Režie:
Andrew DavisKamera:
Michael ChapmanHudba:
James Newton HowardHrají:
Harrison Ford, Tommy Lee Jones, Sela Ward, Julianne Moore, Joe Pantoliano, Andreas Katsulas, Jeroen Krabbé, Daniel Roebuck, L. Scott Caldwell, Tom Wood (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Na počátku přijíždí policie na místo vraždy, kterou ohlásil úspěšný cévní chirurg Richard Kimble. Obětí se stala jeho milovaná manželka Helena. Lékařovu vyprávění o jednorukém muži, se kterým se v bytě utkal, však policie nevěří a z vraždy podezřívá právě Kimbla. Šokovaný lékař je odsouzen k smrti. Spolu s dalšími vězni nastoupí do vězeňského autobusu. Když se dva vězňové pokusí o útěk, sjede během rvačky autobus ze silnice a převrátí se na železniční trať. Kimblovi, kterému řidič sundal pouta, aby mohl pomoci zraněnému dozorci, se podaří uprchnout. Na místo nehody dorazí FBI vedená agentem Samuelem Gerardem. Ten se okamžitě vydává po stopách uprchlíka. Střetnou se v tunelu kanalizace, kde se Kimble snaží agenta přesvědčit o své nevině. Gerardovi je to však jedno. Má jej chytit a ne soudit. Lékaři se opět podaří uniknout, dostat se do Chicaga, kde se okamžitě pustí do pátrání po jednorukém muži. Zjistí si v nemocnici, jaký typ protézy vrah nosí, a poté si vytipuje pět mužů, z nichž jeden by mohl být hledaným pachatelem. Gerard, který je lékaři v patách, brzy pochopí, že Kimble hledá jednorukého muže, o němž se zmiňoval. Nepřestává však pronásledovat svého uprchlíka, který si začíná uvědomovat, že případ je mnohem složitější, než se zpočátku zdálo. Dostává se na stopu nebezpečného podvodu s novým lékem, do něhož je zapleten také jeden z jeho kolegů. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (810)
"Uprchlík" přesně vystihuje slovo napínavý. Takhle dobře vymyšlený a skvěle podaný film jsem už dlouho neviděl. Celý film si nejste jistí, kdo je ten tajemný, jednoruký muž a hlavně proč zabil ženu Richarda Kimblea? Neustálé prosnásledování a řešení případu na útěku se vám neomrzí a film ani chviličku nenudí. Harrison Ford exceluje a do role se neuvěřitelně hodí. Stejně tak Tommy Lee Jones. "Uprchlík" je opravdu jeden z nejlepších filmů 90. let. ()
Devadesátky to byl zlatý věk filmu. Nejeden thriller či akční film si vzal to dobré z osmdesátek a oprostil se od toho leckdy až směšného kdy hrdinové byli nesmrtelní a zbraně měli často s nevyčerpatelnou municí. Uprchlík mi kupodivu nějak unikl a opravdu se divím, že jsem na něj narazil až letos. A bylo to zvláštní, ale dost mi připomněl Volný pád, který byl kupodivu natočen také v roce 1993. I tam jde tým kriminalistů po stopách zoufalce, kde už od prvních chvil nesedí motiv i profil pachatel a kde si s postupným vyšetřováním uvědomují, že nejdou po pachatelovi, ale vlastně oběti. Tady bylo úžasné jak byli všichni mladí ... Nejen Ford (ten vypadá ale skoro pořád stejně), ale hlavně Tommy Lee a především krásná mlaďounká Julianne Moore. Přiznávám, že konci jsem film bral už krapet s rezervou, jeden by neřekl co takovej doktor všechno vydrží. A závěrečná bitka v prádelně už dokonce nudila. Přesto tenhle film stojí za vidění už jen kvůli tomu dost akčnímu nočnímu útěku z vězeňského autobusu. Tohle je to lepší co devadesátky mohli divákovi nabídnout a proto trochu přitlačím k té čtvrté hvězdě a dávám za 4 jaterní vzorky. * * * * ()
Akční thriller bez jediného nadbytečného záběru funkčně aktualizuje hitchcockovské schéma "nevinný muž na útěku". Film má především neskutečný spád. Ještě než doběhnou úvodní titulky, je Kimble odsouzen k smrti a ačkoli až do čtyřicáté minuty nemáme vizuální důkaz, že zločin opravdu nespáchal, držíme mu pěsti. Díky Fordovi, který je prostě "likeable guy" i díky tomu, že nám film svým tempem, při kterém nezbývá čas na vysvětlování, nedává na vybranou. Duel "kardiochirurg versus federální agent" je vzácně vyrovnaný, a jestli si film občas dovolí humor, pak se smějeme s vyšetřovateli, nikoli vyšetřovatelům. Spravedlivé rozložení pozornosti mezi lovce i loveného dovoluje naplno zapojit paralelní montáž, jejíž zásluhou je film výtečně rytmizován. Prostříhávání mezi dvojicí akcí jako hlavní prostředek k dynamizaci vyprávění přitom využívá od prologu, kdy pouze namísto dvou současně běžících dějů sledujeme přítomnost a minulost. Linie Gerarda a Kimbla se od sebe navíc liší také stylisticky, jak lze nejlépe sledovat na honičce pod tunelem (akčnost hudby, délka záběrů, nervnost kamery) - od této scény je zároveň naznačováno, že jediným východiskem pro Kimbla je kooperace s mužem, který mu jde nemilosrdně po krku (sladění stylů). Velmi důsledný je film také v distribuci informací a míře vědění, které nám v návaznosti na jednu ze dvou ústředních figur zprostředkovává. Podle potřeb vyprávění víme někdy více než Gerard, jindy zase více než Kimble - pořád jsme přitom napnutí a přesvědčeni, že hrdina má náskok jen pár kroků a jeho dopadení je na spadnutí. Uprchlík podobně jako Mlčení jehňátek za účelem vyvolání napětí či překvapení velmi uvědoměle pracuje se žánrovými schématy - více scén je vystavěno tak, abychom si na základě zkušenosti s podobnými scénami v jiných filmech mysleli, že Kimble už už bude dopaden - v jednom případě jdou ale policajti po známých jeho bytné, v jiném běží Gerard do jiného schodiště, než po kterém Kimble sbíhá. Při svém strhujícím tempu, přesně rozvrženým bodům obratu a výtečné gradaci pomocí cliffhangerů, jejichž vinou se ovšem film nedrolí do pomyslných seriálových epizod, Uprchlík zvládá zároveň prokreslovat postavy a přesvědčovat jak nás, tak Kimbla/Gerarda, že ten druhý to vlastně myslí dobře (scéna s chlapcem a rentgenem v nemocnici, důležitá, názorně předvedená skutečnost, že Gerard nevyjednává, sloužící k našemu docenění jeho odlišného přístupu ke Kimblovi, s nímž je ochoten komunikovat). V dětství jsem Uprchlíka sjížděl na VHSce stále dokola. O mnoho let později mi přijde pořád stejně boží a doufám, že jsem jej neviděl naposledy. Je málo takových. 90% Zajímavé komentáře: Douglas, JitkaCardova ()
Ano, tak to má vypadat! Svižný thriller, jehož fatální magnetismus se odvíjí od justičního omylu a veškerá jeho energie potom od skvěle zrežírovaného úprku. Je to krásně zamotané, napínavé v každém okamžiku a Harrison Ford je... no prostě sympatický, jak jen Harrison Ford umí být. To pravé pošušňáníčko je ale drsný "honec" v podání Tommyho Lee Jonese, muže s drsnou tvář, drsnými praktikami a férovým přístupem. Tenhle film má všechno, co má thriller první jakosti mít. Extra klasa. ()
Naprostá tuctovka. Vážně nechápu, co dělá tenhle film něčím vyjímečným. Naprosto hloupá zápletka. Vražda. Obrovská konspirace všech. Především pak těch nejdůvěryhodnějších. Falešné obvinění a následné odsouzení k trestu smrti. Nehoda při převozu a následný útěk. Efekty z dnešního pohledu totálně zastaralé. Tento film se dokonce neliší ani v samotné debilitě nejrůznějších situací, kde hlavní hrdina, doktor, který je hledaný půlkou ameriky se nepozorovaně dostane do každé budovy, kde se při té příležitosti stihne i oholit, najíst, vytisknout si potřebná data z PC a ještě se převléct. Kde při skoku do přehrady neplatí totálně žádné fyzikální zákony. Kde slovo smrt prostě neexistuje. Děj je totálně předvídatelný a výsostě hloupý. Charaktery postav dost uboze napsané. Za Harrison Forda dávám *. ()
Galerie (57)
Zajímavosti (61)
- Film byl zvolen Americkým filmovým institutem jako 33. v žebříčku „100 nejlepších thrillerů“. (Varan)
- V průvodu na Den svatého Patrika se za policejními hlídkami na koních mihnou uklízeči s lopatami a popelnicí na koňský trus. (sator)
- Scéna vlakovej havárie bola v určitých záberoch nasnímaná súčasne prednou aj zadnou projekciou. (Biopler)
Reklama