poster

Zvláštní dny

  • USA

    Strange Days

  • Slovensko

    Zvláštne dni

  • Kanada

    Strange Days

  • Nový Zéland

    Strange Days

  • Austrálie

    Strange Days

  • Velká Británie

    Strange Days

Sci-Fi / Mysteriózní / Akční / Krimi / Thriller

USA, 1995, 145 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Madsbender
    ****

    Zvláštny film, ktorý vo svojej dobe spôsobil takmer revolúciu, a ešte dnes pôsobí ako pokrokové zjavenie. Vlastne by som sa nebál tento film označiť za geniálny a prelomový - je jednou z množstva inšpirácií Matrixu, ale zďaleka nielen jeho, už teraz ma napadajú ďalšie filmy a seriály, ktoré od neho okato a bohato opisujú. Rámec príbehu v podobe tušenia predpovedanej apokalypsy roku 2000 je silné a zaujímavé. Koniec sveta, verejné nepokoje, otázka rasizmu, vraždiaci policajti, ktorí sa snažia zahladiť stopy, hlavní hrdina na šikmej ploche, armádna technológia na autentický záznam kúsku vášho života... Je tu toho viac než dosť. Myšlienka zachytávania vlastných zážitkov na špeciálny prístroj, ktorý umožňuje ich prežitie tak, ako by to bola skutočnosť, je nákazlivá a atraktívna. Je vidieť, že sa do toho zapojil aj James Cameron a pomohol príbeh vypiplať do dokonalosti. Zaujímavá je vizuálna stránka, ktorá priam kričí niečo v štýle "Chcete navodiť dojem, že sú ulice plné tisícov ľudí a šíri sa anarchia? Tak tam proste tie tisíce ľudí, policajtov, armádu, výbuchy, oslavy a všetko narvite!". Každý záber je tak presýtený, tak živý, tak živelný a úchvatne preplnený, že celá story a mesto pôsobia odrazu omnoho skutočnejšie. Druhá stránka vizualizácie sú zábery z prvej osoby, ktoré sú nesmierne dynamické a naservírujú vám poriadnu porciu adrenalínu (ako hneď úvodná sekvencia), alebo vzrušenia (mám chuť pridať hviezdičku za hafo odvážnych scén; od lesbického sexu po Juliette Lewis hore bez). Tu nachádzam paralelu medzi vrahom Iris, ktorý ju donúti pozerať sa naňho jeho očami, cez jeho nahrávacie zariadenie, s podobnou situáciou v prvej sérii Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, kde sa môžeme stretnúť s postavou sériového vraha, ktorý síce neznásilňuje, zato zvlieka z kože a pritom rovnako necháva obete - ženy sa na seba pozerať. Čerešničkou na chutnej a napínavej torte s kriminálnou zápletkou a kopou akcie je hviezdny štáb a obsadenie - od Kathryn Bigelow a Cameron cez Fiennesa, Lewis, Sizemora a Bassetovú až po D'Onofria a môjho obľúbenca Fichtnera. "Víš, proč jsou filmy pořád lepší než playback? Protože když přijdou titulky a rozsvítí se světla, lidé vědí, že je konec. JE KONEC!" 80%(1.5.2014)

  • 3DD!3
    *****

    Atmosférická sci-fi, která si mě získala už jen tím, že začíná na mé třinácté narozeniny :-). Působivý first person začátek vás prostě buď chytne (já byl nadšený) nebo ne (mamča ten film vzdala po půl hodině). Ralph Fiennes hraje jako o život (hodně netradičního) ukecaného hláškaře, který má většinu filmu všechno jen ne štěstí (mimochodem je docela stylové, že se Lenny jmenuje po vypalovacím programu - Nero :-). Cameronův rukopis je vidět jasně, i když mu celkovou formu dává jeho bývalá manželka Kathryn Bigelow. Lidstvo je tu vyobrazené většinou jako banda zlých cvoků, feťáků nebo prostě blbců a jediná kladná postava je tu v podstatě Mace. Temná vize budoucnosti/minulosti z celého snímku doslova kape. Když dnes se ohlédnu těch deset let zpátky, jsem docela rád, že to takhle nevypadalo. Jsem kouzelník. Ježíšek podvědomí. Řekni cokoliv, pomysli na to a můžeš to mít....(25.12.2009)

  • Flipnic
    *****

    Když jsem tento film po uvedení do videopůjčoven viděl poprvé, brečel jsem u něj. Když jsem jej viděl přibližně po 12ti letech, aniž bych to očekával, brečel jsem u něj znovu a na samém konci jsem dokonce brečel jako malé dítě ... Naprosto geniální film, který má snad jen dvě vady. Jednak se na něm podepsal trochu jeho věk a neaktuálnost ve vztahu k miléniu a dále možná až příliš dlouhá stopáž, díky které rozjezd filmu trvá trochu déle. Ovšem jakmile se divák dostane "blíže k jednotlivým postavám", pronikne do spletitého a přitom zdánlivě jednoduchého příběhu, přimražen a s očima přilepenáma k obrazovce vydrží až do samého závěru. Tohle je prostě geniální film, který má mnoho rozměrů, úžasné herecké výkony, úžasně vykreslené vztahy jednotlivých postav, mrazivou a smutnou atmosféru, na svoji dobu výborné ztvárnění a efekty, perfektní kameru atd. Plus jako bonus jedno z prvních použítí "first person camera view", které se v dnešní době těší takové oblibě v horrorech. Dále na svoji dobu dosti odvážné násilné scény. Fiennese moc nemusím, ale zde podává doslova excelentní herecký výkon. Juliette Lewisová jako třešnička na dortu ukazuje kozy, jako by se nechumelilo, ale k tomu všemu i výborný herecký a pěvecký výkon. Od Sizemora jsem zvyklý i na přesvědčivější výkony, i když zůstává faktem, že hrál postavu podle jasného vzorce. Angella Bassetová úžasná a byla to právě ona, která mne na konci filmu nejvíce rozbrečela. Tohle je opravdu skvost!!!(14.3.2008)

  • Arbiter
    ***

    Nekonečně zmatená párty. Mít auto tu znamená vlastnit mobilní klid a bezpečí, zastavit čas a být součástí vyšší spořádané společnosti. Vně auta jde o smyslu zbavenou dekadenci. Snímek má několik hodně silných scén a nápadů, ale dost to zabijí totálně neopodstatněná délka a úsměvně nekvalitní scénář, ve kterém lze vyčíst oblíbené dějové berličky jako je selektivní až absentující logika uvažování a konání postav, cheatování pohledem do budoucnosti a na různá místa planety v jeden okamžik, šíleně překombinované motivy a zápletky a evergreen v podobě závěrečné zpovědi hlavního enemáka (kteoru jsem si mmch musel pustit několikrát a s pauzama, abych se v tom geniálním plánu neztratil). Ale tak byl Silvestr, dá se to pochopit.(27.6.2016)

  • Xeelee
    *****

    Před Titanicem James Cameron napsal scénář a produkoval zvláštní film (který mnohem víc pasuje do tvorby později oskarové režisérky). A dle mého skromného názoru je to nejlepší a nejzajímavější film, na jehož tvorbě se kdy podílel. Film začíná jako kyberpunk z ponuré budoucnosti, kde na vás v dalších plánech obrazu vyskakují děsivé výjevy věstící sociální nepokoje nedozírných rozměrů. Pak uvidíte spolu s hlavním hrdinou jednu z nejodpudivějších a nejzvrácenějších nahrávek znásilnění a vraždy, která převrátí vyprávění do ještě temnější detektivky. Ponořte se do týhle perverze a beznaděje. Bude to jízda, na kterou ještě dlouho nezapomenete. A Cameronova produkce a scénáristická vize na tom má zásadní podíl. Film končí pozitivní scénou, která má ale pořád velmi hořkou pachuť nejen díky kulisám, kde se odehrává.(4.9.2017)

  • - V jedné scéně říká Mace Nerovi ‚‚…Right here right now.‘‘ Přesně tento úryvek později získal a použil Fatboy Slim a je slyšet upravený v jednom z jeho hitů "Right Here Right Now". (CliffLee)

  • - Ve scéně, kdy Když Lenny Nero (Ralph Fiennes) a Lornette 'Mace' Mason (Angela Bassett) ujíždějí dvojici policistů, je možné zahlédnou na kufru jejich auta stopy po střelbě. Na dalším záběru však již nejsou a teprve poté policista začně střílet do kufru. (Lumberjack)

  • - Skupina hrající na ulici ke konci filmu jsou Skunk Anansie, hrají píseň ze soundtracku. (CliffLee)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace