Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V adaptaci Royal Shakespeare Company se dánský princ Hamlet (David Tennant) po letech studií v Německu vrací do rodinného zámku Elsinore, kde zjišťuje, že je jeho otec mrtev a jeho strýc Claudius (Patric Stewart) se stal králem. Co hůř, královnou a manželkou Claudia je nyní Hamletova matka Gertrude (Penny Downie). Později je Hamlet navštíven duchem svého mrtvého otce, který mu prozradí okolnosti své smrti a na svém synovi se tak dožaduje pomsty za spáchanou bratrovraždu. (Beatle)

(více)

Recenze (29)

VenDulin85 

všechny recenze uživatele

Musím přiznat, že jsem si Hamleta dávkovala, nemohu se ztotožnit s názory ostatních, že ty tři hodinky utečou jako voda. Ale to nevadí, každá scéna, kde slyšíte známé i méně známé věty (a říkáte si- jo tak to je z Hamleta!) zahřejí na duši, obzvláště když tomu všemu vévodí neskutečný dánský princ David Tennant. Jsem moc ráda, že jsem díky momentální tennantománii toto zpracování viděla, člověk si aspoň připomene, jaký machr Shakespeare byl, a že neuměl jen pobavit v komediích, ale že uměl vyjádřit obyčejné lidské pohnutky a emoce tak, že se na něj nedá zapomenout.. ()

Jinny 

všechny recenze uživatele

Jsem na rozpacích. Gregory Doran stejně jako dost jiných tvůrců, kteří se dnes pouští do Shakespeara, předpokládá, že postavy a děj budou dnešním divákům bližší snad jen proto, že je obleče do moderních šatů a vrazí jim do ruky moderní rekvizity, aniž by (taky typicky) nějaký z těch moderních prvků využil jinak než jako povrchní kulisy. Postavy nejspíš nebudou divákům o nic bližší než v Zeffirelliho verzi, kterou jsem kdysi viděla. U téhle verze bych navíc dala přednost záznamu divadelního představení, protože plnohodnotný film tohle rozhodně není. Na co si ale stežovat nejde, to jsou samozřejmě herci. Tennantova maniakální energie se na Hamleta docela hodí, občas dokáže naplno prodat, jak sarkasticky zábavná postava to je, občas bych si přála, aby odolal nutkání diváky rozesmát. Jako Hamlet je zatrpklý i vtipkující, ale opravdu skvělý je při dvou příležitostech - monolog Být či nebýt si vychutnal s takovou životní únavou (a vlastně překvapivou civilností), že skutečně chytí za srdce, a jeho konfrontace s matkou je dechberoucí. Představitelé vedlejších rolí (Claudius, Gertruda, Ofélie, Leartes a Polonius) možná nejsou tak expresivní, ale víc než důstojní spoluhráči. ()

Reklama

novoten 

všechny recenze uživatele

Shakespeare nebo ne, tříhodinová várka pár století starého klasického jazyka je pro mě, jako pro diváka, který do divadla nijak často nechodí, docela náročná podívaná. Patrick Stewart hraje s noblesou sobě vlastní, Mariah Gale je jako něžná Ophelia také trefou do černého, ale při dialozích vedlejších postav jsem se velmi rychle začínal opatrně nudit a vždy hledal, kdy se na scéně objeví sám kralevic. Mistr Tennant totiž Hamleta prožívá do posledního gesta. Od první vášnivé repliky, přes melodramatické slzy, při nichž je nejsilnější, až po rozlítané šílenství, kdy využije i svůj dokonalý komediální talent. Jeho princ dánský do dějin možná nevejde, ale je to právě Davidův otevřený výraz, který u mě povýšil profláklou staroanglickou klasiku na rezonující zážitek. ()

Bachy 

všechny recenze uživatele

Monstrózní kus, který Tennant táhne mezi ty nezapomenutelné zážitky a zároveň bojuje s ostatním obsazením, které ho v pár případech bohužel vráci o krůček zpět. Patrick Stewart mne přesvědčil pouze v roli starého Hamleta, Leartes nijaký a Rosencrantz s Guildenstern nepotřební a taktéž nijací. ALE tohle zpracování Hamleta má obrovské množství scén, kde mražení v zádech přestává byti pouze nadužívaným slovním spojením. A tím vážně nemyslím pět nebo šest scén. Tím myslím cca 157 minut ze 180ti minutové stopáže. Opravdu to se mnou hýbalo. Při tom i po tom. Půjčím si slovo - rezonující. Kralevic je sice srandovní slovo, ale Tennant je kralevic. Nedovedu si představit, co by to se mnou dělalo živě. Prasknul bych, jen bych ho viděl. Jdu se podívat do slovníku, jestli jsem groupie. A mimochodem - zapomněli natřít záclony. ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Proč ta přehnaná divadelnost v první půli? Proč ty nevyužité moderní prvky v podobě kamer? Proč zas a znovu Hamlet, který vypadá více stár, než-li by bylo záhodno? Nu, většina mých výtek je naštěstí v postupujícím ději smetena výrazným zlepšením, tak třebas se naštěstí už neobjeví scéna, kdy Hamlet působí díky přehnanému divadelnímu herectví, pro obrazovku se nehodícímu, nechtěně směšně tam, kde má být vážný a po scéně, kdy kralevic kráčí zasněženou krajinou kdy krajina je jen interiérem pod umělým popraškem přijde hrob pod opravdovým nebem, ach díky za to, říkám já. Doktor Who hraje dobře, však ten kdo vládne hereckému ansáblu není nikdo jiný, než-li Jean-Luc Xavier-Picard. Sama předloha se v závěru dožaduje velebení, naštěstí se k ní připojilo i dobré zpracování. Škoda, že nepřišlo už dříve v počátku děje, však i tak to stačí na hvězd pět, dokonce i když nějaká ta vedlejší osencrantz-Guildensterniáda nepatří mezi dobře zvládnuté. Pro mne osobně skoro stejně dobrý zážitek jako Hamlet Branaghův, jen s větší porcí šílenství. ()

Zajímavosti (3)

  • Při slavné scéně: "Být či nebý,t" byla použita pravá lebka člověka, jenž ve své závěti napsal, že chce, aby byla určena právě k tomuto účelu. (jezurka42)
  • Film byl natočen za pouhých 18 dní. (jezurka42)

Reklama

Reklama