Režie:
Takaši JamazakiScénář:
Takaši JamazakiKamera:
Kózó ŠibasakiHudba:
Naoki SatóHrají:
Rjúnosuke Kamiki, Minami Hamabe, Júki Jamada, Munetaka Aoki, Hidetaka Jošioka, Sakura Andó, Kuranosuke Sasaki, Mió Tanaka, Júja Endó, Kisuke Iida (více)Obsahy(1)
Příběh filmu se odehrává v období po druhé světové válce, kdy je Japonsko na dně svých sil. Jenomže z jaderného spadu Hirošimy a Nagasaki povstává velké monstrum jménem Godzilla, která zaútočí pár týdnů po skončení války a dostane Japonsko ješte do větších problémů. Podaří se zničeným lidem přežít... natož se bránit? (HanzoBureshi)
Videa (12)
Recenze (194)
Jako zosobnění traumat války ukončené atomovou bombou tady Godzilla funguje lépe než kdy jindy. Tvůrcům se navíc povedlo parádně vybalancovat rozkročení mezi moderním blockbusterem a poctou původnímu filmu z padesátých let, přičemž to při minimálním rozpočtu (oproti hollywoodské konkurenci) vypadá velmi dobře a i když je trauma hlavního hrdiny v kombinaci s klasickým přehráváním v jednu chvíli už lehce otravné, funguje Godzilla-1.0 slušně i když na plátně zrovna neřádí přerostlá ještěrka. Po mnoha pozitivních reakcích sem dostal přesně to co jsem čekal…80% ()
Gojira jako vážně míněné válečné drama? Ano, návrat ke klasickým kořenům prvních dvou dílů. Je strašná škoda, že většina lidí si tuhle značku spojuje s hollywoodským Monsterversem, či tou pitomostí od Emmericha s Jeanem Renem, která neměla s Godzillou nic společného a nemá vůbec tušení o godzillím fenoménu v zemi jejího vzniku, Japonsku, kde společnost TOHO napříč šesti dekádami vytvořila celkem 29 hraných filmů s touhle přerostlou ještěrkou. Jasně, zejména SHOWA éra v 50. a 60.letech byl jeden velký cringe úlet, kde si to Godzilla rozdávala s mimozemšťany a s opicí a kamarádila se s malým japonským chlapečkem, ale tenhle aktuální díl, v podstatě pocta, je návrat k surovosti prvních dvou dílu z roku 1954 a 1955. Gojira tu rozhodně není žádný mazlík, ale nelítostné stvoření, které s gustem překusuje lidí vejpůl a vzduchem metá vlaky. Překvapil mě scenáristický fokus na lidské postavy. V podstatě celou první půli neopustíme prostředí chudinských slumů na okraji Tokya, kde se řeší takový malý rodinný mikropříběh, s chvilkovým odskočením na moře, kde se za cenu uhrožení života vylovují zanechané miny, aby pak zhruba po hodině Godzila nastartovala ničení města a do toho zazní známý hudební motiv z TOHO filmů, který mi vyvolal úsměv na tváři. Ve filmu jsou čtyři akční sekvence a každá následující je lepší a lepší. Je úplně neuvěřitelný, že tohle stálo méně, než Jáklův Žižka (checht), přitom to má parametry velkofilmu a tím, jak střídá uzavřená mikro prostředí jedné místnosti s opulentními CGI výjevy, tenhle budgetový nedostatek velmi šikovně maskuje. Navíc fandové celé série si tu najdou odkazy na staré známé věci, v tomhle ohledu hraje prim světélkující krunýř Gojiry. Ve filmu je také znatelně cítít přetrvávající poválečné a hirošimské trauma Japonců, přesně tak, jak to vnímáte ve starých filmech. Je to skvělá pocta, a jestli i restart, tak takový restart si nechám líbit. ()
Godzilla-1.0 obsahuje jednu zásadní scénáristickou kvalitu, kerá film povyšuje přinejmenším nad všechny ostatní Godzilly, ale dost možná i další velké blockbustery letošního roku. Pokud byste si odmysleli titulní monstrum, ten film by pravděpodobně stále fungoval - emočně, jako sociální drama nebo prostě film o japonském vyrovnání se s traumatem druhé světové války. Tak moc dobré to je. A když se na těch pár okamžiků objeví Godzilla, je to už jen (naprosto drtivá) třešnička na dortu. Fantasticky dotažené scény destrukce - strach - trocha cynického humoru - dokořán otevřená pusa. A režisér Jamazaki se toho nebojí. Jeho Godzilla chvílemi působí jako člověk v gumovém obleku a skládá tak poctu nejstarším filmům série. A tak mě uprostřed jedné naprosto wow scény napadlo, jak můžu obdivovat například (letošní) Anatomii pádu a Godzillu -1.0 stejným způsobem? Kde je to rovnítko? Odpověď nemám. Ale asi po milionté jsem byl unešený láskou k filmu a ztemnělému sálu kina. ()
Měl jsem u toho rozporuplné pocity, chvilkama to bylo solidní katastrofický drama, kde jde o osudy postav a o ničení Japonských metropolí. Chvilkama perfektní záběry na destruktivní scenérii, pak zas close up záběr na praktickou Godzillu, která z blízká zas tak dobře nevypadala. Chvilkama to bylo i únavnější, když hlavní postava pořád pindá nad pocitem viny a že to dojebe kam vleze, občas horší efekty, ale z větší části to musím pochválit. Stálo to málo peněz, je to prakticky 1:1 remake původní Godzilly včetně zvuků, scén, hudby etc. A je tu dechberoucí (haha) scéna s atomovým dechem, kdy se může jít Hollywood pobodat do kumbálu, protože takhle vyšvihnout smrt se nepodařilo ani jim. Plus je, že se tu nemotá další kaidžu a Godzilla je zmrd. Moc pěkný, s tímhle materiálem by si Japonci mohli znova vystavět svůj kult kolem Godzilly a mohl by být lepší než ten z Ameriky. 4* a.k.a 75% ()
Godzilla Minus One je blockbusterové zlato. Takaši Jamazaki servíruje unikátní kombinaci japonské tradice s doplňkem v podobě atributů amerického blockbusteru. Výsledek servíruje spousty různorodých emocí a Godzilla Minus One tak zvládá být dojemná, děsivá i epická. Je radost jí sledovat, především v rukách tvůrce, který zvládá přeskakovat mezi vážnějšími motivy a béčkovými kořeny, zároveň v závěru dodat různé formy emocionálního uspokojení. Výsledkem je dost možná nejlépe natočený, nejlépe vypadající, herecky nejsilnější i příběhově nejpoutavější za celou dobu, co mají diváci s Godzillou tu čest.... ()
Galerie (23)
Photo © 2023 TOHO CO.,LTD.
Zajímavosti (19)
- Film se nepromítal v Číně kvůli nepřátelství mezi oběma národy (Čína, Japonsko) a také poválečnému prostředí filmu. (HanzoBureshi)
- Natáčení začalo v polovině března 2022 v japonském regionu Kanto a trvalo tři měsíce. (HanzoBureshi)
- Replika letadla J7W Shinden byla po skončení natáčení vystavena v Tachiarai Peace Memorial Museum v roce 2022, ale až do uvedení filmu nebylo odhaleno, že za její konstrukci je zodpovědná společnost Toho. (HanzoBureshi)
Reklama