Režie:
Václav MarhoulScénář:
Václav MarhoulKamera:
Vladimír SmutnýHrají:
Petr Kotlár, Udo Kier, Michaela Doležalová, Zdeněk Pecha, Lech Dyblik, Jitka Čvančarová, Stellan Skarsgård, Harvey Keitel, Julian Sands (více)Obsahy(1)
Ve snaze uchránit své dítě před masovým vyhlazováním Židů, rodiče posílají syna k příbuzné na venkov kdesi ve východní Evropě. Chlapcova teta však nečekaně umírá a tak je dítě nuceno vydat se na cestu a protloukat se úplně samo divokým a nepřátelským světem, ve kterém platí jen místní pravidla, předsudky a pověry. Jeho snahu o doslovné fyzické přežití ale po válce střídá jiný boj. Boj, kterého si ani není vědom, boj sama se sebou, boj o svou duši, o svojí budoucnost... Nabarvené ptáče je hluboce dramatický příběh zaobírající se bezprostředním vztahem mezi hrůzou a krutostí na jedné straně a nevinností a láskou na straně druhé. Je to první a nejslavnější román autora knih „Byl jsem při tom“ a „Pinball“ - jednoho z nejvýznamnějších a nejvýraznějších a světových spisovatelů minulého století Jerzyho Kosińského. (Bioscop)
(více)Diskuze
V Cannes kdysi vypískali Antonioniho L'avventuru. Celá „diskuse" o počtu lidí, kteří odešli z představení, kterou „doplňuje" Moviezone (viz odkaz The Slezyho), aniž by k ní ckoli dodal, je zbytečná. Prve šlo o to, jestli přijetí svýho filmu Marhoul samým dojetím nevidí trochu zkresleně, a to už se myslím vysvětlilo.
Teď ještě si ujasnit, v jak hluboké historii se takový film musí odehrávat, aby byl historický.
První reakce: Nabarvené ptáče v Benátkách nedokoukalo přes 100 lidí
na příspěvěk reagoval lupuscanis
Děkuju. Přemítal jsem, jestli ty čtyři filmy mají něco společného, a napadly mě, ačkoli jsem byl trochu skeptický, dvě věci: nejsou to jen dnes už klasické filmy v rámci dějin filmu jako takových, ale vynikají i mezi ostatními filmy od stejného režiséra, což u ani jednoho z nich není samo sebou; zároveň všechny čtyři, i když asi každý po svém, mají v sobě odlehčenost, která mě, coby diváka, nadnese, což je určitě něco, čeho nedosáhneš kalkulací, trpělivým úsilím nebo vyumělkovaností. Potud si myslím rozumíme. ___ Střih. ___ Na druhou stranu, mně šlo v týhle diskusi o to, tenhle Marhoulův projekt předem nezatratit, protože to před zhlédnutím nedává smysl. Proto jsem párkrát trochu razantněji reagoval na pár „expertů", kteří měli ve všem jasno, aniž by to viděli. A z téhož důvodu jsem do diskuse nechtěl promítat, ani co si myslím o Marhoulově dosavadní tvorbě, ani jak se na něj dívám jako na člověka (a na to poslední o něm zkrátka nevím dost...). Zároveň jsem chtěl dát najevo svůj odstup, a proto jsem mluvil o tom, že mi jednotlivý záběry v upoutávce až příliš připomínají práci jiných lidí, kterých si osobně vážím, mám k jejich tvorbě (nebo aspoň k části z ní) vztah, a vyjmenoval jsem kterých, a v čem to považuju za problematický -- byla to moje reakce na dopředný nadšení na týhle diskuse i jinde. ____ Kdybych to shrnul, šlo mi, jde mi o to, abych nechal promluvit ten film jako takový, a nezatratil, ani neoslavil jej dřív, než ukáže, co v sobě má. ___ Na některý z bodů v tvým textu už jsem odpověděl, řekl bych, což se týká zejména Marhoula coby člověka, a protože v tom se pro mě mnoho nezměnilo, už se k tomu vracet nebudu. ___ Zbývá mi, pokusit se vymezit vůči tématu „zlatých šedesátých". Pro mě je to komplikovanější v tom, že Menzel vůbec, a Forman snad s výjimkou Černého Petra, naprosto nejsou to, co mě na týhle tvorbě zajímá, to už mnohem spíš Papoušek. Zatímco z té druhé strany škály, Váčila neumím napsat smalým „v" a v plurálu, ale spíš k němu musím dodat další jména, aspoň Schorm, Kachyňa, Švankmajer nebo Němec. A to jsou, od Papouška dál všechno lidi, jejichž práce si vážím, a posuď asi sám, protože já si to nemyslím, zda-li oni jsou spolutvůrci toho babylonu, o němž o všem musím dodat, že vím, o čem asi mluvíš, když ho v týhle souvislosti zmiňuješ, jen mi připadá jako okrajovější jev, než tobě, a neotravuje to pro mě tuhle část naší kinematografie jako celek. ___ Pokud jde o to, co se „z toho" později vytvoří, a k čemu všemu se to využije (a zneužije), to už je podle mě jiná otázka, a osobně se kloním spíš k tomu, že se z tvorby šedesátých let dál procedí to nepodstatné, kdežto to ryzí, se rozmělní a pomine. (Rozbor příčin bych asi ponechal na povolanějších...). ____ Otázka je, a to je otázka, kterou teprve zbývá zodpovědět, na co z těch šedesátých, a na co nejen z té domácí tvorby, pokud jde o tu netuzemskou, asi oba dobře víme, o kterou jde, Marhoul naváže, a aspoň za sebe bych rád zodpovězení nechal na tom filmu samotném, i přes to, že mám porozumění pro tvou obavu, že hrozí, že v tom bude příliš chtění a upracovanosti....
Tak kdyby ses zeptal slušně, odpověděl bych ti rád. Jenže styl, který jsi použil, mi natolik evokoval chování komunistických papalášů, že jsem tě neuznal hodna.
Proč je teď v žánru kromě válečného dramatu, také historický? To, co se ve filmu děje se nestalo! Nebo historický žánr je tam proto, že se odehrává za 2. svět. války?
na příspěvěk reagoval Dadel
Uživatel JAGODA smazal svůj příspěvek.
Vlastně teď nevím, jestli se ptáš jen na nějakou konkrétní část mého příspěvku, jelikož jsem se to snažil smísit tragicky i ironicky-jak to vidím, ale zkusím to shrnout celé (a asi bych taky nepodceňoval nějaké jiné uživatele v této diskuzi, zběžně jsem ji prolítl, když vyšel trailer a třebas jeden uživatel myslím i když to vzal celkem 'po lopatě', tak v něčem jsem s ním dost souznil a asi jsi na něj i reagoval zrovna ty potom ještě): myslím, že se to tak nějak táhne v naší kultuře paradoxně nejvíc od těch 'zlatých šedesátých', kdy jsme si asi vytvořili nějaký dojem kvalit naší kultury - která sice byla opravdu nefalšovaně česká(to nezpochybňuji!), ale dle mě v dost tragickém smyslu, namísto objevného, které by nás posunulo dál.. takový babylon jakoby. A vezli jsme se (až do dneška) na těch menzelech a formanech, kteří se sofistikovaně smějí a pláčí s námi a přijde jim to normální, "umělecká" fronta to z druhé strany proloží těmi neskutečně zručnými a schopnými vláčili plnými 'hrůz' a tragedie česká je na světě na hodně dlouho.) Pak se za to rozdají v televizi nějaký lvy ještě a je vymalováno, kultura je dána! A Marhoul, to je dost vypočítavý člověk -viz např. dost podivný barrandov v 90.letech.. pro mě zapadá do tohodle mustru čecháčkovského téměř dokonale, s filmem, který bude udělán sofistikovaně jistě jak prase - cílící zcela přesně, a tím asi obsah ztratí na hodnotě, a na těch lvech si s tím už poradí:) ...
(myslím, že ty 4 filmy, které jsi vyjmenoval, jsou právě zcela opakem takové sofistikovanosti, kterou fakt nemám rád) ...nakonec vlastné si uvědomuji, že ty 'cizí/mezinárodní' vlivy na ten film, to můžou groteskně rozmělnit jedině k lepšímu, ale dost o tom pochybuji, že se tak stane..
a nakonec jen ironicky mohu zkopírovat větu z komentáře podemnou "že spousta zdejších uživatelů nemá ani šajn o tom, jak dobré mohou české filmy být a jakou má česká kinematografie za sebou slavnou minulost"
(aniž bych si toho uživatele nějak dobíral) a použil jeho větu úplně v protismyslu ale zároveň kladně jako on! taková sranda a zmatení tady může být! no a zlobit se na to vlastně nemohu! ani na ten film.. (kdysi původně jsem myslel, že se to jmenuje Nebarevné ptáče haha! asi proto to vidím nebarevně)
na příspěvěk reagoval lupuscanis
Jo, je to prý "starý český film". To nemůžem pamatovat, ani kdyby každému z nás bylo tolik co oběma dohromady.
Obávám se, že jsem o nějakém "vytrácení české kinematografie ze světového povědomí" vůbec nemluvil.
Mluvil jsem o tom, že spousta zdejších uživatelů nemá ani šajn o tom, jak dobré mohou české filmy být a jakou má česká kinematografie za sebou slavnou minulost. Proto mají sklon českou tvorbu zbytečně podceňovat a odsuzovat.
Je možné, že nějaké povědomí o české kinematografii ve světě neexistuje (i když jsem si jist, že v Polsku má třeba takový Zelenka spoustu fanoušků). Ale to neznamená, že se český film úplně vytratil z hlav světových znalců filmu a také (pozor) z hlav světových filmových tvůrců. Existuje snímek, který ne tak dávno dostal Oscara, přitom je to po všech stránkách (nejen po té dějové, ale i způsobem natočení) vykradený starý český film.
Tos nevěděl, co? :-)
na příspěvěk reagoval niethustra
A má to nějaký děj? Nebo jenom chlapeček tři hodiny půjde z bodu A do bodu B a bude svědkem samoúčelného násilí?
V oblbených filmech máš minimálně 4 filmy, který považuju za mimořádně dobrý (Long Goodbye, Shadows, Trvalá dovolená, a Balada o Cable Hogueovi) , pochybuju, že v týhle diskusi najdu o mnoho víc takových užvatelů. Asi proto mě překvapilo, co píšeš, a rád bych slyšel víc, z čeho jsi něco takovýho vypozoroval...?
na příspěvěk reagoval termi
Děkuji za info, zmíněný potlesk asi opravdu patří k festivalovému bontonu. Každopádně Marhoulovi přeji nějakou tu cenu.
i přes různá mezinárodní 'působení' se domnívám, že půjde o dost český film, v tom nelichotivém smyslu - tedy čecháčkovský? tzn. vlastně také alespoň u nás jistě velmi úspešný! jak to barrandovský guru jistě vhodně sválí!
na příspěvěk reagoval lupuscanis
Uživatel Caminzind smazal svůj příspěvek.
Píše se o všech, ale mainstreamová média se logicky budou věnovat především divácky atraktivním snímkům. O Babyteeth popkornový divák jakživ neslyšel, ale na premiéru Jokera se těší dva roky dopředu.
https://www.vanityfair.com/hollywood/2019/08/roman-polanski-venice-jaccuse-standing-ovation
na příspěvěk reagoval JAGODA