poster

Božská Ema

  • anglický

    Divine Ema

Drama / Životopisný / Historický / Hudební

Československo, 1979, 107 min

Předloha:

Zdeněk Mahler (kniha)

Hrají:

Božidara Turzonovová, Juraj Kukura, Jiří Adamíra, Miloš Kopecký, Josef Somr, Čestmír Řanda st., Josef Kemr, Václav Neužil st., Václav Lohniský, Karel Augusta, Vlastimil Bedrna, Jana Smrčková, Milena Svobodová, Zdeněk Dítě, Karel Urbánek, Všemír Němec, František Řehák, Otto Ševčík, Bořík Procházka, František Šec, Václav Kyzlink, Stanislav Zindulka, František Husák, Milan Karpíšek, Karel Peyr, Josef Střecha, Radka Fidlerová, Zdeněk Blažek, Jiří Kostka, Ľudovít Kroner, František Kubíček, Vilém Pfeiffer, Zdeněk Srstka, Jiří Wohanka, Zdeněk Hodr, Miloslav Štibich, Ronald Heller, Aleš Bultas, Jiří Havel, Josef Klika, Milan Pěkný, Josef Hochmann, Jiří Sládek, Karel Vítek st., Stanislav Šárský, Jana Vaňková, Vladimír Lebeda, Jan Waldmann, Zdeněk Hess, Augustín Kubán, Vladimír Hrabánek, Karel Chromík, Pavel Robin, Petr Hanus, Vít Pešina, Patricie Limberská, Josef Jarolímek, Marián Kleis ml., Stanislav Kořínek, Václav Kotva, Ivo Alves, Omar Baldy, Arnošt Böhm, Zuzana Bydžovská, Mirko Dostál, Jaromír Švarc, Eva Weissová, Naděžda Blažíčková, Jiří Hladík, Jaroslav Holeček, Jan Kadlec, Karel Kmoch, Jiří Merta, Jiří Němeček ml., Jindřiška Šulcová, Jiří Trojan, Eliška Vitanovská, Daniel Wiesner, Bohumil Klika, Ivan Krob, Jaromír Petřík, Vladimír Čumpelík, Petr Drozda, Karel Engel, Miroslav Falout, Josef Hrubý, Jiří Kalenský, Jaroslav Klenot, Jiří Klenot, Libuše Kosová, Jiří Kraus, Zdeněk Krumpl, Alois Kříž, Ladislav Lahoda, Pavel Myslík, Hana Pokorná, Jindřich Sejk, Oldřich Semerák, Jaroslav Šanda, Stanislav Tůma, Jan Váňa, Jaroslav Vlk, Marek Vašut, Růžena Smolíková, Miroslav Jíra, Gabriela Beňačková, Radoslav Brzobohatý, Jiří Zahradníček, Vladimír T. Gottwald, Jožka Zelený
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (72)

  • Lima
    *****

    Příběh o perzekuci operní divy Emy Destinové ze strany Rakouského mocnářství. Výpravný, velice vlastenecky laděný film, který se v době svého vzniku stal jakýmsi manifestem lidí, kteří nesouhlasili se společenskými poměry v normalizační éře. Proto byl brzo ztažen z kin. Pánové Krejčík s Mahlerem si za něj zaslouží absolutorium.(3.5.2003)

  • Tosim
    *****

    Božský film...proniknutí do nitra duše osobnosti. Když uvážíte, pod jakým tlakem a v jakých podmínkách mistr Krejčík natáčel...(10.5.2003)

  • gouryella
    ****

    Krejcika nemam rad, ale tento zivotopisny film povazuji za klasicky pripad jak by zivotopisne filmy mely vypadat - pribeh, ktery divaka upouta a ne jen nudne zobrazeni nekolika vetsinou nezajimavych pasazi ze zivota jak je tomu u rady takovych filmu.(2.8.2002)

  • sportovec
    ****

    Stojíme v pokoře a s náležitou úctou před dalším dílem dalšího českého velikána hraného filmu. Přemítání, jak je možné, že právě obnova demokracie v této zemi poslala k čertu nejen uměleckou suverenitu, ale i elementární znalosti filmařského řemesla, se stává ještě ponuřejší. Podobně jako rekviem za českoslovenstvím česko-slovenské vzájemnosti. Ve filmu se prolnulo - v sdružující touze po rekonstrukci zlomového bodu životní cesty globálně proslulé české operní a koncertní pěvkyně - do souznění trojúhelníku Krejčík-Turzonovová-Beňačková. Neuškodí, připomeneme-li si, odkud bereme i dnes svou kontinuitu síly a naděje. Odkaz této lidsky složité velké české ženy-vlastenky je nepochybně jedním z jejich nejvýznamnějších zdrojů. A tento hraný film formou, která nejen přesvědčuje, ale i strhává.(23.9.2007)

  • Rex Mundi
    ****

    Príjemné i melancholické dielo. Keď filmová Ema spievala českú hymnu, behali mi zimomriavky po celom tele.(10.8.2011)

  • NinadeL
    ****

    Obrazy ze života Destinové s tváří Turzonovové podle Mahlera. Takto si kritické roky z počátku 20. století vyložil Krejčík. Oslnivá koláž z nejslavnějších rolí v nejlepších kostýmech je chytře vložená na počátku celého vyprávění, jeden triumf střídá další a další. Ema zpívá, operní domy ji milují. Ale ona chce domů. A to se jí stává osudným. Národní divadlo jí nepřeje, přichází zákaz Prahy a konec milostného poměru. Pád velké divy hraje Božidara s vědomim velkého emočního vypětí a přesto nepřehrává, velice přirozeně se pohybuje v secesních róbách, v obyčejných šatech, hubuje i flirtuje a co je hlavní, skvěle markýruje na Beňačkovou. Kultura, Kopecký a Adamira vhodně sekundují. Jakoby to celé ale nebylo důležité. Hlavní jsou Eminy manifestační koncerty po zemích českých s českou hudbou a tak zní repertoár naší kultuře polik povědomý a drahý v kombinaci s ideálním zasazením do přírody odpovídající námětům že Škroupa, Smetany nebo Dvořáka. Obrazy soustředěné na symbolický rám tváře Emy v širokém klobouku, jejíž pád jde ruku v ruce s pádem monarchie. Silný film, pocitový manifest. Srovnatelný jen se Lvem s bílou hřívou.(5.3.2009)

  • WANDRWALL
    **

    Božidara Turzonovová jako nezkrotná, vášnivá a především operní zpěv a svůj národ milující Emma. Juraj Kukru ale hraje postavu, která působí jako nečlověk, protože se Emmě až moc přizpůsobuje,.(24.9.2010)

  • raroh
    ***

    Scénář je typický Mahlerův, moralizování a vytváření alegorií (kterým samozřejmě v dobovém kontextu rozumím, ale obecně nejsem jejich velkým zastáncem) je někdy dosti literátské (nikoliv literární), herecké pojetí řady postav (včetně Emy zahrané Turzonovové) mi přijde příliš suchopárné (pořád jsem si říkal, na přelomu 50. a 60. let by Krejčík byl mistrovský ve výběru herců a jejich vedení, škoda, že nebyl podobně laděný snímek natočen dříve) s výjimkou J. Kukury (dabovaného R. Brzobohatým). Jeho operně romantická postava k heroině patří jako protipól a výtvarně stylizované árie s Ondříčkovou kamerou v duchu secese a neoromantismu pro mě představují vrcholné části filmu - kdyby rámování do opery nebylo jen v náčrtu, bylo intenzivnější a byl by tak natočen celý snímek, byl bych mnohem spojenější. Jinak mi velmi konvenuje antimilitarismus snímku.(7.7.2011)

  • Ivoshek
    **

    Na mne je to celé takové moc školometské, neživotné. Turzonovová je tu pěkná, o to nic, ale je to trochu málo na to, aby mě ten film bavil. A to mám přitom tohle období začátku 20. století fakt rád. Kromě toho teda musím říct, že se mi to zpívání moc nelíbilo, což je u filmu o zpěvačce taky docela blbý.(6.1.2019)

  • Šandík
    ****

    Božská Ema je skutečně film řemeslně velmi dobře natočený. Herci hrají jak o život, Ema jako o život zpívá a stejně je to celé nějaké podivně nedomrlé, bez půvabu, bez šťávy. A jistě to není nějakým "tlakem doby". Krejčík zkrátka je a ve všech svých filmech byl pouze velmi dobrým řemeslníkem. Ničím víc. Zázraky se nekonají, kamera nečaruje, herci neotvírají dveře do neprobádaných krajin duše... Škoda, že tenhle film nerežíroval František Vláčil... Celkový dojem: 70%(28.10.2012)

  • Anderton
    ***

    Životopisný film o silnej žene, kde sa prepletá politika so súkromným životom. Vyzerá to presne tak, ako to znie. Božská Ema je klasický akademický film. Dôraz na herecké výkony, nejaké masovejšie scény v rámci čs možností, bohaté farby, veľké myšlienky, naleštenosť, silná žena ako vzor emancipácie. Vlastne sa čudujem, prečo film nebol nominovaný na zahraničného Oscara (teda predpokladám, že nebol) a žeby mal vysokú šancu na víťazstvo. Momenty čs turné vyvolávalo silné emócie, bohužiaľ film nedokáže zakryť, že nespieva Turzonovová, ale iba otvára ústa. Inak to však samozrejme nešlo. A toho spevu mimo koncerty tu bolo na mňa moc.(21.1.2015)

  • baribal
    ****

    Jak nejlépe zobrazit útlak národa? Ukázat ho na útlaku a perzekuci jedince. To se Krejčíkovi povedlo i v nejmenších detailech, Destinová musela být tehdy neskutečně vážená osobnost a takovýto film si její osobnost opravdu zaslouží. Skvěle zvládnutá pěvecká vystoupení. Škoda že je film podle mě, tak málo v povědomí.(12.8.2013)

  • Tommassi3
    ****

    "Na mě nikdo pískat nebude !!" ;)(20.1.2015)

  • NinonL
    ****

    Božidara Turzonovová je v tomto životopisném snímku úžasná.(28.4.2013)

  • Orlau32
    *****

    Režisér Jiří Krejčík natočil nádherný. pravdivý životopisný film. Ano tak to skutečně bylo, tak si my, český národ, odjakživa "vážíme" našich význačných lidi. Cizina je oslavuje, uznává a my ! malí závistivci ! dokážeme zprotivit lidem svou vlast. U nás se úspěch neodpouští. Film má výbornou kameru (čemuž se nemůžeme divit, protože za ní stál Miroslav ONDŘÍČEK, kameraman,kterého si vybral i Miloš Forman pro svého AMADEA). Film je vůbec skvostně obsazen. Samé hvězdy... o tom nemůže být nejmenších pochyb. Ema Destinová si zasloužila aspoň takové zvěčnění. Těch téměř 30 let nic na kráse filmu neubralo. Ba naopak...(11.11.2007)

  • Marci
    *****

    Takhle nějak si představuju životopisný film. Jak už bylo uvedeno na začátku, jedná se o fantazii ze života Emmy Destinnové - takže ne všechny osoby a děje jsou autentické. Myslím ale, že povaha, jednání, pohnutky a vztahy Emmy Destinnové během první světové války tu byly zobrazeny věrně - alespoň podle toho, co jsem o Emmě četla. Člověku přijde neuvěřitelné, že tahle vynikající pěvkyně nesměla, i když o to stála, zpívat v Národním divadle. Směla všude, na daleko slavnějších scénách jen v Národním ne. Tohle pro ni, vlastenku, muselo být snad ještě bolestnější než výslechy tajné policie... Českou pěvkyni ztvárnily dvě vynikající slovenské umělkyně - Božidara Turzonovová zjevem a slovem, Gabriela Beňačková zpěvem a upřímně - dneska si vůbec nedokážu představit v této roli kohokoliv jiného.(24.8.2007)

  • rt12
    ****

    **** za celkový dojem (jako v krasobruslení)(28.5.2014)

  • Sandiego
    *****

    Vrchol našeho životopisného filmu, který sice přichází s vlasteneckým patosem, tak jako dílka staršího data, ale ten je zde vystižen tak působivě (i díky Ondříčkovým kompozicím), že proti němu nelze mít námitek. Turzonovová má charisma a její postava není strnule stylizovaná, ale vyznačuje se jemnou psychologií i chvilkami odzbrojující přirozenosti. Škoda že Krejčík v normalizaci nedostával příliš příležitostí, tento film dokazuje, že si stále udržoval vysoký standard.(2.1.2010)

  • topi
    ****

    Životopisný film o Emě Destinové vypráví její životní etapu, kdy po návratu z Ameriky do rodné vlasti roku 1916 je internována C. a K. úřady na svém zámku ve Stráži nad Nežárkou. Dostala zákaz veřejně vystupovat a nesměla vycestovat za hranice. Docela se divím, že soudruzi film hned neuklidili do trezoru, situace v tehdejším Československu byla nápadně podobná. Když ho tedy nezamkli do trezoru, tak ho aspoň stáhli z kin a omezili jeho promítání po okrajových městech. Jiří Krejčík filmování pojal velkolepě a tak některé scény, když Ema zpívá po krajích českých za doprovodu mohutného komparzu, působí efektivně. Podzimní toulky lesem dodávají melancholický ráz. Obsazení Emy Destinové slovenskou herečkou Božidarou Turzonovovou bylo více než povedené. Ostatní role taky klasa, ale to už jsme u Krejčíka zvyklí. Jediné, co mě opravdu dost vadilo, bylo předabování Juraje Kukury Radkem Brzobohatým. Jak promluvil, okamžitě jsem si vybavil Brzobohatého. To docela nechápu, vždyť Kukura umí česky perfektně. Celkový dojem zdůrazňuje kamera Miroslava Ondříčka.(6.12.2018)

  • italka63
    ****

    Úžasný film a krásná Božidara.(1.3.2018)

<< předchozí 1 2 3 4