Nastala chyba při přehrávání videa.
  • POMO
    *****

    Tri mesiace hľadal Zimmer ten správny tón, vyjadrujúci Jokerovo šialenstvo, zákernosť a zlo. Jednotónový motív, ktorý vyvoláva zimomriavky a spolu s výkonom Heatha Ledgera je rovnako silným aspektom filmu ako všetko ostatné dokopy. Warneri pred pár rokmi dúfali v oživenie ich polomŕtvej komiksovej ikony. Nolan nesklamal, na základe dobrých ohlasov sa uistil že ide dobrým smerom… a tentoraz sa rozhodol pritlačiť na pílu, dostať nás na kolená a stať sa nie kráľom komiksového filmu, ale noirovej kriminálky s komiksovými koreňmi. Tento film je pre Warnerov náplasťou na komerčnú ranu zo Speed Racera a dlhodobo sa zaradí medzi najvýznamnejšie tituly ich knižnice. THE DARK KNIGHT je po všetkých stránkach 2 až 3 krát dynamickejší, vybrúsenejší, temnejší a epickejší než Batman Begins. Takže minimálne 8 hviezdičiek.(17.8.2008)

  • movie
    *****

    "I'm a man of simple tastes. I like dynamite...and gunpowder...and gasoline! " Po druhém shlédnutí jsem si bohužel potvrdil svoje čtyř a půl hvězdičkové hodnocení. Druhý Nolanův Batman má sice nastartováno vysoko, ale já se prostě nemůžu ubránit těm malým detailům, které tuhle podívanou lehce táhnout zpět k zemi. Přílišná komiksovost druhého vtělení Harvey Denta, zbytečná zápletka s pasažéry trajektu a předvším nižší množství scén, ze kterých mrazí v zádech a kterých bylo v prvním dílu až až. Když pominu tyhle výtky, zůstává nadstandardní podíváná plná absolutních hereckých výkonu (Letger, Bale, zajímavý Roberts, standardní Caine či Eckhart) a dokonalého ztrvárnění. Fakt že nemůžu vpálit jednoznačných 100% mě mrzí hodně. "I won't kill you, because you're just too much fun" (změna na 100%)(20.8.2008)

