Režie:
Randall WallaceScénář:
Randall WallaceKamera:
Dean SemlerHudba:
Nick Glennie-SmithHrají:
Mel Gibson, Madeleine Stowe, Greg Kinnear, Sam Elliott, Chris Klein, Keri Russell, Barry Pepper, Ryan Hurst, Robert Bagnell, Marc Blucas, Jsu Garcia (více)Obsahy(2)
V neděli 14. listopadu 1965 se ve vietnamském údolí Ia Drang poprvé střetli Američané s nepřáteli z komunistického severního Vietnamu. Tři sta devadesát pět amerických vojáků mělo proti sobě desetinásobný počet nepřátel, kteří navíc byli na svém území. Následné třídenní boje vstoupily do historie jako počátek vietnamské války... Film scenáristy a režiséra Randalla Wallace zachycuje nejen pekelnou bitvu, která se v "údolí stínů" rozpoutala, ale též pocity lidí, kteří se jí účastnili. Nebyli to jen američtí a vietnamští vojáci - dramatické události totiž prožívali na dálku i jejich nejbližší, zejména manželky. Nicméně hlavním hrdinou je plukovník Hal Moore (Mel Gibson), upřímně věřící katolík a otec pěti dětí, ale především vynikající voják a stratég, který se neobává ani těch nejnebezpečnějších situací. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (479)
Nevadí, že to vlastně nebyl žádný pořádný příběh, jen jedna velká dlouhá efektně nasnímaná bitva, nevadí, že to bylo až po strop narvané patetickým vlastenectvím a náboženskou agitkou, užil jsem si to s pocitem téměř úplné spokojenosti. Měl jsem chuť na pořádnou válečnou řež a tu jsem dostal. Nemyslím však, že bych se k tomu někdy chtěl vrátil nebo si z toho za pár týdnů něco pamatoval. Možná tak scénu Halova rozhovoru s malou dcerkou. ()
Zvláštní, že jsem film tak dlouho odkládal, film jde definitivně do topky největších válečných řežeb. Intouši stěžující se na absenci příběhu, by měli vyskočit z okna. Když si pustím válečný film chci vidět válku, masakr, podobné jako když si pustím Porno, neočekávám příběh, ale chci vidět jak se jde rovnou na věc. Mel Gibson zde je vynikající, dlouho jsem mu tak nefandil. Od 40 minuty je film nonstop řežba s Bambusáky a krví se rozhodně nešetřilo, potěší i skvělá taktika. Pátou hvězdičku si vysloužil emoční doják v podobě roznášení dopisů o mrtvých vojácích manželkám, to jsem řval jak maléj. Kdejaké jiné emoční dojáky o rakovině či psech se s tímhle nemůžou vůbec rovnat. 95% ()
Nechápem čo všetci máte proti tomuto snímku!Ide o vojnové drama na čele zo skvelým Mel Gibsnom!Poetický snímok plný akcie,spomalených záberov,primeranej stopáže,psychiky zúčastnených,skvelej kamery-proste úctihodné dielo!Je pravda,že nacionalizmus Američanov je tuna cítiť ako"huby v lese"! :),ale to proste k USA filmom patrí(majú to tu pekne vysvetlené!)Dielo na počesť padlým vojakom,ktoré sa nemá začo hambiť! ()
"PUŠKA JE VOJÁKOVA MILENKA!" - "ALE DO KINA JI BRÁT NEBUDEME." To není z ÚDOLÍ STÍNů, ale z Animáků a jen mě to tak napadlo. ÚDOLÍ je nevýrazný rutinní válečný snímek vezoucí se na nové vlně válečných filmů odstartované RYANEM. Stejně jako u OLOVĚNÉ VESTY (jejíhož seržanta Hartmana v geniálním podání R. Lee Ermeyho tu připomene podobně "příjemný" seržant Plumley Sama Eliotta) je první polovina věnována výcviku vojáků a druhá se odehrává ve Vietnamu. Problém je, že ona expoziční část není dvakrát záživná a přestože zabírá tolik času, řekne nám o postavách minimum. Na bojišti se pak paradoxně nejvíce staráme o osud válečného fotografa (Barry Pepper), který do příběhu vstoupí až ve Vietnamu a ze všech vedlejších postav vojáků má nejlepší expozici (rozhovor s Gibsonem o jeho invalidních prarodičích). Válečné scény ve mě sice nevyvolaly žádné hlubší emoce (za nejpůsobivější scénu filmu považuju roznášení telegramů o úmrtí jednotlivých vojáků ve státech), ale byly na slušné řemeslné úrovni a patřičně brutální (voják, kterému začne hořet obličej). Mel Gibson se první polovinu filmu usmívá, ve Vietnamu se pak začne tvářit ustaraně a to už mu vydrží do konce. Z ostatních známých herců, kteří se bohužel jen tu a tam mihnou, stojí rozhodně za zmínku ještě (bez kníru k nepoznání) Sam Eliott se svými suchými hláškami, který jediný dostal trochu víc prostoru. Pokud se náhodou Wallace snažil přitáhnout pasážemi s manželkami vojáků ke svému opusu i ženské publikum (jak STATEČNÉ SRDCE tak PEARL HARBOR natočené podle jeho scénářů s divačkami počítaly a dokázaly je oslovit), obávám se že mu to tady nevyšlo a akorát to film zbytečně protáhlo. Přítomný patos ani patriotismus nebyly na můj vkus nijak extrémní, ostatně jde o žánr, kam oboje patří víc než kam jinam. Zvláštní je jak záhadně tenhle film v době svého uvedení (aspoň u nás) vyšuměl a zapadl. Snad už bylo publikum přesyceno, možná odradila očividná sázka na jistotu (Wallace + Gibson + válečný film), no každopádně bude na vinně slabá propagace. A popravdě ten film i když je hezky natočený za moc nestojí. ()
Randall Wallace se od svého debutu podstatně zlepšil, příběh sice obsahuje až zbytečně moc patosu, ale je dostatečně silný, aby to tolik nevadilo. Mel Gibson, Sam Elliott a spol. jsou dostatečně drsní vojáci, Madeleine Stowe dokazuje, že ani manželky to doma neměly lehké. A o čem že to vlastně je? O tom, že Američané se nikdy nepoučí. Po Koreji vpadnou stejně „připravení“ do Vietnamu, pak zas do Iráku... ()
Galerie (88)
Photo © 2002 Paramount Pictures
Zajímavosti (28)
- Francouzského vojáka, troubícího na poplach v úvodní scéně, a následně zastřeleného, hrál syn režiséra Randalla Wallace. Melodie, kterou troubí, byla opravdu používána tehdejší francouzskou armádou (ČSFD)
- Keni Thomas, který si zahrál malou roličku seržanta, bojoval v roce 1993 v Mogadišu v bitvě, podle níž byl natočen film Černý jestřáb sestřelen (2001). (ČSFD)
- Tehdy osmapadesátiletý Sam Elliot (nadrotmistr Basil Plumley) prošel před natáčením zcela bez problémů a bez sebemenších námitek náročným výcvikem spolu s ostatními, o desítky let mladšími herci. (NIRO)
Reklama