Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na konci 14. století jsou Země Koruny české zmítány tyranií a násilím. Jan Žižka a skupina jeho žoldnéřů jsou najati na ochranu králova zástupce. Jan prokáže skvělé strategické a bojové schopnosti. Následně je pověřen službou pro samotného krále, Václava IV. Zemi ale ve skutečnosti ovládá Jindřich z Rožmberka, nejbohatší velmož království. Jan dostává další delikátní úkol: unést Rožmberkovu snoubenku Kateřinu. Tím se nevyhnutelně zaplétá do vysoké politiky. Od té chvíle nemá na vybranou. Musí bojovat. Janovy žoldácké hodnoty se otřásají v základech. Vášeň, vina, chtíč i pomsta se stávají hnací silou jeho boje za spravedlnost a rovnoprávnost obyčejného lidu. V této době se z nájemného žoldnéře stává legenda. Rodí se vojevůdce, který bude bojovat za vše, v co věří. Historický film Petra Jákla vypráví o počátcích husitského vojevůdce Jana Žižky na pozadí bouřlivých událostí roku 1402. (Bioscop)

(více)

Recenze (1 025)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Jan Žižka je jedním z těch vojevůdců, který za svého života nikdy neprohrál bitvu, s takovou pověstí se dalo nějak očekávat, že se rodák z Trocnova dočká nějakého toho filmového zpracování. Zela jiného než v případě filmu Otakara Vávry z roku 1955. O novém filmu Jan Žižka ostatně nebylo možné slyšet. Film pořízený za půlmiliardy korun nově drží korunu v rámci nejdražších filmů všech dob, režírující Petr Jákl film propagoval, kde to jen bylo možné a celkově to vypadalo, že se za pomocí zahraničních koproducentů vydařilo realizovat velkolepý blockbuster v českých luzích a hájích. Jáklovi by se tak rozhodně měl sklopit klobouček za to, že realizaci filmu dotáhl až do konce. Je ovšem očividný zápal a schopnost dotáhnout svou vizí do závěru důvod k tomu, aby se nad filmem přimhouřilo oko ve stylu jednookého Jana Žižky?   Hned na začátek je důležité zastavit se u onoho titulu „nejdražší český film všech dob“, kdy sice půlmiliarda je částka, která v aktuální energické krizi není částkou k zahození, v přepočtu na americké dolary se ovšem bavíme zhruba o 25 milionech dolarů. Shodně stalo například slušné středověké béčko Ironclad z roku 2011 v režii Jonathana Englishe, kdy ovšem háček tkví v tom, že v porovnání s Janem Žižkou působil Ironclad až třikrát velkolepěji. I bez srovnávání s jinými středověkými podobně drahými snímky se prostě musí nechat, že by rozpočet ve výši 500 milionů dolarů tipl málokdo a Jan Žižka by rázem mohl být brán jako podivný tunel. Na rozdíl od jiných (zdravíme Tomáše Krejčího a jeho Posledního z Aporveru) tak sice Jákl dokázal svou vizi dotáhnout až do konce, nyní ovšem dochází k nemilému pocitu, že proběhlo tolik povyku pro nic.   Velkým lákadlem poté byli i zahraniční hvězdy, především Ben Foster v titulní roli a Michael Caine v roli lorda Boreše. Na zahraniční herce nejspíš padla též slušná částka rozpočtu a především se jejich jména budou krásně vyjímat u zahraničních distributorů, háček je ovšem v tom, že herci nemají dvakrát co hrát. Celé to tak působí dojmem, že kdyby místo Fostera na place pobíhal Jakub Prachař a místo Cainea Luděk Sobota, bylo by to vlastně úplně jedno, kdyby se jen v očích zahraničních investorů lákavost projektu zmírnila. Caine má nakonec ostatně ve filmu jen takové větší cameo, Ben Foster má poté opět smůlu v tom, že jeho známé neokázalé a nenápadné herectví pod slabým uchopením nedostává dvakrát příležitost zazářit. I přítomnost Til Schweigera vlastně ve finále působí zbytečně, výrazněji se ujímá jen Roland Møller. Jeho Torak sice působí jako by vypadl z úplně jiného filmu, Møller ovšem alespoň působí dojmem, že si svou roli užívá.   Jáklův Jan Žižka poté nemapuje Husitské války, odehrává se 15 let před jejich počátkem v roce 1402. Petr Jákl všude říkal, že měl Žižkovu historii zmapovanou (jde vlastně zmapovat něco, co je pořádně neprozkoumané a zahalené tajemstvím?) a někde šlo zaznamenat i větu o tom, že tohle je příběh, který měl Jana Žižku formovat v onoho neporazitelného vůdce lidu a bude se jednat o zásadní kapitolu Žižkova života. Háček tkví v tom, že přesně takový dojem Jáklův Jan Žižka nevyvolá, Jan Žižka ze scénáře Jákla a jeho otce Petra Jákla staršího nakonec vychází jako další charakter, jehož morální vývoj řídí jeho penis. Nebo možná jistá forma traumatu z dětství. Nebo obojí. Tak či onak, zda někdo na Jana Žižku vyráží a čeká, že se skutečně dočká zrození legendy, rázem se mu začne dost možná stýskat i po pojetí Otakara Vávry. A že to tehdy též nebyla žádná sláva.   Háček pochopitelně tkví v tom, že se Jákl sice může sebevíc mlátit do hrudi, že je vše zmapované, Jan Žižka ovšem vůbec nepřipomíná film, který by se řídil historickou přesností. A to je samo o sobě v pořádku. Bolestivější je naopak sledovat, jak se Jákl skrze zkušenosti s hollywoodskou produkcí snaží z Jana Žižky skutečně udělat spektákl. Už jeho Kajínek se ostatně pokoušel o rysy hollywoodského akčního thrilleru, jeho Ghoul se zase pokoušel svézt na úspěšném podžánru Found footage, tady poté nestačí dlouho přemýšlet a je jasné, že chtěl Jákl natočit české Statečné srdce. Vždyť i soundtrack Philipa Kleina se snaží čerpat z hudebních motivů Jamese Hornera, ať se ovšem Jákl snaží sebevíc, před produkční zápal mu chybí srdíčko. A to následně chybí i výslednému filmu.   Stačí ostatně pár minut a vystřízlivění z onoho oslavovaného velkého rozpočtu je hned na místě. Úvodní scéna v Itálii se například natáčela v lomu Velká Amerika, v něm se poté projeví další velký problém. Člověk by tak nějak čekal, že zkušený kaskadér bude vědět, jak na to s akčními scénami. Aby akce byla když už ne dvakrát kreativní, tak alespoň přehledná. Začne ovšem první akční scéna, dánský kameraman Jesper Tøffner vyvolá pocit, že během natáčení začal trpět Parkinsonem a že střihač následně jakoby nevěděl, co si s pořízeným materiálem počít. Zamrzí, že jsou pod střihem podepsaní Steven Rosenblum (Statečné srdce, Poslední samuraj) a Dirk Westervelt (Logan: Wolverine), kdy se dá ovšem snadno odtušit, že chyba nebyla na jejich straně.   Sázkou na nekonečné čerpání odjinud Jáklův Žižka absentuje v jakýchkoliv překvapení, kdy se zhmotňuje jakýsi podivný mix Statečného srdce, Hry o trůny či Ironcladu, kdy většina televizních pohádek rázem působí výpravněji a velkolepěji. Ať v oblasti velkolepější výpravy, půvabnějších kostýmů či audiovizuálních nápadů.  Představí se několik výraznějších postav, kdy je ovšem velmi těžké si k postavám vybudovat jakýkoliv vztah a ještě těžší je při jejich náhlém skonu projevit pocity smutku, je velmi snadné mít ty postavy u zádele. Paradoxně postavy, které se jen mihnou a díky zmatenému střihu je v jistých momentech těžké rozeznat, že postava čerstvě umřela, dokáží zanechat větší dojem, kdy jen zamrzí, že ty dané postavy nedostali větší prostor. Parta Jana Žižky totiž po pěti minutách nemá vůbec důvod někoho zajímat, postava Žižkova bratra Jaroslava v podání Williama Moseleyho má zase problém v tom, že se rázem snaží scénář mezi bratry vyvolat jistou formu dramatu, aby následně příliš rychle vyprchalo.   Při prvním popěvu Ktož jsú boží bojovníci má divákovi ideálně naskočit husina, to ovšem v tak bezkrevném podání celé bitvy, která se primárně snaží Jana Žižku předvést jako vynikajícího stratéga, není možné. I sebelepší režisér by měl poté problém natočit přehlednou akční scénu v tak uzavřeném prostoru jako je jeskyně přítomná v tomto filmu, při této akční sekvenci se divák pravděpodobně může cítit jako po několika paňácích rumu, kdy mu to k tomuto pocitu dopomáhá neskutečně zmatený střih, který v akčních scénách působí skutečně tragicky ochotnicky.   Dramatická stavba u Jana Žižky prakticky vůbec nefunguje, působí to jako přesně navíc ten origin, který si nikdo nepotřeboval domýšlet a který už nikdo nemusel vidět. Když nezajímavější na celém filmu je posledních pár vteřin, které lákají na potencionální pokračování (které ovšem Jákl smetl ze stolu, kdy prohlásil, že k Janu Žižkovi řekl vše, co potřeboval), je prostě něco špatně. Nepřirozeně vybudovaná romance, bolavé pokusy o humor (kterých je ovšem naštěstí jen pár) a především pocit, že Jákl na Žižkovi strávil prakticky dekádu, aby nakonec ztratil trpělivost a výsledek tak nakonec vypadal.   Žižka poté skrze svou brutalitu splňuje zadání středověké řezby, která dokáže prodat drsnost středověku, v jistých momentech ovšem přeci jen brutální výjevy působí samoúčelně. Poměrně šedý vizuál poté nepůsobí jako ideální stylizace, ale prostě jako poměrně vizuálně odfláknutá berlička, která prostě vůbec není vizuálně lákavá. A argumenty, že toto vizuální pojetí přesně sedí ke špíně středověku působí jako jednoduché alibistické výmluvy.   Z Jana Žižky primárně vůbec nesálá žádná epika. V akčních scénách se komparzem šetří, výprava působí až ochotnicky a už od úvodní sekvence ve Velké Americe ty řeší o neskutečném pilování prakticky nekorespondují s výsledkem. Akční scény jsou absolutně bezduché a nezáživné. Chvílemi to tak energií celého filmu působí dojmem, že film netočil Petr Jákl mladší, ale Petr Jákl starší. Když si člověk ovšem vezme kolik režisérů okolo 70-80 let pořád točí tak energickým způsobem, i to slouží jako ideální nástroj k zamyšlení.   Nejsmutnější je Jan Žižka právě v těch momentech, kdy připomíná práci těch nejsnaživějších ochotníků, kteří ovšem při tvorbě fanouškovských filmů nemůžou do své produkce investovat stovky milionů. Člověk by přeci jen byl rád, že by u nás konečně vznikl velkolepý film, který by stál za zmínku. Když si člověk ovšem vzpomene, že mezi jiné nejdražší české filmy patří Tmavomodrý svět, Nabarvené ptáče či Bathory, navzdory různorodým kvalitám šlo vždy o filmy, na kterých byl rozpočet skutečně vidět. Jan Žižka se ovšem skrze svou neúspěšnou snah hrát si na hollywoodský blockbuster jen dokazuje, že by se měli ševci držet svého kopyta. Někdy to nejen stačí, ale vzniknou i mnohem zajímavější a lepší projekty.   Přesto platí staré známé, že v detailech je síla a nějaké ty detaily na Janu Žižkovi dobré jsou. Středověk se tak skutečně dokáže vyobrazit v poměrně nepříjemné podobě, daří se představit dobu, kdy už Jan Hus začíná v Betlémské kapli kázat a také to, že po smrti Karla IV. je království skutečně v rozkladu. Matthew Goode dokáže zanechat dojem jako budoucí král Zikmund, Karel Roden je jako král Václav IV. na menším prostoru slušný. Nejkomplikovanější ze všech postav je to nakonec s postavou Kateřiny v podání Sophie Lowe. Nejen díky snaze o umělý románek, ale i skrze fakt, že se tu někdo opět snaží představit silný ženský charakter, který přesto ve finále primárně lpí na přítomnosti mužů. I když se poté marketingové oddělení pokusilo v posledních týdnech Jana Žižku propagovat i jako film pro ženy, jen blázen by nejspíš Jana Žižku zvolil jako ideální film pro rande. Proč by to kdokoliv své něžné polovičce dělal?   Samotný film je poté věnován všem, kteří věří ve svobodu a nemají strach za ní bojovat, působí to ovšem přesně jako ta snaha o to, aby měl Jan Žižka nějaký přesah k moderní době. Je velmi snadné těmto prohlášením podlehnout filmům, které pojednávají o socialismu, období vlád Václava IV. a Zikmunda poté pochopitelně též bylo plné nespravedlnosti a utrpení. Přesto to opět působí jako snaha o nějaký umělý přesah, který ten film ve skutečnosti nemá. K tomu by možná stačilo, aby Jan Žižka fungoval jako charakter a nebo, kdyby se Jákl skutečně rozhodl natočit film dle těch zajímavějších a důležitějších momentů Žižkova života. Kdyby ovšem došlo na volnou předělávku Vávrova Jana Žižky, režisér Husitské revoluční trilogie by se nejspíš jen obracel v hrobě.   Petr Jákl si rozhodně zaslouží úctu za dotáhnutí svého Jana Žižky až k cílové čáře, k plácání po zádech a pokloně by to ovšem chtělo i dobrý film. Hezký ale k prdu? Spíš jenom k prdu.... () (méně) (více)

