Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Jan NěmečekHudba:
Svatopluk HavelkaHrají:
Dana Medřická, Jiří Sovák, Olga Schoberová, Juraj Višný, Karel Effa, Vladimír Menšík, Karel Houska, Ilja Racek, Valtr Taub, Bedřich Prokoš, Čestmír Řanda st. (více)Obsahy(2)
Co všechno se může stát, když ráno potkáte svůj sen, vypráví česká filmová komedie režiséra Václava Vorlíčka a scenáristy Miloše Macourka. Hlavními hrdiny filmu jsou manželé Beránkovi, oba docenti, kteří pracují na vědeckých objevech. Paní Beránková se zabývá somniologií – hledá prostředek, který by ovlivňoval lidské sny. Docent Beránek se zase snaží vynalézt přístroj obrovské fyzické síly. Od chvíle, kdy se mu do rukou dostanou komiksové sešity, se všechno změní. Kvůli neprověřenému preparátu jeho manželky oživnou tři komiksové postavy z Beránkova snu – krásná Jessie, superman a pistolník. Začíná velká dobrodružná honička… (Česká televize)
(více)Recenze (339)
Nevšední komedie z tuzemské produkce, která může nabídnout jak originální sci-fi námět, tak pohled na neskutečně nádhernou Olgu Schoberovou. Slovy se zde moc neplýtvalo, stejně jako vtipy, ale když už nějaký přilétl, tak stál za to ("Chuchle"). Zkrátka film, který mě upoutal hlavně díky nápadu, výtvarnému zpracování a české "BB". ()
V případě KDO CHCE ZABÍT JESSII? je tře mít na vědomí, že nejde o žádné pokus o splynutí filmu a komiksu - a vlastně ani nejde o komiksový film, protože pronikání komiksové estetiky je spíše uměleckým nástrojem než cílem. Komiks je Macourka a Vorlíka (podobně jako ve srovnatelné době pro Jiřího Brdečku nebo Oldřicha Lipského) jen další z výzev k blbnutí s možnostmi filmového vyprávění i stylu. Výzvou, která je mnohem promyšlenější a chytřejší, než by se dalo z praštěného námětu vyvozovat - a celá tahle "alternativní vlna" strukturně modernistických filmů bez modernistických ambicí si do budoucna zaslouží detailní prozkoumání. Tak či onak, pokud by vás zajímala analýza filmu KDO CHCE ZABÍT JESSII, můžete ji najít třeba tady (nebo v uhlazenější podobě od strany 129 v ROZBORU FILMU). Dodnes zatraceně působivý film... a to i proto, že Miloš Macourek byl prostě génius, ať už jeho scénáře režíroval Lipský nebo Vorlíček. ()
"A vy pojedete do Chuchle!" ()
Výchozí premisa je, stejně jako u srovnatelně „jiného“ Happy Endu Oldřicha Lipského, úžasná. Její rozpracování do podoby celovečerního filmu již pokulhává. Expozice zdlouhavá a poskytující dostatek prostoru k přemýšlení, o jakou blbinu s oním strojem na sny jde. Zbytek dění tvoří poněkud chaotické lovení a následně poněkud drastické likvidování snů. Málo nosné i na osmdesát minut. Úsměvnější stránkou věci jsou herecké výkony a pravděpodobné inspirační zdroje Macourka, Vorlíčka a Saudka – americký komiks byl sice nesehnatelným zbožím, ale motiv (SM) bičování ve svém „vedlejšáku“ pro dospělé rád využíval Joe Shuster, autor Supermana. Pro roli Jessie mohla být vybrána herečka lepší, stěží lepější, a docent Dana Medřická, zosobnění tuposti komunistické ideologie? Ďábelštějšího komiksového padoucha aby jeden pohledal. (Měřeno vzhledem, nabízí se Jiří Sovák s antigravitačními rukavicemi a účesem šíleného vědátora, ale povahově jde o vcelku sympatickou postavu, která chce jenom uniknout z ubíjející socialistické rutiny.) Vysvobození z šedi všedních dní příznačně (a provokativně) představuje zhmotnění původem amerického snu. ___ Adjektivum „unikátní“ náleží vzhledem k místu a době vzniku technické úrovni díla. Točilo se na cinemaskopický formát a kvůli realizovatelnosti triků černobíle, což ničemu neškodí, černobílá naopak Jessii odlišuje od pestrobarevných komiksových filmů ze zámoří (kde měl dokonce vzniknout remake, ale pak přišel rok ’68 …). Vtipů vycházejících z obohacení dvourozměrného světa o třetí rozměr mohlo být více, ale stejně jsem měl dojem, že sleduji film, kterému bylo předurčeno vzniknout o pár dekád později. Vorlíček zkrátka předběhnul svou dobu, za což mu budiž slabší vypravěčství protentokrát odpuštěno. 80% Zajímavé komentáře: Šandík, Adam Bernau ()
JÁ NEKOUŠU, PANE DOCENTE! ()
Ta otázka v názvu filmu je špatně položená, kdo by proboha chtěl zabíjet takovou sexbombu. Otázka měla znít, Kdo se chce vyspat z Jessii a v tom případě bych se s dovolením přihlásil a rovnou oběma rukama. Olga Schoberová na sebe strhávala veškerou mou pozornost, ale i tak jsem stíhal pobírat skvělýho Jiřího Sováka a nad Menšíkovou Chuchlí jsem chcal smíchy. Ty bubliny byly skvělej nápad, prej "Vypusťte bublinu co to všechno objasní." "Miluju tě" :))) Druhá polovina šedesátých let byla pro československý film fakt zlatá. ()
Zajímavý nápad, který se vyloudil z českých scénáristů na filmové plátno jenže bez dost důležitého humoru a vtipu doufající jen v to, že ona podstata samotná bude vtipná už dost, ale ejhle. Mně osobně tento film přišel jako něco neobvyklého, ale zpracováno tak průměrně, že nemůžu říct, jak je tento film povedený nebo dobrý, prostě pro mě je průměrný a tak to zůstane. --- Já nekoušu pane docente ! ()
Úžasná bžunda, Václav Vorlíček je najviac nápaditý Český režisér, fakt paráda porovnateľná s úletom ako je Barbarella. /80%/ ()
Olga Schoberová byla holt kus. ()
Hodne husta zalezitost a v porovnani s ostatnima starejma ceskejma filmama asi nejoriginalnejsi film. A nejspis i jedinej "komiksovej". Od zacatku tu je velkej prival vtipku a misty film prejde skoro az do neme grotesky, hlavne kdyz jsou na scene "sny". A diky sve stopazi si film udrzi tempo az do konce a kdyz tu zrovna neni nejakej vtip, zachranujou to vyborni herci. Skvela zabava. ()
"Jindřichu, dnes je čtvrtek!" Porod tohoto filmu byl velmi komplikovaný, takže došlo k císařskému řezu. Škoda, že se Macourkovi a Vorlíčkovi nepodařilo prosadit barevný materiál. Ale i tak je to vysoce nadprůměrná zábava. ()
"Když už měl obžalovaný takové sny, měl se postarat, měl zabránit, aby se nemohly stát obecným nebezpečím." Snít se zkrátka nevyplácí a docent Beránek to u soudu pozná. Vysnil si totiž dokonalou ženu - krásnou, silnou a němou. Kdo by tedy chtěl někoho či něco takového zabít? Samozřejmě, že docent Beránková, které začal chybět pravidelný čtvrteční sex s manželem a proto se pokouší vědeckými prostředky zlikvidovat svou nevystudovanou konkurentku. Pro mě je to prostě jedna z nejlepších českých komedií, při které mě bude vždycky bavit Jessie, Superman, Pistolník, rukavice, rehabilitační kremace, Chuchle i telefonování s bublinami. ()
Fantazie a nápadů má Jessie na rozdávání, jen humor mi přišel poněkud vyvanulý (Chuchle, čtvrtek, policajt u kanálu atd). Olga Schoberová je ovšem dokonale comicsově krásná. ()
Nápad dobrý, technické provedení taky, ale postavy jsou nudné, ploché, chovající se divně a nelogicky (a ne záměrně). Nikdo tu není sympatický, nikdo mě nezajímá. Bohužel silně nevyužitý potenciál. ()
Inu, řekněme, že se pan "docent" Vorlíček teprve rozcvičoval... :-) . . . Vtípný námět, leč se spoustou drobných nedotaženin a trošku diletantským přístupem všech zůčatněných. Právě herci ruku v ruce s kamerou nejvíc škodí tomuto dílku >jakousi takovou< trošku toporností. . . . Škoda přeškoda. Zábava možná chvílemi nadprůmětná, ale film jen průměrný. Půl hvězdičky bych dal Kájovi Saudkovi, ale stejně raději zaokrouhlím dolů. Tenhle film měl svou pointou i protagonisty opravdu na víc! ()
"Vypusťte tu bublinu, co to všechno objasní" - "MILUJI VÁS" ()
"PROMIŇTE PANE REKTORE, ABY NEBYL OMYL, TA SLEČNA JE MůJ SEN." - "NO PROSÍM, JÁ NEMÁM NÁMITEK, ALE RAČTE SI SNÍT MIMO BUDOVU." Hned první Vorlíčkovu komedii mám z jeho tvorby nejradši. Na své si přijde jak fanoušek parodovaného žánru superhrdinských komiksů (já), tak i absolutní laik. Film má dokonalou komiksovou atmosféru - cesty spoře oděné vědkyně-sexbomby Jessie, zlého Supermana a infantilně se smějícího pistolníka vedou kanály i po střechách, Jessie je opakovaně svazována a mučena a Superman se probourává zdmi, převrací auta a bojuje s přesilou studentů (a párkrát se i poněkud trapně proletí), aby jej v závěru Sovák poslal jediným úderem pěsti do koše (útrob popelářského vozu). S černobílým světem comicsu kontrastuje realita ve které spolu zápolí naivní roztržitý vědec Sovák s panovačnou bezskrupulózní vědkyní Medřickou, která neváhá před soudem svalit vinu za jí způsobený chaos na svého manžela a poté nelítostně zahladit všechny stopy po svém nepovedeném experimentu, aniž by si přitom ale sama špinila ruce. Musím říct, že z její postavy mě během filmu několikrát zamrazilo např. při zmínce o politické výchově skrze sny nebo když nechala zaživa upálit Supermana, protože je to jen představa. Jinak je film ohňostrojem nápadů, gagů, hlášek i akčních scén, i když některé klíčové "cestující" fóry jako "dnes je čtvrtek", "pojedete do Chuchle" nebo strážník hlídající otevřený kanál mi nic neříkaly. Ovšem Supermanovi hrajícímu na piano nebo Sovákově "TOHLE? TO JE JEN TAKOVÝ NÁPIS." jsem se od srdce zasmál a to je jen zlomek. Všichni herci tu excelují, Sovák je okouzlující, alibistická manipulátorka Medřické mi opravdu naháněla strach a zvláštní zmínku si zaslouží Menšík jako omezený Kolbaba nebo Libíčkův zkorumpovaný bachař. Kapitolu samu pro sebe tvoří Olga Schoberová, jediné bimbo českého filmu a naše jednoznačně nejkrásnější herečka. ()
Tenhle film je neuvěřitelný gejzír originálních nápadů (podobně jako další Vorlíčkovy snímky Konec agenta W4C prostřednictvím psa pana Foustky nebo „Pane, vy jste vdova!“). Je fakt, že humoru zde tolik nebylo, spíš než komedie to byl dobrý sci-fi film. Ale párkrát se zde nějaký ten dobrý fór objevil, triky a hudba vydařené, herecké obsazení bylo výborné (super byli Jiří Sovák a Karel Effa...Olga Schoberová zde sice nebyla od hraní, ale komu z pánského osazenstva to vadilo, že :-D ), no a celkově jsem se slušně pobavil. Viděl bych to na slabší 4*. ()
Když soudruzi poručí větru, dešti, co by nemohli snům? Není to čistě parodování něčeho, co u nás nemělo v tu dobu kulturní tradici, spíš si to komiksové atributy jen propůjčuje. Saudková Jessie je ještě více sexy než ta skutečná a kromě natírání prostoduchých členů bezpečnostního aparátu a lidské zpupnosti to boduje i nenápadnými žertovnými nuancemi. Třeba když se postava Menšíka poprvé setká s postavou Schoberové a střih přijde při jeho pohledu do výstřihu a nebo úplným závěrem, který potvrdí, že každý sen jednou skončí.. ()
I tento film patří po právu do zlaté éry šedesátých let; parodicky založená sci-fi láme zábrany a v relativně velkém počtu epizod je satirickou kritikou doby svého vzniku. Mimořádně zajímavé je i herecké obsazení; zvlášť bych vedle titulních představitelů Sováka, Schoberové, pohlavně neukojené (v roli) Medřické a potencialitu svého talentu naznačujícího Menšíka upozornil na německého herce Valtra Tauba. ()
Reklama