Reklama

Reklama

Klér

  • Polsko Kler (více)
Trailer
Polsko, 2018, 132 min

Kamera:

Tomasz Madejski

Hrají:

Arkadiusz Jakubik, Robert Więckiewicz, Jacek Braciak, Janusz Gajos, Joanna Kulig, Adrian Zaremba, Ignacy Klim, Michał Gadomski, Katarzyna Chlebny (více)
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Církev a víra, jak blízko a daleko mají k sobě... Tři kněží, tři pohledy na polskou katolickou církev, na její „poklesky“ jako pedofilie, korupce, chamtivost, přetvářka a s tím spojená problematika celibátu, alkoholismu, touhy po penězích, moci a funkcích. Režisér Wojciech Smarzowski vstupuje na fary, do kanceláří vysokých církevních hodnostářů, doprovází do zákristií ministranty a faráře, vrací se do církevních útulků minulých let a nahlíží do duší kléru i farníků. Jako by desatero neexistovalo... V polských kinech film zaznamenal rekordní návštěvnost, film vidělo více než pět milionů diváků. V roce 2018 získal řadu národních cen. Úspěšně byl uveden i v zahraniční distribuci a na mezinárodních festivalech. Film se z velké části natáčel v České republice, především scény v kostelích, kam byl filmařům vstup na polském území „zapovězen“. Renomovaný režisér Wojciech Smarzowski ve svých filmech otvírá nejpalčivější rány polské společnosti. Nechodí kolem, nezměkčuje, pojmenovává věci napřímo, i když bolestivě. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (174)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Klér se s katolickou církví v Polsku nemazlí a dává si záležet, aby na katolicismus navázané společenské síly byly v maximální míře vykreslené jako bezohledné, sobecké, manipulativní a kořistnické. Do té míry, že to část publika může vnímat jako tendenční a nespravedlivé. Všechny popisované jevy se sice v církvi vyskytují, ale ne v takové míře a úhledně seřazené vedle sebe. Chybí tady idealisté a reformisté, absentuje plastičtější a věrohodnější obraz této prastaré instituce. Smarzowskiho snímek je totiž hanopis, film s nepopiratelným ideovým a politickým záměrem otřást silným postavením a vlivem církve u našich sousedů. Té církve, která běžně zasahuje do politických procesů a odvolává se přitom na vyšší, nekritizovatelnou, autoritu. Naše historie je odlišná, s demontáží vlivu církve na věci veřejné začal už Havlíček Borovský, národní obrození se neslo ve vzývání husitství a reformace. Erozi katolické moci ovlivnila sázka katolických elit na Habsburky, k jejich popularitě nepřispěl ani podíl slovenských klerofašistů na pádu První republiky a dílo zkázy dokonalo příchod "vědeckého" komunismu a nástup konzumní společnosti 2. poloviny 20. století. Jako Češi tedy můžeme podle svého přesvědčení považovat Klér buď za potvrzení svého negativního pohledu na náboženství a jeho zástupce na zemi nebo za nespravedlivý pamflet. Nemůžu říct, že by se mi tentokrát Smarzowski zadřel pod kůži, tak jako se to stalo v případě Volyně, ale řemeslo je to nadprůměrné, o tom nemůže být pochyb. Celkový dojem: 70 %. ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Kdyby existovalo slovo "watchbait", nic by na něj nesedělo lépe než nejnovější Smarzowskiho film, čemuž ostatně odpovídá i enormní počet diváků, který ho v Polsku shlédl. To není samo o sobě špatně - ukazuje to jen, že si režisér vybral aktuální a provokativní téma. Předpokládám, že část publika ho sleduje coby potvrzení jejich nejčernějších předpokladů a druhou část (katolickou) zasáhne coby senzace, s níž je třeba se názorově poměřit. A Smarzowski skutečně na senzačnosti nešetří. Množství témat a zápletek (čti: různorodých špinavostí představitelů církevní moci) je v Kléru nakousnuto tolik, že to až hraničí s parodií. Výsledkem je přetížený, nesoudržný film. Poláci možná takové zrcadlo potřebují ve smyslu ideologického argumentu, ale samotnému vyprávění a jeho uvěřitelnosti to rozhodně neprospívá. Co nefunguje na úrovni hlavních postav příběhu (tj. řadových kněží), ale vyvažují machinace na vysokých místech církevní hierarchie, které poměrně uvěřitelně vykreslují praktiky mocenského boje ve stylu mafiánského filmu. Tuhle linii táhne skvělý Jacek Braciak (aka Lisocki), kterému jsem všechny jeho manipulace žral s navijákem. ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Každé spoločenstvo s nariadenou obmedzenou kontrolou jeho fungovania, z dôvodov celospoločenskej potreby na jeho ustálenej nerušenej existencii, má sklony k zneužívaniu poskytnutej voľnosti. Katolícka cirkev nie je a nikdy nebola žiadnou výnimkou. Trochu tézovité filmové odsúdenie, kde čo kňaz to ochľasta, kurevník, pedofil alebo korupčník. Na druhej strane chápem, že Poliaci takýto film potrebujú ako soľ. Pretože miera nekritickosti k cirkvi a jej predstaviteľom je u našich severných susedov predsa len nad rozumnú mieru. Pričom nijako neupieram cirkvi svätej jej záslužné aktivity. Ale k tým nesmie patriť prehliadanie prznenia detí v duchu pápežovho výroku: "Odsúďme hriech, no nesúďme hriešnikov.". Takže pomerne ok, až na ten trápny koniec v Palachovom duchu. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Tohle si polská katolická církev za rámeček nedá. Nepřikrášlené vršení církevních prohřešků až zločinů se opírá o dobré herecké výkony, realisticky snímaný obraz a skvělé zpodobnění principů církevní mafie dělá z filmu vykřičník i otazník zároveň. Obžalobu i apel na zdravý rozum a lidskost, které by měly být automaticky v církvi přítomny, ale zdaleka vždy nejsou. Když se ke kladným postavám filmu dá nakonec počítat i kněz, který chlastá první ligu, posílá ženu na potrat a okrádá věřící, tak je jasné, že adorace církve se tady nedočkáme. SHRNUTÍ: Bořit modly, kterým stále věříme, je vždycky nejtěžší. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Střezte se lživých proroků, kteří k vám přicházejí v rouchu ovčím, ale uvnitř jsou draví vlci. Po jejich ovoci je poznáte. (Mt 7, 15-16) 1)  První, co po zhlédnutí snímku diváka napadne, je, že s ohrožením svobody a demokracie v Polsku to tak zlé nebude, když tam může takový film vzniknout, byť jeho přijetí bylo velmi kontroverzní (od nadšení po zhnusené odmítnutí)._____ 2)  Film líčí polskou katolickou církev jako mafii. Jedná se víc v rukavičkách, cestu nehoru nelemují zástupy mrtvol a mafiáni jsou kultivovaní a vzdělaní pánové. Tato soft mafie používá měkčí metody nátlaku, zejména klientelismus bez hranic a úplatkářství. Platby probíhají pěkně z ručky do ručky. Sami mafiáni se příliš ctnostně nechovají - mají milenky, jsou mezi nimi opilci, někteří znásilňují ministranty, mnozí jsou chamtiví a celkově bych na jejich mravní čistotu nevsadil ani pěťák. Na vrcholu stojí arcibiskup, který svým vzhledem i chováním hodně připomíná Brežněva. Úmysl nebo náhoda?_____ 3)  Snímek je jednoznačně zaměřen proti církvi. Zneužívání dětí je tu poněkud démonizováno. Ale nemohu říci, že bych film nesledoval se zájmem._____ 4)  Jaksi mimochodem, ale přesto se stejnou naléhavostí se film vyjadřuje i o polských věřících, kteří jdou lynčovat kněze kvůli (pouhému) podezření ze zneužití dítěte. Jejich mentální obzory výstižně charakterizuje zpovídající se žena: Přestal mě bít - už mě nemiluje._____ 5)  55letý spoluscenárista a režisér Wojciech Smarzowski je známý pro svůj nelítostný pohled na polskou minulost i současnost: ve Volyňi líčí Poláky za války, ve Svatbě Poláky dnes a v Kléru tedy polskou katolickou církev._____ 6)  Arcibiskupa Mordowicze ztělesňuje 79letý Janusz Gajos. Vzpomínáte na jeho mladistvou inkarnaci jako Janek Kos ze seriálu Čtyři z tanku a pes?_____ 7)  Poznámka o pedofilii. Mnoho komentátorů včetně mých oblíbených mluví o pedofilii jako o protiprávním deliktu. Připomínám všem, že pedofílie je odchylná sexuální preference a ne zločin. Vyjadřuje vztah a náklonnost k dětem, nic jiného. Odsuzovat pedofila za to, že se mu líbí děti je něco podobného, jako odsuzovat homosexuála za to, že se mu nelíbí ženy. Něco jiného je sexuální zneužívání dětí, kterého se ovšem dopouštějí nejen někteří pedofilové, ale i mnozí nepedofilové._____ 8)  Sympatický koment napsal: gudaulin****. Liborek_**** výstižně píše o pokrytectví. Verbal***** je jako obvykle ukrutně vtipný. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (9)

  • Tvůrci filmu chtěli natáčet v Krakově, ale byli odmítnuti. (JoranProvenzano)
  • Během prvních sedmi týdnů uvádění filmu v polských kinech ho zhlédlo rekordních pět miliónů a sto tisíc diváků. (JoranProvenzano)
  • Mimo jiné se natáčelo v katolickém kostele v Orlové. (JoranProvenzano)

Související novinky

21. ročník festivalu Kino na Hranici se blíží

21. ročník festivalu Kino na Hranici se blíží

25.04.2019

Letošní ročník mezinárodního filmového festivalu Kino na Hranici v Těšíně (27. 4. – 3. 5. 2019) představí více než 150 hraných a dokumentárních filmů z Polska, Česka a dalších zemí střední a východní… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno