Režie:
Michael ČechÚčinkují:
Marek Eben (moderátor), Jan P. Muchow, Jenovéfa Boková, Marek Doubrava, Václav Havelka, Milena Steinmasslová, Karolína Lea Nováková, Denisa Barešová (více)Obsahy(1)
Přímý přenos slavnostního předávání výročních filmových cen z Dvořákovy síně pražského Rudolfina... Český lev vstupuje do své další desítky. 31. ročník slavnostního předávání výročních cen České filmové a televizní akademie představí výběr kvalitních filmů známých i z televizní obrazovky. Šanci na zisk skleněné trofeje mají v 19 statutárních kategoriích tvůrci 26 snímků s premiérovým uvedením v roce 2023. Divácky atraktivním večerem provede milý a elegantní moderátor Marek Eben spolu s plejádou předávajících hvězd. (Česká televize)
(více)Recenze (56)
Co hodnotit...? Nominace a vítězové jdou dost subjektivní, každému se líbí něco jiného. Za mě byl loňský rok na český film jeden z těch zajímavějších, ale to nic nemění na tom, že samotné předávání je tak nějak nuda. Jako každý rok, jediné zajímavé je na něm úvodní znělka a jinak v podstatě člověk neudělá chybu, když si jen přečte výsledky na netu a ty dvě hodinky stráví mezitím jinak. Letošní předávání osvěžil snad jen proslov a překvapení Pekové a to mi ve filmu, za nějž byla nominovaná, lezla na nervy (což byl, uznávám, účel), a lva jsem přála paní Rázlové, nakonec to byla po úvodní znělce jediná část, která si opravdu získala můj výraznější zájem a pozornost. ()
Předávání Českých lvů bylo vždycky bizarním zážitkem. Nikdy se nestalo, aby večer proběhl jako důstojná ceremonie hodná svého významu. Nikdy to nebylo bez problémů, nikdy to nebyla čistá práce, vždycky se objevil nějaký problém. Ať už byl styl celého večera záměrně takový nebo jiný, nikdy to nebyl kladný zážitek, solidní zábava. Přesto je to vždycky sledovaná událost, svátek českého filmu (a televize). Hlavní chyba z minulých let byla sice už přehodnocena a byl odstraněn Plyšový lev, přesto průběžně vyvstávají problémy nové. Letos jako nejvýraznější disproporce vyniklo klání mezi filmovou a televizní tvorbou. A samozřejmě jedna kauza zastínila ostatní. Nedokončený proslov Darii Kashcheevy. Tato zdánlivá profesionálka, cenami ověnčená absolventka FAMU, se rozhodla, že přečte svoji řeč z mobilu. Což se nepovedlo, bylo to primárně selhání z její strany, nepochopila, že nesoutěží v žádné z hlavních kategorií a opravdu má přidělenu jen tu jednu minutu. Nevím, kde se stala chyba, jestli ztratila víru ve svou znalost češtiny, kterou má na velmi dobré úrovni (což prokázala už před lety při propagaci svého prvního filmu) a proč se těch pár vět nenaučila přednést spatra. Chtěla upozornit na podmínky práce kreativních rodičů, kterým by dle jejího názoru zřejmě prospělo zařazení dětských skupin podle skandinávského vzoru. Potud je to myšlenka v základu dobrá. Nelze se ale divit problematickému vyznění, pokud se o něj chce zasadit koktající a přetékající ze svého slotu. Jakožto bývalá cizinka, která se etablovala a dnes už reprezentuje český film a jako taková je široce respektovaná, má všechny páky na to, prosadit změny ve svém oboru, aniž by musela své přání na změnu takto devalvovat. ()
Přiznejme si to bez mučení, kdyby ta tupá neznámá čtyřicetiletá studentka nemlela takový hovna, nikdo by ani nevěděl, že něco takovýho proběhlo, nebo že ona existuje. To je jak s fackou Willa Smithe na Oscarech loni... Takovou reklamu by neměli, ani kdyby si zaplatili celý blok uprostřed Superbowlu... Z loňských českých filmů jsem viděl jen Bod obnovy, zbytek mě nezajímá. Bod obnovy byl fajn, přestože mouchy měl. Zbytek českých filmů mě nezajímá. A Ebena jako moderátora nemusím, je na mě příliš nudný, někdo jiný by řekl noblesní, ale já nazývám věci pravým jménem. ()
Mezi dvojkou a trojkou, ale nakonec za tři, protože ačkoli Ebena nepovažuji za vzor noblesy a duchaplného humoru, byl až na dva tři přešlapy snesitelný. Za excesy některých předávajících a oceněných umělců tvůrci přenosu nemůžou. Stejně tak nezodpovídají za rozhodnutí Akademie. K těm, která mi vadí, patří čím dál větší míchání televizních seriálů do celovečerní tvorby určené pro kina. O. Hes nebo K. Roden mohli být právem otrávení, když jim cenu "vyfoukl" K. Hádek. Příště tedy pobere všechny ceny vynikající minisérie Metoda Markovič? K těm rozhodnutím, kterým tleskám vestoje, patří to, že s prázdnou odešli dva současní nejpřeceňovanější scenáristé (Epstein a Šifra), potažmo pak celý projekt režiséra Chlupáčka. VŠ diplomy se v této zemi dají koupit na každém rohu, ale prestižní filmová cena snad ještě pořád ne. ()
Trošku to spíše připomínalo atletický mítink. Utíkáme, honem, honem. Již dlouho jsem neviděla přenos a doufám, že jej opět dlouho neuvidím. Eben měl naprosté minimum prostoru, navíc publikum na jeho vtípky nereagovalo. Nejzábavnější tak byla Simona Peková, brněnský trilobit. Ale kolem ní to byla uspěchaná nuda. Samozřejmě až na trapnou přednášku čtenou z mobilu. ()
Galerie (129)
Photo © ČFTA / Petra Hajská
Reklama