POMO 

všechny recenze uživatele

Silný herecký potenciál celého ansámblu. Ben Foster jako Jan Žižka perfektní, každý jeho pohled či výrok má ducha a koule. Fungují taky emoce a jednoduchý, ale dostatečně dramatický i akční příběh. Překvapí drsnost a vysoká míra testosteronu. Potěší kvalitní  instrumentální soundtrack. Co ale film sráží do průměru je režie, v některých scénách připomínající lacinější televizní brak. Např. ve scéně únosu snoubenky vidět naprostou bezradnost v přehlednosti, střihu, co a jak se děje. A podobných momentů je ve filmu více. Petru Jáklovi fandím za odvahu, ambice a plnění si klučičích snů, ale i on sám musí vidět, že zůstat u produkce a svěřit to např. Ronu Howardovi by přineslo jiný výsledek. ()

verbal 

všechny recenze uživatele

TT-TŠŠŠ, TT-TŠŠŠ, TT-TŠŠŠ, TT-TŠŠŠ – sudlice drží rytmus, všichni vozoví hradbiči se zhluboka nadechnou ááá tři – čtyři: „Ktož promrdal půl miliardy za lesní melodrama …“ - TT-TŠŠŠ, TT-TŠŠŠ - přidají se cepy a Džan Šyška solow: „Pool rouzpočtu padlow na mě a i Khejn je thu s náma…“ - TT-TŠŠŠ, TT-TŠŠŠ – a pozor, připraví se sbor negrů a ťamanů ze skupiny Džakl gous to Holýúd – tři čtyři: „Lááááska je tu s nami, buďme s ňou, láááska je tu s nami buďme s ňooooou …“. Paradoksně až posledních deset vteřin přineslo to, na co jsme všichni lačně chtěli dvě hodiny čumět a báli jsme se doufat. Dost nechápu tu prefíkanou strategii točit v našich lůzrech a hnojích jakože „velkovýpravnou“ fantasy o skutečné historické postavě, vysrat se na jakékoliv stěžejní události, které by mohly někoho aspoň trochu zajímat, a akorát uvalit astronomické částky za cizácké držky v přitroublé naději, že ty zajistí nějaký zahraniční úspěch. Ego? Pomníček? A tak po výplatě honorářů zbylo už jen na Vašuta a podprůměrnou středověkou telenovelu Šyška bygyns s výpravou průměrné východoněmecké pohádky, která venku, zvlášť u tolik kýžených a řádně zdegenerovaných pojídačů horkých psů, zaujme asi tak stejně, jako například trampoty s impotencí věhlasného rumunského národního hrdiny Basaraba Valašského. Nasraně druhé, pokud abstrahujeme od všech těch mentálně zaostalých, prvoplánových bulvárně kýčovitých Jakliád, osazování instáčových parazitů, kroužících sokolů, násilně vroubovaného, rádoby metaforického lvího safari, pičoplků o svobodě, které jako by vypadly z nějakého Landova NSDAP buzikálu, a od děsivě trapného vozového videoklipu k dlouholeté jedničce husitských hitparád, jedná se o příjemně temnou, brutální a vcelku záživnou mýdlovou operu s uspokojivou choreografií, solidního digitálního průvodce po nejkrásnějších českých hradech a na naše poměry rozhodně těžký nadstandard, kde je zřetelně vidět nadšení všech zúčastněných LARPistů, jakož i těch na scénografii zbylých patnáct mega českých. Jákl se už skoro naučil točit a nezbývá, než před ním poměrně hluboce smeknout, protože to musela být fuckt řehole, dát ten moloch dohromady, pohromadě ho i jakž takž udržet a neudělat moc ostudu. Navíc soudruha Žižku i mile rehabilitoval z Vávrova huhňavého páprdovitého otyloně s jitrnicí pod nosem na sympatického a svižného palcátníka. A tak je docela škoda té hospodyňkovské scenáristiky a zejména zcela bezúčelné kástingové megalomanie. Najebat tam Mádla s Kokotkem, bylo by to sice víc homo, ale zbylo by tak 150 mega na pořádnou Sudoměř!  Pro tržní srovnání promr(d/h)aného potenciálu není třeba chodit daleko. Stačí se podívat, jak vypadá holandský Míša de Ruyter, který stál necelou polovinu i s Karlíkem Tancem! ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Tak na tuhle akční selanku o pobíhání v lese Jákl potřeboval pomoc renomovaných historiků? No to mě poser Žižka! Vypadá to stejně nuzně jako americká Kněžna Libuše před 14 lety, střídají se tu v podstatě jenom čtyři lokace – les, kaple se Zikmundem, jeskyně a lom Velká Amerika - a jeden jediny osamocený (!!) pěkný trikový záběr za celý film (příjezd Boreše do středověké Prahy) celkovou lacinost toho všeho nespasí. Dříve jsem si myslel, že Jákl je aspoň šikovný producent, který dokáže generovat nadité pytle zlaťáků, ale i o tomhle už začínám pochybovat. Ironicky dodám, že jeho dosavadním vrcholem je krvežíznivé pořvávání v Pterodactylovi, tam s ním byla aspoň sranda. __ PS: Fuka už se nedá brát vážně, je k smíchu čím dál více. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Zajímal by mě původní scénář Petruše a Dobeše. Vůbec ne špatný film, který ale selhává v protichůdných tvůrčích snahách Hollywood versus česká historie - blockbuster to totiž moc není a film z českých dějin už vůbec. Teda pokud nepočítáte pár historických postav, zavázané oko a zpěv písně o božích bojovnících. Obecné snahy o natočení snímku o bojovnících za svobodu jsou patrné, ale co z toho? Nic není dotaženo a snad Jákl a spol. aspoň moc neprodělají. I když z Jena neuchcávám, tohle mu nepřeju. ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Malé vítězství lze spatřovat v tom, že Jan Žižka ani chvíli nepůsobí nechtěně směšně, což jsem se trochu bál, že bude. Produkčně je film zaopatřený solidně, zásadně ale selhává ve vyprávění. Já jsem se do toho příběhu prostě nedokázal dostat. Je to nepřehledné jak na úrovni celého toho dramatického oblouku politického pletichaření, tak i na úrovni jednotlivých scén (v nichž by bylo záhodno chápat kdo, kde, kam, ale ne vždy to chápat jde). Co funguje obstojně, to jsou sekvence s brutalitkami. Mohla to bejt solidní 80minutová špinavá středověká řezničina, ale když tu byly ambinace na větší hollywoodskej spektákl, tak holt bohužel. Mimochodem, já vlastně fakt nechápu, proč někdo natáčí film "Jan Žižka", přičemž si ze Žižkova života vybere období, o němž nikdo nic neví, takže je děj kompletně vyfabulovaný. Nekritizuju to ve smyslu, že bych to promítal do hodnocení, jen to zkrátka nechápu. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Ktož jsú boží filmaři a filmů jejich, talenti od boha dufáje v kladné divácké ohlasy. Já Petrovi jeden dám, nejsem ego divák, abych vyšiloval, že jsem nedostal pompézní bitvy s vojsky páně Zikmunda, ale spíše příběh o jednom frajerovi, který uplatňuje pozměněné učetní heslo zmlátit - být zmlácen. Filmařsky se mě to líbilo hodně, jednoltivé scény jsou dobře natočeny, bitvy a fighty odpovídali krutosti doby, hlavní hrdina Jan Žižka v podání Ben Fostera byl velmi lehce uvěřitelnej, vlastně k tomuhle nemám žádnou výtku, Divák nimral, jako že nejdřív přišel o opačné oko, brnění takový a makový, tak na to vysloveně seru, ale přece jen mě trošku přišlo, že příběh byl vyprávěn zmatečně, nedokázal do mě vpálit ty emoce, který taková doba s hrdinou-nehrdinou a jeho trablema vysloveně nabízí. To mě opavdu mrzelo nejvíc, navíc bylo trošku vidět že bitvy nevypadají příliš draze, víš taková jedna - dvě scény, který ti utevřou hubu na to populární "wau". Daleko lépe se využívali exteriéry, kostýmy, interiéry, to bylo dobrý. Petra Jákla si strašně vážím, že má na to dělat filmy nečeským myšlením, že se sebere jede do Hollywoodu a tam zajistí jména, stane se producentem to jako klobouk dolů a fandím mu. Ten film mě bavil, možná právě proto, že jsem si šel užít prostě film a neřešil název a jméno hlavního hrdiny. Je to mezi 3-4, ale dám nakonec 4, protože jsem si ho vlastně docela užíval. Edit 15.9. 2022 - Hodně jsem o filmu přemýšlel i pár dní po projekci a nakonec přendávám ze 4 na 3, je to kvůli málo přehledné kameře, jako typický příklad uvedu tu pronásledovačku v jeskyni, pak začínám mít stále větší problém s "marketing vs realita" , kdy je mě cpáno, kolik film stál, ale já to ve filmu prostě nevidím no a poslední co se mě honí hlavou je chování postav v nějakým smysluplným kontextu, takže ve výsledku mě ty 3* sedí k filmu mnohem více. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Koukám, že jsem jeden z mála, kdo filmu dal pět hvězd. Ale přitom mám pro to hned několik důvodů. Ano, mohl bych bědovat nad tím, že příběh byl ze začátku mírně zmatený a musel jsem hodně dávat pozor, abych pochopil, kdo má v tom středověkém světě jaké zájmy a proč ten dělá tohle a tamten zase ono. A ano, také bych se mohl vztekat nad kamerou během akční scén, která byla více než zmatená a chvíli jsem ani já sám nevěděl, co se kde děje a jestli vítězí dobro nad zlem nebo obráceně. Stejně tak bych si mohl hledat tisíc a jeden důvod, proč je ve filmu historicky něco na hraně nebo minimálně s pochybností. Já bych si třeba pochybovat rozhodně nedovolil, vzhledem k tomu, že na filmu pracoval uznávaný historik a z té doby toho navíc není ani moc známo. Já jsem ale všechny tyto důvody pustil z hlavy. Proč? Protože Petr Jákl natočil příběh jednoho z nejdůležitějších Čechů, přidal naprosto boží drsnou středověkou atmosféru a celé to nechal zaobalit do nádherného hudebního podkresu, kterému vládne klasická "Ktož jsú boží bojovníci" na několik variací. Natočil ho Hollywoodskou formou, s dobrými světovými herci, kde všichni jsou naprosto skvělí. Plus Ben Foster mě coby Jan Žižka vysloveně nadchl a Sophie Lowe jako Kateřina stejně tak. Natočil to v českém prostředí, v české přírodě a s českými hrady, které krásně nasnímal, čímž představil naší zemi celému světu. No a také světu představil to, o čem jsem mnoho let snil. Tedy to, že i my máme výraznou středověkou historii, kterou stojí za to znát, nebo o ní minimálně vědět. Ve světě, který pomalu ani neví, kde Česká republika je, je tohle příjemná vzpruha a entuziasmus Petra Jákla prodat film i do Ameriky z tohoto filmu činí unikát, který se horko těžko může zopakovat. A pokud ano, tak to bude druhý zázrak, protože první se vznikem tohoto filmu již stal. Pro to všechno dávám filmu pět hvězd. Odvyprávěl jeden z mnoha velkých příběhů naší historie a udělal obří službu naší zemi. Jakému jinému filmu bych měl dát pět hvězd víc, než Janu Žižkovi Petra Jákla? Teď už jen doufat, že lidi si film užijí a nebudou nad ním moc polemizovat. A když už, tak v tom smyslu, že je to alespoň donutí zjistit si o té době trošku víc a ne být hned etablovaný historik, jako se tady mnozí projevují. Egoisticky si hledat důvody, proč film zkritizovat, je totiž vlastnost, která nám rozhodně není cizí. Přitom si to tento film rozhodně nezaslouží. ()

MrHlad 

všechny recenze uživatele

Když jsem vyšel z kina, byl jsem takový smířlivý. Vlastně jsem Žižkovi přál, aby byl dobrý film a přál jsem to i sobě. Jenže uběhly dva dny a situace se trochu změnila. Respektive dost. Moc nevím, co bych na novince Petra Jáka chválil. Zároveň nemůžu tvrdit, že bych u českého velkofilmu nějak krvácel. Celkově to prostě „jen“ není příliš dobré. Upřímně třiadvacet milionů dolarů na výsledku vidět není, to je ovšem ta nejmenší potíž. Větším problémem jsou zoufale nepřehledné bojové scény, ale tím zdaleka nejhorším je samotné podání příběhu. Čert vem historickou věrnost, jestli brnění odpovídá době a podobné věci. Ovšem to, že Žižka je zoufale plochá postava bez fungující motivace a Ben Foster většinu času tápe, už problém je. Stejně jako celá druhá polovina, která se skládá víceméně jen z běhání po lese, vyměňování zajatců a hledání někoho, kdo se zrovna někam schoval. Vyloženě chválit tak můžu snad jen záporáka Rolanda Møllera, zbytek je však přinejlepším průměr postrádající režisérské nápady, zajímavý příběh i cokoliv jiného, co by nějak výrazně stálo za pozornost. Český velkofilm hollywoodských měřítek se rozhodně nekoná. ()

T2 

všechny recenze uživatele

║Rozpočet $20,3milióna║ Tržby USA $1,374,325║ Tržby Celosvetovo $4,418,699▐  Tržby za predaj Blu-ray v USA ║ Tržby za predaj DVD v USA ║ Petr Jákl má teda odvahu, to sa mu musí nechať. Pustiť sa do takéhoto pre Česko vysokorozpočtového filmu z takým dosť slušným medzi národným obsadeným. Nuž čakal som že to bude viac zadŕhať ale nakoniec si Jákl natočil asi skôr pre také svoje potešenie svojho českého Gladiátora. takže fajn. Vo veľa momentoch je to dosť porovnateľné ale samozrejme nie na tej zas oslnivej úrovni. V celku to ale šľapalo a aj bavilo.  /60%/ ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Dějiny z kamenolomu, lepší akci vídám pravidelně na promo videích schopných známých od šermu. Foster fajn, ale ta figura je tak medieválně random, že vůbec nevím, proč se s ní nějak ztotožnit. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Rozhodne ne zklamání! Škoda, že se autoři filmu nerozhodl zda chtějí Gladiatora, Statečně srdce nebo krvavy syrový středověký snímek z univerzálního prostředí. Film jde všemi směry, za mě romance ani Anna nefungují,ale vše ostatní celkem ano. Prostředí krásné,hudba a nádech odpovídající době. Při závěrečné scéně si člověk uvědomí,že tu materiál na něco většího byl... přesto mírné překvapení. ()

Algernons 

všechny recenze uživatele

Jako původ Jana Žižky to funguje docela slušně, člověk spatří, jak se přímo před jeho očima tento vojevůdce zformuje. Má to pár silných momentů a scén. Čert klidně vem, že až na jedno střetnutí využívající taktiku a strategii to nenabizí moc zajímavé potičky, jelikož jsou zběsile natočeny a sestřííhány. Nemusí to být o bojích. Jenže ono to ničeho jiného zas tolik nenabízí. Většina postav je plochá a nezajímavá, je tu až příliš vedlejších postaviček a ani jedna se vám pořádně nezaryje pod kůži. Ikdyž chápeme motivace postav, tak se každou chvíli mění jejich cíle a nakonci se tu vytáhne, až moc zbytečných obratů v ději. Trošku to neví, jestli to chce být širší popsání situace u nás a nebo původ Žižky a kvůli tomu ani jedna linka nešlape na 100%. Avšak člověk opravdu chápe bídný stav země, který křičí z každého záběrů, člověk opravdu nemá rád ty dobře vybudované záporáky a člověk se tak nějak baví. Chtělo to víc utáhnout scénář, film se totiž táhne a tak některé postavy a momenty vystřihnout nebo sloučit do jedné scény nebo postavy by určitě zásadně pomohlo. První půlka dost zábavná a druhá je víceméně pobýhání po lese. To že nejlepší boj je v polovině a né nakonci také moc nepomáhá, zvlášť když to finále je proti tomu vyloženě nuda a ke konci i lehce cringe. Ale za toho Žižku a Kateřinu tomu dám myslím si, že velkorysých 6/10. Jsem určitě rád, že takové filmy tu vznikají a byl bych rád abych jich bylo více a tak film doporučuji vidět. Cením Jákla, že se snaží posouvat limity, ale jako filmař mi tolik nesedí. Avšak kde jinde uvidíte zahraniční herecké velikány vraždit naše české herce? ()

Mazarini 

všechny recenze uživatele

Bylo tam toho hodne zle ale tak par veci super. Po traileru s rapem jsem ale cekal totalni dno a dostal jsem pomerne cool krvavy snimek s misty super herci a super atmoskou, ktera mohla byt mnohem silnejsi. Plus za finalni scenu, Fostera, krev, jatka a cervi Minus za absenci silny hudby, Bena Cristo (ktery dokurvil atmosku), idiotskou love story, neschopnosti vytvorit suspensi v dulezitych momentech (predavani?), finalni pohreb, ktery byl totalne k smichu a extremne nudne osvetleni v dennich interierech tak nadhernych lokacich, nechapu ()

Fr 

všechny recenze uživatele

„JESTLI SE ROZHODNETE BOJOVAT, MŮŽETE ZEMŘÍT. ALE PRO NAŠI VĚC!…“   Historka z časů husitských…  Tak moc k vidění tady toho není! Jáklovi nešlo o Žižku. Šlo mu o to, ukázat se světu, proto ti zahraniční herci. Nic proti nim, ale v rámci naší kotliny, bysme si vystačili sami! Gigantickej rozpočet se (zřejmě) díky VOD platformám vrátí, ale v hrdým českým srdci musí převládat zklamání. Bezemoční vyprávění plný (rádoby) drsnejch chlápků v celkem dobrý dobový atmosféře. V soubojích divná kamera. Navíc  Jákl nedokáže probudit nenávist k padouchům. Nefunguje to ani jako historickej film, ani jako středověká řežba. A protože nechtěl „lacinou“ krev, máme tady (další) bezpohlavní film pro Netflix? Vidět se to dá (hlavně kvůli tý pověsti, která film předcházela).   /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Neznám Vávrovu trilogii. 2.) Nevím, že středověk je modrošedej.                    PŘÍBĚH  ***  HUMOR  ne  AKCE  **  NAPĚTÍ  ne ()

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Medieval, Dark, Violent, Brutal CARNAGE!!! Pokud jsi sečtělý, knihami zavalený, nad všemi nadřazený a na kritika si hrající, tak TY! si film rozhodně neužiješ. Všichni ostatní se můžou těšit na pořádnou a nekompromisní středověkou řezničinu, která v tomhle ohledu nemá moc konkurence ani ve světě. Je to jeden z těch filmů, který kritici budou nenávidět a normální lidé milovat. Příběh není nejsilnější stránkou a já jsem rád, že Jákl nenaservíroval historické drama, ale soustředil se na akci, atmosféru, násilí a přírodu. Jde v tom hodně cítit snaha se zavděčit Hollywoodu a zcela to chápu a plně respektuji. ( Kdyby takových filmů v ČR vycházelo ročně 20, tak bych pochopil místní hořkost, ale první film svého druhu vzniklý u nás, za který se konečně nemusíme ve světě stydět, si rozhodně nezaslouží takovou špínu, která je na Žižku seslána). Já osobně potkat pana Jákla na ulici, tak mu potřesu rukou a řeknu, že je neskutečný frajer, za to, co dokázal a silně si jej vážím. Velmi oceňuji, že Jákl vybral nejatraktivnější scénerie v našem kraji, aby mohl ukázat celému světu, jak moc je naše příroda krásná. ( Adrpašské skály, Lom Velká Amerika, České Švýcarsko, Praha a spousta našich hradů)- hluboké dubové lesy a jezera. Milovník přírody se slastí bude na sedačce kroutit. Povedl se i cásting, kde Ben Foster jakožto Žižka je sympaťák a leadra jsem mu v pohodě věřil, ale Roland Møller tu však vítězí. Já osobně si stojím za názorem, že skvělý záporák je důležitější než hlavní hrdina a v tomhle případě si Jákl nemohl vybrat nikoho lepšího než Møllera. Ten chlap se narodil pro role villainů ( nedivil bych se kdyby byl Hajzl i v reálném životě, protože má na to i xicht) jeho předešlé filmy R, Severozápad, Motýlek, V písku: Příslib svobody, jest vzorným důkazem. Každou scénu si tu urval pro sebe, jde z něj respekt, je EVIL a přejete mu smrt. Bavil mě i Matthew Goode, který si zahrál slizkého hada, Sophie Lowe jakožto jediná ženská postava, ale je nádherná, silný ženský charakter, která se stará i o emoce a Michael Caine i na malém prostoru dokáže vykouzlit úsměv na tváři. Čeští herci zde nemají tolik prostoru, dá se říct, že jde spíše o camea. Líbilo se mi, že zde Jana Žížku trefně vystihli jako frajera přes intriky a lsti ( parádní bojová strategie a bojové taktiky tu hezky fungují). Líbila se mi i kamera a atmosféra tamní doby je tu zachycena velmi věrohodně. Je to špinavé, brutální, nekompromisní, syrové a velmi naturalistické ( dojde i na kozy!!). Připomene nedávného Seveřana. Gore je tu na velmi vysoké úrovni. ( Konečně pořádné GORE i v ČR, tomu říkám událost století). Uřízlé hlavy, useknuté končetiny, podřezané hrdla, krev cáká všemi směry a hlavně na mě, takže euforie dosahuje naprostého vyvrcholení. Při scéně se lvem jsem nadšením zařval, to byl takový masakr, že jsem si okamžitě vybavil tygra z Army of the Dead. Klobouk dolů, to byla epická scéna jak prase. Potěšila mě i skvěle gradující a epická bitva při akčních scénách, která tu skvěle pasovala a přidala na napětí. Nakolik je film historicky přesný netuším a vrtat se v tom může jen bezohledná Peacha, já se však bavil výborně. 8.5/10. () (méně) (více)

monolog odpad!

všechny recenze uživatele

Po nedobrých recenzích jsem nic extra nečekal s tím, že třeba budu příjemně překvapen, ale bohužel jsem dostal ještě mnohem méně. Nejsem člověk, který by řešil, že postava nosí kapuci, která se nosila až o sto let později, nebo že takhle se tehdy neoblékaly šlechtičny, ale prostitutky... Jde mi o to, aby se člověk u filmu pobavil a třeba s filmem plakal, smál se nebo v případě  porna masturboval. Tady ale není moc jasné, o co tvůrcům šlo. Jestli zábavné akční béčko, nebo dramatický historický spektákl, navíc je to podpořené šíleně špatným scénářem. A nejhorší je, že jsem si tak strašně přál, aby to nebyla pravda a jen parta tupých inťošů šikanovala tvůrce kvůli jiné vestě u klíčové postavy. Nejdřív pozitiva. Máme krásnou krajinu a nádherné historické památky. Hodně známých herců, kteří tu jsou, mám rád a historická postava by jim sedla (úmyslně říkám historická postava a ne role). Nic víc dobrého tu není. Teď k negativům. Všechno ostatní nefunguje. Příběh je tak nudný, depresivně pojatý, hloupý a v akčních sekvencích nepřehledný a obyčejný, že se na to nedá dívat. Tady se snažil někdo o druhou Markétu Lazarovou, jen si neuvědomil, že je naprosto neschopný patlal bez historického přehledu, s nulovým nadhledem a zároveň  i neschopný filmař. Žižkova motivace do budoucího boje s celou Evropou, kdy de facto jen mstí svoji mrtvou lásku, je tak absolutně hloupá, že to snad ani Jáklův kaskadérskými kousky rozmlácený mozeček nemohl myslet vážně. Střední část, v níž se kují pikle a intrikuje se, je tak strašně zdlouhavá, že by mě zajímalo, čí pozornost to neztratilo. Tenhle film se totiž nedá brát jako historický film kvůli všem hloupostem a tupým změnám oproti realitě, které tam jsou a nedá se brát ani jako zábavná popkornovka kvůli debilní snaze dělat z toho zdlouhavé umělecké drama. Zpomalovačky a depresivní táhlá hudba dobrý film a dobře napsané postavy neudělají, a tady toho navíc bylo fakt moc. Herci se snaží že všech sil, ale nemají co hrát a navíc jsou jejich postavy tak špatně napsané, že na nějaké sympatie od diváka nemají nárok. Taková skvělá šance to byla a takhle ji ta kaskadérská nula zkurvila. ()

Zeck 

všechny recenze uživatele

Dvouhodinové zoufalé pobíhání po lese, kamenolomu a jeskyni (středověká atmosféra jak víno), které občas okoření mizerně natočené šermovačky se 40 střihy za vteřinu, aby nikdo neviděl ten nulový komparz, otřesnou choreografii a plastové rekvizity. Výprava nulová, triky laciné nebo žádné, scénář neuvěřitelně špatný. Pocta Žižkovi, který je v titulcích správně vychválen jako nikdy neporažený mistrný taktik, což je doslova pár minut poté, co prohraje ve filmu a přijde o všechny muže  po naprosto tragickém plánu. Pocta tak velká, že pokud by ve filmu jeho postava vůbec nebyla, nezmění se vůbec nic. Navíc to na ten rozpočet vypadá šíleně lacině a nemít Jákl přírodní kulisy v podobě "středověkých" stromů, tak to nikdy nebude schopen natočit. Veškerý rozpočet evidentně padl na vyčpělé (kdysi kvalitní) herce, kteří si přijeli rychle vydělat na východ Evropy a bylo jim úplně jedno v čem se vlastně objeví. Foster ani nemusel předstírat to utrpení, stačilo poslouchat Jáklovy pokyny a při spuštění klapky zůstat přirozený. Rychle natočená lesní parodie na středověk, cením hlavně ten jeden trakař na seno, který měl znázornit nepřekonatelnou taktiku vozové hradby.  50 % ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Nevypadá to ani na těch 20 milionů dolarů, je to jen parta lidí běhajících po lese a přehrávajících nepřehledné akční scény s ještě nepřehlednějším pletichařením v mezičase. I kdyby to ale stálo 200, bude nebude to k ničemu, protože Jákl jen opisuje všechna klišé, co kdy viděl. Lidi po celém světě by mu urvali ruce s temným příběhem vymezujícím se proti Hollywoodu, ale on chce právě naopak dodat "velkofilm se vším všudy", na což nemá prachy ani know-how. V nejleppších momentech to má teda energii amatérského filmu kamarádů, co si hrají na opravdoví filmaře. Většinu stopáže to je ale k uzoufání nudné. Vlastně ani nevím, proč dávám dvě hvězdy. Možná z lítosti. ()

fuxoft 

všechny recenze uživatele

Po hrozných upoutávkách velmi příjemné překvapení a jediný český film posledních desetiletí, který funguje ve stylu "hollywoodského spektáklu". Zda odpovídají všechny historické reálie, to netuším a je mi to úplně jedno. ()

Související novinky

Finále Plzeň 2022 se blíží!

Finále Plzeň 2022 se blíží!

22.09.2022

Už po 35. se uskuteční filmový festival Finále Plzeň. Oslavy českého filmu budou v západočeské metropoli probíhat od 23. do 28. září. Během šesti festivalových dní můžete zhlédnout největší trháky… (více)

ČSFD Award pro Bena Fostera

ČSFD Award pro Bena Fostera

08.09.2022

Při příležitosti uvedení nejdražšího českého filmu do kin přinášíme všem filmovým fanouškům radostnou zprávu o udělení “ČSFD Award” americkému herci Benu Fosterovi, představiteli Jana Žižky. Foster,… (více)

Krásné Vánoce a PF 2022!

Krásné Vánoce a PF 2022!

24.12.2021

Přestože bylo letos velkých filmů obecně méně, protože kina začali otvírat až na konci května a Tomu Cruisovi se ještě nechtělo riskovat s Mission: Impossible 7 a Top Gunem, dočkali jsme se několika… (více)

Michael Caine oznámil konec kariéry

Michael Caine oznámil konec kariéry

16.10.2021

Aktualizace: Tak se zdá, že se herec těšil na důchod předčasně. Později svá slova změnil a jeho zástupce potvrdil, že hodlá pracovat i nadále.   Původní zpráva: Smutná zpráva z britských ostrovů.… (více)

Reklama

Reklama