poster

Zvláštní dny

  • USA

    Strange Days

  • Slovensko

    Zvláštne dni

  • Kanada

    Strange Days

  • Nový Zéland

    Strange Days

  • Austrálie

    Strange Days

  • Velká Británie

    Strange Days

Sci-Fi / Mysteriózní / Akční / Krimi / Thriller

USA, 1995, 145 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • mat.ilda
    *****

    Extra film, jeden z těch, které mně mimoděk otevírají ústa a v žaludku mívám svíravý pocit, jako kdysi, před písemkou z matiky. Jo jo, tak mě to vzalo. V těchto případech nehledím na nějakou tu chybu na kráse, rozhodující je fascinace celkem jako takovým, a tak mě neodradila ani J. Lewisová, a už vůbec ne A. Bassettová, která byla nádherná a "mlátička" v jejím podání nevyvolávala nechtěné veselí, role jí sedla jak perfektně padnoucí uniforma na urostlé tělo - byla prostě dokonalá v každém gestu a její postava vyvolávala pocit bezpečí ve světě, kde nevíte dne ani hodiny... Ralph Fiennes byl, myslím, jasná volba, a tou zůstal až do konce. Upozaděná podkresová hudba nechávala zaznít hlavně šumu a svistu okolního divokého světa do doby, než přišly emotivně podané lahůdkové sólo songy od Faith a Jeriko One, které atmosféricky zhušťovaly celý zážitek. Nemám problém s plným hodnocením a hlavou mně vrtá, co jsem měla důležitého na práci v šestadevadesátém, kdy měl film premiéru, a co sakra další ty roky po něm, i proč jsem zapomněla, jak dobrý byl "Bod zlomu" a "K-19". My fault...(24.9.2010)

  • castor
    ****

    Končí dvacáté století, tohle bude masakr. Lidé s obavami hledí do budoucnosti, násilí je na každém rohu a vymoženosti digitálních technologií zbavují člověka posledních střípků vlastní intimity. Zážitky přímo z mozku, syrové, nesestříhané. Jiných lidí a neuvěřitelně autentické. Cyber-punkový thriller napsal James Cameron. Je to chmurně prorocké vylíčení blízké budoucnosti. Přitom si v něm slavný tvůrce nevypomáhá nabušenými kyborgy nebo supermoderními motorkami. Stačí vstoupit. Litovat nebudete. Litovat, co si nasadil na hlavu, bude ale bývalý polda Lenny, který právě zhlédnul nahrávku s brutálním znásilněním a zavražděním. Zvláštní dny nabízejí strhující a démonickou vizi velkoměsta, kde jde všechno do záhuby. Technicky i příběhově je to nesmírně poutavá podívaná, a to nejen díky zhmotnění voyeurských pudů. Kathryn Bigelow natočila vedle Bodu zlomu nebo válečnému thrilleru Smrt čeká všude další film, kterému toho po technické stránce nelze moc vytknout, hlavně je ale znepokojivý a svým způsobem přitažlivě zvláštní. Škoda jen, že pochmurná budoucnost diváky překvapivě neoslovila. Což zamrzí i kvůli kvalitnímu castingu – nečekaně obsazený Ralph Fiennes, démonický Michael Wincott, hysterická Juliette Lewis, nemilosrdný Vincent D´Onofrio i chladnokrevná Angela Bassett. Za mě velká spokojenost!!(31.1.2014)

  • IQ Tiqe
    ****

    Ani nevím, jestli ten příběh byl tak super, nebo až překombinovaný; k závěru jsem se lehce ztratil. Každopádně spanilá jízda pro Finnese. Kromě něj mě zaujala i Juliette Lewis. Pro mě vzpomínání na 90. léta, dobrá hudba (když pominu uhekaný černochy). Dějově originální, Cameron se projevil, byť se z toho nakonec vyklubala "jen" trochu zamotanější kriminálka. # příběh 7 | hudba 7 | humor 0 | akce 5 | napětí 3 | pustil bych si znovu 6(4.5.2012)

  • Ghoulman
    ****

    Problémový případ. Je zde dojem určité nadčasovosti – jednak v rovině hlavního high-tech konceptu, kdy zde máme jedince, kteří v podstatě postrádají vlastní život na vrub toho, že jsou závislí na sdílených zážitcích těch druhých (viz. dnešní kult reality show či sociální sítě). Poté je zde také patrná technická zdatnost tvůrců – především v systematickém využívání POV záběrů, které jakoby někdo vystřihl z Hardcore Hanryho a přesunul je o dvacet let do minulosti (a na jejichž technologické uskutečnění prý padla značná část celkového rozpočtu). Avšak v mnoha ohledech jsou Zvláštní dny naopak typickým dítkem své doby – například v šíleně dlouhých „mířících“ scénách, kdy záporné postavy „bondovsky“ rozebírají své předešlé plány či ve zpomalovačkách tak typických pro období 80-90 let. Celkový dojem dále kazí herecké výkony (Juliette Lewis je ve svém exhibicionismu strašlivě otravná) a nepříliš šikovně rozvrstvené tempo vyprávění, kdy jsou některé pasáže příliš protahovány, zatímco jiné jsou pro změnu zmatené.(19.1.2018)

  • WANDRWALL
    **

    Koho baví fantasmagorie a libuje si v ní, tohle je ideální film právě pro takové diváky. Grygar krásně mluvil o tom, že oni, vědci, co vysvětlují podstatu, tam měli v sále dvacet lidí, ale Souček měl vedle v sále tři sta lidí. Lidem prostě víc vyhovuje fantas, který jejich rozum bere, než selská logika, které se rádi a úspěšně brání. takže jak jinak - jao vždy - náš zákzník, tak mu šoupneme co chce, ten je náš pán. Chce blbiny, tak už mu je lifrujeme. Chce psycho, už ho posíláme, chce filozofii, á to ne, to nebere, od ní pryč, tedy od lásky k moudrosti utéci, to je dřina...(28.9.2010)

  • - Kapela hrající na párty k novému miléniu na konci filmu je Testament. (CliffLee)

  • - Název filmu pochází z alba ‘‘Strange Days‘‘ od The Doors a cover verze titulní písně z tohoto alba je k slyšení v průběhu filmu. (CliffLee)

  • - Ve scéně, kdy Když Lenny Nero (Ralph Fiennes) a Lornette 'Mace' Mason (Angela Bassett) ujíždějí dvojici policistů, je možné zahlédnou na kufru jejich auta stopy po střelbě. Na dalším záběru však již nejsou a teprve poté policista začně střílet do kufru. (Lumberjack)