poster

Muž bez minulosti

  • Finsko

    Mies vailla menneisyyttä

  • Německo

    Der Mann ohne Vergangenheit

  • Francie

    L´Homme sans passé

  • Slovensko

    Muž bez minulosti

Drama / Komedie / Krimi / Romantický

Finsko / Německo / Francie, 2002, 97 min

Režie:

Aki Kaurismäki

Scénář:

Aki Kaurismäki

Kamera:

Timo Salminen

Hrají:

Markku Peltola, Kati Outinen, Juhani Niemelä, Kaija Pakarinen, Sakari Kuosmanen, Annikki Tähti, Anneli Sauli, Elina Salo, Outi Mäenpää, Esko Nikkari, Pertti Sveholm, Matti Wuori, Aino Seppo, Janne Hyytiäinen, Antti Reini, Marko Haavisto, Jukka Teerisaari, Jouni Saario, Jyrki Telilä, Risto Korhonen, Panu Vauhkonen, Tom Wahlroos, Vesa Mäkelä, Aarre Karén, Eeva-Liisa Haimelin, Kalevi Heinämaa, Anton Peltola, Tuire Tuomisto, Joona Karastie, Jouni Marjaranta, Vappu Lysti, Ritva Harteva, Raija Lähteinen, Eeva Penttinen, Peter von Bagh, Matti Oinonen, Aarre Ritola, Aarno Kuussalo, Anja Angel, Eira Ritvanen, Pentti Kirstilä, Olli Varja, Keijo Nyrhinen, Liisa Mustonen, Sulevi Peltola, Erkki Lahti, Markku Pätilä, Helka Viljanen, Eero Nykänen, Silu Seppälä, Erkki Puskala, Henry Astikainen, Juha Springare, Jukka Salmi, Aki Hirvensalo, Pasi Kokkoniemi, Mika Roiha, Andrej Černyšov, Matti Nylund, Jouni Kortesato, Timo Linnasalo, Heikki Mattila, Hanna Jokinen, Toni Salminen, Pentti Auer, Olavi Tuomi, Atte Blom, Inkeri Ahola, Annamari Ajo, Esko Aksela, Christian Aniche, Obidra Aniche, Leiff Berg, Eino Bollström, Erkki Greus, Pia Gustafsson, Reino Halonen, Seppo Harjunpää, Erno Haukkala, Rauno Heikkilä, Pertti Heikkonen, Reima Heiskanen, Kauko Hietanen, Erkki Hiltunen, Marjatta Hiltunen, Jussi Jalkanen, Seppo Juusonen, Toivo Koivisto, Ismo Hirvonen, Tauno Holmström, Jyri Hämäläinen, Teuvo Härkönen, Jari Jolkkonen, Tommi Kaarna, Mika Kainulainen, Esko Kauppinen, Leena Kaurismäki, Arto Keränen, Meeri Kiukas, Kari Koukkari, Marketta Kujamäki, Maire Kuussalo, Jouni Laakkonen, Ritva Laaksovirta, Juha Lehtonen, Seppo Majasto, Henri Lagerroos, Kirsti Lamminen, Liisa Lehikoinen, Anne Leino, Jorma Leino, Kari Lindström, Lars Lindström, Lauri Linna, Ismo Liukkonen, Jarmo Luoma, Antti Lähteinen, Roosa Lähteinen, Pentti Makkonen, Pekka Malmi, Harri Nieminen, Miira Niska, Juha Nivala, Jukka Rautiainen, Juha Salmén, Antti Nuojankoski, Juha Nurmi, Mika Nurminen, Seppo Nykänen, Richard Nyman, Kirsi Pasanen, Timo Patjas, Saini Penttilä, Juha Pesonen, Anna Puupponen, Maiju Puupponen, Minna Rahikka, Reino Riihitupa, Antti Ruishalme, Anja Saastamoinen, Juuso Salmén, Pertti Salmenjoki, Maarit Tirkkonen, Tuula Törmälä, Sinikka Usvamaa, Samuli Vauramo, Ritva Vepsä, Pentti Viljakainen, Konsta Väänänen, Sanni Salo, Juha Savolainen, Alpo Seppälä, Julle Siika, Tauno Sorsa, Eero Taipale, Marja-Leena Taipale, Veijo Tissari, Martta Tuomaala, Mika Tuuhea, Petri Uusranta, Kai Valkeala, Raimo Virrantuomi, Kai Vuorinen
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (123)

