poster

Muž bez minulosti

  • Finsko

    Mies vailla menneisyyttä

  • Německo

    Der Mann ohne Vergangenheit

  • Francie

    L´Homme sans passé

  • Slovensko

    Muž bez minulosti

Drama / Komedie / Krimi / Romantický

Finsko / Německo / Francie, 2002, 97 min

Režie:

Aki Kaurismäki

Scénář:

Aki Kaurismäki

Kamera:

Timo Salminen

Hrají:

Markku Peltola, Kati Outinen, Juhani Niemelä, Kaija Pakarinen, Sakari Kuosmanen, Annikki Tähti, Anneli Sauli, Elina Salo, Outi Mäenpää, Esko Nikkari, Pertti Sveholm, Matti Wuori, Aino Seppo, Janne Hyytiäinen, Antti Reini, Marko Haavisto, Jukka Teerisaari, Jouni Saario, Jyrki Telilä, Risto Korhonen, Panu Vauhkonen, Tom Wahlroos, Vesa Mäkelä, Aarre Karén, Eeva-Liisa Haimelin, Kalevi Heinämaa, Anton Peltola, Tuire Tuomisto, Joona Karastie, Jouni Marjaranta, Vappu Lysti, Ritva Harteva, Raija Lähteinen, Eeva Penttinen, Peter von Bagh, Matti Oinonen, Aarre Ritola, Aarno Kuussalo, Anja Angel, Eira Ritvanen, Pentti Kirstilä, Olli Varja, Keijo Nyrhinen, Liisa Mustonen, Sulevi Peltola, Erkki Lahti, Markku Pätilä, Helka Viljanen, Eero Nykänen, Silu Seppälä, Erkki Puskala, Henry Astikainen, Juha Springare, Jukka Salmi, Aki Hirvensalo, Pasi Kokkoniemi, Mika Roiha, Andrej Černyšov, Matti Nylund, Jouni Kortesato, Timo Linnasalo, Heikki Mattila, Hanna Jokinen, Toni Salminen, Pentti Auer, Olavi Tuomi, Atte Blom, Inkeri Ahola, Annamari Ajo, Esko Aksela, Christian Aniche, Obidra Aniche, Leiff Berg, Eino Bollström, Erkki Greus, Pia Gustafsson, Reino Halonen, Seppo Harjunpää, Erno Haukkala, Rauno Heikkilä, Pertti Heikkonen, Reima Heiskanen, Kauko Hietanen, Erkki Hiltunen, Marjatta Hiltunen, Jussi Jalkanen, Seppo Juusonen, Toivo Koivisto, Ismo Hirvonen, Tauno Holmström, Jyri Hämäläinen, Teuvo Härkönen, Jari Jolkkonen, Tommi Kaarna, Mika Kainulainen, Esko Kauppinen, Leena Kaurismäki, Arto Keränen, Meeri Kiukas, Kari Koukkari, Marketta Kujamäki, Maire Kuussalo, Jouni Laakkonen, Ritva Laaksovirta, Juha Lehtonen, Seppo Majasto, Henri Lagerroos, Kirsti Lamminen, Liisa Lehikoinen, Anne Leino, Jorma Leino, Kari Lindström, Lars Lindström, Lauri Linna, Ismo Liukkonen, Jarmo Luoma, Antti Lähteinen, Roosa Lähteinen, Pentti Makkonen, Pekka Malmi, Harri Nieminen, Miira Niska, Juha Nivala, Jukka Rautiainen, Juha Salmén, Antti Nuojankoski, Juha Nurmi, Mika Nurminen, Seppo Nykänen, Richard Nyman, Kirsi Pasanen, Timo Patjas, Saini Penttilä, Juha Pesonen, Anna Puupponen, Maiju Puupponen, Minna Rahikka, Reino Riihitupa, Antti Ruishalme, Anja Saastamoinen, Juuso Salmén, Pertti Salmenjoki, Maarit Tirkkonen, Tuula Törmälä, Sinikka Usvamaa, Samuli Vauramo, Ritva Vepsä, Pentti Viljakainen, Konsta Väänänen, Sanni Salo, Juha Savolainen, Alpo Seppälä, Julle Siika, Tauno Sorsa, Eero Taipale, Marja-Leena Taipale, Veijo Tissari, Martta Tuomaala, Mika Tuuhea, Petri Uusranta, Kai Valkeala, Raimo Virrantuomi, Kai Vuorinen
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (123)

  • golfista
    ***

    Nevím přesně, kdo určuje žánr u filmů v téhle databázi, ale tenhle film je všechno, jenom ne "Romantická Komedie" a ještě k tomu "Fantasy" ! :) ... Hezký film, při kterém si vedle hlavního hrdiny i vy (pokud máte srdce) uvědomíte, že ne všechno co bereme jako samozřejmost je důležité. Poznávání daleko důležitějších věcí na mě ale nepůsobilo tak silně, jak jsem si představoval .... u mě 70%.(28.10.2004)

  • Cival
    ****

    Dojemny snimek se skvelym scenarem, prijemnym rezijnim retrostylem klasickych filmu a (s vyjimkou Kati Outinenove) spatnymi hereckymi vykony.(10.1.2003)

  • Douglas
    ****

    Finský osobitý autor Aki Kaurismäki tentokrát sáhnul po oblíbeném thrillerovém klišé - ztrátě paměti - a natočil geniální film (který s thrillerem nic společného nemá). Pečlivě vypilovaný scénář o osudech hrdiny, který se musí v novém prostředí zorientovat, začít znovu od začátku a najít sám sebe, natočil v mírném retrostylu, přičemž si vychutnává každý okamžik svého podivného příběhu o lidech na nejnižší společenské úrovni. Absurdní svět Muže bez minulosti je totiž kromě silné ústřední dvojice zaplněn řadou dalších nezapomenutelných postaviček a Kaurismäkim oblíbených absurdních situací.(15.11.2005)

  • Houdini
    ***

    Oscar 1 nominace: Cizojazyčný film . . . . . . . . .. Zlatá Palma - výběr(23.6.2004)

  • Radyo
    *

    Nechci tady být za prudiče, ale Kaurismäki asi nebude zrovna můj typ režiséra. Viděl jsem tři jeho filmy a tento mi přišel jasně nejslabší. Úroveň dialogů nebudu moc komentovat, neboť nevím, zda za to mohl příšerný dabing, či zda to celé byl režisérský záměr, každopádně mi ale připadali i herci velmi toporní (další záměr?). Přidá-li se k tomu podivný střih, není se co divit, že mé hodnocení je takové, jaké je. Budu tady asi proti (skoro) všem, ale holt takový je život - když se mi něco nelíbí, nebudu se nad tím rozplývat jen proto, že to dělají všichni. A tohle je zářný případ, kdy OPRAVDU nevím, co na tom všichni vidí...(31.5.2005)

  • T2

    Rozpočet FIM 8miliónovTržby USA $921,847Tržby Celosvetovo $9,564,237(14.9.2008)

