Režie:
Lawrence KasdanKamera:
Owen RoizmanHudba:
James Newton HowardHrají:
Kevin Costner, Dennis Quaid, Gene Hackman, David Andrews, Linden Ashby, Jeff Fahey, Joanna Going, Mark Harmon, Michael Madsen, Catherine O'Hara, Bill Pullman (více)Obsahy(1)
Na přání otce se rodina Earpových stěhuje z Missouri do Kalifornie. Cestou poznávají Divoký západ a jeho drsné zákony. Syn Wyatt studuje práva. Je to mladík, který se vyhýbá násilí. Odjíždí z Kalifornie za svou dívkou, kterou miluje, a ožení se. Ona během těhotenství zemře na tyfus a Wyatt ze zoufalství zapálí dům. Stane se z něj opilec, krade, přepadává lidi, naučí se zabíjet, dostane se do vězení a jen o vlásek unikne oprátce, protože jeho dědeček za něj složil kauci a nechal ho utéct. Od té doby Wyattovi začne nový život. Stane se lovcem bizonů, krupiérem v kasinu, pak zástupcem šerifa v malém městě. Šerif z blízkého Dodge City ho přesvědčí, aby mu pomohl chránit zákon. Wyatt s sebou vezme své přátele a bratra. Začnou prosazovat nové zákony, ale to se lidem v městečku nelíbí. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (222)
Další z četných vyprávění o legendárním šerifovi Wyattu Earpovi a rovněž legendární přestřelce u O.K. Corralu tentokrát zaujme především délkou. Ani tříhodinová stopáž ale nedokáže podle mě diváky dostatečně vtáhnout do děje, zejména díky sice rozvleklému, ale přesto nedotaženému scénáři. Nicméně jako jeden z nemnoha westernů 90.let je i Wyatt Earp příjemným zpestřením v té době neprávem opomíjeného žánru. Zásluhu na tom v jedné z mála vydařenějších rolí od Tance s vlky má Kevin Costner, ale také charismatický Dennis Quaid a i některé další známé tváře. ()
Tohle jsem opravdu nemohl vydržet. Koukat 3 hodiny na nudný western, bylo pro mě naprosté utrpení. Sága o rodině Earpů, ve které má hlavní slovo Kevin Costner, je zdlouhavá a neucelená. Příběh nám přeskakuje z jedné epizody ke druhé, není tu žádný tmelící prvek, který by to dával smysluplně dohromady. Vypadá to spíš tak, že si tvůrci napsali na papír, co je v každém westernu a pak to dali do pytlíku, zatřepali a vypadl jim z toho tento patvar. ()
Dlouhá životopisná sága o Earpovic rodině, kterou Costner s Kasdan jako poctu tomu největšímu šerifovi všech dob. Wyatt Earp je velkolepá rozmáchlá podívaná, která přechází do akce jen občas a v určitých momentech je určitě lepším filmem než o rok starší Tombstone, ale zase vinou své délky jí chybí svižnost. Tombstone byla přecijen jinačí akční jízda. Kilmer podává mnohem zajímavější herecký výkon. Costner pojal svého Wyatta Earpa až dokumentárně přesně. Zkrátka oba filmy jsou určitě povedené. Záleží zda chce divák životopisný film nebo akční. 65% ()
Spojení westernu a životopisního filmu možná lze pokládat za hodně originální, ale jaksi mi unikalo, čím byl v rámci Divokého západu osud Wyatta Earpa tolik výjimečný, že vznikl o něm i tříhodinový filmový epos. Wyatt Earp měl kupu svých příznivců a snad ještě víc nepřátel, ale sám se během filmu nedokázal přidat ani k jedné straně, byť mne chvílemi i jeho počínání bavilo, jeho osud mi zůstal spíše lhostejný. Holt každý národ má své hrdiny a není asi povinností ostatních je oslavovat stejným dílem. Poměrně jednoduchý děj se snaží obsáhnout více linií, proniknout také do sociální roviny (smrt první Wyattovy ženy i dítěte na týfus), ale všechno se rozpadá na tolik různých epizod, že to místy ani příliš nedrží pohromadě, i v té sociální rovině klouže spíše po povrchu. Historická atmosféra se povedla, po filmařské stránce na mne z toho dýchá skvělý dojem a kdyby nic jiného, tak temná "modrá" scéna z poslední půlhodiny, kdy se Wyatt jde na vlakovém nádraží pomstit za smrt svého bratra, mne přesvědčila, že minimálně ty 3* si film určitě zaslouží. Podruhé bych už ale víc než tři hodiny tohoto filmu s plným soustředěním asi nezvládl. Čekal jsem vcelku záživnější a komplexnější příběh. A také, že Gene Hackman bude mít daleko víc prostoru, když je uveden v titulcích jako třetí v pořadí. 60% ()
Narozdíl od předchozích filmů zabývajících se Earpovým působením v Dodge City a Tombstonu (Můj miláček Klementina, Přestřelka v O.K. Corralu, Tombstone) se Wyatt Earp věnuje především hlavní postavě a její proměně z bezstarostného mladíka v zahořklého a brutálního, nicméně čestného ochránce zákona. Lawrence Kasdan si dobrého dialogu cení víc než akčních pasáží, takže někomu může snímek připadat roztahaný, mě ale jednotlivé rodinné hádky a citové problémy hlavních hrdinů neskutečně bavily. Není také bez zajímavosti, že zatímco ústřední přestřelka funguje v již zmíněných westernech jako dramatické vyvrcholení, zde působí jako příčina dalšího umírání a utrpení. A abych nezapomněl, Dennis Quaid je vedle Kirka Douglase nejlepším filmovým Docem Hollidayem všech dob. ()
Reklama