Nastala chyba při přehrávání videa.
  • tron
    ****

    „Noc býva najtemnejšia pred úsvitom.“ BATMAN ZAČÍNA sa mi predsa len páčil o troška viac, povedzme o 20%. TEMNÝ RYTIER je možno až zbytočne dlhý, čo mu umožňuje odvádzať divákovu pozornosť od hlavnej dejovej línie („príbeh dvoch trajektov“, hongkonská odbočka), pričom paradoxne zvraty, úzko súvisiace priamo s dejom, sú načrtnuté a možno až škodlivo nedokončené (korupcia v Gordonovom zbore). Akčné scény stále nie sú Nolanovou silnou stránkou (finálna akcia v mrakodrape je tak nezrozumiteľná, že som ju poriadne nepochopil ani po dvoch reprízach) a pomerne veľa „čudných náhod“ tomu tiež nepomáha (čo by sa stalo, ak by ten obrovský afroamerický väzeň ovládač hodil tak nešikovne, že by sa mu ho nepodarilo vyhodiť do rieky?). Na strane druhej, Nolan sa nebolí likvidovať postavy, aké sa v „bežnom hollywoodskom filme“ nelikvidujú a celkovo je faktom, že TEMNÝ RYTIER je vynikajúci komiksový veľkofilm s myšlienkou. Film sa nebojí polemizovať o Dobre, Zle a veciach „medzi nimi“. Ponúka sériu asi už kultových scén (ceruzka) a tvrdých hlášok („Prečo si taký vážny?“ alebo „Ten to už asi nerozchodí.“). Strhujúcim vrcholom, kvôli ktorému snímka odsýpa svižne, je mrazivý Joker Heatha Ledgera a jeho desivé monológy na tému „Vieš, odkiaľ mám jazvy?“. Viac v mojej recenzii na Recenzie.org: http://recenzie.org/komiksovy-film/508-temny-rytier-8o- Kino Považan (2x)(1.11.2008)

  • Bluntman
    *****

    Co udělal Miller v 80. letech pro komiksového Batmana, to Nolan činí ve 21. století pro toho filmového. TEMNÉHO RYTÍŘE - bezkonkurenčně nejlepší komiksovou adaptaci všech dob, kterou půjde překonat opravdu stěží - lze vnímat jako takového pokračovatele millerovského ROKU JEDNA, v němž je (komisař) Gordon smířen s myšlenkou přivést do Gothamu dítě - syna, mladý ambiciózní (pro)kurátor Harvey Dent potírá u soudu zločince a do města se dostal nový arcilotr, Joker. Fanouška komiksů bezpochyby potěší, nakolik si tvůrci vyhráli s "porealističtěním" zrodů ústředních záporáků, kdy vycházejí z mooreovskéo KAMEŇÁKU, ale Jokera nelíčí jako nešťastnou obět zapletenou do nezákonných aktivit pro to, aby pomohl své ženě, nýbrž jako sociopatické ztělesnění iracionálna. Ústřední myšlenka opusu magnum Alana Moorea, tedy "záporák a kladný hrdina se navzájem potřebují, protože by jeden bez druhého nemohli existovat, a jsou tak odrazem sebe sama" je ovšem zachována._____ TEMNÝ RYTÍŘ je komplexním a rozmáchlým filmem nepřímo upomínající na gangsterské promyšlené ságy a mannovská existenciální thrillerová dramata s příměsí akce, v nichž ústřední roli sehrává město, které je dalším hrdinou filmu. (Nolan okázale odkazuje na Mannův NELÍTOSTNÝ SOUBOJ ve scéně "přepravy Harveyho" a na COLLATERAL při "souboji na diskotéce".) Postava Bruce/Batmana tak ustupuje do pozadí, protože hlavním hrdinou je Harvey Dent, o kterého svádí Batman s Jokerem boj, a tak se není čemu divit, že zatímco Joker působí jako katalyzátor dění, Batman je pozorovatelem, který se už ani nechce zapojovat, protože dává přednost Bruceovi, nikoliv sám sebou konstruované identitě Batmana. (Tomu odpovídají i herecké výkony, jimž dominuje nepřehrávající Heath Ledger bez jakýchkoliv manýr, který dává za pravdu všem tezím o posmrtném Oscarovi, převtělení se do role... a přitom nehraje realisticky pojatého komiksového záporáka jako Nicholson, ani komiksového záporáka par excellence, ale přímo studii patologického chování. Jeho role je divácky nejvděčnější, ale zvládá ji bez jakýchkoliv manýr a zamrzí, že ve spojitostí s ním a jeho smrtí se tak málo mluví anebo píše o Aaronu Eckhartovi a Gary Odlmanovi, kteří si umně pohrávají se svou mediální image a slouží - jako všechno ve filmu - celku.) Nejedná se ale přitom o film psychologický (na to zde chybí vysvětlení zrodu postav a motivace v některých případech, a přebývá užití elips ve vyprávění, viz večírek), nýbrž psychoanalytický, popř. "psychopatologický" - odrážející svět po 11/9. Otázky ohledně (ne)potřebnosti hrdiny, jeho úlohy ve světě, světlých a temných stránkách lidské psýché, využívání médií k šíření strachu a paranoie, kontrola a monitorování lidí prostřednictvím nich (a mnohé další) jsou aktuální, stojí za zamyšlení i následnou diskuzi a rozhodně se nepohybují v intencích světlé a tmavé, což film stvrzuje "relativizací" toho, v co obyvatel Gothamu/divák věří, ale naopak v "utvrzení" morálních a etických hodnot a jistot._____ Abych to zbytečně nenatahoval (už tak HO mám delší než Marius :-))... TEMNÝ RYTÍŘ funguje jak jako komiksové adaptace (což se Burtonovým výborným filmům nedařilo), tak i jako žánrová (thrillerově dramatická s příměsí akce) podívaná a výpověď o současném světě. Vypravěčskou sofistikovanost a hravost DOKONALÉHO TRIKU nahradila sice famózně promyšlená, emociálně drtivá a zhusta depresivní podívaná s lineárním, často paralelně se odehrávajícím dějem, která ale vždy přechytračí diváka ("Why so serious?") a ten za to bude rád. Vzor pro další blockbustery v nadcházejících letech, i co se týče akce (precizně nasnímaná a sestříhaná i ozvučená a ohudbená: kontinuitu v ní tvoří hudba, průměrná délka záběru se pohybuje kolem 5 sekund a stříhá se z polocelku na detail k vychutnání si vrcholu akce, a tak divák neztrácí přehled).(30.7.2008)

