Režie:
Ryan FleckKamera:
Andrij ParekhHrají:
Ryan Gosling, Shareeka Epps, Tristan Mack Wilds, Anthony Mackie, Denis O'Hare, Monique Gabriela Curnen, Jay O. Sanders, Nicole Vicius, Deborah Rush (více)Obsahy(1)
Život na jedné typické americké veřejné střední škole plyne svým depresivním tempem a učitel tělocviku (Ryan Gosling, nominovaný na Zlatý glóbus a Oscara) vnímá svou práci jen jako způsob přežití. Vše se změní ve chvílí, když ho jedna ze studentek nachytá při užívání drog v prostorách školy. Od té chvíle najde často rozmrzelý učitel nový smysl své existence, se studentkou a talentovanou basketbalistkou se sblíží a snaží se ji ochránit před četnými nástrahami jejího okolí. Sám se pokouší nalézt dávnou ztracenou sebeúctu a dát do pořádku i svůj vlastní život. (FebioFest) (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (182)
Jedno z nejlepších novodobých amerických indie dramat. Díky dialekticky strukturovanému vyprávění. Díky nenásilnosti, s jakou upozorňuje (pomocí školního rámování a vložených mikroreferátů o významných dějinných událostech), že velké dějiny začínají u malých osobních selhání. A taky díky Goslingovi, kterému málokterá role sedla tak jako vyhořelý učitel dějepisu, který nachází smysl už jen v drogách. 90% Zajímavé komentáře: kleopatra, Le_Chuck, Jordan, castor ()
Snímek v podstatě bez děje, pozorující a přitom nemoralizující, ačkoliv se zčásti odehrává v gangsta prostředí, tím nemyslím zrovna školu, i když.... :-). Soustředí se hlavně na charaktery dvou hlavních postav a jejich postoje k životu, k rodině a k sobě samým - přesto, že jsou navenek rozdílní, spojuje je zvláštní přátelské pouto, které vzbuzuje pocit sounáležitosti - učitele Dana chrání před osamělostí, způsobenou dobrovolnou drogovou izolací, jeho studentku Drey před neblahými vlivy prostředí, kde vyrůstá. Vzájemně se tak obdarovávají nadějí na lepší časy... Sympatická Shareeka Epps a rozkošně vláčný Ryan Gosling. ()
Scénář: Anna Boden, Ryan Fleck .. Ryan Gosling nám dozrál! Opět v netradiční roli - podivína a samotáře - snažící se učit a chránit své žáky před světem, kterému on sám plně propadnul a je vlastně jen další troskou plující v moři jeho obětí. Snímek je natočen ve velmi civilním duchu, působí nenápadně a dané problémy rasy nebo drog jen zlehka prosvětluje, nemoralizuje ani neukazuje cestu ven. Na několika místech je atmosféra téměř hmatatelná a velmi intenzivní - hlavně díky ruční práci kamery, hudebnímu podkresu a zesíleným zvukům jsou stavy, jež prožívá Danny Boy, tak věrné. 75%. ()
Byl by hřích tenhle film omezovat pouze na příběh učitele a jeho žačky. Half Nelson je mnohem komplexnější, až mě překvapuje, že přes to množství rozehraných témat drží pevně pohromadě a nepůsobí ani nijak nafoukaně a důležitě. Je to, dá se říct, hlavně film o obecné krizi školství, kdy obraz (film), jakožto nositel silnější emoce, definitivně převálcoval text (knihu) a mluvené slovo (rádio, pedagog). Když děti ve filmu za trest přednášejí o významných událostech amerických dějin, nepromlouvají ani tak ke své třídě, ale přímo do kamery, k divákovi. Jenže kdo si bude po skončení pamatovat všechny ty letopočty, čísla mrtvých, citáty a nosné myšlenky řečené jakoby mimochodem? Skoro nikdo, ale zato nám v hlavě určitě uvízne ta závěrečná silná scéna, které dominuje pouze obraz a hudba, v níž se oba hrdinové v tragické situaci setkají. Zkostnatělé vzdělávací instituce se nedokáží dostatečně rychle přizpůsobovat mediální revoluci a jsou pouze součástí nefungujícího stroje (machine), ve kterém "příprava na skutečný život" nereflektuje realitu. Když Gosling naráží na fiasko se zbraněmi hromadného ničení v Iráku a zapáleně hovoří o do očí bijícím ignoranství příznivců Bushe mladšího, v jeho gestech a tváři se zračí rezignovanost. V tu chvíli je jasné, že Half Nelson není další z řady nevýrazných amerických nezávisláků, ale silně deziluzivní a důkladná sonda do stavu americké společnosti po pádu dvou věží. ()
Ambientne podaný (pomalá hudba, rozostrená kamera) nezávislý snímok o borderlinerovi, solitérovi žijúcom v dvoch svetoch, a zároveň film, ktorý sa snaží na problém poukázať a nie ho riešiť. Preto je je príbeh v tomto prípade minoritný a oveľa väčši priestor dostávajú emócie, ktoré sú v podaní Ryana Goslinga sakra uveriteľné (až tak úplne si nie som istý jeho filozofickými monológmi pred 12-ročnými deckami). Pomalé tempo (aj keď som s ním mal z počiatku problém) tažiace hlavne z tiaživej atmosféry prostredia dáva divákovi dosť času, aby si dobre popremýšlal. Vzorový adept pre americké nezávislé kino na ČT2. 75% ()
Galerie (9)
Zajímavosti (11)
- Ryan Gosling pronese ve filmu větu "Už není cool být nácek, bejby." Ryan Gosling hrál dřív hlavní roli neo-nacisty ve Svatém boji. (CliffLee)
- Natáčanie snímky prebiehalo na viacerých miestach v New Yorku. (MikaelSVK)
- Název filmu, Half Nelson, odkazuje na jeden z nejznámějších chvatů z wrestlingu. (CliffLee)
Reklama