Reklama

Reklama

Epizody(3)

Obsahy(1)

Obyčejní lidé a jejich vypjaté osudy v soukolí ideologií, špionáže a rodinných vztahů. Německá minisérie z doby, kdy Berlín dělila zeď. Německá dramatická minisérie spřádá hustou síť mezilidských vztahů, které mají společného jmenovatele v rozděleném Berlíně sedmdesátých let. Dvacátník Lars Weber dokončuje u východoněmecké státní bezpečnosti výcvik na agenta „Romea". Což znamená, že má být nasazen jako špión se specializací na navazování kontaktu s ženami za účelem získávání citlivých informací. Jeho první úkol jej zavádí do západního Berlína, kde má svůj šarm a naučené taktiky nasadit na Lauren Faberovou. Ta pracuje na americké odposlouchávací stanici Teufelsberg v britském sektoru a coby svobodná matka s rebelantským dospívajícím synem představuje z pohledu Larsových nadřízených ideální cíl. Další linie, které se s touto hlavní proplétají a protínají, zosobňuje např. Laurenina kolegyně a kamarádka Sabine Cutterové. Coby dcera vysoce postaveného důstojníka americké rozvědky také ona má svou krycí identitu. Přetvářka a skrývání vlastní podstaty jsou praktiky nejen agentů a pracovníků informačních služeb, ale i obyčejných občanů východního Německa. Platí to jednak o gay učiteli Axelovi, který kvůli lásce hledá cestu ven z Východu. Příležitost se mu naskytne, když se dozví, že někdo buduje tajný tunel, jenž má vést pod Berlínskou zdí. Stejně tak svá tajemství skrývá Klara, Larsova sestřenka a dcera Axelova pracovního kolegy. Coby nadaná plavkyně se pro své rodiče stává velkou nadějí na nemalé společenské výhody, které se ovšem neobejdou bez obětí.
Páteř série tvoří propracovaný scénář z pera význačné britské scenáristky Pauly Milneové. Každá z pečlivě vyprofilovaných postav v sobě zrcadlí odlišné aspekty studené války a toho, jak dobová ideologie pronikala do života obyčejných lidí a podmaňovala si je. Nenásilně se tak zde potkávají motivy jako posedlost komunistického režimu sportovními úspěchy, které měly být dokladem prosperity a odhodlání komunistického lidu, ale také obecná role sportovních utkání jako ideologického nástroje. Dojde i na pečlivě zrekonstruované praktiky Stasi jednak při výcviku agentů, ale i na její výslechové metody založené na psychologickém teroru. Skrze figuru Axela se nepřímo připomíná, že homosexualita byla překvapivě dříve dekriminalizována ve východním než západním Německu... Minisérie vznikala jako velká mezinárodní produkce. Natáčení probíhalo primárně v pražských exteriérech i filmových studiích a sešly se na něm význačné talenty z různých koutů světa. Nejzvučnějším jménem, které také producenti všude vyzdvihují, je švédská herečka Sofia Helinová. Představitelka ikonické Sagy Norénové ze seriálu Most zde ztvárnila Lauren Faberovou. V dalších hlavních rolích jí skvěle doplňují mladé herecké talenty Tom Schilling (Válečná generace; Sakra, kluku) a Friederike Bechtová. Režie byla svěřena Oliveru Hirschbiegelovi, který začínal v televizní branži, ale následně na sebe mezinárodně upozornil celovečerním filmem Experiment (2001) a svou pozici řemeslně vytříbeného profesionála stvrdil mezinárodním hitem Pád Třetí říše (2004). Oscarová nominace na nejlepší cizojazyčný film Hirschbiegelovi otevřela cestu do zahraničí, kde realizoval např. Invazi (2007) s Nicole Kidmanovou a Danielem Craigem či životopisný snímek Diana (2013) s Naomi Wattsovou. Do televizní sféry se vrátil již jako vyhlášen režisér v době, kdy médium díky trendu televize kvality mělo zcela jinou prestiž než v době jeho začátků na Komisaři Rexovi. Hirschbiegelovo jméno se objevuje pod prvními díly koprodukčního seriálu Borgia (2011) i u jednoho dílu historického seriálu TURN (2014) věhlasné americké kabelové stanice AMC. Pod společným nebem je prvním televizním projektem, který měl Hirschbiegel zcela ve své režii. (Česká televize)

(více)

Recenze (31)

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Němci už zase dokázali, že ve vypořádávání se s minulostí jsou bez konkurence. Příběhy několika lidí z rozděleného Německa sedmdesátých let pojednali jako antickou tragédii oblečenou v dederonu a panelákových kulisách. Ústřední postavu zprvu přesvědčeného špiona vrhne nelítostný osud do romance, o které netuší, že je zapovězená. Tělo snaživé plavkyně se mění vlivem nebezpečných pilulek podobně, jako když metamorfózou procházeli dávní antičtí hrdinové a změna jejich těl téměř vždy končila tragédií. Po svobodě žíznící učitel si sám naplánoval osud Ikara._____ Síla německé trilogie spočívá v názorné ukázce samozřejmosti, s jakou lidé ve východním (ale zčásti i v západním) Německu přijímali okolnosti, které jsou nepřijatelné. Normální bylo udávat sousedy, nutit dítěti chemické sloučeniny, souložit za vlast a hlavně lhát a lhát. Lhát tak často a všude, až se linie mezi lží a pravdou rozpily a člověk sám věřil, že takhle to má být. Nenormálnost byla vydávaná za normu a stala se oficiálním programem země. _____ Chválit můžu i výpravu, kostýmy a účesy (ledově krásná blondýnka od radarů vypadá jak ze staré reklamy na Niveu). Herecké výkony všech zúčastněných (mým oblíbencem je Tom Schilling, kterému bych – coby agentovi Romeovi – nejspíš už na druhém rande prozradila všechna strategická tajemství, která bych znala) jsou uměřené, ale i tak neokázale emotivní. Scénář si vybral klišé, která člověka napadnou při představě NDR. Lidé kopající tunel, státem adorovaní plavci i agent Stasi jsou ukázáni v až schématických situacích, kterým ale seriál dokázal vdechnout život. Proto divák cítí porozumění i soucit k postavám, které jsou vlastně záporné. ____ S KOUSKY DĚJE Všechny dějové linky končí otevřeně, což je dobře. V neodřeknutých momentech, které nemohly skončit šťastně. Všechny spěly k tragédii, a to, ať už by dopadly jakkoliv. Kdyby agenta stáhli zpět na Východ, ztratil by svou lásku, ale co by se stalo, kdyby ho s ní nechali? I kdyby dívka vyhrála Olympiádu, co s ní bude za pár let? Pokud by učitel dokázal přeletět hranici, jak by se mu žilo ve světě, kde nikoho neznal, když všechny své známé nechal za sebou? Tohle nemá, nemělo a ani nemůže mít dobré řešení. _____ Perfektním propracováním, reálným dějem se složitou, ale logickou, strukturou, skokově navazujícím střihem, výpravou – tenhle seriál mi prostě vyrazil dech. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Zasvěcený pohled do praxe Stasi a na život v NDR v roce 1974. 1) Závěr mě příliš neuspokojil, i když chápu, že film spíš chtěl ukázat poměry než konkrétní děj, a to se mu nesporně podařilo. 2) Jednu celou hvězdičku přihodím 33letému Tomu Schillingovi (špión Stasi Lars) ani ne tak za jeho herecký výkon, který byl standardní, ale za jeho neobyčejnou přitažlivost. Z tohoto pohledu nebyl špatný ani 25letý Jascha Rust (Emil, syn britské datové analytičky Lauren) nebo 35letý Hannes Wegener (homosexuální učitel fyziky Axel). 3) Filmovalo se v Praze v roce 2015. 4) Vtipný koment: pimp**. ()

Reklama

mira007 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Německý prvotřídní špiónský film z dob studené války. Vyprávění je sice na začátku sterilně chladné ( jak je zvykem filmů ze SRN), ale přes seznamující začátek do konce prvního dílu vtáhne diváka do děje a nepustí až do konce třetího dílu. Film je mozaikou několika osudů, kde nejsilnější je ten, kdy mladý agent Stasi je poslán do Západního Německa vycvičený, aby svedl analytičku NSA ( vlastně dvě). Hvězdy dávám za : 1) skvělá retro výprava 2) napínavý způsob vyprávění vyprávění 3) herecké obsažení 4) česká stopa - paneláky, herci 5) nahota - režisér svléká herečky úplně do naha o sto šest a nepůsobí to samoúčelně ( zas a znova musím srovnat s českou tv tvorbou která působí v současnosti jako zastydlá verze americké produkce, kde se snad ukázaná bradavka trestá fantem nebo co ) ()

BoredSeal 

všechny recenze uživatele

Pochmurný seriál o poměrech v NDR, který občas pražského diváka vyruší příliš známými kulisami předstírající NDR. Jde tu především o postavy, které jsou nějakým způsobem vláčené systémem, ať už jsou to členové rodinného klanu odevzdaného komouše - pracovníka Stasi nebo německo-americká rodinka analytiků z Teufelsbergu v západním Berlíně. Herci jsou velmi dobří a i když hodně lidí zklame ambiciózně "nedořečený konec", ve skutečnosti znamená, že postavy budou dál žít v nějakém svém pekle osobních kompromisů a závazků, což je hodně temné vyústění. Němci prostě umí. ()

mirra66 

všechny recenze uživatele

Plný počet, bez debat. Osoby, prostředí, život, vše nutí diváka přemýšlet - život není černobílý. V některých momentech bušilo srdce i v mé hrudi. Konec série byl zajímavý a pokud jsem jej správně pochopil, tak i hodně překvapivý (určitě se někdy podívám na celou sérii ještě jednou, abych si udělal jasno, ale mám obavu, zda odhalení skutečnosti vůbec bude možné. Nechci napovídat, ale jsem přesvědčen, že špionážní zápletka rozhodně není tak plytká, jak by bylo možno dovodit ze zdejších komentářů). V závěru jen malé doporučení, ten kdo má rád "špionážní" pohádky na způsob agenta 007 musí jít jinam, ale ten, kdo chce nahlédnout do reálného světa skutečné špionáže a kontrašpionáže, podívat se na to, jak asi vypadají příslušníci tajných služeb, tak je u této série na pravém místě. 93% ()

Galerie (80)

Zajímavosti (5)

  • V epizodě je možné zahlédnout československý automobil Škoda Octavia (1960), konkrétně v čase 7:04. (Skarface)
  • V čase 50:10 říká Ralf (Ben Becker) Larsovi (Tom Schilling), aby si nebral pestré oblečení s tím, že se uchází o pracovní místo a ne o roli ve „Vlasech“, čímž odkazuje na muzikál Vlasy od českého režiséra Miloše Formana. (Skarface)

Reklama

Reklama