  • Marigold
    ****

    Co Nolan načrtl v Batman Begins, tady dovádí k absolutní dokonalosti. Schéma boje dobra se zlem rozpuštěné, Batman definitivně pozbývá mytické podstaty a stává se skutečně temnou postavou prokletého vyděděnce. Určitě nejtemnější komiksák, který tu kdy byl, především díky Ledgerovi, jehož Joker je geniální materializací nepolapitelného a nezničitelného zla. Jedinou slabinou je poněkud přebujela zápletka, která mězi dvěma vrcholy trochu ztrácí tempo. Smekám před způsobem, jakým dokázal Nolan komiksák změnit na strhující a syrový thriller v nejlepší tradici M. Manna, Coppoly či De Palmy. Z mého pohledu patří Temný rytíř skutečně mezi nejlepší hollywoodské filmy. Edit 2012: po odeznění "povinného nadšení pro mě TDK trochu ztratil glanc - na jeho kvalitách se nic nemění, ale cosi z jeho chladu, brilantní vykalkulovanosti a neprůstřelného plánování mi znemožňuje se do filmu skutečně zaangažovat... Navíc postava Harvey Denta mi stále přijde dost prkenná a ohebná tak, jak dokonalý trik v závěru vyžaduje. Tadááá! Hvězda dolů.(8.8.2008)

  • Fr
    *****

    V Gotham city je třeba vyřešit skutečný problém. Problém BATMAN…. Je toto ještě komiks? Nic bezduchého, žádný zpomalovačky, nic dělaného čistě na efekt (snad jen ta motorka..). Chlapská akce s perfektním střihem plná Jokerovy psychologie a sociálních experimentů. Vše je tak dokonalé a tak, tak … chladné? Jen ten JOKER se svým heslem, že smích je nejlepší lékař dokáže probudit nějaké pocity. Nic na tom nezmění ani závěrečná třetina, která je z filmařského hlediska (a divákova pohledu) parádní. Perfektně mé pocity popsali již například uživatelé DaViD´82, Renton, Reiniš, za což jim patří dík, protože jsem si myslel, že senilním. Sám :-). Dík. Přesto si tento film zaslouží absolutní hodnocení!!(3.1.2009)

  • pan Hnědý
    ****

    Dvojnásobně silnější a akčnější ultimátum než v Batman Begins. The Dark Knight je akční seance, při které se divák ocitne v "Umbram suam metuere" a pořád chce být v kontaktu v plném rozsahu bez ohledu na následky.(19.8.2012)

  • - Podle režiséra Christophera Nolana byla scéna, kde Bruce Wayne (Christian Bale) požaduje nový kostým Batmana od Luciuse Foxe (Morgan Freeman), jen hercovou záminkou, protože sám chtěl kostým celý předělat. (cihlenka)

  • - Hans Zimmer  zkomponoval speciálně pro Jokera (Heath Ledger) výstižný zvuk chaosu, kde se střádají dvě noty na violoncello, za použití not D a C, které Zimmer vybral podle jména nakladatelství DC Comics vydávajícího komiks "Batman." (cihlenka)

  • - Poté, co Joker (Heath Ledger) zabije řidiče autobusu, řidič padá ke dveřím. Hned v dalším záběru však řidičovo tělo chybí. (Hem.m)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace