Režie:
Steven SoderberghScénář:
Scott Z. BurnsKamera:
Steven SoderberghHudba:
Thomas NewmanHrají:
Jude Law, Rooney Mara, Catherine Zeta-Jones, Channing Tatum, Vinessa Shaw, Ann Dowd, David Costabile, Peter Friedman, Mamie Gummer, Polly Draper (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Emily (Rooney Mara) a Martin Taylorovi (Channing Tatum) jsou dokonalý a úspěšný mladý pár, který má vše, nač si vzpomene. Pak si však jde Martin sednout na čtyři roky do basy za zneužívání informací v obchodním styku a jeho život se promění v peklo. Stejně je na tom i Emily, která zůstává v relativním přepychu jejich manhattanského bytu, ale celou tu dobu se utápí v příšerných depresích. Když se nakonec pokusí o sebevraždu, nastupuje na scénu psychiatr Jonathan Banks (Jude Law). Protože se Emily zuby nehty brání zvažované hospitalizaci, dohodnou se na sérii terapeutických setkání a na užívání antidepresiv. Aniž to tuší, právě tohle rozhodnutí oběma zásadně změní život. Emilina léčba totiž nepokračuje, jak by podle lékařových plánů měla, a tak jí předepíše nové léky, jež by měly její psychické potíže minimalizovat. Tyhle pilulky však mají děsivé vedlejší účinky – mají moc zničit manželství, pověst do té doby respektovaného lékaře, mohou dokonce zabíjet – ale kdo za to bude zodpovědný? Zničený Banks, jehož kariéra se ocitla v troskách, se rozhodne najít odpověď na tuhle otázku za každou cenu. I když riskuje, že přijde i o to málo, co mu ještě v životě zbývá. (oficiální text distributora)
(více)Videa (13)
Recenze (827)
Šikovne vymyslený thriller, ktorý zdanlivo začína ako výskumná štúdia pre liečbu depresie a končí ako napínavá dráma so zaujímavým rozuzlením. Farmaceutický priemysel si zahrá jednu z dôležitých postáv, no nie natoľko výrazne, aby sa nedostalo priestoru aj iným témam -ako napr. prepracovanie etiky vzťahu lekár-pacient, manipulatívnych praktík a zachovaniu individuality. ()
No, nebejt toho závěru, tak sem mydlím pět hvězd bez mrknutí oka, protože je to chytrý, výtečně zahraný, napínavý, i emoce se dostavili na rande, uprostřed bijáčku sem trošku popřemýšlel nad farmaceutickým byznysem, řemeslně natočený na výbornou, ale ten závěr pajdá jak Geoffrey Rush v Pirátech z Karibiku. . ()
SPOILERY Úvodním Psycho záběrem Soderbergh zdraví Hitchcocka, otce dospělých thrillerů, pro kterého byla hra s divákem rovněž důležitější než přesvědčivost her, které mezi sebou postavy hrají. Úhly kamery jsou nepravděpodobné, ale efektní a významově nosné. Upozorňují na vychýlenou povahu reality, jak ji vnímá Emily (resp. jak si máme myslet, že ji vnímá), situovaná často mimo střed záběru (pokud ovšem mluví sama za sebe, tj. ne ve své roli, střed patří jí). Nevybalancované záběrové kompozice vzbuzují znepokojující tušení, že něco chybí, že stejně jako Jon nevíme všechno. Kdykoli je použit detail, má to své „vyšší“ opodstatnění, které je odhaleno ve druhé polovině filmu. Detailní záběry, některé dialogy i hudba nás navíc navádějí nesprávným směrem, vyvolávají klamné zdání, že půjde o farmaceutický thriller s nebezpečnými léky coby hlavním viníkem (Ablixa je nakonec pouhým MacGuffinem), případně o mysteriózní film-noir (Haiťan, který viděl ducha, přízračný „zvonivý“ hudební motiv, připomínající rolničky z Krásky dne). Jenomže pak přichází první zvrat, mění se vypravěčská perspektiva i dosavadní rozdělení rolí. Teprve druhé zhlédnutí umožňuje ocenit nenucenost, s jakou jsme upozorňováni na to, že Emily svou duševní nepohodu hraje. Hned první její scéna začíná detailem rtů, které si líčí před svým hereckým výstupem. Zrcadla ji následně obklopují během celé první poloviny filmu. Pochyby o tom, kdo je vlastně viníkem a kdo obětí, pochyby, na nichž je založena podstatná část dramatického napětí filmu, přetrvávají ještě po posledním záběru, který funguje jako symbolické uzavření kruhu. Namísto lineárně vystavěného thrilleru s jednoznačně rozškatulkovanými charaktery sledujeme znepokojivě zacyklenou detektivku (k Martinovi se jako bumerang vrací zločin, který sám spáchal) s proměnlivým pachatelem. Vedlejší účinky k bezchybně odvedenému řemeslu přidávají varování před zneužitím lékařských pravomocí (a důvěrných informací obecně) i narážky na finanční krizi. K době svého vzniku film ale především odkazuje skrze zcyničtělou společnost, ve které mají peníze a renomé větší hodnotu než lidský život. Obchodním pojetím mezilidských vztahů se Soderbergh zaobíral již dříve. Zde jej díky žánru dovolujícímu důslednější (bezohlednější, chcete-li) manipulaci s postavami dokázal vytěžit až na dřeň. 90% Zajímavé komentáře: Traffic, Anderton ()
Na facebooku bych si označil Soderbergha jako :"Je to složité." Jednak jsem si Vedlejší účinky pletl s Vyměřeným časem, Správci osudu a malinko i Zdrojovým kódem (nevim proč 😀). Jednak mi něco od něj sedlo, ale pak je tu třeba Zkrat, u kterého jsem málem i navzdory nabitému obsazení umřel nudou. Obsazení je vůbec takový menší trademark, jelikož si tento rejža vždycky obsadí zajímavé herce. Side Effects klamou hned několikrát tělem a servírují nám poněkud těžkotonážní drama, říznuté thrillerem, u něhož mi chvilku trvalo se naladit na tu správnou strunu, ovšem v druhé půlce už si mě slavný tvůrce získal a byl jsem pevně napnutý, jak to vlastně dopadne. Ono rozuzlení na mně zas takový dojem nezanechalo, spíš jsem se jen tak nechal nést příběhem a prostřední část mě zkrátka bavila nejvíce. Dovedu si představit, že si dám film za pár let znovu když jsem se mu tak dlouho vyhýbal. ()
Pro mě je tohle celkem zklamání. V této sestavě jsem čekal lepší představení. Za tenhle film Soderbergha nepochválím, protože výborný příběh podpořený výbornými herci naservíroval v tak nudné formě, že jsem chvílu aj přemýšlel nad kafíčkem. Škoda je to velká, mám rád zvratové a promakané filmy, ale tady jsem vůbec nepřilnul k postavám, takže i když finále mě ze spánku probralo kvalitně, dojem z celého filmu mám pouze průměrný. 69% ()
Galerie (85)
Zajímavosti (22)
- Natáčanie snímky prebiehalo na viacerých miestach v meste New York. (MikaelSVK)
- O hlavní ženskou roli Emily Taylor se ucházely také Emily Blunt, Olivia Wilde, Imogen Poots, Alice Eve, Amanda Seyfried a Michelle Williams. Později bylo ohlášeno obsazení Blake Lively, ale nakonec ji nahradila Rooney Mara. (Dr Lizal)
Reklama