  • Kroupa
    ***

    Film je postaven na velice specifické atmosféře a je podáván způsobem, který je ke světu vizuálně nelichotivý. Příběh se odehrává v prostředí bezdomovců a celkově lidí ze dna společnosti, kteří mají jak problémy ryze vlastní, tak dané svou situací. Zápletka je založena na naprosto "vykradeném" klišé a snaží se jej podat jinak, než jsme zvyklí. Nemyslím si, že úspěšně. Film je dost zdlouhavý a dost předvídatelný, což mu vzhledem avizovanému "jinému" pohledu ubírá na hodnotě. Nakonec mám pocit, že tvůrce ani nebyl motivován nějakými novátorskými ambicemi. Přesto je to film podnětný a nabízí pár velice dobrých momentů(6.12.2006)

  • golfista
    ***

    Nevím přesně, kdo určuje žánr u filmů v téhle databázi, ale tenhle film je všechno, jenom ne "Romantická Komedie" a ještě k tomu "Fantasy" ! :) ... Hezký film, při kterém si vedle hlavního hrdiny i vy (pokud máte srdce) uvědomíte, že ne všechno co bereme jako samozřejmost je důležité. Poznávání daleko důležitějších věcí na mě ale nepůsobilo tak silně, jak jsem si představoval .... u mě 70%.(28.10.2004)

  • Cival
    ****

    Dojemny snimek se skvelym scenarem, prijemnym rezijnim retrostylem klasickych filmu a (s vyjimkou Kati Outinenove) spatnymi hereckymi vykony.(10.1.2003)

  • Douglas
    ****

    Finský osobitý autor Aki Kaurismäki tentokrát sáhnul po oblíbeném thrillerovém klišé - ztrátě paměti - a natočil geniální film (který s thrillerem nic společného nemá). Pečlivě vypilovaný scénář o osudech hrdiny, který se musí v novém prostředí zorientovat, začít znovu od začátku a najít sám sebe, natočil v mírném retrostylu, přičemž si vychutnává každý okamžik svého podivného příběhu o lidech na nejnižší společenské úrovni. Absurdní svět Muže bez minulosti je totiž kromě silné ústřední dvojice zaplněn řadou dalších nezapomenutelných postaviček a Kaurismäkim oblíbených absurdních situací.(15.11.2005)

  • Houdini
    ***

    Oscar 1 nominace: Cizojazyčný film . . . . . . . . .. Zlatá Palma - výběr(23.6.2004)

  • Radyo
    *

    Nechci tady být za prudiče, ale Kaurismäki asi nebude zrovna můj typ režiséra. Viděl jsem tři jeho filmy a tento mi přišel jasně nejslabší. Úroveň dialogů nebudu moc komentovat, neboť nevím, zda za to mohl příšerný dabing, či zda to celé byl režisérský záměr, každopádně mi ale připadali i herci velmi toporní (další záměr?). Přidá-li se k tomu podivný střih, není se co divit, že mé hodnocení je takové, jaké je. Budu tady asi proti (skoro) všem, ale holt takový je život - když se mi něco nelíbí, nebudu se nad tím rozplývat jen proto, že to dělají všichni. A tohle je zářný případ, kdy OPRAVDU nevím, co na tom všichni vidí...(31.5.2005)

  • T2

    Rozpočet FIM 8miliónovTržby USA $921,847Tržby Celosvetovo $9,564,237(14.9.2008)

  • Renton
    ****

    Scénář: Aki Kaurismäki .. Postarší muž, psychicky na dně, s kufrem v ruce, přijíždí vlakem do cizího města. Krátce na to je přepaden partou mladíků, těžce zmlácen a o vše okraden.. Po probuzení a útěku z nemocnice se ocitá v kolonii bezdomovců a protože si absolutně nic z předešlého života nepamatuje, zapojuje se do toho právě objeveného... Velice podivný film a to hlavně co se scénáře (fakt divné dialogy), toporných hereckých výkonů a staromódní režie týká. A příběh, ten je naštěstí (více méně) v pořádku - je lehce dojemný a lehce humorný. "Tak malé je lidské srdce, tak široké a bezedné, skrývá velké sny..." 75%.(5.6.2005)

  • Faye
    ****

    Ztráta paměti, ztráta vlastního já, výměnou za něco mnohem lepšího-duševní klid. Minulost je pryč a nezbývá než tu prázdnotu zaplnit. Novými dojmy, kamarády a možná láskou. Co na tom, že nový začátek je na úplném dně společenského žebříčku. Ochota pomoci je nastavena jinak a za jinou platbu. Snadno se sežene bydlení, minulý nájemník umrznul, elektrika je gratis, stačí kámoš se šroubovákem, matraci věnuje další, má prostě jednu navíc. K tomu, být „někdo“ mezi bezdomovci, je pořád být někdo! Herecké výkony nejsou sice na Oscara, ale film stojí za to!(28.9.2005)

  • Pohrobek
    ****

    Proč? Herci jako kdyby právě odešli od neúspěšných přijímaček na konzervatoř. Dialogy jako podivná spleť absurdity s poetickým existencionalismem. Humor, jenž ne a ne nastoupit v tu pravou chvíli. No, ale proč - proto. Toho solidárně všelidského dojmu normální neobyčejnosti, síly postav, osudů i příběhů šlo možná dosáhnout právě jenom takto. Film jsem viděl potřetí, pokaždé v jiném znění a opět musím jednu hvězdičku přihodit. Kdo ví? Na počtvrté mě to možná zasáhne ještě silněji.(4.6.2005)

  • Rob Roy
    ****

    Tenhle film s dabingem podle mě hodně ztrácí. Minimalistické scény, neuvěřitelně suché a jakoby bezemoční dialogy hlavních postav a zajímavé postavičky vytváří zvláštní, ale velmi vtipný humor. První věc od Akiho, kterou jsem viděl a velmi dobré. Velmi originální scény, ve kterých začnou postavy mlčet, vy očekáváte střih a ono nic. Vychutnejte si trochu ticha... A taky se mi moc líbily písně z jukeboxu a nový repertoár kapely Armády spásy.(3.6.2005)

  • Jossie
    **

    Hezký námět, ale to je tak vše, co je na tomhle filmu hezké. Herecké výkony strašlivé, děj je neuvěřitelně pomalý, humor v tom nevidím . Nemám co dodat. Pokud jsou všechnu filmy Aki Kaurismäkiho podobné, už vím, že je nemusím vidět a o nic nepřijdu.(4.6.2005)

  • emma53
    ****

    Tak tímhle filmem a to jsem ho slyšela dabovaný si mě Aki získal úplně. Ten, kdo nezná jeho režijní rukopis, tak bude pro něj možná Muž z minulosti hůř stravitelný. Já byla naopak nadšená jeho smyslem pro absurdní humor, který byl zřejmý ze skvělých dialogů a z různých maličkostí např. sázení brambor, praní košile, večeře pro dva a mohla bych pokračovat. To všechno dělá z Akiho filmů skutečně originální, ale i nezapomenutelnou podívanou, alespoň pro mě určitě.(5.12.2012)

  • zputnik
    *****

    Ve filmech Aki Kaurismäkiho se často objevují rozličná společenská témata a problémy. Ve snímku MUŽ BEZ MINULOSTI se tímto tématem stává bezdomovectví - téma dost citlivé na to, aby se dalo profesionálně zprznit. Aki Kaurismäki se však svého úkolu zhostil na jedničku, a to i přesto (resp. i právě proto), že Aki Kaurismäki na to šel po svém, značně svojském způsobu. Nezaměnitelný rukopis, u kterého mám pocit, že jakákoliv kritika na formu je stejně bezpředmětná jako kritika kubismu či impresionismu. Díky Kaurismäkimu vzniklo neobyčejně citlivé, křehké, vážné a přitom s lehkostí (a s neskutečně jemným humorem) podané dílo, které je navíc jaksi více přístupné široké divácké veřejnosti. Aki Kaurismäki se dotkl i řady jiných témat: byrokratizace a složitost společnosti, ve které je jedinec bez pomoci "odborníků" víceméně ztracen atd. Shrnuto a podtrženo: Imho jeden z nejpřednějších zástupců toho nejlepšího z evropské nezávislé tvorby. Na závěr jedna zajímavost: V tomto Kaurismäkově snímku z roku 2002 se mezi herci objevuje také jméno Matti Pellonpää, a to i přesto, že Matti Pellonpää byl v té době již 7 let po smrti. Aki Kaurismäki tak činní z úcty ke svému příteli. V tomto snímku je možné vidět fotografii Matti Pellonpää na stěně jednoho baru. Matti tak "hraje" a "žije" v díle Aki Kaurismäkiho dál.(3.9.2003)

  • molotov
    **

    Nuda, kterou nezachraní ani několik vydařenějších momentů jako přepadení banky. Dokoukal jsem to jen z povinnosti.(5.6.2005)

  • betelgeuse
    ****

    Kaurismaki tentokrát téměř potlačil svoji depkoidní polovinu a natočil svůj vůbec nejlegračnější film.(31.12.2002)

  • Trellíno
    **

    Nebudu se tu omlouvat všem fanouškům Kaurismakiho za to, že kazím průměr jeho prý velmi dobrého filmu. Když se mi něco nelíbí, tak se mi to prostě nelíbí a basta fidly. Ja bych spíše souhlasil s těmi, kteří zde kritizují herecké výkony a dialogy, to je jedním slovem děs, ať už to byl záměr či ne. Dokoukáno spíše z povinnosti, abych byl tak nějak v obraze. Nevím, zda jsou takové i ostatní Akiho filmy, žádný jiný jsem neviděl. Pokud ale jsou podobné, pak je docela paradoxem skutečnost, že mě velice bavila poslední povídka v Jarmuschově Noci na zemi, která prý má být přesně v Kaurismakiho stylu.(11.10.2005)

  • belldandy
    *****

    Na Kaurismäkiho nezvykle "mnohomluvný" a "dějem nabytý" film. I tento film však staví na typických Kaurismäkiho kvalitách: minimalistickém a histerie zcela prostém hereckém projevu. Jak říká můj kamarád Mazzi: "Říkají jen to podstatné." Kaurismäkiho postavy toho mnoho nenamluví, o to důležitějším se však jeví co řeknou, když se k tomu konečně odhodlají. Kaurismäkiho filmy jsou všechno jen ne lacinou podívanou. A tak ani příběh muže, který se ocitne v důsledku přepadení a ztráty paměti na sociálním dně, není žádnou socio-politickou kritikou. Spíš jde o studii toho, jak se s danou situací může člověk vypořádat. Muž, který byl zbaven své minulosti, dokázal ze své situace vytěžit příležitost k novému-lepšímu začátku.(31.1.2004)

  • misterz
    ****

    Dojemný snímok, plný svojráznych postavičiek, zvláštnych situácií, humoru, láskavej situačnej irónie i rozumných dialógov. Táto príjemným dojmom pôsobiaca melodráma o vyhnancoch s tradičnými naratívnymi prvkami ma celkom pobavila, pričom všetko spolu bolo vystavané tak, že sladký koniec sem neskutočne zapasoval, čo samo o sebe pozitívne vyžarovanie zvýšilo ešte viac. 75/100(1.5.2016)

  • WANDRWALL

    Jestliže film dostal nominaci na Oscara, musel akademiky pořádně zaujmout. Mě ne. Nevěřím na ztrátu paměti a obnovení ostatních základních složek lidské psychiky.(27.7.2011)

  • WillBlake
    ****

    Geniální nezúčastněné dialogy jako stavební kámen nekompromisní tragikomedie. To znamená, že se směješ, ale není to komedie. Já se teda fakt smál. Ztráta paměti jako ztráta posraného života. Je to na pět, nebo ne? Teď nevím.(6.5.2014)

<< předchozí 1 2 3 4 6 7
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace