Režie:
František FilipKamera:
Andrej BarlaHudba:
Karel SvobodaHrají:
Jaromír Hanzlík, Petr Haničinec, Kathy Kriegel, Josef Kemr, Martin Růžek, Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý, Claudine Coster, Josef Dvořák (více)Epizody(12)
-
Návrat (E01)
-
Nabídka k sňatku (E02)
-
Carlo se loučí (E03)
-
Nový domov (E04)
-
Maringotka číslo osm (E05)
-
Natrvalo (E06)
-
Konkurence (E07)
-
Láska (E08)
-
Rozhodnutí (E09)
-
Varieté (E10)
-
Útěk (E11)
-
Slavné jméno (E12)
Obsahy(3)
Jeden z nejvýpravnějších seriálů České televize podle slavného románu Eduarda Basse, k němuž složil hudbu Karel Svoboda a ústřední melodii nazpíval Karel Gott. Životní příběhy šesti generací rodu Humberto zobrazují pohnuté osudy lidí, kterým se cirkusová manéž stala osudem. (Česká televize)
Videa (12)
Recenze (294)
Parádní výpravný seriál který patří k tomu nejlepšímu co bylo v naší tvorbě natočeno. Žádná politika, žádná stupidní témata jenom neokázalý pohled do cirkusáckého světa který stihne zachytit osudy několika generací. Pár menších chybiček a určitých historických nepřesností se tu sice vyskytne, ale proč bejt zbytečnej hnidopich. Mě to fakt bavilo, koukal jsem na to v dětství a kdykoliv se k tomu vrátím i dneska. Holt kdysi jsme uměli. To není jako ty ubrečený, nudný a klišoidní sračky který do nás cpou dneska.90% ()
Pojďte a shlédněte vyprávění z minulého věku, kdy prabáby našich pradědů byly ještě dětmi... Vydejme se na cestu s lidmi, kteří křižovali Evropu, protože jejich osudem se stal cirkus. Sledujme s nimi odvěkou touhu člověka posunout hranice lidských možností. Touhu po kráse, dokonalosti, odvaze... A taky touhu po štěstí! ___ Sakra, a ta hudba je fakt geniální!! ()
Ano, určité věci tahaly za vlasy, ať už bezchybný a v jakékoliv další dobrodružství permanentně natěšený malý Vašek (Jen si vzpomeňte, jak při své první návštěvě Hamburku vyslintal dobrý litr), nebo nesnesitelně afektovaný a ublíženecký Paolo Josefa Laufera ("Na Paola jen bič....to si piš a tobě přes ksicht) a koneckonců i dospělé Helence občas zasněně ujela mimika kamsi ke zlatým časům grotesky. Jenže jak zazněly tóny Svobodovy bez dizkuze geniální hudby, člověk se na konci posledního dílu s touhle ságou loučil velmi nerad, až smuten tak, že by mu mysl nerozveselil ani poplašeným Lipicánem k smrti ukopaný klaun, jenž měl tentokrát nechat frkačku ve své náprsence. V tomhle cirkusu se toho totiž událo strašně moc....a to jak toho milého(Hrabě Orsini v debatě s panem "Bremburdou". Tetička Hammerschiedová v poloorgasmické konfrontaci s mesieur Dumbierem.......) jakož i naopak nehorázně smutného a působivého (Osamocený ochrnutý Berwitz s svými koňmi. Karasovo dojetí z plakátu vnučky Ludmily Humberto.) Pokud jde o herce, tak by bylo snad hrdelním zločinem nevyzdvihnout Josefa Kemra a jeho úchylně dokonalé herectví v roli Maliny. Další mistrovskou práci odvedla Jiřina Bohdalová, Josef Somr, Josef Větrovec, Petr Haničinec, Libuše Šafránková. A zatímco se mi příliš nepozdávali Radoslav Brzobohatý, a Jaromír Hanzlík dozrál až v závěru, stejně jako jeho role, musím pochválit i německý ansámbl. Werner Possardt, Wolfgang Bathke a Katja Rupé neměli v kombinaci s hlasy jim propůjčenými vůbec chybu. Zkrátka bych řekl, že takovou poctu téhle branži potulné nevysekl nikdo a už se to asi ani nepovede. 90% ()
Přestože se dá mnohé tomuto seriálu vytknout (je sentimentální, poslední díly velmi slabé atd.) jde o mocnou rodinnou ságu. Herecké obsazení je famózní a herci své postavy nehrají, ale žijí. Myslím, že jiný názor bude mít mladý a jiný starší divák, neboť teprve s věkem člověka seriál víc osloví. Má to sílu, je tam výpověď, je o čem přemýšlet, těch pár nedotažeností se v tom hravě ztratí. ()
Spolu s DOBRODRUŽSTVÍM KRIMINALISTIKY nejzajímavější český přínos světové seriálové pokladnici. Opět výpravná historická záležitost podle skutečných událostí, zahrnující široký časoprostor, kdy mezi díly a kolikrát i během nich poskočíme dopředu o několik let. A opět hudební znělka, která vás sama o sobě rozloží, tady ještě doplněná o Lukavského glorifikujícího melancholického vypravěče. Samotná idea točit o cirkusu je geniální - sledujeme přicházet a odcházet několik generací cirkusového klanu na jeho cestě napříč Evropou, prožíváme s nimi vyhrocené osobní i podnikové problémy a přihlížíme jednotlivým kouskům z dobového cirkusového repertoáru, což působí až dokumentárně. To celé z českého pohledu, zaměřené na u cirkusu pracující Čechy a na to, jak cirkus svým umem a úsilím pozvedali až se zaslouženě ocitl v jejich rukou a oni ho zachránili před krachem transformováním do úspěšného varieté v Praze. Slušné je obsazení, byť Hanzlík jako dospělý Vašků, ani ta jeho příšerná zahraniční mařena (nebyl to nakonec chlap?) mi příliš sympatičtí nebyli, ovšem Laufer jako dospělý Paolo byl úžasný záporák a Kemr výborný podivín. ()
Galerie (392)
Photo © Česká televize / Jaromír Komárek
Zajímavosti (60)
- Natáčení probíhalo na několika místech, například v Nymburce u hradeb, Veselém kopci ve skanzenu, Telči, zámku Kozel, Poříčí Nad Sázavou, Větrném mlýně v Kuželově. 9. epizoda pak byla natočena v Liberci, přičemž je možné vidět i libereckou radnici, která je v seriálu vydávána za radnici Hamburku. Natáčelo se také v severopolském přístavním městě Gdaňsk, na polském hradě Malbork a ve Wismaru. (M.B)
- Když Emilka (Kateřina Macháčková) čte z novin chválu na svou dceru, vyřkne i slovní spojení „Aeolská harfa“ - což je mj. název jedné ze skladeb Fryderyka Chopina. V díle však zazní jiná skladba od F. Chopina - Revoluční. A to tehdy, když se jde Václav Karas (Jaromír Hanzlík) podívat na svou vnučku do taneční školy poté, co vyhodí Paola Romea (Josef Laufer) ze své kanceláře a ze schodů ve Varieté Humberto. (VMa)
- Koně Kismed a Hippolyt jsou grošáci a mají černé nohy, v manéži je však pouze jeden kůň s černými nohami. (pjotri)
Reklama