Režie:
George MillerScénář:
George MillerKamera:
David EggbyHudba:
Brian MayHrají:
Mel Gibson, Joanne Samuel, Steve Bisley, Paul Johnstone, Nick Lathouris, Hugh Keays-Byrne, Roger Ward, Reg Evans, Jonathan Hardy, John Ley, Brendan Young (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Ve zpustošené zemi blízké budoucnosti vládne silnicím divoký motorkářský gang. Řádí v ulicích, terorizuje nevinné civilisty a strážcům zákona se jen směje do očí. Jednoho policistu ale podcení. Když motorkáři brutálně napadnou nejlepšího přítele a rodinu Maxe Rockatanskyho (Mel Gibson), změní se Max v běsnícího šílence, který žije jen pro jediné - pro pomstu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (624)
V prvom rade, to že sa to odohráva v nejakej post-apo budúcnosti vôbec nevidno. Pravidlá fungovania sveta vôbec nie sú načrtnuté. Po druhé film nemá príbeh, sú tam proste gangy a gang-hunter Max s jeho sidekickmi. A to je všetko. Bohužiaľ, aj takto by to mohla byť dostatočná zábava, no viac ako boje a búračky tam majú priestor romantické selanky so ženou a deťmi. Nechať prvú scénu, potom nasledujúcu hodinu skresať na 15 minút a záverečných 15 masakrálnych minút roztiahnuť na hodinu, bolo by to za stovec. Takto je to len slabých 60%. ()
Náležitě uvědomělé béčko vzniklo u solidně šílených protinožců, kteří za minimální peníze natočili story muže, který coby strážce zákona přijde o všechno – zvlčilí motorkáři mu zabijí milující ženu a nevinné nemluvně. Povinná vata mezi tím vším je příjemně naivní, ostatně celé je to vycucané jak z nějaké pochmurné pětistránkové povídky. Max Rockatansky je ideálním zástupcem pomstychtivého hovada, které zbaveno soucitu mlčky drtí své protivníky, aby se v závěru mohlo odporoučet ve své káře k nejistým zítřkům. Nelítostný mstitel plný cynismu a hněvu.. nic víc, nic míň. Filmu (a jeho bezútěšné atmosféře) navíc pomohl paradoxně jeho rozpočet. Byl tak nízký, že se využilo řady levných postupů – například některé scény obsahují již v jiných záběrech zdemolovaná auta, ba auta, která byla po částečném zničení zbavena důležitých/těžkých částí, aby jejich bouračky díky odlehčení vypadali velkolepěji. Umírá se tu pod koly všemožných aut, po krkolomných pádech, efektních bouračkách – vše v příjemně nadsazených kaskadérských akcích. Mel Gibson tu předvedl ideální vstup do filmového světa. Herecky nenáročný Max je jeho teprve druhou hereckou příležitostí a hnedle takový komerční úspěch. Producenti, kteří v trailerech pro americký trh jeho postavu raději vypouštěli, ještě zdaleka netušili, že se tu rodí jedna velká herecká ikona. 65% ()
Jeden ze 100 nejlepších akčních filmů - 100 Greatest Action Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Jeden ze 200 nejlepších sci-fi filmů - 200 Greatest Sci-Fi Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. ()
Tak, možno v roku môjho narodenia a nejaký čas potom to bola senzácia, ale i keď si dokážem predstaviť, čo vtedy ľudí na Mad Maxovi priťahovalo, mňa to nepriťahuje (aby bol pre mňa kultom, musela by som spĺňať dve podmienky - vidieť ho v puberte a mať mužské genitálie produkujúce vééľa testosterónu). Tento typ filmov nie je moja kašička a nikdy nebude. Do extrémov dovedené je tu podľa vtedajšieho vzoru takmer všetko: znepokojujúci zverskí úchylovia, rýchle autá + motorky, burácanie motorov (a prvú trištvrte hodinu takmer neustávajúca siréna, vrrrr!), idylická mladá rodinka, charizmatický policajt a dokonalý muž v jednom. Nemám rada tento druh násilia a z filmárskych posolstiev naservírovaných rovno na tanier je mi skôr zle, takže nič z toho ma nevrhalo do bezbrehého úžasu. Nenašla som v Maxovi ani jedinú vec, ktorá by sa mi naozaj páčila. Iba ak Goose ;-) ()
Otec dotáhl Maxe z videopůjčovny, když mi bylo tak dvanáct, třináct a tehdy jsem z toho měl - podobně jako z Vymítače ďábla - solidní šok. Všechno ty znásilňovačky a upalovačky natočené chytře "mimo záběr", jsem z toho cítil trojnásobně a nebylo to nic příjemného. A i po letech na mě působí syrová atmosféra drastických 70. let, která zrodila Drsného Harryho, Strašáky, Vysvobození, Poslední dům nalevo, Přání smrti, I spit on your grave nebo Taxikáře. Díky nízkému rozpočtu a tlačení na násilí to má správně syrovou atmosféru, povedlo se obsazení - od hrdiny, jeho parťáka a jejich šéfa až po záporáky, všechno krásně výrazné typy - a kaskadérské kousky jsou parádní. Ve dvojce se to proměnilo ve výpravný studiový postapo akčňák a vůbec to nebylo špatně. Chvíli mi trvalo než jsem se srovnal s tím, že Babe: Prasátko ve městě natočil ten samý člověk. ()
Galerie (158)
Zajímavosti (46)
- Mel Gibson (Max) se dostavil na casting v září 1977 spolu s Jamesem Healeym. Tento irský herec byl původně Millerovým favoritem na roli Maxe, ale účast na projektu nakonec odmítl, protože role měla příliš málo dialogů. Později se prosadil v seriálech Dynastie (od r. 1981) a Santa Barbara (od r. 1984). (Locksley)
- Film vydělal v australských kinech 5 355 490 australských dolarů a celosvětově přes 100 milionů amerických dolarů. Vzhledem k nízkému výrobnímu rozpočtu se jednalo o nejvýdělečnější film všech dob, který až do uvedení filmu Záhada Blair Witch (1999) držel Guinnessův rekord v poměru tržeb a rozpočtu. (Witta)
- Některá policejní auta byla neustále opravovaná a používaná v dalších scénách, kde zastupovala jiná auta. Často se s nimi jezdilo, když byl nátěr na nich ještě mokrý. (HellFire)
Reklama