  • Shadwell
    *****

    Absolutně geniální dílo, které se významně otisklo do filmových análů a které opět posunulo kontinuálně (nikoliv zlomově, Temný rytíř nic „nového" nepřinesl) blockbusterové hranice. Několik poznámek na krabičkách od sirek: ____ 1, I když Joker, tematizující otázku sv. Augustýna „unde malum?“ („kdo do mne vložil zárodky zla?"), nemá minulost (tedy vlastnost, ze které se chce vymanit Batman odchodem ze scény), ani plány (vlastnost Harveyho, později relativizovanou), a tím oba soupeře převyšuje, jelikož se chce jen bavit, tak přesto je anarchistický Joker zasazen do striktně neanarchistického kauzálního filmu příčin a následků. Ale očividně mu to nevadí. A divákovi taktéž ne. Ale je to paradox. ____ 2, Temný rytíř ukazuje, že v dnešním mediálním světě hyperrealit tvoří samotné sledování filmu jen nepatrnou část zážitku. Stěžejní jsou akty před-filmem (development, trailery, virální reklama, utváření horizontu očekávání, načtení komiksů, znalost Batmanovských předobrazů) a po-filmu (čekání na Oscary, teoretické analýzy a kulturní glosy, sledování ratingu a umístění filmu na databázích). ____ 3, Zatímco se Nolanův předchozí film, Dokonalý trik, vyznačoval nespolehlivým vyprávěním a balamutil diváka, Temný rytíř díky komplikované fabuli (příběhu) musí poskytovat divákovi náskok a řadu vodítek, aby si mohl příběh v klidu poskládat. Kupříkladu tehdy, když na sebe Harvey bere podobu Batmana, nebo když Batman cestuje do Hongkongu (a divák „ví“, zatímco Lau „neví“). Takže ve výsledku je divák napřed před postavami, ale vypravěč (respektive film) má navrch před divákem. ____ 4, Styl , tj. zvuk, střih a kameru – co snímá (prostor před kamerou) a jak to snímá (švenk, zdvih, nájezd, podélná jízda, jeřáb, kombinovaný pohyb) – neopisuje Temný rytíř z módní bourneovské trilogie, nýbrž z trilogie matrixovské. Problémem jsou častá narušení oněch neviditelných procesů, jimiž je film utvářen, a vytrhnutí diváka z příběhu přechody mezi scénami, což sice místy zachraňuje hudba (protože hudba ve filmech sceluje dva sousedící záběry), ale ve většině případů Nolan striktně vyklene závěr (akční) scény a ihned poté střihne na dialog nebo ptačím pohledem na Gotham vše utne. To je jedna z výzev kinematografie do budoucna: jak točit filmy skutečně kontinuálně a beze švů a nesekat děj mezi akci a dialogy. Jeden ze způsobů tkví v paralelních vyprávěních, jak ukazuje Speed Racer, a koneckonců i Temný rytíř v řadě sekvencích (pochopitelně to vyžaduje mistrovský scénář a storyboardy) – za (i) kolem Jokera ve vězení a dvou unesených či za (ii) na konci, kdy se přestříhává mezi budovou a tankery. Na druhou stranu je akce neředěná, realistická (jen jedna zpomalovačka) a mistrovsky natočená a ozvučená. ____ 5, Kamera nabízí několik výborných kompozic. Za (i) na začátku při loupeži couvá a sleduje klauna A, poté ji do záběru vběhne klaun B, jenže ten scénu opustí a kamera se navrací (vše v jednom záběru) ke klaunovi A. Nebo (ii) spousty decentralizovaných záběrů, kdy akce uhýbá doleva a kamera jde doprava. Kupříkladu helikoptéra je ve středu, poté se namotá do lan a směřuje doleva, ovšem (dokumentaristické) kameře trvá zhruba jednu sekundu, než si toho všimne. Nebo (iii) rozhovor kolem Nataši. Kamera se zde střídavě pohybuje po a proti pohybu hodin a krouží kolem čtyř hovořících, záběry do obličeje (konvenční formule záběr-protizáběr) používá až u konce. ____ 6, V Hollywoodu se mluví o zrychlování střihu, jenže už třeba film Až na krev si vyloženě liboval v dlouhých a nepřerušovaných záběrech, a stejně tak Nolan, který stříhá jen tehdy, když je potřeba, a to i v akčních scénách. Vyložený opak epileptiků jako Bay (který potřebuje v Transformers na vzlet stíhačky 20 záběrů) nebo T. Scott, kteří ale za klipařinu často schovávají neschopnost vyprávět, respektive horší scénář. Z jejich filmů se tudíž často stávají pouhé atrakce. ____ 7, Mizogynie Temného rytíře je až zarážející. V Hollywoodu obvykle platí, že část příběhu slouží mužům a část ženám. Ne tak tady, kde vše je zúženo na chlapský boj a se ženami se mluvit odmítá (mafián Salvatore Maroni na diskotéce), zabíjejí se, jsou mláceny (Ramirézová na konci), je jim vyhrožováno (Rachel na party), slouží jen jako pouhý katalyzátor citového vydírání (Barbara). ____ 8, Temný rytíř nabídne zhruba deset vtípků, ovšem žádný z nich netlačí na pilu a je chytře umístěny, a dokonce i patetické scény jsou za (i) pozvednuty důvtipnou kompozicí (Barbaru sledující Batman, kterého sleduje zase syn Gordona), nebo (ii) přehlušeny kompozicí audivizuální (závěr, kdy je vysvětlována synovi úloha Batmana). ____ 9, Filmové herectví náleží k těm prozatím nepříliš důkladně prozkoumaným oblastem kinematografii a vyloženě argumentovaný rozbor hereckých výkonů přesahující vágní dojmy a výkřiky lze nalézt obtížně. Přesto jistá definice existuje: Čím více vnímáte fiktivní postavu a čím méně osobu herce, tím lepší výkon je podáván. Chci tím říct, že za celých 152 minut jsem ani jednou neviděl Heatha Ledgera a ani jednou na něj nepomyslel a vnímal pouze stanislavského, non-brechtovského Jokera, před kterým se musí sklonit i metonymický Javier Bardem aka Anton Chigurh z opusu Coenů, jemuž splácí dluh mince si oblíbivší Harvey Dent. ____ 10, Dále je třeba vyzdvihnout nečernobílou psychologii a propojení ústřední trojice v ekosystému Gothamu, do kterého umístil scénárista Nolan mazaně všemožný paradigmata současnosti (sociologický nominalismus, terorismus, logoterapii, město jako soubor znaků). ____ 11, Ačkoliv celý film pracuje s kompletní hloubkou pole (ostré je to vzadu i to vpředu), v několika případech izoluje obraz snímané herce od prostředí, ve kterém se nalézají, a to pomocí minimální hloubky ostrosti. Jako by herci vystupovali z obrazu (nepodstatného „prostředí") a stávali se klíčovým bodem. Toto nastane za (i) při rozhovoru Batmana s mafiánem poté, co ho hodí z výšky, nebo za (ii) u dialogu Two-Face s psychopatickým schizofrenikem, který chtěl spolu s Jokerem zabít starostu. ____ 12, A v neposlední řadě dává Temný rytíř hlasitě najevo, že je načase odhodit stereotypní představu o Hollywoodu coby maligním západním imperialistickém hegemonovi a přežitý dvojí metr komerce / art zavřít definitivně do almary. Protože Nolan a kol. nezrealizovali nic jiného než nejdražší umělecký film všech dob.(7.8.2008)

  • AngelAngie
    ***

    Možná, že kdyby se kolem filmu neudělala tak obří bublina, tak bych si na něj zašla i do toho kina. Takhle jsem si hezky počkala, až vyjde pořádná kvalita a film si vychutnala v pohodlí domova s cigaretkou a kafíčkem. Christopher patří k mým nej. režisérům, ale ne kvůli tomuhle filmu, pro mě to vždycky bude TEN PAN REŽISÉR TOHO NESKUTEČNĚ ÚŽASNÉHO MEMENTA a to, že natočil takhle brzy kultovní film Temný rytíř mě už tolik nevzrušuje. Film je úžasný, perfektně propracovaný a zahraný a to nejen Heathem a je škoda, že je tolik vyzdvihován až touhle rolí a až po své smrti, protože on to byl vždy vynikající herec a v našich srdcích vždy i bude a to, že Jokera zahrál takhle bravurně už je otázka talentu a improvizace, jak se do té role herec vžije a ruku na srdce - tady si člověk mohl opravdu vyhrát. Přesto... z daleka nesplnil má očekávání... // Viděno 2x...(15.10.2008)

  • Boss321
    *****

    Pokračování Batmana je opravdu fascinující. Příběh je napsán velmi poutavě a není sekundy kdybyste se nudili (tedy kromě konce tam se mohlo pár scén odebrat). Nechybí vtipné, dramatické ani téměř hororové chvilky, což moc oceňuji. Atmosféra Gothamu je perfektní a moc se mi líbí, že Nolan se pokusil udělat Batmana mnohem reálnějšího než jeho předchůdci. Christian Bale jako Batman samozřejmě nezklamal, ale nutno dodat, že jeho postava nedostala tolik prostoru jako v jedničce. Víte, když jsem šel do kina, tak jsem si neustále omýlal slovo Joker, protože jsem byl přímo nadržený :) na výkon jaký předvede a můžu s klidným svědomím říci, že Heath Ledger předvedl GENIÁLNÍ výkon (myslím, že nominace na Oscara je jistá a zcela zasloužená) a z velké části drží celý film (dovedete si to představit bez něj? Já rozhodně ne). Jeho trik s tužkou je nezapomenutelný a jeden z nejvydařenějších filmových okamžiků. Je už to skoro jako fráze , ale jeho úmrtí je sakra škoda, protože po tomhle výkonu by ho čekala zářivá budoucnost, ale to už jsou jen spekulace. Co se týče akce, tak té je akorát a Nolan se opravdu vyřádil. Jestli tenhle díl nedostane Oscara za kameru, tak nevím co by museli jiní tvůrci předvést. Shrnuto, podtrženo, nový Batman je opravdu skvělý a fascinující, ale nemohu si pomoci a komentáře, že se jedná o nejlepší film všech dob mi příjdou trochu nadnesené. Každopádně všichni rychle do kina, protože lepší film letos neuvidíte :). Už se nemůžu dočkat udělování Oscarů, protože tohle je hodně žhavý kanditát (z toho co jsem letos viděl rozhodně ten největší)..........(8.8.2008)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace