Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Sedmnáctiletý Tomáš má rád koně a trpělivě se o ně stará. Ve volných chvílích sní o drsné romantice skutečných kovbojů. Netuší, že právě on pomůže odhalit pachatele skutečné loupeže. (oficiální text distributora)

Videa (5)

Rozhovor 1 - Jana Kasanová

Recenze (81)

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Vůbec to není špatný film. Jen tak na okraj - zajímavostí je, že dost padesátkových filmů je barevných a zrovna tomuto snímku by barvy hodně pomohly. Zvláště proto, že se natáčí v úžasných lokacích. Také mě napadlo, že by tohle klidně mohl být předchůdce seriálu Dobrá Voda. I ten statek mi připadal podobný. Nejen lokace ovšem zaujaly. Honičky na koních byly velmi dobře zvládnuté. Vlastně celá okolní příroda včetně koňských jízd byla jak z Vinnetoua. Jen ty dozvuky kopyt byly fakt příšerné. Dokonce mi k tomuto hodnocení stačila i vcelku slabší zápletka a to i jejím průběhem řešení. ()

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československý dobrodružný film o mladíkovi milujícího koně, ale ještě více literaturu o kovbojích z prostředí Divokého Západu. Tento mladý snílek se zaplete do skutečné loupeže a napomůže k dopadení pachatelů. V roli mladého fantasty Tomáše Boučka se představila začínající hvězda R. Jelínek, jehož charakteristický herecký styl zůstal po desítky let naštěstí nezměněn. Jeho velmi dobré jezdectví na koni mohl uplatnit i v jeho pozdějších filmech, zejména v roli nejlepšího československého agenta Jirky Hradce. Snímku bych vytkl příliš pomalé tempo, jež ještě více zpomaluje zasněná monologická citace z Rodokapsů, přiznávám, že jsem se nemohl dočkat, až dojde ke zločinu. Ve vedlejší roli jednoznačně nejvíc zaujal jakýsi vychovatel v hřebčíně, bývalý dragoun, ztvárněný nepřekonatelným J. Sovákem. Jeho typický komický styl v tomto případě dovedl k dokonalosti, takhle nějak si představuji Evžena Humla na vrcholu sil. Ostatní herecké osobnosti, jež se ve snímku objevují (R. Lukavský, M. Růžek, J. Beyvl, E. Dubský), už tolik pozornosti neupoutali, snad s výjimkou jedenadvacetiletého debutujícího J. Přeučila. Celkově se mi jeví snímek jako mírně podprůměrný, napětí nabízí pouze v závěru, jinak je spíše lyricky laděný. Přece jen R. Miličem krásně zachycená příroda evokující skutečný Divoký Západ, spolu s Jelínkovým a Sovákovým výkonem nedovolí jít pod tři hvězdy. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Nějak jsem nikdy nerozuměl nadšení z tohoto filmu. Mladík, který si hraje na kovboje a zaplete se do skutečného zločinu, je sice zajímavý nápad, ale podání je nudné a nijaké. Vždy jsem měl pocit, že ten film trvá dvě a půl hodiny, jak se vlekl. Kamera slušná, ale to je tak to jediné. ---- z DVD recenze: Smrt v sedle Režisér Jindřich polák je známý spíše díky svým sci-fi komediím nebo seriálům Návštěvníci a Pan Tau. Přesto se zpočátku proslavil právě tímto filmem, ve kterém viděli tehdejší komunističtí mocní odsouzení západních rodokapsových románků. Ty ostatně hlavní hrdina filmu z roku 1959, sedmnáctiletý Tomáš (v podání Rudolfa Jelínka), čte ze všeho nejraději. A protože se v hřebčíně stará o koně, má těmito westerny popletenou hlavu. kamarádi se rozhodnou mu dát trochu za vyučenou, ale podivnou shodou okolností dojde ke skutečnému zločinu. A Tomáš se pokusí uvést vyčtené postupy westernů v praxi. Překvapivě málo úspěšně, alespoň zpočátku. V dalších rolích se objeví např. Eduard Dubský, Radovan Lukavský, Jiří Sovák, Jana Kasanová, Josef Beyvl, Martin Růžek, Miloš Nesvadba, Jan Přeučil, Jan Skopeček a další. Film vydává ve své pečlivé úpravě Filmexport, ale přece jenom tentokrát si s obrazem příliš nepohrál. Není ani čistý, ani jak se patří barevný, jak má být, a navíc původní formát obrazu byl 2,35:1, zatímco na disku je zhruba 2,17:1, navíc v letterboxovém 1,33 (4:3) podání, tedy neanamorfně. Zvuk je v původním Dolby Digital 2.0, titulky české pro neslyšící a anglické. Bonusy pak zahrnují dobové články v časopisech v DVD-ROM sekci (automaticky se spustí v prohlížeči po vložení disku do počítačové mechaniky), i v bonusech DVD. Najdeme zde podrobné biografie a filmografie, fotogalerii i s fotkami z natáčení. Ve Slovu historika v sedmnácti minutách dr. Pavel Taussig připomene českou filmovou produkci toho roku, aby se pak zaměřil na vznik tohoto snímku a věci v pozadí natáčení. Rozhovory nabízejí možnost poslechnout si zhruba šestiminutová vzpomínání Rudolfa Jelínka, Jany Kasanové, Miloše Nesvadby, Jana Přeučila a Jana Skopečka na natáčení. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Bez rodokopasové linie by mohlo jít o další Krškovu adaptaci Šrámka: lyrické záběry přírody, mladá láska, vždy vzorně upravení herci. Westernová poetika do filmu proniká jen náznakově ve formě zpívání countryových písniček, točení lasem nebo jednotvárně nasnímaného cválání na koni s typicky ruským jménem Ivan. Jalová kriminální zápletka se rozbíhá až po nějakých čtyřiceti minutách her na kovboje, které jsou podány jako nezodpovědná, ba přímo nebezpečná kratochvíle, od níž by každý slušný socialistický občan měl v dospělosti přejít k rozumnějšímu trávení volného času. Hlavním postavou oproti pravým westernům není výrazně individualizovaný hrdina, který by jednal dle vlastních rozhodnutí, ale naivní plantážník, řídící se příkazy uvědomělých jezeďáků. Sám přitom není pro vyřešení spáchaného zločinu přínosný jinak než jako svědek. Namísto nespoutané akce v otevřené krajině mají nejdramatičtější scény filmu podobu relativně klidného popojíždění po vhodných cestách, přičemž veškeré potenciálně nebezpečné dění koordinují příslušníci SNB. Kromě cinemaskopického formátu tak západní kulturu reprezentují akorát zloduši, kteří mají cizí jména, ovládají cizí jazyky a pro peníze jsou schopni vraždit. Tuzemská snaha vyhovět poptávce po exotických dějových filmech západního střihu tak zplodila skoro dokonalou negaci koňských oper a jimi reprezentovaných hodnot. Nic to nemění na skutečnosti, že jakéhokoli dobrodružství lační doboví diváci byli kromobyčejně spokojeni a do kina jich do konce roku 1959 přišlo přes dva miliony. 50% Zajímavé komentáře: Marthos, vypravěč ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Průhledný děj prvoplánové agitky viděné mladýma očima, které přes opar indiánek ještě nestačily dohlédnout do velmi šedivé dobové současnosti. Ale současně skutečná romantika, povznášející dřinu v hřebčinci - tehdy jedno z nejhůře placených povolání - na poslání. A s tou romantikou přichází i skutečné posluchačské okouzlení. Je ho sice jako šafránu, ale zapřít se nedá. Stejně jako Polákova režie. Film-odraziště, film-příslib. Na konec padesátých let je toho poměrně dost. A to není málo. Určitě. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (14)

  • Stanislav Fišer namluvil Jana Přeučila. (pávek)
  • Film sa súbežne točil vo formáte CinemaScope a v štandardnom akademickom formáte (1,37:1) kvôli kinám bez širokého plátna. Vyhotovili sa dva zvukové mixy: monofónny a štvorkanálový, ktorý sa bohužiaľ nezachoval. (BlueNeon81)
  • Komunistické vedenie požadovalo, aby bol film viac angažovaný a aby sa tam objavila aj skupina ľudí znázorňujúca Československý zväz mládeže. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama