Režie:
František FilipKamera:
Andrej BarlaHudba:
Karel SvobodaHrají:
Jaromír Hanzlík, Petr Haničinec, Kathy Kriegel, Josef Kemr, Martin Růžek, Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý, Claudine Coster, Josef Dvořák (více)Epizody(12)
-
Návrat (E01)
-
Nabídka k sňatku (E02)
-
Carlo se loučí (E03)
-
Nový domov (E04)
-
Maringotka číslo osm (E05)
-
Natrvalo (E06)
-
Konkurence (E07)
-
Láska (E08)
-
Rozhodnutí (E09)
-
Varieté (E10)
-
Útěk (E11)
-
Slavné jméno (E12)
Obsahy(3)
Jeden z nejvýpravnějších seriálů České televize podle slavného románu Eduarda Basse, k němuž složil hudbu Karel Svoboda a ústřední melodii nazpíval Karel Gott. Životní příběhy šesti generací rodu Humberto zobrazují pohnuté osudy lidí, kterým se cirkusová manéž stala osudem. (Česká televize)
Videa (12)
Recenze (294)
Ano, určité věci tahaly za vlasy, ať už bezchybný a v jakékoliv další dobrodružství permanentně natěšený malý Vašek (Jen si vzpomeňte, jak při své první návštěvě Hamburku vyslintal dobrý litr), nebo nesnesitelně afektovaný a ublíženecký Paolo Josefa Laufera ("Na Paola jen bič....to si piš a tobě přes ksicht) a koneckonců i dospělé Helence občas zasněně ujela mimika kamsi ke zlatým časům grotesky. Jenže jak zazněly tóny Svobodovy bez dizkuze geniální hudby, člověk se na konci posledního dílu s touhle ságou loučil velmi nerad, až smuten tak, že by mu mysl nerozveselil ani poplašeným Lipicánem k smrti ukopaný klaun, jenž měl tentokrát nechat frkačku ve své náprsence. V tomhle cirkusu se toho totiž událo strašně moc....a to jak toho milého(Hrabě Orsini v debatě s panem "Bremburdou". Tetička Hammerschiedová v poloorgasmické konfrontaci s mesieur Dumbierem.......) jakož i naopak nehorázně smutného a působivého (Osamocený ochrnutý Berwitz s svými koňmi. Karasovo dojetí z plakátu vnučky Ludmily Humberto.) Pokud jde o herce, tak by bylo snad hrdelním zločinem nevyzdvihnout Josefa Kemra a jeho úchylně dokonalé herectví v roli Maliny. Další mistrovskou práci odvedla Jiřina Bohdalová, Josef Somr, Josef Větrovec, Petr Haničinec, Libuše Šafránková. A zatímco se mi příliš nepozdávali Radoslav Brzobohatý, a Jaromír Hanzlík dozrál až v závěru, stejně jako jeho role, musím pochválit i německý ansámbl. Werner Possardt, Wolfgang Bathke a Katja Rupé neměli v kombinaci s hlasy jim propůjčenými vůbec chybu. Zkrátka bych řekl, že takovou poctu téhle branži potulné nevysekl nikdo a už se to asi ani nepovede. 90% ()
Cirkusové prostředí obecně moc neoblibuji, přijde mi takové dryáčnické a zbytečně napozlátkované, ale je pravda, že tenhle seriál je velice dobře udělaný, počínaje scénářem, který dokáže vystavět napínavé scény i budovat celkovou atmosféru, přes dobré herce a jejich režijní vedení, po neuvěřitelně zajímavé lokace, výpravu, kostýmy a jedinečnou práci s komparsem. Trochu mi zde vadí nesoulad mezi českými a německými herci - ti němečtí jsou zbytečně "tvrdí" a kožení v hereckých výrazech -. chybějí tomu emoce. Ale jinak velice precizní a filmařsky velmi dobře a na úrovni natočený seriál, kde hrají často roli i drobné detaily. ()
Spolu s DOBRODRUŽSTVÍM KRIMINALISTIKY nejzajímavější český přínos světové seriálové pokladnici. Opět výpravná historická záležitost podle skutečných událostí, zahrnující široký časoprostor, kdy mezi díly a kolikrát i během nich poskočíme dopředu o několik let. A opět hudební znělka, která vás sama o sobě rozloží, tady ještě doplněná o Lukavského glorifikujícího melancholického vypravěče. Samotná idea točit o cirkusu je geniální - sledujeme přicházet a odcházet několik generací cirkusového klanu na jeho cestě napříč Evropou, prožíváme s nimi vyhrocené osobní i podnikové problémy a přihlížíme jednotlivým kouskům z dobového cirkusového repertoáru, což působí až dokumentárně. To celé z českého pohledu, zaměřené na u cirkusu pracující Čechy a na to, jak cirkus svým umem a úsilím pozvedali až se zaslouženě ocitl v jejich rukou a oni ho zachránili před krachem transformováním do úspěšného varieté v Praze. Slušné je obsazení, byť Hanzlík jako dospělý Vašků, ani ta jeho příšerná zahraniční mařena (nebyl to nakonec chlap?) mi příliš sympatičtí nebyli, ovšem Laufer jako dospělý Paolo byl úžasný záporák a Kemr výborný podivín. ()
Je potěšitelné, že ČT u příležitosti 60. let od zahájení televizního vysílání zařadila tento seriál do svého programu. I když jsem ho viděla už několikrát, dala jsem mu s radostí přednost před současnou seriálovou nabídkou konkurenčních televizí. Tato výpravná rodinná sága z atraktivního cirkusového prostředí, postavená na skvělých výkonech naší herecké špičky za působivého hudebního doprovodu Karla Svobody, se Františku Filipovi moc povedla. Škoda, že se toho pan Bass nedožil, určitě by byl s převedením svého románu do filmové podoby taky spokojen. Jedinou skvrnou na kráse je necitlivé obsazení německé herecké matróny do role Helenky. Ukazuje se, jak důležitý je výběr herců, kteří kromě výkonů a fyzické vhodnosti pro přidělenou roli, by si měli získat i sympatie diváků. U mne tedy holka nezabodovala. ()
----- "Pojďte a zhlédněte vyprávění z minulého věku, kdy prabáby našich pradědů byly ještě dětmi ... " ----- Výpravný koprodukční seriál, jehož realizace musela být neuvěřitelně náročná - přesto dokázal téměř nemožné a zůstal věrný románu Eduarda Basse. Do vínku dostal vypravěčskou poctivost, mladou duši, otevřené srdce - a jako bonus nezapomenutelný hudební doprovod Karla Svobody. Je naprosto skvěle herecky obsazený ... až na dvě výjimky, které bohužel nemůžu označit jako zanedbatelné. Helenka Berwitzová i "Vašku" Karas jako děti v podání Pavla Manga a Pavly Mixtajové jsou bezesporu okouzlující, leč těžkotonážní krasojezdkyně Kathy Kriege alias dospělá Helena je jedním slovem katastrofa - a z drobného živého blonďáčka se prostě ani za pomoci vytrvalého mávání kouzelného proutku NEMOHL stát Jaromír Hanzlík ... ač má jako herec mé sympatie, do role činorodého, nápaditého mladíka Vaška mně absolutně neseděl - dokud mu nepřibyl nějaký ten filmový rok, aby se mohl stát dědečkem malé Lili. Zato kupříkladu přerod Lumíra Banata jakožto představitele malého Paola Rómea v patřičně slizkého Josefa Laufra dopadl na jedničku. Nebýt oněch dvou nesmyvatelných kaněk na kráse, na které nestačí žádný odstraňovač skvrn, bylo by to jasných - a převelice zasloužených 5* ()
Galerie (392)
Photo © Česká televize / Jaromír Komárek
Zajímavosti (60)
- Přestože je v závěru na plakátech v divadle uvedeno, že Ludmila Humberto bude tančit Čajkovského balet Šípková Růženka, v divadle zní první věta z Čajkovského šesté symfonie. (Bart)
- V epizodě zazní hovorové pojmenování pro zedníka „rochně“. Správně to bylo pojmenovávání pro zednické učně, nejspíš proto, že než se řemeslo naučili, vypadali jako rochně, tedy prase. Další souvislost může být s tím, že se dříve stavělo z nepálených cihel, kterým se říká vepřovice. (sator)
- V díle se používá termín „tenťák“, což je slangové označení pro dělníka, který stavěl a boural cirkus. Slovo vzniklo z německého tent-stan. (sator)
Reklama