Reklama

Reklama

Snímek Network, břitká satira na "senzacechtivé zpravodajství", se zdá být s každým uplynulým rokem aktuálnější než kdy dřív. Howard Beale, moderátorská hvězda televizní společnosti UBS, je poslán do důchodu, protože příliš zestárl. Beale nedokáže přenést přes srdce, že po pětadvaceti letech přijde o práci jenom kvůli věku. V dalších zprávách proto divákům oznámí, že během svého posledního vysílání spáchá sebevraždu. Šéf televizní stanice Frank Hackett chce Bealea na místě vyhodit, když se ale ukáže, že by UBS mohla dosáhnout v den Bealeovy smrti nejvyšší sledovanosti v historii, kariéristka Diana Christensenová šéfa přesvědčí, aby tohle osudové závěrečné vysílání pojali jako zvláštní událost. Beale se samozřejmě nakonec nezabije - ale začne nesouvisle hovořit o hrozném stavu světa a televize především. Díky tomu se z něj stane nejžhavější osobnost americké televize. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Recenze (212)

Matty 

všechny recenze uživatele

„Nemůžeš mě přepnout na jiný program!“ Pravda v televizi pochopitelně neexistuje, ale proč na ni zcela rezignovat? Protože nikoho nezajímá, protože je v přímém rozporu s pověstným „show must go on“? Dalšími objekty scénáristova zájmu jsou lidé z televize a jejich vztahy, obdobně falešné jako zprávy, jež vypouštějí do světa. Podle filmu byla právě sedmdesátá léta zlomovým obdobím, kdy byla generace mající celkem rozumnou představu seriózního zpravodajství definitivně „sežrána“ generací nastupující. Posledních pár statečných, jejichž lamentování nad starými dobrými časy nelze označit za prázdné fráze, musí ustoupit před náporem dravé mladé krve. Před lidmi, kteří svět chápou výhradně skrze onen ďáblův vynález a vypustí-li z úst větu „Tohle v televizi neříkali, jak se to dělá?“, nemusí jít nutně o nadsázku. Terčem scénáře přitom není jen televize, negativní dopad působení konglomerátů a cílení na masový trh odráží situaci v celém Hollywoodu od druhé poloviny 70. let. Network je proklatě mazaný film. Dokáže být v jednom momentě k potrhání vtipným i nepříjemně upřímným (protože poukazuje na něco, co si sami neradi připouštíme). Prvotřídní kvalitu hereckých výkonů možno brát jako odměnu pro diváky, kteří před tím přílivem rychle chrlených slov briskně neprchnou (zkuste si to říct pětkrát za sebou). Právě jim bych taky doporučil seriál Aarona Sorkina Studio 60, jdoucí věrně ve šlépějích Networku a nadto modernizující některé aspekty téhož konceptu. 90% Zajímavé komentáře: Tomco, Lookass, Ondrish ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Sidney Lumet opět dokázal přilákat úžasnou skupinu herců, která předvádí výkony, na které bych se moc rád díval častěji. Bohužel, jeho satira na svět zpravodajství a potažmo i médií obecně je pomalý a rozhodně ne svěží snímek, který dokáže nudit. Přes největší plus filmu a to je obsazení nelze chválit příliš mnoho dalšího. Sidney Lumet je pro mě velmi nevyrovnaný režisér, který volí příliš pomalé tempo ve většině svých filmů a chvílemi až chybí potřebná chuť dále sledovat postavy, které pobíhají a neustále konspirují a vymýšlí, co nového do televize nebo do zpravodajství. ()

Reklama

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Znepokojivá satira, která tne do živého dnes ještě mnohem hlouběji než v době vzniku. Škoda že příliš tlačí na pilu a že celá druhá polovina je pouze mlácení již jednou vymlácené slámy. Navíc to i po herecké stránce působí nesourodě; polovina ansámblu hraje "vážně", jak se na drama (protože to drama je) sluší, ale ta druhá jakoby si mylně myslela, že účinkuje v komedii. ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Network není jen o honbě za procenty v "koláči" sledovanosti na úkor profesní i lidské morálky. Je taky o divácích, kteří místo, aby zhnuseni zmáčkli onen magický knoflík a dali tak jasně najevo svoje odmítnutí, sedí hypnotizováni před obrazovkou jako to tupé stádo dál. Network jde až za samou hranici uvěřitelnosti, pracovní schůzka, na níž se jedná o fyzické likvidaci "klesajícího" kolegy je tím příkladem, zároveň ale neodbytně dotírá alarmem studu a poučkou o spojených nádobách. Scénář, režie, herecké výkony - brilantní. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Nedivím se, že za tohle Lumet a jeho herci shrábli tolik Oscarů. Network je jako rána palicí - nevzpomínám si, kdy jsem naposledy viděl film, který by byl takhle nepředvídatelný, a hlavně tak přetékající satirou a burcováním veřejnosti skrze absurdní a extrémně černý humor. Jak vidno z kvality a spektra dnešního televizního vysílání, burcování se nezdařilo... to ovšem neznamená, že by Network byl o něco horší. Naopak i v současnosti se k němu můžeme upínat a vzpomínat třeba na megalomanské sklony páně Železného, který když prohlásil, že Zajíc Zaza je nejvíc boží maskot od toho židovského atleta, a novamba bude hit léta, tak to tak prostě bylo. Pro koho si asi tak myslíte, že se tyhle a jiné příšernosti produkují? No přece pro ty, co si stejně ten OVRZ nebo Cesty Domů nebo Rodinná Pouta nebo Kobru 11 nebo Hodinu Pravdy nebo Zlatou Mříž nebo Máme Rádi Česko, pokaždé znova pustí, i když pořád mají miliony keců o tom, jak se na ty vysmáté pipiny nedá dívat, a je hrozné kolik je v tom reklam a jak ty reklamy řvou... Faye Dunaway a její pořady s věštci, šílenými proroky a autentickými akty politického terorismu na vás.... BTW i Ned Beatty a jeho "revealing speech" o fungování současného světa jako ekonomického propletence bez vyznání či národnosti a hlavně o moci peněz a z toho plynoucí nedůležitosti všeho ostatního, má platnost i bezmála "čtyřicet let poté", když část nebo linie filmu o odchodu generace, která byla u zrodu televizního média, pomáhala ho vybudovat a rozvíjet, a "teď" nevěřícně sleduje jeho úpadek, už jaksi postrádá sepětí se skutečností. Takže je vám asi jasné, že na tohle jsou čtyři hvězdy málo. 90%... ... because you're on TV, dummy. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (18)

  • Jediná hudba, která ve filmu je, pochází z reklam a různých televizních znělek. (Kulmon)
  • Režisér i scenárista proklamovali, že film nebyl míněný jako satira, nýbrž odraz skutečných poměrů. (Kulmon)

Reklama

Reklama