně se příliš fanouškovského nadšení nedostavilo. A protože rozčílená jsem nebyla (jaké překvapení), tak si nebudu stěžovat na všechno, jak bývá mým dobrým zvykem, ale jenom na dvě věci: 1. Ty dva záchvaty vzteku spojené se sršením jisker moc sexy nebyly a ráda bych, aby vypadaly jinak. 2. Co to mají tvůrci za problém s načasováváním? Nic ve filmu netrvá tolik času, kolik by mělo. A to mluvím především o emocích, protože o ničem jiném ten film pro mě nebyl. Děj těžištěm rozhodně není, ať už pro to, že je jednoduchý a přímočarý, a nebo proto, že je schematicky okopírovaný - ale to jsem se právě po zralé úvaze rozhodla nevyčítat, protože původní trilogie je vlastně taky ten jeden samý scénář natočený třikrát a žádný pořádný fanoušek si na to nijak zvlášť nestěžuje - takže atmosféra a prožitek by měly být to, o co tady kráčí. Jediný cool moment, který se opravdu povedl, byl ten první "traitor" výkřik, zbytek tak nějak vyšuměl do ztracena. Tým klaďasů je klasicky bezbarvý a nevýrazný (hehehe, černoch, ženská a Žid ještě automaticky charisma neznamenají) a záporáci bohužel monologují a pokoušejí se vyvolat děs stejně rutinérsky a schematicky. V žádném okamžiku jsem neměla o nikoho strach a skoro nikde jsem nebyla doopravdy zainteresovaná do scény - s výjimkou prvního setkání Kyla a Rey v lese a jejich následného rozhovoru, při kterém si Kylo poprvé odhalí tvář. A všechny ostatní situace mi přišly strašně rychlé a jakoby odbyté z povinnosti na první dobrou. Než mám čas si uvědomit, co se tam stalo, a pořádně si to užít, už se běží někam jinam vstříc dalšímu předvídatelnému plot pointu. Jedině sentiment, který do filmu zanášel Han, dostal času dost, ale na ten si zase příliš nepotrpím. Kdyby aspoň ty očekávané situace nějak překvapivě ústily, třeba kdyby poté, co Kylo udělá ten spoiler, zjistil, že možná není dost silný, aby to unesl, a zareagoval prakticky jakkoliv jinak, než tak, jak zareagoval... Nebo kdyby všechna esa z rukávý nebyla součástí marketingové propagace a člověk se je doopravdy dozvěděl až z filmu... No vyvíjím si v hlavě několik verzí svých fanfikcí a doufám, že ti opravdoví scénáristé pro příště dovedou aspoň trochu doopravdy překvapit. A nejvíc ze všeho bych si přála, kdyby třeba objevili, že mezi dvěma či více lidmi můžou existovat i jiné vztahy než povinná romance, slepé následování a černobílé nepřátelství.(30.1.2016)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace