Režie:
Daniel AlfredsonScénář:
Ulf RybergKamera:
Peter MokrosinskiHudba:
Jacob GrothHrají:
Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Lena Endre, Annika Hallin, Jacob Ericksson, Sofia Ledarp, Anders Ahlbom Rosendahl, Micke Spreitz, Georgi Stajkov (více)Obsahy(2)
Lisbeth Salanderová plánuje pomstu. Chce se pomstít lidem, kteří se ji pokusili zabít, a také vládním institucím, které jí téměř zničily život. Zásadní komplikací je ale kulka, která jí uvízla v hlavě. Lizbeth leží pod přísným dozorem na jednotce intenzivní péče s nepatrnou šancí na uzdravení. Pokud se jí to povede, bude souzena za tři vraždy a jeden pokus o vraždu. Už tak bezvýchodnou situaci ještě vyhrocuje jiný pacient, který leží ve stejné nemocnici - její vlastní otec Alexander Zalaščenko, který se chce své dcery jednou provždy zbavit. Lisbeth totiž znamená nebezpečí pro něj i pro “Sekci” – nelegální skupinu uvnitř tajné policie, která mimo jiné odpovídá za to, že tenhle bývalý agent sovětské výzvědné služby zůstane i nadále v utajení... Novinář Michael Blomkvist se rozhodne, že nenechá Lisbeth v rukou státní spravedlnosti a požádá svoji sestru advokátku, aby Lisbeth u soudu zastupovala. Pokud přežije, bude muset s její pomocí prokázat svou nevinu a přimět soud a veřejnost, aby uvěřili jejímu neuvěřitelnému příběhu, v němž figuruje řada významných lidí, kteří se dopouštěli nebo alespoň tolerovali bezprecedentní násilí vůči bezbranným spoluobčanům ve snaze udržet se u moci. V souvislosti se soudem proti Lisbeth chystá nakladatelství Millennium zvláštní číslo, které má odhalit totožnost těchto lidí a jejich napojení na “Sekci”. Ta má ale dost prostředků a metod na to, aby tenhle „požár“ uhasila, ještě než se doopravdy rozhoří. Stačí umlčet Lisbeth a pisálka Blomkvista. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (540)
SPOILER ALERTAlfredson dotáhnul trilogii relativně se ctí, neduhy ze zbabraného druhého dílu ale přetrvávají... Konspirační pozd nabývá konkrétní tvary, stále ale působí nepravděpodobně. Ještě víc se to pak tluče s koncem, kdy tyto tajné kurhy, které měly prsty ve všem a byly nedotknutelné zcela náhle, jako by se nechumelilo, rozpráší... POILERT ALERT KONECVeškerá logika je tak definitivně v tahu. O proti předchozímu dílu má ale Vosí hnízdo jasnou převahu v parádní práci s napětím, kdy divák skutečně do poslední chvíle netuší, co přijde. A relativně nosně působí konečně i postava Lisbeth Salander, která až do teď byla spíše závažím na nohou této série, než její skutečnou ozdobou... ()
║Rozpočet €4milióny║Tržby USA $5,427,684 ║Tržby Celosvetovo $43,735,596▐ Tržby za predaj DVD v USA $5,655,163 //počet predaných kusov 374,598║ Už len povrchný dojazd kde ja maximálne zaujímavá posledná štvrtina, kde to naberie trošku spád, inač je to len prázdny dialógový prestrel v ktorom sa ťažko zorientovať, nemá to skoro čím upútať, akoby ste sa točilo dokola na jednom mieste, k tomu občas nejaká ta frašková scéna, postavy ktoré vás svojím konaním bez šance odpudia než vtiahnu do deja, fakt nekonštruktívne a povrchné, zlá réžia. /40%/ ()
Mírný kvalitativní posun vzhledem k slaboučkému druhému dílu je dán zejména filmařsky vděčnější předlouhou (více akce, více konfrontace). Alfredsonova režie zůstává stejně rutinní. Závěrečný díl navazuje přesně tam, kde prostřední část trilogie skončila a jak neokázale (vzhledem k Lisbethině povaze se nabízí „autisticky“) začíná, tak i končí. Žádné grandiózní finále s vybuchujícími domy a záchranou v posledním okamžiku. Hezky nehollywoodsky. S prostředím je finále bohužel tím jediným, čím se Dívka, která kopla do vosího hnízda liší od kteréhokoli tuctového krimithrilleru. Zoufale jí chybí atmosféra knih, resp. prvního filmu. Vedlejších postav ubylo, jako ta hlavní se profiluje Lisbeth, což odpovídá knize i hereckým možnostem výborné Noomi Rapace. Z odstraněných linií nejvíc zamrzelo zredukování těch milostných na jednu jedinou, mezi Mikaelem a Erikou, která navíc neodchází z Milénia, čím je příběh zbaven další zajímavé – novinářské roviny. Film je to ukoukatelný, ale viditelně natočený narychlo a předhozený publiku ještě za horka, dokud se o Miléniu hodně mluví a píše. Nečíst tři nadprůměrně knihy, dvě průměrné filmové adaptace mne k jejich přečtení rozhodně nepřivábí. 70% ()
Daniel Alfredson se pochlapil a závěr trilogie dle knih Stiega Larssona natočil mnohem lépe, než druhý díl. Snímek sice nedosahuje kvalit prvního filmu, ale atmosféra postupně graduje a v závěrečné třetině jsem byl napnutý jak kšandy. Jen škoda, že se ani na druhý pokus režisérovi nepodařilo vybudovat chemii mezi Nyqvistem a Rapace tak dobře, jak se to povedlo Oplevovi v první díle. ()
Důstojné zakončení celé trilogie Milénium, kterého jsem se hrozně bál, ale nakonec jsem byl neskutečně spokojený. Ono po druhém díle se nebylo ani čemu divit. Kopa scén, co nedávaly žádnej smysl, protože to film nevysvětlil, mě prostě hrozně štvalo. Jenže třetí díl byl ve svý podstatě tak jednoduchej, že se na něm nic extra složitého hledat nemuselo. Tak to nakonec dopadlo naprosto parádně a já si s klidem oddech, že mám za sebou jak knižně, tak filmovou trilogii, kterou jsem ze začátku vůbec neznal, pak jsem o ní lehce zaslechl a nakonec jsem jí absolutně podlehl. Vůbec se nedivím tomu, že ve Švédsku podle knih dělají procházky po Stockholmu a jsou na celou sérii tak šíleně hrdí. Nejzajímavějšjí je ale stejně fakt, že celou trilogii zfilmovali během jednoho roku do necelých sedmi hodin. To skoro vypadá, jak kdyby si ani nemohli dát záležet, ale nakonec to ale přecijen vypadá parádně. Tak zajímavé a komplexní příběhy ve světě knih a natož pak filmů jen tak člověk nesežene. Škoda, že samotný autor se nedožil čtvrtého dílu. Pořád tam bylo tolik otazníků na zodpovězení... ()
Reklama