  • Renton
    ****

    Scénář: Aki Kaurismäki .. Postarší muž, psychicky na dně, s kufrem v ruce, přijíždí vlakem do cizího města. Krátce na to je přepaden partou mladíků, těžce zmlácen a o vše okraden.. Po probuzení a útěku z nemocnice se ocitá v kolonii bezdomovců a protože si absolutně nic z předešlého života nepamatuje, zapojuje se do toho právě objeveného... Velice podivný film a to hlavně co se scénáře (fakt divné dialogy), toporných hereckých výkonů a staromódní režie týká. A příběh, ten je naštěstí (více méně) v pořádku - je lehce dojemný a lehce humorný. "Tak malé je lidské srdce, tak široké a bezedné, skrývá velké sny..." 75%.(5.6.2005)

  • Faye
    ****

    Ztráta paměti, ztráta vlastního já, výměnou za něco mnohem lepšího-duševní klid. Minulost je pryč a nezbývá než tu prázdnotu zaplnit. Novými dojmy, kamarády a možná láskou. Co na tom, že nový začátek je na úplném dně společenského žebříčku. Ochota pomoci je nastavena jinak a za jinou platbu. Snadno se sežene bydlení, minulý nájemník umrznul, elektrika je gratis, stačí kámoš se šroubovákem, matraci věnuje další, má prostě jednu navíc. K tomu, být „někdo“ mezi bezdomovci, je pořád být někdo! Herecké výkony nejsou sice na Oscara, ale film stojí za to!(28.9.2005)

  • Pohrobek
    ****

    Proč? Herci jako kdyby právě odešli od neúspěšných přijímaček na konzervatoř. Dialogy jako podivná spleť absurdity s poetickým existencionalismem. Humor, jenž ne a ne nastoupit v tu pravou chvíli. No, ale proč - proto. Toho solidárně všelidského dojmu normální neobyčejnosti, síly postav, osudů i příběhů šlo možná dosáhnout právě jenom takto. Film jsem viděl potřetí, pokaždé v jiném znění a opět musím jednu hvězdičku přihodit. Kdo ví? Na počtvrté mě to možná zasáhne ještě silněji.(4.6.2005)

  • Rob Roy
    ****

    Tenhle film s dabingem podle mě hodně ztrácí. Minimalistické scény, neuvěřitelně suché a jakoby bezemoční dialogy hlavních postav a zajímavé postavičky vytváří zvláštní, ale velmi vtipný humor. První věc od Akiho, kterou jsem viděl a velmi dobré. Velmi originální scény, ve kterých začnou postavy mlčet, vy očekáváte střih a ono nic. Vychutnejte si trochu ticha... A taky se mi moc líbily písně z jukeboxu a nový repertoár kapely Armády spásy.(3.6.2005)

  • Jossie
    **

    Hezký námět, ale to je tak vše, co je na tomhle filmu hezké. Herecké výkony strašlivé, děj je neuvěřitelně pomalý, humor v tom nevidím . Nemám co dodat. Pokud jsou všechnu filmy Aki Kaurismäkiho podobné, už vím, že je nemusím vidět a o nic nepřijdu.(4.6.2005)

  • emma53
    ****

    Tak tímhle filmem a to jsem ho slyšela dabovaný si mě Aki získal úplně. Ten, kdo nezná jeho režijní rukopis, tak bude pro něj možná Muž z minulosti hůř stravitelný. Já byla naopak nadšená jeho smyslem pro absurdní humor, který byl zřejmý ze skvělých dialogů a z různých maličkostí např. sázení brambor, praní košile, večeře pro dva a mohla bych pokračovat. To všechno dělá z Akiho filmů skutečně originální, ale i nezapomenutelnou podívanou, alespoň pro mě určitě.(5.12.2012)

  • zputnik
    *****

    Ve filmech Aki Kaurismäkiho se často objevují rozličná společenská témata a problémy. Ve snímku MUŽ BEZ MINULOSTI se tímto tématem stává bezdomovectví - téma dost citlivé na to, aby se dalo profesionálně zprznit. Aki Kaurismäki se však svého úkolu zhostil na jedničku, a to i přesto (resp. i právě proto), že Aki Kaurismäki na to šel po svém, značně svojském způsobu. Nezaměnitelný rukopis, u kterého mám pocit, že jakákoliv kritika na formu je stejně bezpředmětná jako kritika kubismu či impresionismu. Díky Kaurismäkimu vzniklo neobyčejně citlivé, křehké, vážné a přitom s lehkostí (a s neskutečně jemným humorem) podané dílo, které je navíc jaksi více přístupné široké divácké veřejnosti. Aki Kaurismäki se dotkl i řady jiných témat: byrokratizace a složitost společnosti, ve které je jedinec bez pomoci "odborníků" víceméně ztracen atd. Shrnuto a podtrženo: Imho jeden z nejpřednějších zástupců toho nejlepšího z evropské nezávislé tvorby. Na závěr jedna zajímavost: V tomto Kaurismäkově snímku z roku 2002 se mezi herci objevuje také jméno Matti Pellonpää, a to i přesto, že Matti Pellonpää byl v té době již 7 let po smrti. Aki Kaurismäki tak činní z úcty ke svému příteli. V tomto snímku je možné vidět fotografii Matti Pellonpää na stěně jednoho baru. Matti tak "hraje" a "žije" v díle Aki Kaurismäkiho dál.(3.9.2003)

  • molotov
    **

    Nuda, kterou nezachraní ani několik vydařenějších momentů jako přepadení banky. Dokoukal jsem to jen z povinnosti.(5.6.2005)

  • betelgeuse
    ****

    Kaurismaki tentokrát téměř potlačil svoji depkoidní polovinu a natočil svůj vůbec nejlegračnější film.(31.12.2002)

  • Trellíno
    **

    Nebudu se tu omlouvat všem fanouškům Kaurismakiho za to, že kazím průměr jeho prý velmi dobrého filmu. Když se mi něco nelíbí, tak se mi to prostě nelíbí a basta fidly. Ja bych spíše souhlasil s těmi, kteří zde kritizují herecké výkony a dialogy, to je jedním slovem děs, ať už to byl záměr či ne. Dokoukáno spíše z povinnosti, abych byl tak nějak v obraze. Nevím, zda jsou takové i ostatní Akiho filmy, žádný jiný jsem neviděl. Pokud ale jsou podobné, pak je docela paradoxem skutečnost, že mě velice bavila poslední povídka v Jarmuschově Noci na zemi, která prý má být přesně v Kaurismakiho stylu.(11.10.2005)

  • belldandy
    *****

    Na Kaurismäkiho nezvykle "mnohomluvný" a "dějem nabytý" film. I tento film však staví na typických Kaurismäkiho kvalitách: minimalistickém a histerie zcela prostém hereckém projevu. Jak říká můj kamarád Mazzi: "Říkají jen to podstatné." Kaurismäkiho postavy toho mnoho nenamluví, o to důležitějším se však jeví co řeknou, když se k tomu konečně odhodlají. Kaurismäkiho filmy jsou všechno jen ne lacinou podívanou. A tak ani příběh muže, který se ocitne v důsledku přepadení a ztráty paměti na sociálním dně, není žádnou socio-politickou kritikou. Spíš jde o studii toho, jak se s danou situací může člověk vypořádat. Muž, který byl zbaven své minulosti, dokázal ze své situace vytěžit příležitost k novému-lepšímu začátku.(31.1.2004)

