Nastala chyba při přehrávání videa.
  • lamps
    ***

    Není to vůbec špatný. Toman byl velmi zajímavá osobnost a ideální průvodce obdobím raného rozkvětu komunistické strany, protože on sám nepředstavoval zrovna vzorného straníka. Film je velmi pečlivý právě v obeznámení s tehdejší politickou náladou a aktéry a na ploše tří let pokrývá dostatečné množství zvratů a motivací, aby navzdory dlouhé stopáži nezačal nikdy nudit. A to i přesto, že příběh i režie působí až příliš mechanicky a přes upřednostňovaný popisný charakter komorní výpravy nezvládá děj zajímavě eskalovat - jedná se spíše o sled mnoha epizod, které spojuje titulní postava a jež tvoří komplexní studii komunistických praktik, ale už ne silný příběh jednotlivce, na nějž jsem byl navnaděn spíše (ten se dostává výrazně ke slovu až v závěru, kdy už jsou všechny předešlé linie uzavřeny nebo odvedeny do nepodstatných odboček). Škoda té tendence všechno zjednodušovat (jeden příklad za všechny - divné představovací titulky), aby se stihlo podat tolik informací, protože Trojan měl jinak koncept dobře zmáklý,. Líbilo se mi, že se nechce podřizovat komfortu diváků, kteří viděli příliš amerických životopisných filmů, a zaujalo mě vykreslení nejednoznačného, emocionálně odtažitého Tomanova charakteru (který Macháček svým strohým herectvím neobohacuje, ale kupodivu ani neshazuje). Ve výsledku silnější 3*...(4.10.2018)

  • Majkak
    ***

    Zajímavé jako hraný dokument. Není komu fandit a ani nikoho speciálně nenávidět.Přehlídka soudruhů, z nichž někteří mají před sebou posledních pár let života, ačkoliv si právě myslí, jejich pozice je neotřesitelná. Jak pravil Slánský „Teď nás čeká velká budoucnost.“ Soudruhů je mnoho a splývají do jednoho typu záporného kariéristy. Pro hlubší zážitek by musel být jejich počet výrazně snížen a přiblížena jejich lidská motivace. Např. Slánský a Clementis se od sebe dost odlišovali, a i další, byli mezi nimi skuteční zmetci, ale i zbabělci anebo troubové. Ženské postavy spíš jen ilustrují děj a nejsou dotažené, Pesla projevuje záchvěv lidskosti, když pátrá po své rodině, jinak je studená a ne příliš věrohodná. Náznaky Tomanova citu k asistence nefungují, můžeme jen domýšlet, zda ji potřeboval víc než na sex. Film je historicky přesný, ale neumožní proniknout aktérům pod kůži.(7.10.2018)

  • Nach
    ****

    Skutečný příběh: To se jedna izraelská univerzita rozhodla zafinancovat u nás film o hrdinovi českého původu, který pomohl 200 000 židům přejít přes naše území v éře třetí republiky (1945-1948), díky čemuž později získal od dané univerzity doktorát. Film měl být drahý a oslavný. Jenže jakmile začala preprodukce, na jejich milovanou osobu Zdeňka Tomana se začala nanášet špína. A ne ledajaká. Osobnost co aktivně pomáhala komunistům k moci a shání pro ně peníze. A nejen pro ně, ale i pro sebe. A pomoc židů vůbec nebyla pomoc, ale obchod s jasně danou částkou na každou hlavu. Univerzita okamžitě jakékoli práce na filmu přerušila a materiál se poté dostal do rukou Ondřeje Trojana. A musím nyní po kinu přiznat, že jde o jeden z nejzajímavějších snímků, který komplexně mapuje období třetí republiky (mimochodem velice věrný skutečnosti). Pokud se trochu v postavách té doby vyznáte, tím lépe pro vás, protože je zde velice jednoduché mít ve všech těch desítek charakterů guláš. Ale ač je film zdlouhavý, jde o kvalitní filmařinu se skvělými herci, která si kino zaslouží a doufám, že i nějakou cenu. Takže jí minimálně pozornost věnujte, pokud máte rádi poválečnou historii. 75%(5.10.2018)

  • Willy Kufalt
    *****

    Zdeněk Z. Toman je osobností poválečných dějin v Československu, o kterém například zmínka na školních hodinách dějepisu obecně nezazní. Osobně mi až do vzniku tohoto filmu o tomto člověku nebylo nic známo. Přesto pouhý výsek z jeho pestrého života vystačil na dvou a půl hodinový výpravný historický film, na kterém krásné zůstává jenom to zpracování a možná ještě tak retro atmosféra starých hotelů. Nicméně politické zákulisí prvních čtyř poválečných let, činů a zločinů (nejen) šéfa rozvědky, než došlo k onomu (ne)slavnému únorovému převratu, rozehrává mezi Tomanem a jeho spolupracovníky silné pohnuté drama, které mě na začátku chytilo a ani navzdory mnoha zdánlivě nudným politickým dialogům nepustilo. Vzhledem k závěrečnému vyvrcholení s osudovým útěkem, které bylo proti zákonu hned v několika směrech a povedlo se jistě i díky štěstí a náhodě, by bylo možné Tomana označit za vynikající napínavý thriller, kdyby se nestal podle skutečných událostí. Ještě jedna paradoxní pointa přichází v doslovném komentáři, zejména zjištění, jak takový negativní (dobrá, tedy kontroverzní) muž mohl i kladně přispět k vývoji společenské situaci zcela v jiných koutech Země (Izrael), odkud se mu dostalo na dálku přestížní pocty. . . . Ondřej Trojan nepatří k režisérům, kteří točí jeden film za druhým jako na běžícím páse, ale náměty z národní minulosti, které si vybral (zatím) pro tři výrazné české filmy tohoto století, dotáhl pokaždé do jiné žánrového ladění a pokaždé do vynikající podoby. Odcházel jsem tehdy z kina docela zdrcen z toho, co vše se v naší bývalé krajině dělo, ale současně obohatěn z filmu jako takového a nadchnut i hereckými výkony (z nichž mě zejména Jiří Macháček v hlavní roli velice příjemně překvapil). (90%) [Kino CineMax, Košice](31.10.2018)

  • bearmeedek
    ****

    Netušil jsem, že to bude až tolik formou hraného dokumentu, myslel jsem si, že to bude více „živý film“. Tolik k představám. Nic to nezměnilo na tom, že tento zvláštní film ve mně nechal silný zážitek. Doba pro mě málo známá se mi ukázala jinak, než známe z dějepisu. Hrozivěji. Rozhodně poučné, zajímavé a kromě tohoto jsem si odnášel i trochu mrazivý pocit. Délka filmu nestačila nudit, protože jsem musel být pořád ve střehu, abych se orientoval v tom množství postav. A zároveň pochvala za závěrečnou krátkou informaci, co se stalo s ostatními osobami, doplněnou jejich autentickými fotografiemi. Tohle mě chybělo u Palacha.(15.10.2018)

  • - Herec Roman Luknár kvůli roli Jana Masaryka přibral pětadvacet kilo, „aby ho nemuseli vycpávat“. Nechal si také na hlavě vyholit pleš. [Zdroj: iDnes.cz] (rakovnik)

  • - Film bol natočený za 38 dní. (ExpertRaptor)

  • - V jednom záběru na Pražský hrad je viditelně vidět standarta prezidenta, která se ale začala používat až od samostatnosti České republiky. (Shakaar)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace