Režie:
James WhaleKamera:
John J. MescallHudba:
Franz WaxmanHrají:
Boris Karloff, Colin Clive, Valerie Hobson, Ernest Thesiger, Elsa Lanchester, Douglas Walton, Gavin Gordon, Una O'Connor, E.E. Clive, O.P. Heggie, Dwight Frye (více)Obsahy(1)
Jeden z nejpopulárnějších hororových filmů všech dob. Filmová klasika. V divácky oblíbeném a kritiky ceněném pokračování Frankensteina opět zazářil Boris Karloff v roli nešťastného monstra, které tentokrát zatouží po partnerce. Colin Clive se vrací jako přehnaně ambiciózní Dr. Frankenstein, aby svému dítěti vytvořil podobně prokletou nevěstu (Elsa Lanchesterová). Režisér původního Frankensteina, James Whale, tímto snímkem završil svou skvělou kariéru. Frankensteinova nevěsta je film, jež potěší nejen fanoušky hororu, nýbrž všechny filmové labužníky. Pokračovanie filmu FRANKENSTEIN (1931), nasledované filmom SON OF FRANKENSTEIN (1939). (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (132)
Jednička byla normální shit, dvojka je ale mamutí krok vpřed. Přítomnost hudby vše vytáhne i v těch horších scénách, které se vyskytují hlavně ze začátku. Vždy, když byla na scéně komická postavička staré služky, říkal jsem si, že brutální vražda není zas tak špatná věc. Naštěstí po příchodu Borise Karloffa do domu starého slepce se vše v dobré obrátí a film nabere neuvěřitelné grády. Karloff už se jen blbě neksichtí, ale skvěle hraje a dokotr Pretorius je záporák k pohledání. No a třešnička na dortu je finální pokus s oživením nevěsty, opravdu hodně dobrá filmařina. Suma sumárum, bezva film s blbým začátkem. ()
Nie je dobré, ak sa film hodnotí prizmou súčasnosti. Vždy sa začudovane pozerám, keď k filmu z roku 1935 ako tento vidím slabšie hodnotenie, s odôvodnením, že v roku 2020 už nemá šmrnc. Nerozumiem, ako môžeme hodnotiť skoro storočný film z toho pohľadu, že v 21. storočí pôsobí staro? To je ako hovoriť o Alexandrovi Veľkom, že bol síce dobrým, neporazeným vojvodcom, ale v modernej dobe by už s kopijami veľa bitiek nevyhral... Pozerajme sa teda na film radšej z hľadiska toho, čo bolo vtedy k dispozícii. A z tejto perspektív je Frankensteinova nevesta právom jedna z top žánroviek. Osobne ma nebavil tak veľmi ako napríklad Dracula (1931), ale stále si udržiava veľkú mieru hodnovernosti i strachu, ktorý by kľudne zafungoval aj o 30-40 rokov neskôr. ()
Čtvrtý disk ze série Universalu, věnované klasickým černobílým hororům, přináší pokračování Frankensteina. V prvním dílu monstrum i Frankenstein umírají v hořícím mlýně. Ale již ve 30. letech bylo, zdá se, potřeba, scenáristických obezliček, známých ze současných televizních seriálů, totiž, jak vzkřísit tyto mrtvé. A tak monstrum se zachrání díky sklepním prostorám s vodou pod mlýnem, zatímco Frankenstein se prostě probere doma, své snoubence a nyní i novomanželce v náručí. Monstrum mezitím dál hledá sebepoznání i možné cesty stát se člověkem. Potká duchovního otce svého stvořitele, slepého poustevníka, naučí se mluvit, ale když se nevydaří vytvoření jeho nevěsty, sám končí svůj život. Alespoň do dalšího dílu. V hlavní roli se objevil opět Boris Karloff, znovu režíroval James Whale, a zajímavé dvojrole se ujala Elsa Lanchester – hraje totiž v úvodu samotnou Mary Shelley, která za bouřlivé noci vypráví přátelům jen tak z hlavy další pokračování, a v závěru pak Frankensteinovu nevěstu, resp. druhé monstrum. Komentář k filmu si vzal na svědomí filmový historik Scott MacQueen. Než o hercích povídá více o filmu samotném, tedy zajímavých okolnostech jeho natáčení – tedy, jak se muselo opět na zásah cenzorů ve filmu stříhat (vadily přílišné záběry na dekolt Mary Shelley, německé reálie, náboženské odkazy), nebo jak vznikaly různé triky (maličkaté lidičky v láhvích) či účes a nalíčení Frankensteinovy nevěsty. Následuje dokument Je živá, který uvede režisér Joe Dante. Nejprve se podíváme do studií Universalu a jejich výrobní dílny té doby, kde vznikal již jeden horor za druhým. Tom, o čem jsme v komentáři k filmu jen slyšeli, nyní uvidíme na vlastní oči – líčení Frankensteinovy nevěsty, ony zatracované náboženské symboly, o výpravě pohovoří dokonce nejznámější americký tvůrce hororů Clive Barker. A také se dozvíme, že režisér filmu měl jistou náklonnost pro – muže. A na závět tradiční kvanta plakátů, fotografií – a trailer. ()
Jeden z nejcitovanějších hororů vůbec, přitom zároveň není úplně klasickým zástupcem svého žánru. Nevěsta se od původního snímku liší v mnoha ohledech. Hororová stránka ustupuje, místo ní prosakuje na povrch černý humor a štiplavá ironie. Z monstra v excelentním podaní Karloffa už nejde strach, tentokrát k němu divák musí cítít lítost i sympatie, obzvlášť při scéně, kdy ho slepý stařec učí mluvit a kouřit doutníky. Nejen kvůli tomu kvalitativně předběhlo pokračování svého předchůdce o několik tříd. Škoda je snad jen té ústřední nevěsty, která dostane prostor až v závěrečných pěti minutách. O to víc si jí však vychutnáte, protože to, co se svou postavou dokázala Elsa Lanchester udělat na tak krátké ploše, je opravdu nevídané. ()
Pod pojmem filmová klasika si každý představí ve své době vyjímečné dílo, ale v případě Frankensteinovy nevěsty to platí dvojnásob. Jedná se totiž o zcela nadčasové dílo a zároveň jeden z nelepších hororů všech dob vůbec. První Frankenstein byl skvělý, ale něco mu chybělo a to se tady podařilo najít. Monstrum už není jen monstrem, chodící rekvizitou, ale v podání Borise Karloffa samostatnou postavou, jež je v některých pasážích vtipná, v jiných zas řádně děsivá. Právě prvky humoru hlavní postavy a skvělé výkony ostatních herců, trikařů a režiséra samotného vytvořili opravdový poklad a milník filmových dějin. Vřele doporučuji!!!!!!! ()
Galerie (129)
Zajímavosti (55)
- Představitelka malé holčičky, kterou Frankensteinovo monstrum v první části zabilo, zde má malinkou roli (není ani v titulcích) jiného děvčátka. (DaViD´82)
- Roli Henryho snoubenky a pozdější ženy hraje v tomto filmu jiná herečka než v díle prvním. Zde ji ztvárnila Valerie Hobson. Té bylo v době natáčení teprve sedmnáct let. Byla tedy takřka o osmnáct let mladší než představitel Henryho Colin Clive. (DaViD´82)
- Je s podivem, že vzhledem k mnohým námitkám cenzorů i producentů, se i přes mnohé úpravy a vystřihování, nakonec do finální verze dostala scéna Frankensteinova monstra přivázaného ke kůlu ve stejné poloze jako byla ta Ježíše Krista při ukřižování. (DaViD´82)
Reklama