  • misterz
    ****

    Dojemný snímok, plný svojráznych postavičiek, zvláštnych situácií, humoru, láskavej situačnej irónie i rozumných dialógov. Táto príjemným dojmom pôsobiaca melodráma o vyhnancoch s tradičnými naratívnymi prvkami ma celkom pobavila, pričom všetko spolu bolo vystavané tak, že sladký koniec sem neskutočne zapasoval, čo samo o sebe pozitívne vyžarovanie zvýšilo ešte viac. 75/100(1.5.2016)

  • WANDRWALL

    Jestliže film dostal nominaci na Oscara, musel akademiky pořádně zaujmout. Mě ne. Nevěřím na ztrátu paměti a obnovení ostatních základních složek lidské psychiky.(27.7.2011)

  • Tomco
    ****

    moja prva zastavka pri tvorbe akiho kaurismakiho. prakticky nemam co vytknut, odsledoval som si jeden celkom zaujimavy pribeh, ktory moze u kazdeho z nas nabrat realne kontury. 70%(3.10.2007)

  • tukomaster
    ****

    Zpočátku se mi film příliš nelíbil. Nehezčí, nesympatičtí herci na okraji společnosti a navíc ještě dost chladné a nevtipné dialogy. Jak však film plyne postavy se stávají zajímavými a i ten minimalistický humor mi ke konci dokázal vyloudit mírný úsměv na rtech. Rozhodně pěkný film plný mírných kontrastů odskakující od brutality k komičnu. A taky dost zajímavý finský rock. 70%(30.5.2013)

  • WillBlake
    ****

    Geniální nezúčastněné dialogy jako stavební kámen nekompromisní tragikomedie. To znamená, že se směješ, ale není to komedie. Já se teda fakt smál. Ztráta paměti jako ztráta posraného života. Je to na pět, nebo ne? Teď nevím.(6.5.2014)

  • nascendi
    ***

    Komentár k prvému Kaurismäkiho filmu (Juha), ktorý som videl, som zakončil vierou v to, že uvidím ďalšie a lepšie filmy od tohto uznávaného režiséra. A je to tu! Muž bez minulosti je zdanlivo obyčajný film, ale zaryje sa do hlavy na veľmi dlho. Je to ťažko pochopiteľné, lebo filmov, kde hrá svoju úlohu amnézia som videl mnoho, v škandinávskej filmovej tvorbe nie som začiatočníkom, a napriek tomu ma film dostal svojou neuchopiteľnou atmosférou, presnými dialógmi a prirodzeným hereckým prejavom. Anderton píše, že ide o najznámejší a najobľúbenejší Kaurismäkiho film. Ja dúfam, že to tak nie je a že sa mi podarí vidieť aj nejaké jeho ďalšie dielo, ktoré na mňa zapôsobí porovnateľne.(17.7.2017)

  • sochoking
    *****

    Kde ten Kaurismäki na to chodí ??! Hned začiatok je hustý odpal do vesmíru á la : V drevenom kostole ti i tehla jebne na hlavu !! ( poľské príslovie ) Ked budete mať splín a pocítite ťažobu sveta , pustite si toto . Bud' vám bude lepšie , alebo sa obesíte . Kedže mám rád filmy , v ktorých hrdina začína od nuly , pomaličky sa vzchopí a začína sa mu dariť , je jasné , že i táto snímka zanechala vo mne hlboký dojem , a tak jej udeľujem plný počet . Odrazu mám chuť ísť aj na tú 12ku nočnú do tej drbnutej fabriky ! U mňa jeden z top filmov vôbec!(14.6.2010)

  • bassator
    *****

    Tohle je přesně to co hledám a co mě nemůže NIKDY zklamat. Film má vše co správný Kaurismäki má mít. Absurdní příběh, dialogy jak z nějakého zvlástního ústavu, bizardní "hrdinové" a jejich úžasné myšlení a chování a Kati Outinenovou. Jen škoda, že Markku Peltola není Matti Pellonpää. Nedokážu si skoro už Akiho filmy bez něj představit. Bohužel se ve filmu objevil už jen na fotografii... - 19. 3. 2012 - 95%(19.3.2012)

  • Snorlax
    ****

    Nikdy bych nevěřila, že může zafungovat spojení dramatu a absurdní komedie, když je to vše navíc šmrncnuto mírnou romantikou. A ono jo. A dokonce velmi dobře. Všechny dramatické chvíle jsou nádherně shozeny absurdními dialogy. Zdá se mi, že Muž bez minulosti je mnohem vyspělejší film než pozdější Le Havre. Škoda, ale na druhou stranu to ve mně probouzí chuť podívat se na starší filmy pana režiséra.(29.5.2012)

  • Slarque
    ****

    Málem ho zabili! Ztratil paměť! Ne, pokud čekáte, že za chvíli hlavní hrdina zjistí, že je dokonalým zabijákem, spletli jste si film. Akiho Kaurismäkiho prostě vždycky přitahovali málomluvní outsideři z okraje společnosti a tohohle jen v úvodu připravil i o minulost. Kdysi střídal vážné filmy s komediemi, ale pak mu komedie zvážněly a do dramat se vloudil vtip (jako tady ty odkazy k filmům o Leningradských kovbojích). Není to nejlepší Kaurismäkiho film (a sotva je to fantasy), ale i tak je skvělý.(26.11.2004)

  • eLeR
    ****

    pre mňa neskutočne optimistická záležitosť ... výborné!(28.1.2015)

  • Šandík
    *****

    Kaurismäki má osobitý styl a není úplně snadné se jím prokousat... Téměř všechno dělá přesně obráceně než by divák uvyklý mainstreamové filmové produkci čekal. Myslím, že je nepochopením mluvit o špatném herectví, prkenné kameře, podivném střihu či neobratně formulovaných replikách, neboť jde zcela nepochybně o velmi důmyslnou stylizaci. Přitom příběh člověka nejen do hloubky zasáhne, ale ještě navíc je neuvěřitelně zábavný. Mnoha místům jsem se smál tak hlasitě, až to přilákalo spolubydlícího z vedlejšího pokoje. Zkrátka pokud máte pocit, že nelze zkombinovat bláznivou komedii, romantickou lovestory, sociálně kritický film a ještě lecos dalšího navrch, aniž by to celé nebyl naprostý, vnitřně nesourodý blábol, pak Kaurismäki to takříkajíc s ledovým klidem dokázal. Klobouk dolu... Zajímavé komentáře: Douglas, Rob Roy, pepino, Lukasenko(8.6.2008)

  • seale
    ***

    Příjemně potutelný film. Líbily se mi záběry z periferie. Ale něco tam nehrálo.. dojem pokulhává.(11.1.2007)

  • rikitiki
    ****

    Líbí se mi ošumtělá, nevzrušivá atmosféra, se kterou hlavní hrdinové zvládají tak nějak mimochodem jednu životní ránu za ranou, a přesto se z toho vyvine příběh plný hlubokých vztahů. Minimalismus vnějškově projevovaných emocí se projevuje v minimalismu herců. /1. 10. 11./(1.10.2011)

  • rawen
    ****

    jak se tady pozastavoval nad tím že to není romantická komedie (golfista)... ona je to taková trochu fantaskní romance s komickými prvky - určitě by se to těžko zařazovalo :) film je krásný, o tom není sporu, stojí hlavně na herectví Markka Peltoly (já fakt nevím proč tady všichni nadávají na herce) a na scénáři Kaurismakiho - perlička: všimněte si kolik je v tom filmu kladných postav - skoro všechny! oproti starším Kaurismakiho filmům je to tedy výrazný posun někam úplně jinam... 8/10(13.1.2007)

  • Anderton
    ****

    Asi najoblúbenejší a najznámejší Kaurismakiho film. Vyznačuje sa tým, čo majú na ňom jeho priaznivci radi, čiže svojbytnými postavičkami, suchým humorom a happy endom. Teda aspoň podľa toho, čo som od neho videl. Jednoduché posolstvo sa v európskom arte vidí dosť poskromne, hlavne, ak má byť pozitívne. Kaurismakimu sa darí bezkolízne prepojiť rozprávkovosť a tvrdú realitu fínskej lúzy.(18.5.2012)

  • Tatatranka
    ***

    Muž bez minulosti zavřený ve vakuu přítomnosti. Hadrový panák smetený na okraj společnosti. Za okrajem hráze z lidských těl břeh a za ním voda - hlubina rybí rozkoše. Rozkoš bez paměti - v dotecích, polibcích Vše již dávno neplatné odeznívá.(29.3.2009)

  • Terva
    ****

    Neuspěchané a absurdní.............................(10.10.2011)

  • DDT
    *****

    Nový Kaurismäki ve staré formě aneb jeho nejlepší film od "Bohémského života".(29.5.2003)

  • Mr. Lobo
    ****

    Severské filmy (ty, s nimiž jsem se zatím setkal) jsou povětšinou bezútěšné. Toto je vzácná výjimka.(11.10.2015)

  • -Ravee-
    **

    Nenene.. Kaurismäki mě opět nepřesvědčil a jeho (jakkoli originální) styl se mi od základů příčí.. Absence jakéhokoli herectví a plytké dialogy se míjejí účinkem a já stále nechápu, jak tenhle finský podivín může být považován za jednoho z nejkvalitnějších režisérů Evropy..(19.4.2010)

  • keddy79
    ****

    Nesmírně zajímavý film. Jak svým obsahem, tak i svým podáním. Strohé ale výstižné dialogy měly něco do sebe. Tímto mi připomněl film Hoří má panenko. Ač nemám ráda dlouhé scény, kde se nic neděje, v tomto filmu je považuji naopak za přednost, protože tak dokonale utvářejí atmosféru. V mé paměti se usídlila zejména scéna studující rozdělování polévky zatím bezejmenným ale uzdravujícím se bezdomovcem při příležitosti kolaudace svého kontejneru. Aki Kaurismäki se mi představil dobře a v blízké době se jistě vrhnu na nějaký další jeho film. Už se těším.(19.3.2010)

  • Cimr
    ***

    Film mě prvními okamžiky velice navnadil. Scéna ve vlaku, následovaná útokem mladíků a pak ,,vstáním z mrtvých", to nemělo od dokonalosti daleko. Bohužel, postupem času se to proměnilo v... nic. Nebylo to nudné, ale ani nezapomenutelné. Je pravda, že Kaurismäki se snaží ze všech sil vysvobodit romantické příběhy od nejrůznějších klišé. Problém je, že do nich asi ta klišé patří. Nevím. Jsem z toho trochu rozpačitý, potřeboval bych to vidět ještě jednou. Každopádně se mi ale líbilo provázání příběhu s hudbou a absurdní situace, vyplývající z na první pohled tak nicotného problému, jakým je nevědomost svého jména.(12.1.2007)

  • jondzavid
    *****

    Doteraz najlepší kúsok od Akiho Kaurismaki je jeho najvypiplanejšie dielko - neodlišuje sa výrazne od jeho iných filmov, ale tentokrát dokázal vo svojom filme oživiť jeho typické outsiderské postavy do takých rozmerov, že nie sú len cool panoptikom akov Tatjane či Juhovi, ale romantický motív prekonáva doposiaľ jeho najlepší kúsok Mraky odtiahli. K tomu dokonalá hudobná zložka, nezávislé európske kino v najlepšej forme.(16.5.2005)

  • Damiel
    ****

    Nádherný film, který jasně ukazuje, že i provařené klišé - tj. ztráta paměti jako odrazový můstek - se může podat takovým způsobem, že člověk má pocit, že nikdy nic podobného neviděl.(19.12.2006)

  • JASON_X
    ****

    Když jsem tenhle film viděl kdysi dávno v kině poprvé, po celou dobu mi v něm strašlivě chyběl Matti Pellonpää, protože jsem na něho byl v Kaurismäkiho filmech navyklý, a v hlavní roli jsem si tedy stále představoval jeho. Ale nikdo holt nejsme nesmrtelný... a každý jsme nahraditelný. A po třetí projekci už si zase film těžko představím bez M. Peltoly (vida - M.P. jako M.P.). Navíc Peltolův dělník opravdu vypadá jako dělník a ne jako jeho karikatura. A Pellonpää se objeví aspoň posmrtně na fotografii v baru, kterýžto moment se mi hrozně líbí. Jinak je to pořád starý dobrý Kaurismäki se svou nezaměnitelnou poetikou, kterou mám tolik rád, tzn. že příběh se odehrává v naší společnosti, ale lidé v něm žijí jako u dna společnosti třetího světa, moc toho nenamluví a s jejich emocemi je to jako se šafránem. Už postarší Kati Outinen to v uniformě Armády spásy ohromně sekne, kvartet armádních muzikantů s chic pěnicí to válí parádně, takže spokojenost veliká.(23.6.2016)

  • hygienik
    *****

    Doposiaľ neprekonaný vrchol fínskeho filmu.(30.12.2016)

  • sek
    ****

    Jeden z nejlepších filmů roku. Jednoduché až banální a přitom tak výsostně lidské a silné. Nejlepší Kaurismäki?(15.1.2003)

  • Skip
    ****

    Další z Kaurismäkiho filmů o životních loserech. Nedosahuje kvalit jeho mistrovského filmu Život bohémy, přesto ale patří k tomu nejlepšímu v jeho filmografii.(27.6.2005)

  • Elfias Dóže
    ***

    Dle mého zbytečně unylá povídačka o "druhém narození". Jediné co mě zaujalo je, že i přes chladný styl vyprávění (pro mě charakteristický rys Severské kinematografie), můžu film označit přídomkem - radostný. A také nesmím zapomenout zmínit scénu bankovní loupeže, ta má v sobě totiž cosi nezapomenutelného. 65%(14.9.2012)

  • halogenka
    ****

    Stoicky klidný film s velice zvláštním a kouzelným humorem.(2.4.2006)

  • FilmFan24
    **

    ...aneb Jak je těžké najít sám sebe, když si nic nepamatuju. Zajímavé a osobité...i když, aspoň pro mě někde na půli cesty. Tak nějak nesdílím obecné nadšení úzké části publika.(21.7.2008)

  • Chrysopras
    ***

    Mé očekávání bylo daleko větší. Aki má obrovskou aureolu výjimečného tvůrce, ale v tomhle filmu jsem ji neobjevil, tak snad příště...(31.12.2007)

  • Gianni_B
    ****

    Moc pěkný a příjemný film.(26.6.2006)

  • kagemush
    *****

    Mé druhé setkání s panem Kaurismäkim (poprvé jsem měl tu čest s Drž si šátek Taťjáno) a opět nadšený.(26.4.2009)

  • d-fens
    *****

    ocenenia : Cannes 2002 - Veľká cena poroty, Najlepšia herečka (Kati Outinen) ◘◘◘◘ Oscar 2003 - Nominácia na najlepší zahraničný film ◘◘◘◘ ...pre mňa stelesnenie humanizmu...bez zbytočných rečí a veľkých giest, povedané všetko(27.3.2006)

  • Jim_Beam
    ****

    Film úsměvný, posmutnělý, absurdní, ale rozhodně má své kouzlo a stojí za vidění.(27.12.2007)

  • Tommy.D
    ****

    Tak jako spousta Kaurismäkiho hrdinů i tento je hned zpočátku v nezáviděníhodné situaci. Co se mi ale na muži bez minulosti líbí, je způsob, jakým svoji situaci přijímá. Neztrácí odhodlání, odvahu, naději, nenechá svět plynout kolem sebe. Nečiní mu problém bydlet v bezdomovecké kolonii, hledat (byť mizernou) práci... Nikdy není tak blbě, aby nemohlo být ještě hůř.(1.8.2011)

  • DruidKarel
    ****

    1390. hodnocený film:(13.5.2013)

  • Flyer
    ***

    Nebýt hrozných hereckých výkonů a mizerných dialogů, zajisté by se jednalo o skvělý film. Právě herci jsou největším zklamáním. Od snímků tohoto typu očekávám procítěné výkony, opak je zde pravdou. Herci své role ztvárnili bez sebemenšího zaujetí, kromě toporného stylu mluvy byly rovněž nepřirozené jejich pohyby a gesta (jako by herci byli před kamerou nervózní nebo co). Kladnými stránkami filmu je jednoznačně příběh a celková myšlenka, přesto jsem čekal mnohem více.(3.6.2005)

  • Mitzi
    ****

    Hodně zvláštní film, který se určitě nemůže líbit "všem". O kousek nebo i o hodně mi posunul vnímání některých věcí, na které jsem si dřív udělala jiný názor... jen se to nedá moc popsat slovy, je to POCIT. Geniální režie, jakoby zbytečné záběry kamery... a pak právě ty mnohými zmiňované "špatné herecké výkony" se mi strašně líbily, to je důvod, proč se tomu příběhu dá naprosto věřit. Většina z nás jsme ve vlastním životě "špatnými herci". Zkuste se natáčet půl dne kamerou a pak se na to koukat :-D Každopádně se mi moc líbila myšlenka, že spoustu věcí člověk nemusí řešit, protože se prostě "vyřeší samy", když nic moc neočekáváme...(19.2.2007)

  • laik_60
    *****

    hovorte si čo chcete, mne sa tento spôsob filmu páčil, a zabavil som sa. Dej, .... postavy... dialógy .. ba i samotný príbeh ... všetko tak nejak navodené do zvláštneho až absurdného stavu .. čo napokon filmu dalo charakteristicky rys - a charakter. Film odporúčam sledovať s titulkami a užijete si "dokonalost absurdity! .... hihi ... a na záver .. taká milá spomienka na ... "Smúti snáď strom za svojim opadaným lístím? " :)(29.1.2015)

  • dr.fish
    *****

    Musím říct, že Kaurismakiho začínám obdivovat za jeho schopnost natočit zábavný film s minimem postav, děje a prostoru. Jeho výprava vskutku není nákladná. Film by měl být vlastně naprosto stupidní slátanina a na první pohled i tak vypadá, ale jednotlivé scény do sebe skvěle zapadají, jsou dotažené, propracované, zkrátka to šlape jako hodinky. Celý film jsem jen zíral, jak to může být jednoduché a přitom tak dobré. Je to velký klasik, ten Kaurismaki.(2.3.2011)

  • Akumulátor
    **

    Mizerné, prkenné herecké výkony. Pitomé rozhovory. Ale asi to k filmu patří a cosi mě nutilo film dokoukat do konce.(31.1.2012)

  • rockwoman
    ****

    "Boží milosrdenství vládne v nebesích, ale tady na zemi si lidé musí pomoct sami." ...Tento milý film budiž důkazem toho, že i rána do hlavy štěstí přináší.(13.7.2014)

  • LeoH
    ****

    Málem jsem v pokušení přihodit i pátou. Jako starého zmlsaného kocoura mě nesmírně těší, když někdo umí vést film nečekanými cestami, aniž by přitom dělal divákovi naschvály. Jemný „prkenný“ humor též dokonale sedl, zvlášť dialogy s hlídačem kontejnerů jsou neodolatelné (hlavně na to prosím vás nekoukejte s dabingem). Hodně si cením i toho, že je tu Aki pořád svůj a přitom zase jinej, což je schopnost, která možná trochu chybí bráchovi Mikovi. Jo a Mattiho fotka na zdi v hospodě mě normálně dojala.(31.5.2016)

  • Martin741
    ****

    Velmi dobry finsky fryler od Kaurismakiho /Calamari Union, Stiny v Raji, Mraky Odthaly/o amnezii, ktorou trpi jeden clovek. Po zvyknuti si na novu identitu- kedze staru si nepamata - sa odrazu prihlasi minulost. Z hercov nepoznam nikoho, ale Kaurismaki je velmi dobry reziser, filmu sa rozumie a Kati Outinen bola vyborna. 85 %(18.6.2016)

  • Nepi
    ****

    Zajímavý film o muži,který po přepadení ztratí všechnu svou paměť a potuluje se světem, až narazí na skupinku lidí,kteří jsou schopni mu pomoci...V dnešní době americký filmů je tento film trochu jiný, i když zvláštní kafe...Ale kafe, na kterém si pochutnáte!!!(2.1.2006)

  • Thurin
    *****

    Miluji Kaurismäkiho humor. Muž bez minulosti navíc, přestože ukazuje život na okraji společnosti, je nevtíravě optimistický. Možná i lehce naivní, ale hezky a pomalu.(14.4.2012)

  • vitekpe
    *****

    Tento film obsahuje vse, pro co mam ve filmech A. Kaurismäkiho slabost...(29.9.2006)

  • Courtemanche
    ****

    Chytré dialogy (i perfektní humor), má styl, v hlavní roli vynikající Markku Peltola.(21.7.2015)

  • mcleod
    ****

    Lehký existenciální film se záblesky humoru. Chlápek bez úřední identity a bez minulosti si buduje nový život v nejnižších patrech společnosti odměřeného severského velkoměsta a pomalu zjišťuje, kým vlastně je. Časem se dozví i svoji starou identitu, ale přesto zůstane u svého nového života, který, přestože je těžší a "špinavější", je hlubší a zajímavější než ten starý. Občas je lepší vše hodit za hlavu a začít od začátku a od samého dna...(12.11.2011)

  • Autogram
    ****

    Je veľmi príjemné zistiť, že [spoiler] aj keď bol hlavný hrdina M na začiatku filmu štyrikrát zabitý [koniec spoileru], ľudská dobrota na tom svete nevymizla. Tej sa mu dostane v rôznych podobách a režisér si z toho všetkého aj z diváka robí pekne krásne dobrý deň. Dokázal som na tú vlnu naskočiť a už som sa viezol, veľmi príjemne, až do konca. Veľké neduhy spoločnosti, aj tie malé ako nevšímavosť, sú naservírované pekne na podnose v divadelnom spracovaní, až som očakával, že niekde vykuknú hlavy divákov z obecenstva.(4.4.2017)

  • Mikino00
    ****

    Moc pěkný, takový lidský film. Je opravdu lepší vidět takovýhle film ze života a ne americké verze, kde se člověk se ztrátou paměti musí vždy k cílí prostřílet. Opravdu po všech stránkách příjemný film.(27.9.2011)

  • kapibara
    ****

    geniální film.....s-pro Kaurismakiho netypickou-špetkou humoru o tom,že nemít nic je vlastně fajn(8.2.2007)

  • cajke
    ***

    a půl(12.2.2007)

  • dormouse
    *****

    Život se dá prožít i na okraji společnosti a podivní obyvatelé slepovaných příbytků a prázdných sudů, odkázaní na pomoc Armády spásy, nemusí být nutně nešťastní a zlomení. Kaurismaki nám podává skoro tragický příběh muže, který ztratil paměť a s ní i svůj minulý život. Přenáší se však přes těžkosti osudu s lehkostí a suchým humorem. Film o lidech bez peněz a bez domova, který člověka nedrtí pěstí nemilsrdného soudu ani své postavy nezobrazuje pábitelsky podbízivě, je milý, něžný a velice vtipný.(5.6.2008)

  • Slimak
    ****

    Zajímavý film o muži o kterém víme pouze to že vystoupil z vlaku a po šarvátce s chuligány a ráně do hlavy utržil kompletní ztrátu paměti.Když se probere neví kdo je ani zda má někde domov a rodinu.Začíná proto od nuly na okraji společnosti...po jídelnách a azylech....seznamuje se s novými lidmi kteří budou teď jeho rodina.Jemu je to fukar...neví co bylo před tím a neví jak se jmenuje....a už se to nedozví...ani my.(31.7.2008)

  • DannyBoy80
    ***

    No popravdě nic moc. Ze začátku se dějí hodně nevysvětlitelné věci, které vůbec nechápu, proč ve filmu jsou. Pak to jede pomalu, herecké výkony jsou hodně toporné, bezemocionální a nudné. Možná, že sami finové jsou takoví. Nejvíc mě pobavilo, když ošuntělý bezďák příjde do Armády spásy pro nové oblečení a odchází jako vystřižený z reklamy na armaniho včetně fešných lakýrek a kravaty. Nechápu. Jakous takous svoji poetiku to mělo, ale tyhle nelogičnosti a problém ztáty paměti švihnutý jen okrajově, to trochu ubíjejí. Mohlo to být mnohem silnější.(10.4.2009)

  • dozana
    *****

    FebioFest 2014 - Parádní černý humor(9.5.2014)

  • sona123
    ***

    Já mám Kaurismäkiho ráda, jeho styl vyprávění, specifické barvy - tady navíc přibyl i svérázný humor, až mi cukaly koutky. No ten příběh je banální, ale pouť hlavního hrdiny určitě zajímavá (klube se z něj pěkný filuta, i když nijak ve zlém) a song kapely Armády spásy, které bezejmenný dělá tak trochu manažera, tak mi vytřel zrak. Bavilo mne to.(8.2.2011)

  • werewolf69
    *****

    Muž bez minulosti s neistou budúcnosťou! Kaurismakiho najlepší looser a zároveň môj najväčší hrdina. Možno to vyznie hlúpo ale rád by som bol muž bez minulosti a začať všetko od znova. Je to film do nepohody drsný a zároveň krásny ako život sám.(12.2.2013)

  • bloodcountes
    ****

    Výborný snímek, skvělá atmosféra odvrácené tváře Helsinek, záumčivě pomalý, nejednoznačný obraz chudoby a života na okraji, kde lze najít své nové, znovuvzkříšené, svobodnější a opravdovější já.(8.3.2015)

  • Pedro
    ***

    Moje první setkání s Akim Kaurismäkim. Výsledek? Rozpačitost... Žánrový hybrid, který místo toho, aby z této své vícejakosti těžil, tak se v ní ztrácí. Párkrát se člověk zasměje, ale do komedie má tenhle film daleko. O přesvědčivém dramatu se vzhledem k dějové schematičnosti rozhodně také mluvit nedá. Přesto se jisté kvality tomuhle filmu upřít nedají... Napadá mě nerudovská otázka: Kam s ním?(9.7.2006)

  • Wawer
    ***

    Pěkný film, se zajímavým scénářem a osobitým hlavním hrdinou, který se v ponurém prostředí snaží po ztrátě paměti získat své místo. Hodně rozvleklé vyprávění a některé poněkud rozpačité herecké výkony sráží můj celkový dojem jen lehce nad průměr. Lepší 3*(8.8.2013)

  • Kroupa
    ***

    Film je postaven na velice specifické atmosféře a je podáván způsobem, který je ke světu vizuálně nelichotivý. Příběh se odehrává v prostředí bezdomovců a celkově lidí ze dna společnosti, kteří mají jak problémy ryze vlastní, tak dané svou situací. Zápletka je založena na naprosto "vykradeném" klišé a snaží se jej podat jinak, než jsme zvyklí. Nemyslím si, že úspěšně. Film je dost zdlouhavý a dost předvídatelný, což mu vzhledem avizovanému "jinému" pohledu ubírá na hodnotě. Nakonec mám pocit, že tvůrce ani nebyl motivován nějakými novátorskými ambicemi. Přesto je to film podnětný a nabízí pár velice dobrých momentů(6.12.2006)

  • Sista
    ****

    perfektní minimalismus, z hlavního hrdiny padaj hlášky jak na běžícím pásu...první třetinu filmu jsem si dokonce myslela, že to má být někdy z 50. let, pak se ale ukázalo, že ošuntělé helsinské pobřeží se zrezlými příbytky a obyvateli - vyděděnci společnosti, naprosto dokonale vystihuje vnitřní, slovně neventilovaný svět pana M.(1.7.2007)

  • myc-hal
    *****

    Ten film mi sedl jako ... prostě sedl dokonale. Uvědomil jsem si, jak mi je evropský styl vyprávění bližší a Kaurismäki mě přeqapil svým humorem. Lehký naivismus nebo spíše hlazení po duši (hlavnímu hrdinovi se zkrátka vše, krom toho, že jej málem zabijí, daří) mi přišel jenom vhod. (FK, 1.3.2012)(2.3.2012)

  • galiyosha
    *****

    Keď sa jedná o točenie filmov, v ktorých viamenej o nič nejde, Kaurismaki je jednoznačne svetovou špičkou. MUŽ BEZ MINULOSTI je asi jeho najpríjemnejšie a najprístupnejšie dielo. Hodnotiť herecké výkony ako zlé je pomerne scestné, lebo akoby komixovo-karikujúci štýl vykresľovania postáv je pre Kaurismakiho typický.(21.4.2003)

  • Lapacka
    *****

    Asi jediný film ze sociální série mého oblíbeného finského režiséra, který u nás vyšel na DVD a to jako příloha časopisu Hype. Pro mě mimořádně kvalitní film. Příběh člověka, který po přepadení v parku ve velkoměstě začíná "žít znova", bez paměti, bez dokladů, jako bezdomovec. Kaurismäki vypráví o tom, jak asi je možné překonat podobnou totální krizi. A to i v systému, kde je vše postaveno na adrese, čísle sociálního pojištění, úřední identitě. K tomu milostný příběh, téměř beze slov a gentlemanský jako vždy u Kaurismäkiho. Rock and Roll, periferie okraje Helsinek, vzpoura bezmocných na severský způsob.(12.2.2009)

  • bery71
    ****

    Škoda že film, který je po všech stránkách obrazově vybroušený, ale přesto není schopen si udržet stejnou tvář po celou délku. Možná že si za to můžu sám, protože Kaurismäkiho styl nehereckých filmů mi v zásadě nesedí, ale já sám jsem zaznamenal několik hlušších míst. Na druhou stranu, například scéna hudebních vystoupení je drásající. Mám smíšené pocity - uvidíme po příštím zhlédnutí.(23.4.2010)

  • Empire
    ****

    Tento film je podán jako realita s humorem. Filmy ze severních zemí Evropy jsou často herecky a s dialogi velice podobné, narozdíl od jiných je tento napůl humorný (což ostatní jsou těžká a často i pesimistická dramata).(2.6.2005)

  • Ba-jo
    *****

    Na Kaurismakiho poměry nezvykle optimistický film. Film s hlubokým sociálním podtextem postavený na minimalistických (nikoliv minimálních) hereckých výkonech o lidech, kteří se ocitli na okraji společnosti. Na tradičně depresivní finské poměry témeř "bláznivá komedie". Herecký výkon Kati Outinen mě opět nezklamal.(5.8.2010)

  • Thomas_xxxxx
    ****

    Super film. A čerešničkou na torte je dvojminútový prehovor šušlajúceho fínskeho advokáta. Pri tom som sa schuti zasmial.(5.10.2013)

  • De Large
    *****

    Neobyčajne obyčajný príbeh... Písaný životom, nezlomnou vôľou a láskou. Skvelý Peltola, skvelý Kaurismäki.(20.4.2004)

  • depp
    **

    Bohužel netuším, co je na tom dobrého. Je to můj první kontakt s Finskou kinematografií a ten film opravdu vypadá dost finsky - je takový syrový s velmi divným humorem a divnými hereckými výkony. Opravdu nevím jestli je to umělecký záměr, nebo ne, ale každopádně mě to nezaujalo.(29.9.2006)

  • arkie
    *

    Nepochopil som, je to poriadna nuda.(20.2.2007)

  • PanthercOY
    *****

    Je to takovy poctivy petihvezdickovy snimek. Nebyl jsem z nej tzv. hotovej, nicmene ume zachycoval jinak nesdelitelne, a to jak by se lide chovali a jak by mluvili, kdyby misto toho nedelali ty opicarny, ktere se naucili. Poeticke a uprimne.(18.10.2007)

  • lenzi
    *****

    Lahôdka pre diváka, ktorému sedí tá zvláštna Kaurusmäkiho "poetika" a herectvo-neherectvo postáv vo filme. U mňa spolu s Bohémskym životom to najlepšie od Akiho. A aj keď sa nejedná čisto o komédiu, nasmial som sa ešte viac, ako trebárs na Leningradských kovbojoch.(1.11.2010)

  • Dr.Cilka
    ****

    Uzasny absurdny humor je hlavnou devizou tohto snimku, ktory ukazuje ze kazdy zivot sa da zit, a ze aj na tom najvacsom smetisku sa da vyhrabat stastie.(4.6.2012)

  • Rockerman
    ****

    Můj druhý Kaurismäki a opět velmi dobrý! Absurdní příběh, absurdní dialogy, postavy hořce komediální. Půjdu po této finské stopě, jako ohař a myslím, že se budu bavit!(24.12.2017)

  • SpaceOdyseus
    ***

    Dalsi prehlidka Akiho osobiteho stylu: klasicke schema pitoresknich postav, na dren osekanych dialogu, nulovych hereckych vykonu, rock'n'rollove hudby a starych aut, ostatne jako u vetsiny jeho filmu. Jenmi tu trosku chybel absurdni humor, ktery me tak bavil u jeho ostatnich snimku.(28.8.2018)

  • awokado
    **

    v tomto filmu mě herecké výkony připadly jaksi strnulé a jejich dialogy byly příliš formální, strojené -- že by to byl záměr režiséra??(26.12.2007)

  • hero_bk
    *****

    Kaurismäki je geniální!! Naprosto geniální film po všech směrech! Nevím, kdy naposledy jsem dostával u filmu takové záchvaty (nenuceného) smíchu, ačkoli ten film v podstatě vůbec vtipný není. Zbožňuju Kaurismäkiho styl, kde všechno dokáže vyjádřit minimem slov a s ještě méně emocemi. Přepadení banky pofinsku je úžasné, zvlášť scéna v trezoru (Dochází nám vzduch. Hm.). Celkově se jedná o jeden z nejlepších filmů, co jsem měl tu čest vidět. Čest Kaurismäkimu! Díky tomuhle bude nesmrtelný!(25.10.2011)

  • Sir Ludvig
    *****

    Pripájam sa v tom, že utorok večer je najlepší čas na zhliadnutie Muža bez minulosti.(16.6.2003)

  • pepino
    ****

    Krásně toporné dialogy, skoro bezemocionální scény, žádné zbytečně rychlé pohyby, k tomu ještě typická finská hudba které jsem na chuť vůbec nepřišel ale bez níž by to bylo poloviční... Prostě někdo Kaurismakiho poetiku přijme, někdo do ni kopne... Napadá mě snad jedno přirovnání : "Finský Jarmusch".. ( i když Jarmuschovi jsem přišel na chuť více)(3.2.2007)

  • Hank
    ****

    Příjemně bizardní komedie...jenom by mě zajímalo, zda ty šíleně prkenné herecké výkony byly schválně nebo to vyplynulo ze situace a nebo to prostě bylo nechtěné?:)(21.12.2009)

  • barteca
    ***

    Námět zajímavý, ale zpracování v retrostylu budovatelských filmů mi nesedlo.(15.11.2011)

  • nooly
    *****

    Důkaz, že síla diváckého zážitku se nemusí měřit jen počtem vybuchnutých aut. Přičtěme laskavý humor a skvělou hudbu. Od nynějška beru tento snímek za svoji srdeční záležitost.(14.12.2010)

  • vitac.
    ****

    Další z Kaurismäkiho citlivých filmů o záhybech lidského života. Rukopis je jasný - zalíbení v "dřevním" rocku, postarších vozech, jídlu, pití a dýmu, oblíbená množina herců, ... Pomalé tempo a svérázné dialogy (které někoho nudí, ale jiný - třeba já - si je vychutnává a zdají se mu, mimo jiné, vtipné:)), jakási stydlivost a opatrnost romantické roviny, krásná kamera... Pro mix toho všeho nemůžu jeho filmy nemilovat. Snad jediné, co Muž bez minulosti lehce postrádá, je údernost snoubící se s kratší stopáží, jakou měla například "Taťána", film podobný a přesto úplně jiný. Čas navíc ale nepřišel nazmar a o to detailnější svět nám režisér/scénárista nabízí... Čtyři a půl.(11.10.2013)

  • MeGab
    odpad!

    Odpad jsem dal nejspíš kvůli tomu, že jsem čekal komedii a dostal film v podstatě úplně o ničem. Jeden něco říká, všichni ostatní prkenně stojí a čumí, někdy na hovořícího, jindy doblba.(3.10.2016)

  • Muso

    Velmi ťažko ohodnotitelný snímok.Na jednej strane nezmyselné scény, ktoré akoby parodovali sami seba, čo netuším či bolo zámerom(hneď scéna v nemocnici, rozhovor bezďákov pri obede,..). Dialógy takťiež niekedy na úrovni ľudí postihnutých vyšším stupňom demencie a niekedy hodne vtipné(napr..."co sem dlužen?..nic..když mě uvidíš ležet hubou k zemi otoč mě na záda") Ale naproti tomu zas ploché herecké výkony a ako som už spomenul nelogické samoúčelné posuny v deji..Je to prvý film od Kaurismäkiho čo som videl a tak si asi ešte s hodnotením počkám na ďalšie, abych mohol aspoň vytušiť či všetko to čo som postrehol bolo zámerom, alebo to ten chlapík proste ináč nevie:)(9.9.2007)

  • Neth
    ****

    Další Kaurismäkiho pohled na lidi na dně. Toporní herci, kteří odříkávají vážným hlasem podivné věty. Normálně (a oprávněně) by to film odsoudilo do věčných lovišť. Ale u Muže bez minulosti to je jiné, sice to může znít prapodivně, ale o tohle tu právě jde, to filmu dodává ono je ne sais quoi. Navíc jsem se s Peltollou a Outinen po Kauvas pilvet karkaavat cítila jako na schůzce se starými známými a to rozhodně není špatný pocit:o)(11.11.2008)

  • kedluben
    *****

    trapnost, neuchopitelný humor, zase ty barvy a skvělý auta, trochu prkenný herecký výkony... no prostě je to zase tady!!!! asi jsou i lepší jeho filmy, ale jinak... koncert.(11.2.2009)

  • brasek
    ***

    Snímka zo života komunity bezdomovcov a chudákov. Zo začiatku taká sympatická melodráma a neskôr... no povedzme to tak, že príbeh svojím obsahom nie je zaujímavý, ale Aki Kaurismäki ho zaujímavým spravil.(17.7.2017)

  • Lukasenko
    *****

    Tento snímek mě velmi překvapil a je to to nejlepší, co jsem za poslední dobu viděl. Mám rád jednoduché mezilidské příběhy, které dokážou pobavit, trochu i dojmout, ale nedosahují to prvoplnánovými postupy. Kdo tomuto snímku vytýká špatné herecké výkony, ten ho nepochopil. Na minimalismu totiž tato dokonalost stojí, ale rozhodně nepadá. Aki Kaurismäki sděluje světu jednoduchou myšlenku: "člověk může začít vždy odznovu, hlavně musí zůstat člověkem a s lidmi".(1.3.2004)

  • Monika001
    *****

    První film Akiho Kaurismäkiho, který jsem měla šanci vidět. Nadchl mě tak, že chci vidět další. Pokud bych měla specifikovat žánr, zařadila bych ho do kategorie "nezařaditelný". Tento film má v sobě všechno, trochu akce, trochu romantiky, trochu dramatu, trochu absurdna, trochu komedie....Zkrátka všechno, co dnešní divák potřebuje. I když je Muž bez minulosti minimalistický snímek, budí velké ovace a bouře smíchu. Postavy disponují suchým humorem a vám chvíli trvá, než vám dojde, že to nemyslí vážně. Postavy jsou samy o sobě komické, asociální a v běžných životních situacích naprosto ztracené. Závěr by se dal označit za klišé, ale v ceém kontextu tak nepůsobí. Některé scény jsou přitažené za vlasy a vy zkrátka musíte příjmout alternativní realitu, kterou si pro vás pan režisér přichystal.(28.8.2011)

  • Wolfvater
    ***

    Film to není snad špatný, ale když jsem se zamyslel, jestli bych si jej pustil znova, musel jsem uznat, že asi ne. Nezaujal tolik moc. Vlastně ani nevím důvod. Něco tomu prostě chybělo.(12.9.2015)

  • 90125
    **

    Film ma svoj štýl a kúzlo. Akoby poviedka z Prazskej pětky. Chodiace roboty, ktore bez stipky emocii proklamuju svoje podivné texty. Svojska rozpravka, ktora zahreje pri srdci o ludoch, ktori jeden druhemu pomahaju, bez toho aby zato ocakavali odplatu. Vravim, rozpravka. Svojsky, sucho minimalistické, delikatne ironické. Skromnemu humoru neprekaza ani patetickost. Za socialnu dramu by som to neoznacil, na to je to prilis nadnesené. Je to pekné, ale druhy krat to vidiet nemusim. Asi by som sa nudil. 58%(14.5.2017)

  • quinnet
    *****

    Je to prvý film tohto režiséra, ktorý som videl. Veľmi jednoduché až prostoduché dialógy, čudný strih a kamera, diskutabilné herecké výkony - toto všetko hovorí za maximálne 2 hviezdičky. Lenže ono tak nejako funguje. Film má atmosféru, ktorá ma jednoducho dostala - dávam štyri hviezdičky. Piata je za vynikajúcu hudbu - škoda, že sa nedá kúpiť soundtrack.(19.6.2006)

  • Ferguson
    *****

    Snímek s mou oblíbenou atmosférou filmu noir.(18.10.2006)

  • el.magiko
    ****

    Vysokoprocentní pomalu plynoucí velmi milá tmavá/černá komedie (samozřejmě nejen) o lásce, obohacená finskou nesmělostí a tou NEJSUŠŠÍ značkou geniálního HUMORu (nemohu nevypíchnout alespoň drsňáka šmelináře Anttilu, "pro přátele Bič Boží" a postavy pronášející montypythonovsky zavánějící věty s ledovými výrazy ve tvářích)! Herecké výkony jsou přesně takové, jakých je třeba a v dialozích nepadne ani jedno nadbytečné slovo. Ušito na míru!(21.10.2006)

  • Jurcekk
    *****

    Môj obľúbený Kaurismäki. Zeby preto, že dohulený?(9.3.2011)

  • HRom99
    ****

    Kľudne by som si to pozrel ešte raz už len kvôli tým vtipným dialógom. Scénky s pobrežným policajtom alebo pri prepade banky fakt nemajú chybu. Kam sa hrabú americké thrillery!(28.4.2012)

  • bloks
    ***

    Trochu nudný film, dosť pomalý, s nevýraznými hercami a podivnými dialógmi. Akurát námet zaujal.. Tento film je dosť preceňovaný, Kaurismäki má lepšie filmy.(24.6.2014)

  • farky
    ****

    Moje prvé stretnutie s Kaurismäkiho tvorbou dopadlo na výbornú. Milá romantická zápletka s prekvapivo príjemným koncom. Zvláštne úsečné dialógy mi najskôr prekážali, ale tie vlastne dodávali filmu na autentičnosti. Viacerí komentujúci píšete o dabingu. rtvs dávala film samozrejme v pôvodnom znení s titulkami. Dabovať takýto film mi príde zvrátené.(9.4.2017)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace