Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hon na uprchlíka z vězení, připomínající lov divoké zvěře... Z věznice malého texaského městečka uprchl vězeň Bubber Reeves. Jeho cesta ke svobodě není jednoduchá. V patách má místního tvrdého a rozhodného šerifa Caldera. Naftařský a dobytkářský baron Val Rogers by chtěl mít Bubbera z cesty, aby zakryl milostnou aféru, svého syna Jasona a Bubberovy manželky. Na uprchlíka, jenž příliš nevoní místním obyvatelům, se tak doslova rozpoutá drsný hon mající blízko k lynči… Akční příběh, podle scénáře Lillian Hellmanové, vyprávějící o jasných postojích ve vypjaté životní situaci, natočil uznávaný režisér Arthur Penn. Ten do hlavních rolí obsadil přední hollywoodské herce Marlona Branda, Roberta Redforda, Jane Fondovou, stejně jako využil fyzický zjev tehdejší atraktivní televizní hvězdy Angie Dickinsonové. Do děje působivě zapojil atmosféru horké letní noci a maloměsta, plného obyvatel s předsudky, nudou a skrytými frustracemi. Všemu vtisknul až drásavé napětí, které v závěru úmyslně zpomalí, aby o to více dosáhl zamýšleného dramatického vyznění. (Česká televize)

(více)

Recenze (135)

Martin741 

všechny recenze uživatele

Nadherny film s velikanom akym pan Marlon Brando realne bol. Kvalitna rezia Arthura Penna /Vlak 1964, Bonnie a Clyde/ vladne na kazdom kroku, kazdy detail a kazda scenka je poctivo prepracovana. Namet - ako dokaze silna a talentovana osobnost prezit uprostred "normalnej" spolocnosti .- je istoiste aktualna dodnes. Plus pekne sa odkryva pokrytecka moralka akehosi maleho americkeho mestecka uprostred 60. rokov minuleho storocia. Herecke vykony su na urovni, a okrem pana Brando dokazal uputat aj pan CervenyFord n o a samozrejme aj Jane Fonda, na ktoru nesmiem zabudnut. Napatie pocas filmu pekne rastie, a rastie, az vyusti v masakrozny zaver, ktory ma pomaly az rozmery antickej tragedie. Nadherny film . 100 % ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Ještě dvanáct let po Přístavu (od téhož producenta) se Marlon Brando zarputile odmítá zříct svých přísných mravních zásad. I za cenu zlámaných žeber a vyražených zubů. Arthur Penn jako jeden z prvních tvůrců nové filmařské generace věděl, kdy a jak ve filmu použít brutální násilí, aby jej neglorifikoval. Násilí ve Štvanici má dvojí funkci: katarzní a obnažující. Po ráně mezi oči dosavadní přetvářka pozbývá na významu. Jasněji své stanovisko stěží dáte najevo. Fiktivní americké městečko zde slouží jako tlakový hrnec, pod jehož víkem jsou k bodu varu přiváděny nejpalčivější problémy tehdejší Ameriky – rasové napětí, konzumerismus, násilí v ulicích, nedůvěra k autoritám. Působivost hvězdně obsazené adaptace divadelní hry tlumí právě vměstnání tolika otázek s vykřičníkem do tak malého prostoru, v tak krátkém časovém úseku (jediná noc). Věrohodnost ustupuje před naléhavým, byť nijak bezduchým moralizováním. S výjimkou přítomného-nepřítomného Redforda není žádná z nepřeberného množství postav vykreslena jednoznačně. Jen význam každé z nich v postupně skládané mozaice není zřejmý. Některé se pouze objeví, názorně demonstrují jeden z chorobných příznaků společenské nálady, a zmizí. Film postrádá pravidelnější rytmus a namísto průběžně stupňovaného napětí graduje poměrně náhle. Je tak mnohem pomalejší, než signalizuje název. Uvedené nedostatky jsou z větší části dílem studia, které začínajícímu režisérovi vzalo práci z pod rukou a sestříhalo film k obrazu svému. Penn nebyl spokojen. Ztráta kontroly ho tolik naštvala, že se svůj příští film rozhodnl stůj co stůj realizovat od začátku do konce dle vlastní představy. Vznikla díky tomu kultovní revizionistická gangsterka Bonnie a Clyde. Alespoň v jeho případě přinesl vztek něco dobrého. 75% Zajímavé komentáře: nascendi, marlon ()

Reklama

klukluka 

všechny recenze uživatele

...a pak je chtěj chránit, zhýralou sebranku nechutně bohatých, pologramotných amerických křupanů. Napucovaná lůza. Dvacet pět let jsme jim slepě zobali z ruky, naštěstí z toho pomalu střízlivíme. Doby, kdy byli oni sami schopni podobné sebereflexe, jsou ale dávno tytam. Dnes už ve svých filmech uměj bejt jen dobří, lepší a nejlepší. Pro tuhle osvěžující změnu aby člověk sáhnul padesát let do minulosti. Jedna hvězda mínus za ty obtížně srozumitelné dialogy. Patrně to byl záměr, ta angličtina možná kopírovala jazyk a způsob komunikace na americkém venkově, ale chvílema jsem kvůli tomu musel nemálo žhavit mozkové závity. ()

farmnf 

všechny recenze uživatele

Rozhodně dívatelné drama s vynikajícími hvězdami. Lepší by bylo zkrácené na 95 minut. Co je to vlastně americké pojetí demokracie a práva? Spoiler: Gauner uteče z vězení, jeho kámoš zabije nevinného člověka. Lumpovi je jasné, že zločin padne na něj. Šerifa jmenuje do funkce nejbohatší člověk kraje. Zbohatlíci vniknou na policejní stanici, šerifa zmlátěj a svědka mučí. Banda ožralců vnikne na soukromý pozemek, podpálí vrakoviště. Hlavní obviněný je zabit místním zbohatlíkem při zatýkání. Marlon Brando si posadí širák proklatě nízko a po tomto všem pokládá funkci šerifa, stěhuje se jinam. A tento bordel nám dávají naši politici za příklad a implementují ho do střední evropy. Není to na hovno, ptám se? ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Co s načatým večerem, když noc je ještě mladá? My, úctyhodní občané, si zachytáme lumpa, kaňku našeho vzorného městečka a to by v tom byl čert, aby nepoznal, zač je loket naší spravedlnosti. Kromě vynikající trojky Brando-Redford-Fondová lze vidět spoustu malých velkých hereckých výkonů, což mě vede k další pochvale: výborná režie. ()

Galerie (67)

Zajímavosti (5)

  • Kástingová riaditeľka odmietla obsadiť Faye Dunaway s odôvodnením, že pre filmovú branžu nie je dosť pekná a odporučila jej venovať sa radšej divadlu. (m.a.t.o.)
  • V počiatkoch produkcie bol do úlohy, ktorú nakoniec stvárnil Robert Redford zvažovaný aj Steve McQueen. (m.a.t.o.)

Reklama

Reklama